Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 08.01.15 - klo:18:27
Piti huorata tuota nitrouksen kuvaaja-exceliä omaan mopoon. En tiä sainko kaikki arvot oikein ja vääntökäyrän imitoin jonkun dynolapusta. En sitten tiedä miksi dynolapun teholukemat ovat 150hp+ kun väännöstä laskettuna ollaan 125hp kohdalla ?? Laskeeko ne konetehon ja jotain kertoimia mukaan noihin dynotehoihin?
Nyt vähän lyhyet välitykset niin saapi varmaan laittaa pitemmät ja jossain kemoralla alkaa survoo kakkosella karuselli läpi ja paluusuoralla riittää nelonen.

Pitäis datasta kattoo mitä noi kiihtyvyydet oikeesti on, laimeelta näyttää tässä.

edit: Jaa vissiin kuvaajasta poimin väärän yksikön väännölle.
Jos on jenkkidunolappu niin ne käyttää niinkin fiksua yksikköö kuin paunajalkoja. Googlella nuo saa käännettyä ihmisten yksiköihin aika helposti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

JMH

Tuollain mulla (Taunon dynolapusta arvioituna, mut melkein sama). Ihan vääntökäyrän näköinen siitä tuli. Summa summarum: poistan vaihdekiksin, ja säästän painoa.




Mauno ärrällä, eli Rauno.

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.01.15 - klo:11:04
Lainaus käyttäjältä: app - 08.01.15 - klo:00:45
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.01.15 - klo:20:13
Koska insinööri ei usko ennen kuin laskee, piti näpytellä ihan exceli, joka laskee kiihtyvyyttä eri vaihteilla moottorin vääntöön perustuen. Lopputulos oli, että kannattaa vaihtaa viimestään 14500rpm tai mieluummin vähän aiemmin. Tuotahan ei kesällä vielä ajamalla kovin montaa kertaa tullukaan testattua. Mut nyt on exceli joka piirtää käppyrää. Kuka haluaa?
Mua kiinnostais. Ois tuossa tuore käppyräkin penkistä näillä säädöillä. Mutulla olen päätynyt polkasemaan isompaa kolmoselta ~12500 rpm, mutta sanovat että kannattais vetää rajottimeen (14200).
Tuossa on liitteenä. Oranssilla, tai mikä lie tuo väri onkaan, on värjätty ne solut joihin tartteis ite näpytellä tietoja, muihin ei tartte koskee. Jos haluaa kierroslukuja muuttaa niin riittää kun muuttaa ne tohon A-sarakkeeseen. Esim. sun ehkä kannattaa laittaa noi alkamaan 4000 rpm ja niin, että toka vika arvo on 14000rpm ja viimene tuo 14200rpm. Ilmanvastus on tuonne vedetty vähän hatusta, mutta lienee suuruusluokkana oikein. Muuttamalla ilmanvastuskertoimen arvoa (solu B49) pystyy entraamaan tuon kohdalleen. Helpohko saada kohdilleen kun kattoo esim. circuit toolsilla, että paljonko on kiihtyvyys on esim. Kemoran katsomosuoralla 200km/h nopeudessa. (Tuossa kohtaa pyörä varmasti pystyssä ja kaasu täysin auki.) 

Sopiva vaihtopaikka on kahden vaihteen käppyrän leikkauspiste. Käppyrästä siis lukee nopeuden leikkauspisteessä ja katsoo vihreästä taulukosta kierrosluvun sillä vaihteella ja nopeudella. Jos kahden peräkkäisen vaihteen käppyrät ei kohtaa, kannattaa teoriassa kierrättää rajoittajaan asti. Jos käppyrässä kiihtyvyys yli 1g, kannattaa olla skeptinen sen suhteen voiko kaasun pitää kokonaan auki. Tuo ei huomioi mitenkään keulimista, sutimista yms.

Hammasrattaiden ja ketjuvälityksen hyötysuhteet vedin ulkomuistista, voi olla korjattavaa. Myös muissa arvoissa ja kaavoissa saattaa olla virheitä, en sen kummemmin tuota tarkistellu, koska näyttäs antavan suht järkeviä arvoja. Eikä toi sheetin asettelukaan ihan fiksuin ole. Saa siis vapaasti jatkojalostaa. Itsellä tarkoitus jossain välissä käyttää tuota välitysten valitsemisen helpottamiseen. Katotaan saanko aikaseks jotain lisävertailuja.

Palaan asiaan kun ehdin. Koitan saada tolkkua aiheesta :)


wbaum

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.01.15 - klo:19:10
Jos on jenkkidunolappu niin ne käyttää niinkin fiksua yksikköö kuin paunajalkoja. Googlella nuo saa käännettyä ihmisten yksiköihin aika helposti.
Joo näin näkyy olevan.

Voisko tuohon aatella että mitä enemmän hönkää, sen enemmän myös luistoa ja ottais huomioon tuon nopeuskuvaajassa? Eli kun kuvittelen kyllä että mulla hakkaa rajoittajaan 210 jälkeen nelosella, ja taulukon mukaan takanen pyörii lähemmäs 240km/h. Voisko olla jopa yli 10% luisto siis?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.01.15 - klo:12:24
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 08.01.15 - klo:19:10
Jos on jenkkidunolappu niin ne käyttää niinkin fiksua yksikköö kuin paunajalkoja. Googlella nuo saa käännettyä ihmisten yksiköihin aika helposti.
Joo näin näkyy olevan.

Voisko tuohon aatella että mitä enemmän hönkää, sen enemmän myös luistoa ja ottais huomioon tuon nopeuskuvaajassa? Eli kun kuvittelen kyllä että mulla hakkaa rajoittajaan 210 jälkeen nelosella, ja taulukon mukaan takanen pyörii lähemmäs 240km/h. Voisko olla jopa yli 10% luisto siis?
Takasen
Tod. näk. ero tulee takasen laskennallisesta profiilista vs. todellinen profiili. Eli tuossa on laskettu takasen halkaisijaksi 17x25,4mm + (renkaanleveys x profiili%)x2. Jos haluaa tarkan arvon niin käy mittaamassa vanteella renkaan kehän, laskee siitä säteen ja syöttää sen tuonne soluun B30 kaavan tilalle.

Edit. Tosin samalla joutuu korjaamaan nopeutta laskevan kaavan. Oon näköjään fiksusti upottanu sinnekin sen renkaan leveyden ja profiilin vaikka olis voinu suoraan käyttää tuota sädettä
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Äh...korjasin sen ite. Nyt pitäs toimia kun laittaa renkaan vierintäsäteen vaan käsin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

09.01.15 - klo:12:57 #3906 Viimeisin muokkaus: 09.01.15 - klo:13:09 käyttäjältä wbaum
Laitoin nyt paremmin oikeilla, oli vaihde-ratioissa virhe myös. Nyt alkaa näyttää about todelliselta. Renkaan säde nyt on mitä on. Teor. huippunopeus vähän alle 290 lienee about kohdillaan renkaan pyörimisnopeuden kannalta, todellinen lienee ~270?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 09.01.15 - klo:12:57
Laitoin nyt paremmin oikeilla, oli vaihde-ratioissa virhe myös. Nyt alkaa näyttää about todelliselta. Renkaan säde nyt on mitä on. Teor. huippunopeus vähän alle 290 lienee about kohdillaan renkaan pyörimisnopeuden kannalta, todellinen lienee ~270?
Ei näköjään gixullakaan kannata ihan rajottajaan vetää kakkosella eikä kolmosella. Tosin ei tossa isoo eroo näköjään ole.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

[ x] Kyynärpää tontissa

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 10.01.15 - klo:16:57
[ x] Kyynärpää tontissa
Kivaa oli joo pelleillä, harmi ett vauhti oli diipa-daapaa... murmispalm

Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Isäukko täyttelis kohta 60v ja oon tän pärräkirouksen siltä perinyt. Eli koska samanlainen sekopää kun on niin mietin et ois siistiä mennä ajamaan cross kartia jäälle tms. Onko kellään kaverina crosskart harrastajaa joka rahaa vastaan ottais meidät reenipäivälle messiin esim? Pääsis ajamaan useamman kun neljä kierrosta et jäis jotain käteenkin.
Sent from my Lumia 1020


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 11.01.15 - klo:20:45
Tästä tosi uskovaiselle (#jarska :lle ) jouluvalot.


https://www.facebook.com/photo.php?fbid=908311482526811&set=gm.778936418855344&type=1&theater
Mieti miten komeet noi on kun Jarska virittää ne MX24 teltan katolle joka ratapäivälle. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

https://www.youtube.com/watch?v=kNEOWNW9gbE

Ratafilkan pätkiä kesältä poikki ja pinossa taas.

rranta

@wbaum komiaa pätkää. Oli joku Haukiputtaan hippiki eksyny kuviin.

Powered by EzPortal