Tänään

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:08:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 10 Vieraat katselee tätä aihetta.

wbaum

20.06.18 - klo:22:39 #5235 Viimeisin muokkaus: 20.06.18 - klo:22:41 käyttäjältä wbaum
Kesän noi ketjut tuppaa kestämään, ainakin jos ottaa sitä parasta 520 didiä. Pitää olla kyllä ihan jumalattoman paskana ketjut, että ne huomaa muussa ku moottorijarrussa tai äänestä kun valuttelee varikolle. Luulis että rattaatkin sulaisivat silmissä.

Joskus piti mustalla liputtaa ukko ulos radalta kun lippumiehetkin kommentoivat että melko rallatus kuuluu. Olihan ne ketjut ja kaikki aika kauhees kunnos kyllä, piti vähän jeesailla kaveria sitten.

PrivateeR

Itellä oli puolitoista vuotta ajetut 520 DID ketjut tonnarissa, eikä ollu mitää varsinaista kulumis/tärinä syytä vaihtaa ketjuja. Ainoo syy miksi ostin tänä kesänä uudet oli se ku ostin uudet rattaatkin.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

wbaum

20.06.18 - klo:22:53 #5237 Viimeisin muokkaus: 20.06.18 - klo:22:54 käyttäjältä wbaum
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 20.06.18 - klo:22:48
Itellä oli puolitoista vuotta ajetut 520 DID ketjut tonnarissa, eikä ollu mitää varsinaista kulumis/tärinä syytä vaihtaa ketjuja. Ainoo syy miksi ostin tänä kesänä uudet oli se ku ostin uudet rattaatkin.
Se on naksun ennaltaehkäisevää ja vanhat ketjut ei välttämättä oiri vielä pahemmin. Kahta kesää ne ei kestä tai on melko rajatusti ratapäiviä. Iteltä lentäny yks rulla irti (!) ja ketju söi uuden takarattaan ratapäivässä puhki. Mielummin olisin ajanut senkin päivän, enkä kerjännyt rattaita ja ketjuja ympäri varikkoa.

Kylläpä noita ketjuja silloin tällöin poikkaseekin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: mako - 20.06.18 - klo:21:44
Varmasti kannattaa vaihtaa mut kokeile siitä vanhasta kaikki lenkit läpi rauhas . Itsellä kävi eniten ehkä shifterin päälle  ku oli loppu
Tein ton jo aikasemmin. Eikä ollu yhtään lenkkiä joka olisi jotenkin erityisen poikkeava muista. Toki eroja oli lenkkien välillä/ ei ne täysin identtisiä liikkuvuudeltaan ollut. Eikä ollu edes yhtään tiivistettä poistunu.

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 20.06.18 - klo:22:39
Kesän noi ketjut tuppaa kestämään, ainakin jos ottaa sitä parasta 520 didiä. Pitää olla kyllä ihan jumalattoman paskana ketjut, että ne huomaa muussa ku moottorijarrussa tai äänestä kun valuttelee varikolle. Luulis että rattaatkin sulaisivat silmissä.
Rattaatkin on, ei ny ihan uuden veroset, mutta edelleen symmetriset kuopat ja hampaat. Ollu samat rattaat koko ajan, kuin tuo ketjukin.

Joku 125 km per ratapäivä näyttäis RaceChronon mukaan olevan, ja viime vuonna 18 + tänä vuonna 3-4 ennen kuin probleemi alkoi, eli jotain 2750 km.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

21.06.18 - klo:18:41 #5239 Viimeisin muokkaus: 21.06.18 - klo:18:49 käyttäjältä murmela
Harmoninen värähtelijä?

Sininen = iskarin pituus
Punainen = iskarin keskiarvoistettu pituus
Turkoosi = iskarin liikenopeus

~24(?) hz @ 164...187 kmh
Renkaan kehänopeus keskimäärin 48,75 m/s
Kehän laskennallinen pituus 2152,9 mm
Renkaan pyörimisnopeus 22,64 1/s
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

^mitä hittoa?

Tekeekö sun iskari 20mm liikettä kun se perä alkaa tutisemaan?

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.06.18 - klo:21:56
^mitä hittoa?

Tekeekö sun iskari 20mm liikettä kun se perä alkaa tutisemaan?
Noi numeeriset arvot taitaa olla kalibroimatta.
Max numeeriset arvot noin 57 ja 289, eli vaihteluväli 232, ja jos takarenkaan joustomatka on 120 ja linkun välitys noin 2:1, niin 20 numeerinen arvo vastaa noin 10 mm takarenkaan liikettä ja noin 5 mm takaiskarin liikettä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Popeda

Olikos sulla muuten mitkä välitykset siinä?
Tuli mieleen tuo vanha ohje ketjukäyttöihin, vaikka tuskin juuri merkitystä asiaan. Lainaus SKS:n esitteestä:

"Käyttävän ketjupyörän hammasluku, hammasmuoto ja
rakenne vaikuttavat erittäin paljon ketjukäytön kestoikään
ja tasaiseen käyntiin. Nopeissa käytöissä (ketjunopeudet
24 m/s asti) pyörien hammasluvun pitäisi olla
vähintään 17. Hitaissa käytöissä (4 m/s asti) ei pitäisi
käyttää pienempiä hammaslukuja kuin 11...13. Suuremmilla
ketjunopeuksilla ja laakeripaineilla täytyy käyttää
suurempia hammaslukuja.

Parasta olisi käyttää ketjupyöriä, joiden hammasluku on
pariton ja mieluimmin myös jaoton, esim. 17, 19, 23.
Tällöin ketjulenkit eivät joudu jaksollisesti ryntöön
samoille hampaille, joten ketju ja pyörät kuluvat tasaisemmin."

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Popeda - 21.06.18 - klo:23:24
Olikos sulla muuten mitkä välitykset siinä?
Tuli mieleen tuo vanha ohje ketjukäyttöihin, vaikka tuskin juuri merkitystä asiaan. Lainaus SKS:n esitteestä:

"Käyttävän ketjupyörän hammasluku, hammasmuoto ja
rakenne vaikuttavat erittäin paljon ketjukäytön kestoikään
ja tasaiseen käyntiin. Nopeissa käytöissä (ketjunopeudet
24 m/s asti) pyörien hammasluvun pitäisi olla
vähintään 17. Hitaissa käytöissä (4 m/s asti) ei pitäisi
käyttää pienempiä hammaslukuja kuin 11...13. Suuremmilla
ketjunopeuksilla ja laakeripaineilla täytyy käyttää
suurempia hammaslukuja.

Parasta olisi käyttää ketjupyöriä, joiden hammasluku on
pariton ja mieluimmin myös jaoton, esim. 17, 19, 23.
Tällöin ketjulenkit eivät joudu jaksollisesti ryntöön
samoille hampaille, joten ketju ja pyörät kuluvat tasaisemmin."


Tuota ohjetta nyt ei varmaan noudata kukaan, kun tarpeet ja mitoitusperusteet on prosessiteollisuudesta aika eriävät.

*toivottu välitys
*akseliväli
*ketjukulma

Tuossa on avainsanoja ratapyörän välityksen mitoittamiseen. 15- ja 16-hampaiset on itselläni käytössä. Takana 45-47 tilanteesta riippuen. Edes kolmella jaollinen yhdistelmä 15/45 ei ole saanut harmia aikaan. 14-hampaista käyttäisin sitten jo hieman varauksella.

murmela

22.06.18 - klo:12:41 #5244 Viimeisin muokkaus: 22.06.18 - klo:13:43 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Popeda - 21.06.18 - klo:23:24
Olikos sulla muuten mitkä välitykset siinä?
Tuli mieleen tuo vanha ohje ketjukäyttöihin, vaikka tuskin juuri merkitystä asiaan. Lainaus SKS:n esitteestä:
Oiskohan 16/46, eli joka 23(?) ketjukierros osuu samat kohdikkain.

Mä veikkaan että suurin syy siihen että ketju on jo nyt sayonara on se että se on 520, tehoo on, ja kuskilla vauhtia, JA kuski ei ole joka päivä rasvannut ketjua. Olen vain tarkistanut joka päivä että se on rasvassa. Tuo toimi kusiaisen kanssa, jossa tais olla vieläpä 525 ketju.

Ja voihan yksi hieman asiaan vaikuttava tekijä olla tämän kevään kuumat ratapäivät, jolloin ketjukin ottaa enemmän lämpöö.

Ja yksi oikein kaukaa haettu osatekijä voi olla pakoputken repeäminen ja kuumien pakokaasujen virtaus suoraan ketjulle. Kun kummiskin ainakin pari kolme settiä ajelin revenneellä putkella, koska luulin että äänen lievä muuttuminen johtui äänenvaimentimesta, josta sisäputki oli aiemmin jo hieman rikki. Ja tosiaankin se repeämä/ aukirevennyt peltilipare ohjasi kaasut suoraan ketjuun. Esim alakatteeseen ei tullut mitään jälkeä/ kaasut ei osunut katteeseen vaan juurikin siihen katteen yläreunan ja rungon/ haarukan väliin jossa ketju kulkee.
Edit: Niin ja siis toi tärinäongelma alko nimenomaan juurikin tuon putken repeämisen ja paikkaamisen jälkeisenä ratapäivänä.

Mutta mutta tosiaankin veikkaisin että suurin tekijä ollee tuo että en ole rasvannut ketjua joka päivä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.06.18 - klo:12:41
Rullailit vissiin takapukilla tuon testin? Olisko taajuus sama jos ajaisit sen niin että takahaarukka on ilmassa, eli sillä ei oo painoa? Rungosta tai jalkatapeista tuki siis.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 22.06.18 - klo:14:12
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.06.18 - klo:12:41
Rullailit vissiin takapukilla tuon testin? Olisko taajuus sama jos ajaisit sen niin että takahaarukka on ilmassa, eli sillä ei oo painoa? Rungosta tai jalkatapeista tuki siis.
Toi datanpätkä oli alastarosta. Kävin siel ke purkamassa kärryn, ajamassa kaks testikierrosta, ja pakkasin kärryn. Vähäce vitutti...
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.06.18 - klo:14:25
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 22.06.18 - klo:14:12
Lainaus käyttäjältä: murmela - 22.06.18 - klo:12:41
Rullailit vissiin takapukilla tuon testin? Olisko taajuus sama jos ajaisit sen niin että takahaarukka on ilmassa, eli sillä ei oo painoa? Rungosta tai jalkatapeista tuki siis.
Toi datanpätkä oli alastarosta. Kävin siel ke purkamassa kärryn, ajamassa kaks testikierrosta, ja pakkasin kärryn. Vähäce vitutti...
Eiköhän se sieltä selviä. Mukavia noi puoli kesää/kesän kestävät ongelmat. nimim. pari kesää roskikseen.

Nyt kaikki toiminu niin hyvin niin laitoin litium-akun ihan vaan lisätäkseni sekaamista.

murmela

22.06.18 - klo:14:44 #5248 Viimeisin muokkaus: 22.06.18 - klo:17:43 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 22.06.18 - klo:14:31
Eiköhän se sieltä selviä. Mukavia noi puoli kesää/kesän kestävät ongelmat. nimim. pari kesää roskikseen.
Viime kesä meni ihan sukkana putkeen ilman normaalista poikkeavaa. Mitä ny perus motorsporttia välillä/ asiaan kuuluvaa.

Tää kevät onki menny tekniikan osalta sit ihan päin v***ua. Ja ihan saa****an kalliiks tullu toi takapään tärinä, ku se on syöny useamman dunlopin, kun ei oo malttanu olla ajamatta. Keula moposta kun kumminkin toiminut ok, niin on pystynyt ajamaan ihan eniten.

Ja jos nyt ihan itkien haluaa jotain positiivistä yrittää vääntää, niin alastaron enkkaa oon parantanu tolla pesukoneella (23,6-)23,1-22,8-21,8-21,5. Vituttanu niin paljo, ett oon vetäny asenteella paaliin vaa saa**na jos on mennäkseen, ihan v**un se ja sama.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Kun ei ole oikein muutakaan tekemistä (kun ei voinu radalle mennä juhannukseks), niin oisko hyvä mennä pikku kännissä tekemään etujarruremonttia...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal