Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

timomarko


Tänään aamulla pakkasin mopoa kärryyn ja huomasin, että kliparissa tuntuu väljyyttä. Kiristin ruuvit ja välys katosi. Parin setin jälkeen klipari lenksui taas ja rikkihän se oli. Kaaduttu tuolla ei ole, joten materialivika tuo varmaan on? Kahden M6 pultin varassa on menty ainakin kolme settiä :o Saa Hondankin näköjään särki kun laittaa siihen italialaisia billet-osia :)


raukkis

Ootko kinnittäny pyörän kärryyn/pakuun klipareista?

timomarko

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 19.06.16 - klo:18:45
Ootko kinnittäny pyörän kärryyn/pakuun klipareista?
En ikinä. Ja ite olen nuo ostanut ja niillä ajanut, joten tiedän ettei ole kolhittu. Tulee vissiin roikuttua klipareissa :)


m1kk0

Lainaus käyttäjältä: timomarko - 19.06.16 - klo:18:43

Tänään aamulla pakkasin mopoa kärryyn ja huomasin, että kliparissa tuntuu väljyyttä. Kiristin ruuvit ja välys katosi. Parin setin jälkeen klipari lenksui taas ja rikkihän se oli. Kaaduttu tuolla ei ole, joten materialivika tuo varmaan on? Kahden M6 pultin varassa on menty ainakin kolme settiä :o Saa Hondankin näköjään särki kun laittaa siihen italialaisia billet-osia :)



Onko ihan italiassa tehty? Minkä merkkiset? Pitääpä tarkistaa omat varuiks :D

timomarko

Lainaus käyttäjältä: m1kk0 - 20.06.16 - klo:15:25
Lainaus käyttäjältä: timomarko - 19.06.16 - klo:18:43

Tänään aamulla pakkasin mopoa kärryyn ja huomasin, että kliparissa tuntuu väljyyttä. Kiristin ruuvit ja välys katosi. Parin setin jälkeen klipari lenksui taas ja rikkihän se oli. Kaaduttu tuolla ei ole, joten materialivika tuo varmaan on? Kahden M6 pultin varassa on menty ainakin kolme settiä :o Saa Hondankin näköjään särki kun laittaa siihen italialaisia billet-osia :)



Onko ihan italiassa tehty? Minkä merkkiset? Pitääpä tarkistaa omat varuiks :D
Varmaan ne jossain tehdään mitä ei viitsitä mainostaa, mutta italialaisina ne ostin. Accossato pitäisi olla kai laadukas? Ehkä.

tamik87

Lainaus käyttäjältä: timomarko - 19.06.16 - klo:18:43

Tänään aamulla pakkasin mopoa kärryyn ja huomasin, että kliparissa tuntuu väljyyttä. Kiristin ruuvit ja välys katosi. Parin setin jälkeen klipari lenksui taas ja rikkihän se oli. Kaaduttu tuolla ei ole, joten materialivika tuo varmaan on? Kahden M6 pultin varassa on menty ainakin kolme settiä :o Saa Hondankin näköjään särki kun laittaa siihen italialaisia billet-osia :)



Mun silmään tuo pikemminkin näyttää siltä, että tuossa on pienoinen suunnittelukämmi... Ruuveilla kun tuon kiristää niin jännitykset jakautuvat kovin epätasaisesti --> joutuu laittamaan paljon momenttia ja saattaa olla erittäin kovat esijännitykset jo valmiina --> 300 mm vipuvarrella 100 kg kuski roikkuu kahvoissa --> väsyy poikki nopsaan

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.06.16 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: timomarko - 19.06.16 - klo:18:43

Tänään aamulla pakkasin mopoa kärryyn ja huomasin, että kliparissa tuntuu väljyyttä. Kiristin ruuvit ja välys katosi. Parin setin jälkeen klipari lenksui taas ja rikkihän se oli. Kaaduttu tuolla ei ole, joten materialivika tuo varmaan on? Kahden M6 pultin varassa on menty ainakin kolme settiä :o Saa Hondankin näköjään särki kun laittaa siihen italialaisia billet-osia :)



Mun silmään tuo pikemminkin näyttää siltä, että tuossa on pienoinen suunnittelukämmi... Ruuveilla kun tuon kiristää niin jännitykset jakautuvat kovin epätasaisesti --> joutuu laittamaan paljon momenttia ja saattaa olla erittäin kovat esijännitykset jo valmiina --> 300 mm vipuvarrella 100 kg kuski roikkuu kahvoissa --> väsyy poikki nopsaan
Joo, ei noita ton tyyppisiä klipareita ainakaan kovin pitkällä varrella kannata kiristää. Noissa varmaan riittää joku 15Nm pitämään tangon paikoillaan. Ylikiristämällä saa kivan vetojännityksen aikaseks ja siitähän se sitten murtuu kun kuskin paino aiheuttaa kivan pikku vaihtelun vielä tuohon päälle. Mitähän seosta noi on?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

tamik87

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.06.16 - klo:12:28
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.06.16 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: timomarko - 19.06.16 - klo:18:43

Tänään aamulla pakkasin mopoa kärryyn ja huomasin, että kliparissa tuntuu väljyyttä. Kiristin ruuvit ja välys katosi. Parin setin jälkeen klipari lenksui taas ja rikkihän se oli. Kaaduttu tuolla ei ole, joten materialivika tuo varmaan on? Kahden M6 pultin varassa on menty ainakin kolme settiä :o Saa Hondankin näköjään särki kun laittaa siihen italialaisia billet-osia :)



Mun silmään tuo pikemminkin näyttää siltä, että tuossa on pienoinen suunnittelukämmi... Ruuveilla kun tuon kiristää niin jännitykset jakautuvat kovin epätasaisesti --> joutuu laittamaan paljon momenttia ja saattaa olla erittäin kovat esijännitykset jo valmiina --> 300 mm vipuvarrella 100 kg kuski roikkuu kahvoissa --> väsyy poikki nopsaan
Joo, ei noita ton tyyppisiä klipareita ainakaan kovin pitkällä varrella kannata kiristää. Noissa varmaan riittää joku 15Nm pitämään tangon paikoillaan. Ylikiristämällä saa kivan vetojännityksen aikaseks ja siitähän se sitten murtuu kun kuskin paino aiheuttaa kivan pikku vaihtelun vielä tuohon päälle. Mitähän seosta noi on?

Sehän on vähän harhaanjohtavaa kun puhutaan et tää on 7000 sarjan lentsikka alumiiniseosta yms. Lämpökäsittelyillä se lujuus noihin alumiiniseoksiinkin tehdään. Eli siitä alumiiniseoksestakaan ei oikein voi päätellä vielä hirveästi. Pitäis tietää vielä billetin toimitustila.

timomarko

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.06.16 - klo:12:18Mun silmään tuo pikemminkin näyttää siltä, että tuossa on pienoinen suunnittelukämmi...

On tuossa huonoa suunnitteluakin. Yläkuvasta näkee, että murtuma on lähtenyt terävästä sisäkulmasta liikkeelle. Tuohon kulmaan olisi pitänyt jättää esim. R3 pyöristys eikä koneistaa kulmaa teräväksi. 7075:sta tuon muistaakseni mainostettiin olevan.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.06.16 - klo:13:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.06.16 - klo:12:28
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.06.16 - klo:12:18
Lainaus käyttäjältä: timomarko - 19.06.16 - klo:18:43

Tänään aamulla pakkasin mopoa kärryyn ja huomasin, että kliparissa tuntuu väljyyttä. Kiristin ruuvit ja välys katosi. Parin setin jälkeen klipari lenksui taas ja rikkihän se oli. Kaaduttu tuolla ei ole, joten materialivika tuo varmaan on? Kahden M6 pultin varassa on menty ainakin kolme settiä :o Saa Hondankin näköjään särki kun laittaa siihen italialaisia billet-osia :)



Mun silmään tuo pikemminkin näyttää siltä, että tuossa on pienoinen suunnittelukämmi... Ruuveilla kun tuon kiristää niin jännitykset jakautuvat kovin epätasaisesti --> joutuu laittamaan paljon momenttia ja saattaa olla erittäin kovat esijännitykset jo valmiina --> 300 mm vipuvarrella 100 kg kuski roikkuu kahvoissa --> väsyy poikki nopsaan
Joo, ei noita ton tyyppisiä klipareita ainakaan kovin pitkällä varrella kannata kiristää. Noissa varmaan riittää joku 15Nm pitämään tangon paikoillaan. Ylikiristämällä saa kivan vetojännityksen aikaseks ja siitähän se sitten murtuu kun kuskin paino aiheuttaa kivan pikku vaihtelun vielä tuohon päälle. Mitähän seosta noi on?

Sehän on vähän harhaanjohtavaa kun puhutaan et tää on 7000 sarjan lentsikka alumiiniseosta yms. Lämpökäsittelyillä se lujuus noihin alumiiniseoksiinkin tehdään. Eli siitä alumiiniseoksestakaan ei oikein voi päätellä vielä hirveästi. Pitäis tietää vielä billetin toimitustila.

Yleensä jos seos on tiedossa, on myös lämpökäsittelytila ilmotettu. Tosin lämpökäsittelyynhän reagoi vain 2XXX,6XXX,7XXX ja osa 8XXX -sarjan alumiineista jos oikein muistan. Tosin yleensähän nää billetti osat on joko 6XXX tai 7XXX alumiinia ja T5 tai T6 lämpökäsiteltyjä, mutta voipi 5XXX-seoksiakin jossain tulla vastaan vaikka ovatkin enempi meriteollisuuden juttu. Jotain käryä noiden ominaisuuksista saanee, kun miettii, että esim. 7075-T6 alsaa käytetään takarattaissa teräksen sijasta. Sekin tosin pitää muistaa, että ilman lämpökäsittelyäkin esim. 7XXX-sarjan seoksilla luonnollinen vanheneminen voi nostaa materiaalin myötölujuutta ihan merkittävästi (<200MPa->+400Mpa). Toki lämpökäsittelyllä saadaan nopeammin ja tarkemmin halutut arvot aikaiseksi, kun lämpökäsittely ottaa joitain (kymmeniä tai satoja) tunteja ja luonnollinen vanheneminen vie jopa kuukausia.

Nyt voit sit lisätä tähän sammutusnopeuden tärkeyden ja korjata mun asiavirheet. :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: timomarko - 21.06.16 - klo:14:36
Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 21.06.16 - klo:12:18Mun silmään tuo pikemminkin näyttää siltä, että tuossa on pienoinen suunnittelukämmi...

On tuossa huonoa suunnitteluakin. Yläkuvasta näkee, että murtuma on lähtenyt terävästä sisäkulmasta liikkeelle. Tuohon kulmaan olisi pitänyt jättää esim. R3 pyöristys eikä koneistaa kulmaa teräväksi. 7075:sta tuon muistaakseni mainostettiin olevan.


Tuosta on sen verta apua, että jos se on T6 lämpökäsittelyllä niin myötölujuus on tod. näk. jotain 300-600MPa välimaastosta. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Selvästi jotain pirun kiireistä ja tärkeetä työnalla insinööriosastolla :D

santerik

Löytyykö mistään listaa Pärnun kisoihin ilmoittautuneista?

Räpsijä

Laitetaan tänne kun en muutakaan paikkaa keksi...
Eli tänään kävin häthätäseen kuvailemassa Raisiossa olevaa "Naiset ja moottoripyörät" -näyttelyä. 
Näyttely on auki 31.8. asti. 

Sekalaista kuvasettiä jossa mukana mm. 
Heta Lauslehto, Kirsi Kainulainen, Sanna Kärkkäinen, Jarmin Sarjos ja Taru Rinne..
Lisäksi kuvissa kirjavinkkejä motoristeille  cool_gif

http://kamerankantajan.kuvat.fi/kuvat/Naiset+ja+moottoripy%C3%B6r%C3%A4t+kohtaavat+Raision+kirjastossa/


murmela

Fak Le Motorsportt! jibii_gif
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal