Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

"If I was a TV presenter, I would have got in to the luxury trap. Earning mega-money. And the next thing you know they've sacked you. The money stops. And you've got a massive mortgage. And you think: "Shit. Shit." And you have a massive breakdown. And you have to go to the Priory."
http://www.theguardian.com/technology/2014/dec/07/guy-martin-bike-racer-isle-of-man-tt-speed-with-guy-martin-channel-4
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Tänään on kaikki hyvin, mutta tulevaisuuden varalle.
https://www.youtube.com/watch?v=OnxEpFJQw4c
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lumi maassa ja mieli levollinen:

*Yamaha palasina ja rakentumassa kovaa kyytiä podiumi mopoksi ensi kaudelle.
*Kunto kohenee ja nilkka kestää ajella crossilla ilman teippausta.
*Hallitus vaikuttaa myötämieliseltä ja aidon kiinnostuneelta tulevaa kautta kohden.
*Näyttää vahvasti siltä, että Suomessa ajetaan kilpaa jossain muodossa myös kaudella 2015.
*Ensi kauden budjettia ei ole vieläkään käytetty tässä vaiheessa kokonaan.
*FC-moto toimitti tänne taas uuden harmaan HJC RPHA:n.
*Kirjoitin joulupukille listan MX24 tuotekoodeja.

== Hyvä fiilis tulevaa kautta ajatellen mosh_rok





wbaum

Michael Dunlopin TT biimerin puristussuhde 14,8...  Millähän löpöllä pojat ajelees?

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 14.12.14 - klo:13:40
Michael Dunlopin TT biimerin puristussuhde 14,8...  Millähän löpöllä pojat ajelees?
f ) Fuel
Fuel for all practices and races must comply with the ACU Specification as follows:
Normal unleaded fuel, with a maximum lead content of 0.005 g/l (unleaded) and a maximum MON number of 90 (The Control Fuel for the British Superbike Championship meets with these specifications).
These regulations strictly prohibit the use of 'Bluegas', power boosters, octane boosters and the like. No additions are allowed to the fuel with the exception of water or standard lubricants sold to the public.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 14.12.14 - klo:13:40
Michael Dunlopin TT biimerin puristussuhde 14,8...  Millähän löpöllä pojat ajelees?

Jos huhut pitää paikkaansa niin ne ottaa noista TT:n kärkimopoista jotain 220-240 pollee ulos, eli samaa luokkaa WSBK mopojen kanssa. Käytännössä tuo ei onnistu kuin kierroksia nostamalla ja muuttamalla/ajottamalla nokat sellaiseksi, että vääntöhuippu saadaan korkeammalla. Käytännössä tuo tarkottaa vakiota enemmän overlappia, jolloin tehollinen puristussuhde laskee vakiosta. Tehollinen puristussuhdehan lasketaan siitä hetkestä kun molemmat venttiilit on kiinni. Eli sylinterin tilavuus männän päällä sillä hetkellä kun imuvena sulkeutuu jaettuna palotilan tilavuus männän yläkuolokohdassa Eli mitä korkeammalle kiertävä moottori, sitä enemmän overlappia josta seuraa korkeampi geometrinen puristussuhde, että tehollinen puristussuhde saadaan pidettyä järkevänä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:19:45
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 14.12.14 - klo:13:40
Michael Dunlopin TT biimerin puristussuhde 14,8...  Millähän löpöllä pojat ajelees?

Jos huhut pitää paikkaansa niin ne ottaa noista TT:n kärkimopoista jotain 220-240 pollee ulos, eli samaa luokkaa WSBK mopojen kanssa. Käytännössä tuo ei onnistu kuin kierroksia nostamalla ja muuttamalla/ajottamalla nokat sellaiseksi, että vääntöhuippu saadaan korkeammalla. Käytännössä tuo tarkottaa vakiota enemmän overlappia, jolloin tehollinen puristussuhde laskee vakiosta. Tehollinen puristussuhdehan lasketaan siitä hetkestä kun molemmat venttiilit on kiinni. Eli sylinterin tilavuus männän päällä sillä hetkellä kun imuvena sulkeutuu jaettuna palotilan tilavuus männän yläkuolokohdassa Eli mitä korkeammalle kiertävä moottori, sitä enemmän overlappia josta seuraa korkeampi geometrinen puristussuhde, että tehollinen puristussuhde saadaan pidettyä järkevänä.
Minkä verran kierrosluku vaikuttaa täyttöasteeseen (virtausnopeus). Eli laskeeko sekin käytännössä puristussuhdetta korkeilla kierroksilla?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

14.12.14 - klo:20:17 #3832 Viimeisin muokkaus: 14.12.14 - klo:20:23 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.12.14 - klo:20:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:19:45
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 14.12.14 - klo:13:40
Michael Dunlopin TT biimerin puristussuhde 14,8...  Millähän löpöllä pojat ajelees?

Jos huhut pitää paikkaansa niin ne ottaa noista TT:n kärkimopoista jotain 220-240 pollee ulos, eli samaa luokkaa WSBK mopojen kanssa. Käytännössä tuo ei onnistu kuin kierroksia nostamalla ja muuttamalla/ajottamalla nokat sellaiseksi, että vääntöhuippu saadaan korkeammalla. Käytännössä tuo tarkottaa vakiota enemmän overlappia, jolloin tehollinen puristussuhde laskee vakiosta. Tehollinen puristussuhdehan lasketaan siitä hetkestä kun molemmat venttiilit on kiinni. Eli sylinterin tilavuus männän päällä sillä hetkellä kun imuvena sulkeutuu jaettuna palotilan tilavuus männän yläkuolokohdassa Eli mitä korkeammalle kiertävä moottori, sitä enemmän overlappia josta seuraa korkeampi geometrinen puristussuhde, että tehollinen puristussuhde saadaan pidettyä järkevänä.
Minkä verran kierrosluku vaikuttaa täyttöasteeseen (virtausnopeus). Eli laskeeko sekin käytännössä puristussuhdetta korkeilla kierroksilla?
Sanotaan, että vaikuttaa. Se että kuinka paljon riippuu siitä kuinka hyvin imusarjan pituus osuu nokkien ajotukseen tuolla kierrosluvulla. Tod. näk. noissa TT-koneissa on vähintään velocity stacksit vaihdettu ja kannen kanavat muotoiltu mikäli sille on vakiosta tarvetta. Imusarjan pituuksia on suht helppo laskeskella itekin seisovan aallon kaavoilla. Monimutkasemmaks menee kun rupee mitottamaan ilmaboksia helmholtz-resonaattoriksi. Käytännössä täytös on mahdollista saada pirun hyväksi myös todella isoilla kierroksilla, mutta tällöin tingitään moottorin alapään toiminnasta. Vertaa esim. F1 V10 moottorit, jotka tuottivat n. 350hp/litra. Niissä oli sairaasti paukkua, mutta tyhjäkäynti viidessä tonnissa, koska muuttuvapituuksisia imu- tai pakosarjoja tai muuttuvia venttiilikoneistoja ei saanu käyttää. Monestihan koneen luonnetta tasoitetaan käyttämällä eri pituisia imusarjoja eri sylintereillä, jolloin vääntöhuippu saadaan laakeammaksi.

Mullahan on edelleen se perversio, että löis tonnarin koneeseen portaattomasti säätyvät imu- ja pakosarjat yhdistettynä muuttuvalla ajotuksella ja nostolla varustettuun venakoneistoon. Sais heittä kaasuläpän kuikkaan ja koko alueelta sais min. 80-90% maksimiväännöstä. Pitäs vaan voittaa lotossa, että olis varaa rakennella. Harmi vaan kun kilpaluokissa rajotetaan tuota luovuutta turhan päiten.

Edit. Mut siis vastauksena alkuperäseen kysymykseen: Heikentynyt täytös tiputtaa puristussuhdetta, jonka lisäksi kasvanut jäännöskaasujen määrä hidastaa palamista. 
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

TommoKe

Dunlopin TT voittaja pyörän kone on bmw:n stage 3 kone, jonka voi kuka tahansa ostaa bemarilta. Se naishenkilön kasaama kone, jota käyttivät Man saarella, on tehokkaampi kuin BSB moottori, jossa on noin 220bhp 15000rpm rajarilla. Lähde: Performance Bikes, September 2014.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:20:17
Sanotaan, että vaikuttaa. Se että kuinka paljon
Jos jonku luvun tai prosentin hihamutulla ravistelet, niin paljonko tommosessa TT-koneessa (jossa ei ole ihkuja dynamiikkoja, mutta sääntöjen sallimat muutokset) kierrosten nosto, esim 1000 tai 2000 tai 3000 rpm (paljoko sitä voi?) vaikuttaa täytökseen/ todelliseen puristussuhteeseen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.12.14 - klo:20:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:20:17
Sanotaan, että vaikuttaa. Se että kuinka paljon
Jos jonku luvun tai prosentin hihamutulla ravistelet, niin paljonko tommosessa TT-koneessa (jossa ei ole ihkuja dynamiikkoja, mutta sääntöjen sallimat muutokset) kierrosten nosto, esim 1000 tai 2000 tai 3000 rpm (paljoko sitä voi?) vaikuttaa täytökseen/ todelliseen puristussuhteeseen?

Voit arvioida tota ihan ite kun katot ko. koneen vääntökäppyrää vaikkapa vakiona. Paras täytös on maksimiväännöllä ja täytöksen hyvyyttä voi arvioida aika suoraan kun vertaa jonkun tietyn kierrosluvun vääntöä huippuvääntöön.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

14.12.14 - klo:21:33 #3836 Viimeisin muokkaus: 14.12.14 - klo:21:37 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:20:53
Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.12.14 - klo:20:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:20:17
Sanotaan, että vaikuttaa. Se että kuinka paljon
Jos jonku luvun tai prosentin hihamutulla ravistelet, niin paljonko tommosessa TT-koneessa (jossa ei ole ihkuja dynamiikkoja, mutta sääntöjen sallimat muutokset) kierrosten nosto, esim 1000 tai 2000 tai 3000 rpm (paljoko sitä voi?) vaikuttaa täytökseen/ todelliseen puristussuhteeseen?

Voit arvioida tota ihan ite kun katot ko. koneen vääntökäppyrää vaikkapa vakiona. Paras täytös on maksimiväännöllä ja täytöksen hyvyyttä voi arvioida aika suoraan kun vertaa jonkun tietyn kierrosluvun vääntöä huippuvääntöön.

Kuis paljo sit ilmotettu ja todellinen puristussuhde eroaa (abaut) toisistaan ko tapauksessa maksimiväännön kohilla?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.12.14 - klo:21:33
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:20:53
Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.12.14 - klo:20:42
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:20:17
Sanotaan, että vaikuttaa. Se että kuinka paljon
Jos jonku luvun tai prosentin hihamutulla ravistelet, niin paljonko tommosessa TT-koneessa (jossa ei ole ihkuja dynamiikkoja, mutta sääntöjen sallimat muutokset) kierrosten nosto, esim 1000 tai 2000 tai 3000 rpm (paljoko sitä voi?) vaikuttaa täytökseen/ todelliseen puristussuhteeseen?

Voit arvioida tota ihan ite kun katot ko. koneen vääntökäppyrää vaikkapa vakiona. Paras täytös on maksimiväännöllä ja täytöksen hyvyyttä voi arvioida aika suoraan kun vertaa jonkun tietyn kierrosluvun vääntöä huippuvääntöön.

Kuis paljo sit ilmotettu ja todellinen puristussuhde eroaa (abaut) toisistaan ko tapauksessa maksimiväännön kohilla?
Riippuu ihan täysin ventiilin ajoituksista. Esim. bemariin varmaan löytyy netistä nokkien ajotukset, joiden perusteella on helppo laskee todellinen puristussuhde kun geometrinen on tiedossa. Mut jos en ihan metsään muista niin jossain 8-10 välimaastossa nuo laskennalliset todelliset puristussuhteet tuppaa pyörimään.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:21:43
Riippuu ihan täysin ventiilin ajoituksista. Esim. bemariin varmaan löytyy netistä nokkien ajotukset, joiden perusteella on helppo laskee todellinen puristussuhde kun geometrinen on tiedossa. Mut jos en ihan metsään muista niin jossain 8-10 välimaastossa nuo laskennalliset todelliset puristussuhteet tuppaa pyörimään.
Paljos sit vena-ajotuksista laskettu puristussuhde, ja sit viel täytös huomioon otettuna, eroo toisistaan ko tilanteessa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.12.14 - klo:22:17
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 14.12.14 - klo:21:43
Riippuu ihan täysin ventiilin ajoituksista. Esim. bemariin varmaan löytyy netistä nokkien ajotukset, joiden perusteella on helppo laskee todellinen puristussuhde kun geometrinen on tiedossa. Mut jos en ihan metsään muista niin jossain 8-10 välimaastossa nuo laskennalliset todelliset puristussuhteet tuppaa pyörimään.
Paljos sit vena-ajotuksista laskettu puristussuhde, ja sit viel täytös huomioon otettuna, eroo toisistaan ko tilanteessa?
Tuli pikku ajatusvirhe tuolla aiemmin kun viittasin, että täytös vaikuttaa puristussuhteeseen. Puristussuhdehan on täysin geometrinen suure, joka ei ota kantaa täytökseen. Jos halutaan ottaa täytös huomioon, pitää siirtyä puhumaan sylinterin paineesta, johon tuo täytös sitten vaikuttaa paljon. Puristussuhde siis pysyy vakiona kun taas täytös on muuttuva suure. Tota voi aproksimoida sillä, että 100% täytöksellä puristustahdin alussa sylinterin paine on 1bar, eli aikalailla ulkoilman paine. Parhaillaan volymetrinen hyötysuhde taitaa olla tuolla 95% hujakoilla, joten jos laskeskelee 0,95bar paineella maksimiväännön kierrosluvulla niin ei varmaan hirveesti metsään mene. Ilmalle adiabaattivakio oli muistaakseni 1,4, mutta tuo nyt on helppo tarkistaa vaikka wikipediasta.

Sitten tietty pitäs vielä ottaa huomioon palaminen ja varsinkin sen alkamisajankohta ja kesto jos halutaan päästä käsiksi todellisiin sylinteripaineisiin. Mopoissa maksimipaineet osunevat johonkin 100-150bar välimaastoon. Palamisessa muuten on se hassu homma, että palaminen nopeutuu kierrosluvun noustessa.

Disclaimerina sen verran, että kaikki luvut on ulkomuistista, joten saattavat heittää jonkin verran. Hetkeen en oo noita aktiiivisesti tarvinnu.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal