Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: JMH - 07.01.15 - klo:13:53
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:12:28
Siinä JMH:lle vastine. Tuossakin näkyy aika paljon erilaisia materiaaleja. Jopa sitä hiilikuitua.

Näinköhän tota saa enää ehjättyä (respect). Huomasin, että kone on poissa. Ajattelitko virittää tilalle polkimet?
Joo, aattelin, että laitan polkimet niin voin siirtyä ajamaan samaan ryhmään sun kans. :P

No ei...kone on saamassa sisäänsä lähes uutta vaihdelaatikkoa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 07.01.15 - klo:14:22
Posti teki ennätyksen omalla kohdalla. Ostin Briteistä Öhlinsin jousen ja myyjä postitti sen 29.12. Jousi saapui Suomeen 31.12 klo 14.40 ja jo tänään se oli noudettavissa Tampereen postista. Olihan tossa pyhiä, mutta pari normaalia työpäivääkin.

On muuten yllättävän iso ero jousien painoissa. 1091-sarjan 80 jousi painaa 880g ja 95 jousi 1067g.
OMG! Tarkotatko ett jos jousi on noin 20% jäykempi eli stydimpi, siinä on myös noin 20% enemmän matskuu eli massaa!?

Oha noit hiilikuitu, kevlar, zylon -jousiakin, tms, ehkä?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.01.15 - klo:14:50
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 07.01.15 - klo:14:22
Posti teki ennätyksen omalla kohdalla. Ostin Briteistä Öhlinsin jousen ja myyjä postitti sen 29.12. Jousi saapui Suomeen 31.12 klo 14.40 ja jo tänään se oli noudettavissa Tampereen postista. Olihan tossa pyhiä, mutta pari normaalia työpäivääkin.

On muuten yllättävän iso ero jousien painoissa. 1091-sarjan 80 jousi painaa 880g ja 95 jousi 1067g.
OMG! Tarkotatko ett jos jousi on noin 20% jäykempi eli stydimpi, siinä on myös noin 20% enemmän matskuu eli massaa!?

Oha noit hiilikuitu, kevlar, zylon -jousiakin, tms, ehkä?
Totta, mutta kai niissä voi olla eri seoksia kun mennään tietyn rajan yli...
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 07.01.15 - klo:14:58
Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.01.15 - klo:14:50
Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 07.01.15 - klo:14:22
Posti teki ennätyksen omalla kohdalla. Ostin Briteistä Öhlinsin jousen ja myyjä postitti sen 29.12. Jousi saapui Suomeen 31.12 klo 14.40 ja jo tänään se oli noudettavissa Tampereen postista. Olihan tossa pyhiä, mutta pari normaalia työpäivääkin.

On muuten yllättävän iso ero jousien painoissa. 1091-sarjan 80 jousi painaa 880g ja 95 jousi 1067g.
OMG! Tarkotatko ett jos jousi on noin 20% jäykempi eli stydimpi, siinä on myös noin 20% enemmän matskuu eli massaa!?

Oha noit hiilikuitu, kevlar, zylon -jousiakin, tms, ehkä?
Totta, mutta kai niissä voi olla eri seoksia kun mennään tietyn rajan yli...

Seostuksen vaikutus teräksen painoon on aika pientä. Pitoisuuksien muutokset on kuitenkin suhteellisen pieniä (joitain prosentteja).
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:15:05
Seostuksen vaikutus teräksen painoon on aika pientä. Pitoisuuksien muutokset on kuitenkin suhteellisen pieniä (joitain prosentteja).
Jep, taitaa mennä ti-seoksiin, jos isompaa eroa hakisi ja sitten tulee taas hinta...
No mutta jousi on nyt pulverimaalauksessa.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Koska insinööri ei usko ennen kuin laskee, piti näpytellä ihan exceli, joka laskee kiihtyvyyttä eri vaihteilla moottorin vääntöön perustuen. Lopputulos oli, että kannattaa vaihtaa viimestään 14500rpm tai mieluummin vähän aiemmin. Tuotahan ei kesällä vielä ajamalla kovin montaa kertaa tullukaan testattua. Mut nyt on exceli joka piirtää käppyrää. Kuka haluaa?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:20:13
Koska insinööri ei usko ennen kuin laskee, piti näpytellä ihan exceli, joka laskee kiihtyvyyttä eri vaihteilla moottorin vääntöön perustuen. Lopputulos oli, että kannattaa vaihtaa viimestään 14500rpm tai mieluummin vähän aiemmin.
Paljos on rajari?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:20:13
Koska insinööri ei usko ennen kuin laskee, piti näpytellä ihan exceli, joka laskee kiihtyvyyttä eri vaihteilla moottorin vääntöön perustuen. Lopputulos oli, että kannattaa vaihtaa viimestään 14500rpm tai mieluummin vähän aiemmin. Tuotahan ei kesällä vielä ajamalla kovin montaa kertaa tullukaan testattua. Mut nyt on exceli joka piirtää käppyrää. Kuka haluaa?

Mua kiinnostais. Ois tuossa tuore käppyräkin penkistä näillä säädöillä. Mutulla olen päätynyt polkasemaan isompaa kolmoselta ~12500 rpm, mutta sanovat että kannattais vetää rajottimeen (14200).

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.01.15 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:20:13
Koska insinööri ei usko ennen kuin laskee, piti näpytellä ihan exceli, joka laskee kiihtyvyyttä eri vaihteilla moottorin vääntöön perustuen. Lopputulos oli, että kannattaa vaihtaa viimestään 14500rpm tai mieluummin vähän aiemmin.
Paljos on rajari?
Punaraja 15000, en oo satavarma onko rajotin siinä vai karvan ylempänä kun ei toi jaksa kiertää niin pitkälle. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 08.01.15 - klo:00:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:20:13
Koska insinööri ei usko ennen kuin laskee, piti näpytellä ihan exceli, joka laskee kiihtyvyyttä eri vaihteilla moottorin vääntöön perustuen. Lopputulos oli, että kannattaa vaihtaa viimestään 14500rpm tai mieluummin vähän aiemmin. Tuotahan ei kesällä vielä ajamalla kovin montaa kertaa tullukaan testattua. Mut nyt on exceli joka piirtää käppyrää. Kuka haluaa?
Mua kiinnostais. Ois tuossa tuore käppyräkin penkistä näillä säädöillä. Mutulla olen päätynyt polkasemaan isompaa kolmoselta ~12500 rpm, mutta sanovat että kannattais vetää rajottimeen (14200).
Tuossa on liitteenä. Oranssilla, tai mikä lie tuo väri onkaan, on värjätty ne solut joihin tartteis ite näpytellä tietoja, muihin ei tartte koskee. Jos haluaa kierroslukuja muuttaa niin riittää kun muuttaa ne tohon A-sarakkeeseen. Esim. sun ehkä kannattaa laittaa noi alkamaan 4000 rpm ja niin, että toka vika arvo on 14000rpm ja viimene tuo 14200rpm. Ilmanvastus on tuonne vedetty vähän hatusta, mutta lienee suuruusluokkana oikein. Muuttamalla ilmanvastuskertoimen arvoa (solu B49) pystyy entraamaan tuon kohdalleen. Helpohko saada kohdilleen kun kattoo esim. circuit toolsilla, että paljonko on kiihtyvyys on esim. Kemoran katsomosuoralla 200km/h nopeudessa. (Tuossa kohtaa pyörä varmasti pystyssä ja kaasu täysin auki.)  

Sopiva vaihtopaikka on kahden vaihteen käppyrän leikkauspiste. Käppyrästä siis lukee nopeuden leikkauspisteessä ja katsoo vihreästä taulukosta kierrosluvun sillä vaihteella ja nopeudella. Jos kahden peräkkäisen vaihteen käppyrät ei kohtaa, kannattaa teoriassa kierrättää rajoittajaan asti. Jos käppyrässä kiihtyvyys yli 1g, kannattaa olla skeptinen sen suhteen voiko kaasun pitää kokonaan auki. Tuo ei huomioi mitenkään keulimista, sutimista yms.

Hammasrattaiden ja ketjuvälityksen hyötysuhteet vedin ulkomuistista, voi olla korjattavaa. Myös muissa arvoissa ja kaavoissa saattaa olla virheitä, en sen kummemmin tuota tarkistellu, koska näyttäs antavan suht järkeviä arvoja. Eikä toi sheetin asettelukaan ihan fiksuin ole. Saa siis vapaasti jatkojalostaa. Itsellä tarkoitus jossain välissä käyttää tuota välitysten valitsemisen helpottamiseen. Katotaan saanko aikaseks jotain lisävertailuja.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Ainiin, kuvaajan akselien maksimi ja minimiarvot on lukittu. Jos haluaa mennä kovempaa niin kakkosnapilla km/h lukemien päällä ja edit axis ja sieltä pääsee muuttamaan arvoja.

Edit. Tuossa käytetyt vääntömomentit ei sitten oo mun hondasta, vaan jostain vastaavasta, jonka löysin netistä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Damsku

Lainaus käyttäjältä: Cat - 05.01.15 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.01.15 - klo:16:17
Mikähän prkl meni venttiilinvälysten säädössä pieleen.. Kaikki muu meni niinku pitiki, mut kahdesta pakoventtiilistä hävis välykset kokonaan (eri sylintereistä). Molempiin ongelmayksilöihin vaihdoin shimmit 190->180, ja mittailin ja varmistin kaikki moneen kertaan. Voiko esim se venttiilikuppi jäädä jotenki huonosti ja aiheuttaa ton? Tulin valittaan teille ennenku jaksan taas purkaa ja tutkia uudestaan. :)

Ps. Kaikille elektroniikkaharrastajille suosittelen kuljetuskalustoksi (ja mielellään samalla talouden ainoaksi autoksi) Rellun tekemää pakua, ei tuu tylsää noita sähkövikoja tutkiessa!

Pala ei ole kunnolla kolossa, ja kantaa kuppía. Joskus onnistuin tuossa, kun laitoin ensin palan kuppiin ja vasta sitten kupin paikalleen.

Tämä sillä oletuksella, että jammussa on samanlainen systeemi kuin kawassa..

Täältä löyty voittaja. Purku ja kasaus huolellisemmin samoilla shimmeillä ni homma toimi. Palkinnoks saatan päästää sut enskesänä ainaki kerran ohi :)

Mitähän sitä seuraavaks rikkois? Mitä kaikkea pyörälle olis syytä talven aikana tehdä? Alustan huollolla alotin ja nyt on venttiilinvälyksetki iskussa. Työtunneissa varmaan aika tasoissa wbaumin kans. Normaalit kulutusosat tietenki kuuluu talven projekteihin, mut oisko jotain mitä ei ihan heti tuu mieleen? Esim. linkun ja swingin laakereiden rasvaus/vaihto tms.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 08.01.15 - klo:15:12
Lainaus käyttäjältä: Cat - 05.01.15 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: Damsku - 05.01.15 - klo:16:17
Mikähän prkl meni venttiilinvälysten säädössä pieleen.. Kaikki muu meni niinku pitiki, mut kahdesta pakoventtiilistä hävis välykset kokonaan (eri sylintereistä). Molempiin ongelmayksilöihin vaihdoin shimmit 190->180, ja mittailin ja varmistin kaikki moneen kertaan. Voiko esim se venttiilikuppi jäädä jotenki huonosti ja aiheuttaa ton? Tulin valittaan teille ennenku jaksan taas purkaa ja tutkia uudestaan. :)

Ps. Kaikille elektroniikkaharrastajille suosittelen kuljetuskalustoksi (ja mielellään samalla talouden ainoaksi autoksi) Rellun tekemää pakua, ei tuu tylsää noita sähkövikoja tutkiessa!

Pala ei ole kunnolla kolossa, ja kantaa kuppía. Joskus onnistuin tuossa, kun laitoin ensin palan kuppiin ja vasta sitten kupin paikalleen.

Tämä sillä oletuksella, että jammussa on samanlainen systeemi kuin kawassa..

Täältä löyty voittaja. Purku ja kasaus huolellisemmin samoilla shimmeillä ni homma toimi. Palkinnoks saatan päästää sut enskesänä ainaki kerran ohi :)

Mitähän sitä seuraavaks rikkois? Mitä kaikkea pyörälle olis syytä talven aikana tehdä? Alustan huollolla alotin ja nyt on venttiilinvälyksetki iskussa. Työtunneissa varmaan aika tasoissa wbaumin kans. Normaalit kulutusosat tietenki kuuluu talven projekteihin, mut oisko jotain mitä ei ihan heti tuu mieleen? Esim. linkun ja swingin laakereiden rasvaus/vaihto tms.
Jos on tekemisen puute niin raavi moposta kaikki ylimääränen paino pois. Eli kaikki turhan näkönen veks ja kaikesta tarpeellisesta ylimääräset pois.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 08.01.15 - klo:15:12
Esim. linkun ja swingin laakereiden rasvaus/vaihto tms.

Rasvaus ja momenttiin laitto. Sama ohjauslaakerille. Siinä pari helppoa.
Jos ei ole varmistuslankoja kaikkialla, niin niiden duunaaminen.

wbaum

08.01.15 - klo:18:27 #3899 Viimeisin muokkaus: 08.01.15 - klo:18:49 käyttäjältä wbaum
Piti huorata tuota nitrouksen kuvaaja-exceliä omaan mopoon. En tiä sainko kaikki arvot oikein ja vääntökäyrän imitoin jonkun dynolapusta. En sitten tiedä miksi dynolapun teholukemat ovat 150hp+ kun väännöstä laskettuna ollaan 125hp kohdalla ?? Laskeeko ne konetehon ja jotain kertoimia mukaan noihin dynotehoihin?
Nyt vähän lyhyet välitykset niin saapi varmaan laittaa pitemmät ja jossain kemoralla alkaa survoo kakkosella karuselli läpi ja paluusuoralla riittää nelonen.

Pitäis datasta kattoo mitä noi kiihtyvyydet oikeesti on, laimeelta näyttää tässä.

edit: Jaa vissiin kuvaajasta poimin väärän yksikön väännölle.

Powered by EzPortal