Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 9 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.07.15 - klo:16:15
Edit. Jos meinasit että useimmilla on perustekemisessä sellaisia ongelmia että linja heittää kun mikä tahansa muuttuu, niin ei varmaan enää siinä vaiheessa kun linjaa hinkataan kohdalleen ja linjalla pysytään alle metrin tarkkuudella.
Sitäpä juuri tarkoitin. Ja kääntäen, niin kauan kun "Ajolinjassa tuntuu riittävän yllättävänkin pitkään hieromista", voi olla varma siitä että muissa osa-alueissa on jotain perseellään, vaikka sitä ei itse huomaakkaan.

Olis kätevää kun apeksissa ois radassa keltanen maalitäplä metrin verran kanttareesta, niin vois sit videolta tarkistaa, ett mikä on todellisuus versus omat kuvitelmat. Lähinnä siis sen takia, että videokin (kuvakulma, kinnityspisteen korkeus, jne) valehtelee aika paljon ellei ole jotain kiinteää mittapistettä mihin verrata.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.07.15 - klo:14:28
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 01.07.15 - klo:12:09
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 29.06.15 - klo:22:47
Jos tää olis aina helppoa, niin kuka jaksais vuodesta toiseen kiertää suomen perämetsiä rahaa polttamassa ;)

Fiilis löytyy monesti, kun lähtee sopivasti hitaamman perään kurvailemaan vaikka ajatuksena kuvata toisen ajoa. Siinä sitten yrittää pitää omat ajolinjat ja harjoitella ohituspaikkojen hakemista. Ylipäätään joku toiminta missä ei tarvitse väkisin vääntää menemään ja saa vähän onnistumisen tunnetta.
Vähän vielä pitää palata aiheeseen: Funtsin tota Kemoran ajamista ja totesin, että se yksi viikonloppu pelkkää rentoa kruisailua Motoparkissa taisi kuitenkin tuottaa tulosta. Myös Kemoralla ajelin sen enempiä rypistämättä täysiä settejä ja mukavuusalueelta ei oikeastaan poistuttu kertaakaan. Taisin myös ajaa oman ennätykseni kierrosmäärä/setti kun neljän setin kokonaissaldona oli yhteensä 47 kierrosta. Tuo määrä toki pitää sisällään varikolta lähtö- ja varikolle tulokierrokset, mutta ihan mukavasti siis kuitenkin. Oma mukavuusalue siis näyttäisi olevan tällä hetkellä n. 1:13-kyyti Kemoralla. Tuosta on hyvä lähteä loppukaudella parantamaan. Lisättäköön vielä, että pyörän kallistuskulma alkaa taas olemaan pikkuhiljaa tontilla kun uudenkin takasen saa ajettua ajoittain (kolmonen, paluusuoran vasuri, karuselli) luistolle ja sitä pystyy vähän kaasulla kontrolloimaankin. Paljon tosin piilee aikaa vielä ajolinjassa ja jarruissa. Avauksissa ehkä vähän vähemmän, mutta jonkin verran sielläkin.

Saako puristamalla jotain muuta kuin virheitä aikaan? En minä ainakaan.  Joskus ehkä tuurikierroksia.

Rutiini ja perustekeminen kuntoon niin kierrosaikakin on jotain kohtuullista. Sitten järkevästi pois mukavuusalueelta vauhtia kehittämään. Ajolinjassa tuntuu riittävän yllättävänkin pitkään hieromista ja kellossakin näkyy mukavasti linjan kehittyminen.

Voi morjens noita kierrosmääriä. Mulla on tälle kesälle varmaan vähemmän kierroksia kuin sulla tuli kemoralla. Yritä tässä nyt sitten pysyä kehityksessä mukana :) Selityksiä sen sijaan keksii helposti. Tällä menolla menee koko kesä samoilla renkailla...
Joo, ei aika puristamalla parane, mutta semmosta isompaa kertahyppyä pois mukavuusalueelta pystyy tekemään sillä, että rankasee vähän enempi kroppaa setin aikana. Eli ainakin mulla fyysinen kunto rajottaa sitä, että voisin jarruttaa koko päivän niin kovaa kuin maksimissaan kykenen. Käytännössä aiempina kesinä olen huomannut, että jos oma mukavuusalue alkaa olla enkan tuntumassa, saa tommosella pikku rypistämisellä 0,5-1s sitä sitten tiputettua. Tosin nyt alkaa olla vauhdit sitä tasoa, että näillä hanskoilla parannukset on varmaan max. puolen sekunnin luokkaa jos sitäkään. Kemoralla mietin, että olisin rennon ajelun päälle ajanu yhden setin vähän tolleen kroppaa rankasten, mutta enkka tulikin jo rennosti kruisaillessa ja vähäinen ajomäärä näkyi siinä, että tuolla kierrosmäärällä väsyi ihan pirusti. Enkan jälkeen oli liian tyytyväinen fiilis, että olis halunnu hapoilla olevilla lihaksilla lähtee ajamaan kovempaa.

Niin ja noista kierrosmääristä Ennen kemoraa n. 6 ratapäivää omaa ajoa, yhteensä alle 200kierrosta. Kemorassa neljällä setillä sitten tosiaan tuo 47 kierrosta. Oli muuten maanantaina illalla miehestä aika lailla mehut pois kun tuli neljään päivään se 1000+km ajoa autolla ja kolme päivää radalla, joista kahtena vedin koko päivän Ajotaito II-kurssia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Taffu

Tänään alkoikin vapailla ensimmäistä kertaa sujua ihan toden teolla ajaminen Kemoralla <3 Takarengas luisteli alkuun joka mutkassa, mutta joku Kokkolan hurja vinkkasi, että oli liikaa painetta tuolle säälle :)

Huomenna vielä uudestaan ajamaan ympyrää.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:19:53
Takarengas luisteli alkuun joka mutkassa, mutta joku Kokkolan hurja vinkkasi, että oli liikaa painetta tuolle säälle :)
Mikä rengas?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Taffu

01.07.15 - klo:21:49 #4264 Viimeisin muokkaus: 01.07.15 - klo:21:51 käyttäjältä Taffu
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.07.15 - klo:20:36
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:19:53
Takarengas luisteli alkuun joka mutkassa, mutta joku Kokkolan hurja vinkkasi, että oli liikaa painetta tuolle säälle :)
Mikä rengas?

Se on pirellin superbike sc2. Oli lämminpaineet radalta 1,75bar. Sillein tiputin, että radalta tullessa oli 1,6bar, niin loppui luistelu. Oli tosi epämiellyttävää, kun luisti eniten just noissa karuselleissa yms. missä mennään kovin kallellaan ja heti kun yhtään avasi. Vähän sitten tuli semmoista elämistä kyllä vitosmutkassa, kun mennään urku auki, mutta parempi noin päin :)

Lisätään vielä, että kyllä se dunloppi tuntui paremmalta kumilta. Toimi kaikkialla, eikä ikinä luistanut ennenkuin oli ihan sileäksi ajettu. Ja jotenkin tuntuu, että mopon kääntyvyyskin heikkeni, kun tuon pirellin takasen laittoi alle.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.07.15 - klo:20:36
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:19:53
Takarengas luisteli alkuun joka mutkassa, mutta joku Kokkolan hurja vinkkasi, että oli liikaa painetta tuolle säälle :)
Mikä rengas?

Se on pirellin superbike sc2. Oli lämminpaineet radalta 1,75bar. Sillein tiputin, että radalta tullessa oli 1,6bar, niin loppui luistelu. Oli tosi epämiellyttävää, kun luisti eniten just noissa karuselleissa yms. missä mennään kovin kallellaan ja heti kun yhtään avasi. Vähän sitten tuli semmoista elämistä kyllä vitosmutkassa, kun mennään urku auki, mutta parempi noin päin :)

Lisätään vielä, että kyllä se dunloppi tuntui paremmalta kumilta. Toimi kaikkialla, eikä ikinä luistanut ennenkuin oli ihan sileäksi ajettu. Ja jotenkin tuntuu, että mopon kääntyvyyskin heikkeni, kun tuon pirellin takasen laittoi alle.
Vakio takapamppu?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Taffu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.07.15 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.07.15 - klo:20:36
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:19:53
Takarengas luisteli alkuun joka mutkassa, mutta joku Kokkolan hurja vinkkasi, että oli liikaa painetta tuolle säälle :)
Mikä rengas?

Se on pirellin superbike sc2. Oli lämminpaineet radalta 1,75bar. Sillein tiputin, että radalta tullessa oli 1,6bar, niin loppui luistelu. Oli tosi epämiellyttävää, kun luisti eniten just noissa karuselleissa yms. missä mennään kovin kallellaan ja heti kun yhtään avasi. Vähän sitten tuli semmoista elämistä kyllä vitosmutkassa, kun mennään urku auki, mutta parempi noin päin :)

Lisätään vielä, että kyllä se dunloppi tuntui paremmalta kumilta. Toimi kaikkialla, eikä ikinä luistanut ennenkuin oli ihan sileäksi ajettu. Ja jotenkin tuntuu, että mopon kääntyvyyskin heikkeni, kun tuon pirellin takasen laittoi alle.
Vakio takapamppu?

Juu.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:22:37
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.07.15 - klo:21:53
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.07.15 - klo:20:36
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:19:53
Takarengas luisteli alkuun joka mutkassa, mutta joku Kokkolan hurja vinkkasi, että oli liikaa painetta tuolle säälle :)
Mikä rengas?

Se on pirellin superbike sc2. Oli lämminpaineet radalta 1,75bar. Sillein tiputin, että radalta tullessa oli 1,6bar, niin loppui luistelu. Oli tosi epämiellyttävää, kun luisti eniten just noissa karuselleissa yms. missä mennään kovin kallellaan ja heti kun yhtään avasi. Vähän sitten tuli semmoista elämistä kyllä vitosmutkassa, kun mennään urku auki, mutta parempi noin päin :)

Lisätään vielä, että kyllä se dunloppi tuntui paremmalta kumilta. Toimi kaikkialla, eikä ikinä luistanut ennenkuin oli ihan sileäksi ajettu. Ja jotenkin tuntuu, että mopon kääntyvyyskin heikkeni, kun tuon pirellin takasen laittoi alle.
Vakio takapamppu?

Juu.
Onks sitä koskaa huollettu?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Taffu

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.07.15 - klo:23:14
Onks sitä koskaa huollettu?

Kyllähän sitä muistaakseni joskus on, mutta ei pariin vuoteen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:23:21
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.07.15 - klo:23:14
Onks sitä koskaa huollettu?

Kyllähän sitä muistaakseni joskus on, mutta ei pariin vuoteen.
Käske motovillen tuupata sinne raceteckin sisuskalut. Nii säästät renkaita, ja ehkä katteitakin, eli satoja euroja joka tapauksessa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:21:49
Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.07.15 - klo:20:36
Lainaus käyttäjältä: Taffu - 01.07.15 - klo:19:53
Takarengas luisteli alkuun joka mutkassa, mutta joku Kokkolan hurja vinkkasi, että oli liikaa painetta tuolle säälle :)
Mikä rengas?

Se on pirellin superbike sc2. Oli lämminpaineet radalta 1,75bar. Sillein tiputin, että radalta tullessa oli 1,6bar, niin loppui luistelu. Oli tosi epämiellyttävää, kun luisti eniten just noissa karuselleissa yms. missä mennään kovin kallellaan ja heti kun yhtään avasi. Vähän sitten tuli semmoista elämistä kyllä vitosmutkassa, kun mennään urku auki, mutta parempi noin päin :)

Lisätään vielä, että kyllä se dunloppi tuntui paremmalta kumilta. Toimi kaikkialla, eikä ikinä luistanut ennenkuin oli ihan sileäksi ajettu. Ja jotenkin tuntuu, että mopon kääntyvyyskin heikkeni, kun tuon pirellin takasen laittoi alle.
Miksi rengas ei saisi luistaa? Jos tahtoo joskus mennä oikeasti kovaa, olisi hyvä opetella vähintään se tuntuma luistoon jo suhteellisen hyvissä ajoin. Luonnollisesti rengas alkaa luistamaan ekana niissä paikoissa, joissa mopon kallistuskulma on lähellä maksimia. Kemoralla varsinkin nuo karusellit on tosi hyviä paikkoja tuon opetteluun kun takasen saa "luistolle" pelkästään kallistuksesta. Sen jälkeen onkin tosi helppo testailla kaasulla, että miten se mopo kääntyilee.

Ja mitä tulee mopon käytökseen eri renkailla, kannattaa ottaa huomioon renkaan fyysinen koko vanteella ja kääntää alustageometria kompensoimaan renkaan muutosta. Ei niiden vertaamisessa muuten ole mitään mieltä muuten kuin ehkä pidon osalta, johon sitten osaltaan taas tarvitaan alustan säätöjen muuttamista.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wbaum

Tässä kun vuoden paininu epämääräisen sifterin kanssa niin eilen huomasin ettei yks sytytystulppa edes mene sifterin kautta. En tiä itkettikö vai naurattiko ku eilen hokasin. Onneksi ei meidän tallilla tapahdu yleensä mitään tämmöstä.

Rearsetin asennuski loppu siihen kun vaihteensiirtäjän tanko ottaa sekä runkoon, että vaihdekiksiin.

Aloin purkamaan sähköjä niin löysin noin 6kpl puristusliitoksia teippipatenteilla johtosarjojen sisältä. Pelkkää sukseeta odotettavissa varmaan kun ton lyö tosta nyt tulille uusilla johdotuksilla.

Taffu

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 02.07.15 - klo:08:54
Miksi rengas ei saisi luistaa? Jos tahtoo joskus mennä oikeasti kovaa, olisi hyvä opetella vähintään se tuntuma luistoon jo suhteellisen hyvissä ajoin. Luonnollisesti rengas alkaa luistamaan ekana niissä paikoissa, joissa mopon kallistuskulma on lähellä maksimia. Kemoralla varsinkin nuo karusellit on tosi hyviä paikkoja tuon opetteluun kun takasen saa "luistolle" pelkästään kallistuksesta. Sen jälkeen onkin tosi helppo testailla kaasulla, että miten se mopo kääntyilee.

Ja mitä tulee mopon käytökseen eri renkailla, kannattaa ottaa huomioon renkaan fyysinen koko vanteella ja kääntää alustageometria kompensoimaan renkaan muutosta. Ei niiden vertaamisessa muuten ole mitään mieltä muuten kuin ehkä pidon osalta, johon sitten osaltaan taas tarvitaan alustan säätöjen muuttamista.

Joo no jos jotain hyvää siitä pitää keksiä, niin ainakaan niiden ensimmäisten settien jälkeen ei enää sitä pientä luistoa säikähtänyt. Tänään vapailla tuli sivuttua kaikilla viimeisillä seteillä omaa ennätystä ja vielä oli kiristämisen varaa reilusti kaikissa muissa jarruissa, paitsi paluusuoralla. Ja polvetkin kynti maata loppupäivästä joka kierroksella wheely

Ja testasimpa siellä myös kaverin s1000rääräätä, ihan vain periaatteen vuoksi :)

wbaum

Kyllähän se meni kivasti tänään tallilla. Sähköhommia, siinä mittailin ja vedin uusiksi. "virrat tulee, hyvä juttu ja starttiki pyörii"

No eikun ilmaboksit sun muut "kätevästi" kiinniteltävät kiinni ja tankki paikalleen. Muistetaan bensapumpun liitin. Eiku starttia, kone pyörii, CHECK-valo syttyy ja armoton mietintä mikä meininki. Piippailen läpi joka v**un johdon ja kytkimen ja mietin. Käyn läpi kaikki liittimet pyörästä ja mittailen jännitteitä, akku laturiin ja kaikkee. Ei vaan CHECK antaudu, ei sitten milään. Lopulta puran tyyliin kaikki mitä oon ikinä siihen nyt laittanu ja ei mitään apua.

KUKA hel***in URPO ON SUUNNITELLUT TUON NIIN ETTÄ BENSAPUMPUN SAA KYTKETTYÄ JOHONKI hel***in TAKAVALON WHATEVER LIITTIMEEN TANKIN ALTA????

huomenna jatkais, nyt ei enää pystyny, pyörä tosin starttas kivasti ku laitto vaan bensapumpun oikeeseen liittimeen. Paistais lettuja täs.




Powered by EzPortal