Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 7 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 18.03.15 - klo:10:21
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 18.03.15 - klo:08:06
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 17.03.15 - klo:12:10
Lainaus käyttäjältä: MarkoL - 17.03.15 - klo:08:47
Ymmärsinkö oikein että lämmöllä puristaisit kierrejousen lyhyemmäksi?
Ei taida +200 asteen lämpö riittää.
Jo pelkkä raudan jännityksenpoisto hehkutus tapahtuu +650 celsiuksen lämmössä.
Ja jos jousta rupee tosissaan lämmittään, esim kaasupillillä lähelle punaa, niin sitten tulee jouseen murtumisvaara.
Ennemmin jousen lyhennys kuin mikään lämmittysyritykset.
Kylkyl, tälläsestä vaan googlella löytyy juttua. Mustakin vähän oudon kuuloista, pitäis tietää paremmin tuo jousiteräksen materiaali niin vois joku metallurgi sanoa jotain. Vallilan kamaahan tää on.

Mutta siis nimenomaan 200c eikä juuri enempää, isommilla se jo päästää, vai miksi sitä sanotaan, ei toimi enää jousena sitten. Tuosta 650c jos pääsisi hallitusti laskemaan alaspäin niin sillähän se toki onnistuisi.



No jos tuo 200 riittää niin heleppo homma.
Tekee lattaraudasta puristimen ja kiristää jousen lepopituudesta vaikka 30mm,
ja pistää uuniin.Tuon kokoisessa raudassa ei kovin pitkään kestä kun on tasalämmin.
Joku viisaampi voinee kertoa lämmön etenemisen vauhdin teräksessä,mut epäilisin jotain
tunnin verran.
Ja lopuksi jäähdytys ja mittaus,  ja nopeeta infoo foorumille kuinka kävi.
Laitoin 50mm läjään, olivat 4h 200c uunissa (ei ihan pullauuni vaan tommonen labravehje) ja sitten annoin hitaasti jäähtyä yön yli uunissa. Pitäis nyt irrottaa tellinggistä ja mitata.

oli tuo 50mm puristus jo aika hazardin tuntuista M10 kierretangolla...

edit: purettu ja mitattu. Ei millin vertaa eroa, sanoisin että myytti on busted! Nyt pitää soittaa johonki pajalle.

Haha no et sinäkään näemmä kaikkea osaa. Ei ole väliä mikä teräs, millään et olis tuota temppua saanut suoritettua. Lisäksi jos laitat riittävästi lämpöä (>650-700) että jotain tapahtuu, niin jousi myöskin pehmenee pysyvästi. Kaasupillillä jos tekee niin sit menee ainakin pieleen.

wbaum

19.03.15 - klo:09:52 #4066 Viimeisin muokkaus: 19.03.15 - klo:10:39 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 19.03.15 - klo:06:50
Haha no et sinäkään näemmä kaikkea osaa. Ei ole väliä mikä teräs, millään et olis tuota temppua saanut suoritettua. Lisäksi jos laitat riittävästi lämpöä (>650-700) että jotain tapahtuu, niin jousi myöskin pehmenee pysyvästi. Kaasupillillä jos tekee niin sit menee ainakin pieleen.
Strömsöön tallilla on positiivinen tunnelma. Noo, tuo nyt oli tuommoinen testi, kovin paljoa en tälle laskenutkaan onnistumista, aiheutti keskustelua työpaikallakin ja kovimmat jampat alkoi vääntää fem-malleja.

Mutta eihän sen 650c asti tarvi mennä että myötöraja tulee vastaan, eli missä se ei enää palaudu "täyteen mittaansa". Tuossa vaan jää puristus vajaaksi, pitäis saada 2% venymää ja nyt ollaan varmaan 0,2% kohilla. Lisälämpöä ja ihan läjään pitäis saada.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 19.03.15 - klo:06:50
Ei ole väliä mikä teräs, millään et olis tuota temppua saanut suoritettua. Lisäksi jos laitat riittävästi lämpöä (>650-700) että jotain tapahtuu, niin jousi myöskin pehmenee pysyvästi. Kaasupillillä jos tekee niin sit menee ainakin pieleen.
Etsä viitsisitsä kertoa miten toi sit pitäis tehä...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Mistähän sitä sais vastaavan määrän intoa käyttöauton korjaamiseen :D

wbaum

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.03.15 - klo:12:33
Mistähän sitä sais vastaavan määrän intoa käyttöauton korjaamiseen :D
Kaikkeen muuhun kyllä mutta ensi viikolla lähestyvään katsastukseen löytyy motivaatiota. Saisi vaihtaa edes kesärenkaat alle niin olis pieni tsäänssi päästä läpi :D

vernerik

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 19.03.15 - klo:12:42
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 19.03.15 - klo:12:33
Mistähän sitä sais vastaavan määrän intoa käyttöauton korjaamiseen :D
Kaikkeen muuhun kyllä mutta ensi viikolla lähestyvään katsastukseen löytyy motivaatiota. Saisi vaihtaa edes kesärenkaat alle niin olis pieni tsäänssi päästä läpi :D

Kyllähän ne muuten menis läpi, kun on kaikki nastatki jo irronneet. Huono homma vaan niissä on, kun ei mee kesärenkaina läpi, kun ei oo tarpeeks pintaa :D
Yamaha R1 -08

wbaum

Lainaus käyttäjältä: vernerik - 19.03.15 - klo:14:13
Kyllähän ne muuten menis läpi, kun on kaikki nastatki jo irronneet. Huono homma vaan niissä on, kun ei mee kesärenkaina läpi, kun ei oo tarpeeks pintaa :D
No näin. :D Kyseiset kumithan on olleet 1,5talvee alla ja myyjäkin sanoi ettei kai noilla kukaan hullu enää aja, kun muutamalla kympillä ne lunastin vanteineen.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.03.15 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 19.03.15 - klo:06:50
Ei ole väliä mikä teräs, millään et olis tuota temppua saanut suoritettua. Lisäksi jos laitat riittävästi lämpöä (>650-700) että jotain tapahtuu, niin jousi myöskin pehmenee pysyvästi. Kaasupillillä jos tekee niin sit menee ainakin pieleen.
Etsä viitsisitsä kertoa miten toi sit pitäis tehä...?

Sähän sen tuossa yllä jo hyvin havainnollistit. Myötöraja tippuu lämpötilan mukaan. Suunnilleen se 0,2% on se myötöraja kuten sanoit. Ainoa vaan että jousiteräksillä ei varmaankaan hirmuisesti tipu myötöraja alle 600C. Lisäksi tuo 0,2% liittyy vetojännitykseen, eikä toimi puristusjännitykselle. En nyt ihan hahmota mimmoinen jännitystila jousen poikkipinnassa on kun puristat jousta... Mutta kuten wbaum mainitsi niin kaasuliekki aiheuttaa halkeamista, monestakin eri syystä.

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.03.15 - klo:07:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.03.15 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 19.03.15 - klo:06:50
Ei ole väliä mikä teräs, millään et olis tuota temppua saanut suoritettua. Lisäksi jos laitat riittävästi lämpöä (>650-700) että jotain tapahtuu, niin jousi myöskin pehmenee pysyvästi. Kaasupillillä jos tekee niin sit menee ainakin pieleen.
Etsä viitsisitsä kertoa miten toi sit pitäis tehä...?

Sähän sen tuossa yllä jo hyvin havainnollistit. Myötöraja tippuu lämpötilan mukaan. Suunnilleen se 0,2% on se myötöraja kuten sanoit. Ainoa vaan että jousiteräksillä ei varmaankaan hirmuisesti tipu myötöraja alle 600C. Lisäksi tuo 0,2% liittyy vetojännitykseen, eikä toimi puristusjännitykselle. En nyt ihan hahmota mimmoinen jännitystila jousen poikkipinnassa on kun puristat jousta... Mutta kuten wbaum mainitsi niin kaasuliekki aiheuttaa halkeamista, monestakin eri syystä.
En mä ole mitn havainnollistanut. Mutta uusin kysymyksen; miten tollasta jousta pitää käsitellä jotta sen vapaa pituus lyhenisi sen verran kun haluaa, mutta jotta se silti olisi jousi/ toimisi jousena/ eikä pehmenisi pysyvästi?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.03.15 - klo:11:14
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.03.15 - klo:07:41
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.03.15 - klo:11:41
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 19.03.15 - klo:06:50
Ei ole väliä mikä teräs, millään et olis tuota temppua saanut suoritettua. Lisäksi jos laitat riittävästi lämpöä (>650-700) että jotain tapahtuu, niin jousi myöskin pehmenee pysyvästi. Kaasupillillä jos tekee niin sit menee ainakin pieleen.
Etsä viitsisitsä kertoa miten toi sit pitäis tehä...?

Sähän sen tuossa yllä jo hyvin havainnollistit. Myötöraja tippuu lämpötilan mukaan. Suunnilleen se 0,2% on se myötöraja kuten sanoit. Ainoa vaan että jousiteräksillä ei varmaankaan hirmuisesti tipu myötöraja alle 600C. Lisäksi tuo 0,2% liittyy vetojännitykseen, eikä toimi puristusjännitykselle. En nyt ihan hahmota mimmoinen jännitystila jousen poikkipinnassa on kun puristat jousta... Mutta kuten wbaum mainitsi niin kaasuliekki aiheuttaa halkeamista, monestakin eri syystä.
En mä ole mitn havainnollistanut. Mutta uusin kysymyksen; miten tollasta jousta pitää käsitellä jotta sen vapaa pituus lyhenisi sen verran kun haluaa, mutta jotta se silti olisi jousi/ toimisi jousena/ eikä pehmenisi pysyvästi?

Leikkaa lyhyemmäksi? :D en tiedä kyl, mutta siitä olen ihan varma että lämpökäsittelemällä ed main ehdot ei täyty...

murmela

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.03.15 - klo:11:47
Leikkaa lyhyemmäksi? :D en tiedä kyl, mutta siitä olen ihan varma että lämpökäsittelemällä ed main ehdot ei täyty...
No kai se jousi jollain lämpökäsittelyllä on alunperin tehtykin tjsp?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

tamik87

20.03.15 - klo:15:05 #4076 Viimeisin muokkaus: 20.03.15 - klo:15:12 käyttäjältä tamik87
Lainaus käyttäjältä: murmela - 20.03.15 - klo:14:32
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 20.03.15 - klo:11:47
Leikkaa lyhyemmäksi? :D en tiedä kyl, mutta siitä olen ihan varma että lämpökäsittelemällä ed main ehdot ei täyty...
No kai se jousi jollain lämpökäsittelyllä on alunperin tehtykin tjsp?

On, mutta jos meinaat sen lämpökäsittelyn yhtä laadukkaasti toistaa niin helpommalla ja halvemmalla pääset kun ostat uuden jousen :D

On aika paljon muitakin muuttujia matkassa kuin aika ja lämpötila... Tieto lisää tuskaa toisaalta, eli senku kuumennat punahehkuseksi, painat läjään tkk ja pkk kiderakenteiden lämpölaajenemiskertoimet huomioon ottaen, kastat veteen ja laitat uuniin 500C pariks tunniks (riippuu teräksen hiilipotoisuudesta) niin se on siinä. Täysin toinen asia on kestääkö se enää puoliakaan väsymistä!

Jos ihan oikeasti haluat tuon tehdä, niin pistä yv niin voin kyllä neuvoa. En ole varma osaanko, mutta suunnittelen työkseni materiaalit ja lämpökäsittelyt öljynporauslauttojen päävoimansiirtoihin.

Juha_K

Kävin testaamassa modattua ECU softaa. Kyllä se tuntuisi toimivan kuten pitää. Taas vaan jäi log-tiedosto vajaaksi eikä tallentanut motari ek:ta.

vanha softa



Uusi softa

K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

wbaum

25.03.15 - klo:18:43 #4078 Viimeisin muokkaus: 25.03.15 - klo:19:42 käyttäjältä wbaum
Luki niin isolla hylätty kuljetuskaluston katsastuslapussa, että piti vähän hakea tuninggia. VW alustan suunnittelu kyl eliittiä.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 25.03.15 - klo:18:43
Luki niin isolla hylätty kuljetuskaluston katsastuslapussa, että piti vähän hakea tuninggia. WV alustan suunnittelu kyl eliittiä.
Ai, mitä? WV:n alustassa väljiä niveliä? Ei oo mahollista! :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal