Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Vääntöä kuka maksaa kun kaataa  (Luettu 17168 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JTK

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 1
  • -Saadut: 3
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 141
  • Paikkakunta: Kouvola
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:12.08.17 - klo:23:18
  • R 1200 GS
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 92
Vs: Vääntöä kuka maksaa kun kaataa
« Vastaus #30 : 10.08.12 - klo:17:07 »
En mä kitise, jokainen tehköön vakuutuksillaan mitä tykkää.

Mutta sanonpa että kun omassa vapaaehtoisessa harrastuksessa otetaan tietoisia riskejä, jotenkin ei tee mieli osallistua oman kotivakuutukseni kautta talkoisiin. Onko tosiaan muutamassa vuodessa asiat muuttuneet niin että nykyään harrastuksen varjopuolet saadaan maksattaa muilla? Lopetin kisailun aivan liian aikaisin, kun nyt näemmä kanssakansalaiset ja vakuutusyhtiöt sponsoroi meitä harrastajia aika hyvin.

hyvin pitkälti samaa mieltä .mutta entä muut lajit korvaako kotivakuutus sielläkin rikkoutuneet varusteet? no onneksi joku aina ajelee rataa vääräänkin suuntaan niin liikennevakuutus pysyy voimassa  :)

Tiedostavalle Kansalaiselle tulee ensi kesänä suuri dilemma: Mennäkkö radalle, joka on muiden tukiaisilla rakennettu, ajamaan vai ei?  :o

Joo, näitä juttuja voi lukea ja kirjoittaa, kaikki jotka osaa lukea. Minäkin, joka en osaa ajaa, selviän prosessorin kuumentumatta. Mutta vaikeempi asia on ymmärrys, sitä ei voi antaa eikä saada, valitettavasti, ei koulusta eikä kaupasta.
 
Raaserin alkukommentit (1-3) oli ymmärrettäviä, vaan jäsen murmelan nokittelua en ymmärrä. (ainiin, mutta ymmärrystähän ei voi antaa). Turhaa savolaista vääntelyä vetää ratojen rakentamisia aiheesen. Kimpparahoilla, tai ainakin töissäkäyvien JA veroja maksavien rahoilla, yleiset tietkin maksetaan  :o .

Vakuutusyhtiöt tekee bisnestä, teoriaa on että maksut saatais kohdistettua. Silti komppaan Raaseria. Viulut maksaa kuluttajat, kimpassa, halus tai ei.

OT:
On ihmisiä joilla on se ainut oikea mielipide, asiaan kuin asiaan. Ja ennen kaikkea sammumaton palo julistaa "totuus", kaikille näkyviin.
Ikäänkuin meteorisade. Jolle myöskään ei voi mitään, paitsi katsella. Tai pysyä sisällä.
Mitäs meteorit tähän kuuluu? Ne tuli mieleen tosta murmelan viehtymyksestä (oletetusta) pers**seen. Perseidit näkyy
Quot homines, tot sententiae.

Poissa PetsuZX

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 5
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 136
  • Paikkakunta: Kokkola
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:09.05.16 - klo:09:00
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 381
Vs: Vääntöä kuka maksaa kun kaataa
« Vastaus #31 : 10.08.12 - klo:17:35 »
No tämä kysymys vähän näytti leviävän käsistä, anteeksi kysymykseni joka kirvoitti tällaiseen keskusteluun.
Tämä vakuutus kysymyshän oli vain alunperin tuolla Botniaring topikissa, jossa kerroin kaataneeni pyörän.

Liikennevakuutus löytyy kyseiseen kilvettömään, mutta tiedossa oli kyllä, että omasta pussista omat kaadot taitaa mennä  liikennevakuutuksella. :)

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 52
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Vääntöä kuka maksaa kun kaataa
« Vastaus #32 : 10.08.12 - klo:17:43 »
Lisenssi nyt vaan sattuu olemaan pakollinen kilpaurheilussa. Onko sinulla lisenssi, vai otatko siinäkin tietoiset riskit muiden vapaaehtoiseen piikkiin?

Lisenssivakuutuksen korvaavuus on sinänsä hauska aihe. Vakuutusehtojen luvussa 3: "Urheilulisenssivakuutuksesta ei korvata tapaturmia, jotka kuuluu korvata liikennevakuutuslain nojalla."

No, tuohon tuli tälle kaudelle muutos ja tuota kohtaa ei sovelleta SML ja OP-Pohjolan välisen sopimuksen mukaan.

Ainakin aiemmin korvaukset lopulta maksettiin kuitenkin sieltä liikennevakuutuksesta, vaikka olisi niitä alunperin lisenssivakuutuksesta hakenutkin. Liikennevakuutuksen voimassa olosta ja pakollisuudesta en ala nyt tähän kommentoimaan.
No tämä kysymys vähän näytti leviävän käsistä, anteeksi kysymykseni joka kirvoitti tällaiseen keskusteluun.
Tämä vakuutus kysymyshän oli vain alunperin tuolla Botniaring topikissa, jossa kerroin kaataneeni pyörän.

Liikennevakuutus löytyy kyseiseen kilvettömään, mutta tiedossa oli kyllä, että omasta pussista omat kaadot taitaa mennä  liikennevakuutuksella. :)

Mitä noita anteeksi pyytelemään. Ompahan palstalla edes jotain keskustelua. Vakuutuksista sitä tuntuu olevan aina vähän väliä jossain.

Liikennevakuutus on hyvä olla sitten kun tulee isompia kaatoja ja sattuu enemmän. 

Edellisestä omasta kippauksesta Motoparkissa makselin juuri laskuja. Noin 500e meni osiin ja uuteen kypärään. Sairaskuluihin lääkkeineen noin pari sataa lisää. Henkilövahinkojen korvaukset haen liikennevakuutuksesta. Ompahan sitten vakuutuspäätökset olemassa, jos myöhemmin ilmenee isompia ongelmia. Varusteet ja pyörän korjaukset luonnollisesti omasta pussista, kun ei ole sellaisia vakuutuksia mitkä noita korvaisi. Tulipa vielä ostettua niskasuojakin lisäsuojaksi, joten toimintatonni meni kippauksessa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5187
  • Paikalla:05.10.22 - klo:10:17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Vääntöä kuka maksaa kun kaataa
« Vastaus #33 : 10.08.12 - klo:17:46 »
Joo, näitä juttuja voi lukea ja kirjoittaa, kaikki jotka osaa lukea. Minäkin, joka en osaa ajaa, selviän prosessorin kuumentumatta. Mutta vaikeempi asia on ymmärrys, sitä ei voi antaa eikä saada, valitettavasti, ei koulusta eikä kaupasta.
 
Raaserin alkukommentit (1-3) oli ymmärrettäviä, vaan jäsen murmelan nokittelua en ymmärrä. (ainiin, mutta ymmärrystähän ei voi antaa). Turhaa savolaista vääntelyä vetää ratojen rakentamisia aiheesen. Kimpparahoilla, tai ainakin töissäkäyvien JA veroja maksavien rahoilla, yleiset tietkin maksetaan  :o .

Vakuutusyhtiöt tekee bisnestä, teoriaa on että maksut saatais kohdistettua. Silti komppaan Raaseria. Viulut maksaa kuluttajat, kimpassa, halus tai ei.

OT:
On ihmisiä joilla on se ainut oikea mielipide, asiaan kuin asiaan. Ja ennen kaikkea sammumaton palo julistaa "totuus", kaikille näkyviin.
Ikäänkuin meteorisade. Jolle myöskään ei voi mitään, paitsi katsella. Tai pysyä sisällä.
Mitäs meteorit tähän kuuluu? Ne tuli mieleen tosta murmelan viehtymyksestä (oletetusta) pers**seen. Perseidit näkyy

Joo, minä taasen "en ymmärrä" sitä, miksi ihmiset jotka maksattavat harrastuksensa varjopuolia muilla; alkavat ylipäätään valittaa siitä että joku muu tekee ihan sitä samaa...?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa APRR

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 55
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:08.03.19 - klo:20:51
  • Aprillipila RSV4
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 2
Vs: Vääntöä kuka maksaa kun kaataa
« Vastaus #34 : 10.08.12 - klo:19:26 »
Se nyt on vissi ja varma ettei kenenkään vakuutusmaksut ainakaan pienene vaikka jokainen suomen rataharrastaja maksaisi kaikki vahingot, niin henkilö- kuin kalusto-, omasta pussistaan. Siihen asiaan voisi tulla muutos vasta kun joku tämän foorumin jäsenistä olisi jonkun vakuutusyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Ja mielellään sitten ainakin puolet hallituksesta hyviä kavereita jotta menee äänestykset läpi.

Itse olen sitä mieltä että jos joku saa/haluaa laittaa ajopukunsa jonkun vakuutuksen piikkiin niin siitä vaan. Kalustoonkin saa ottaa kalliin ratakaskon jos haluaa ja on siitä valmis maksamaan. Itse käytän "omavastuu" vakuutusta kaluston osalta, se mikä rikotaan niin se maksetaan itse. Jos/kun henkilövahinkoja joskus tulee niin niiden kulut laitan sitten surutta sen vakuutuksen piikkiin jonka ne kuuluukin maksaa (miksi ihmeessä muuten siitä vakuutuksesta maksaisin).

Turhaan täällä harrastajat toisiaan sättii. Itse närkästyn paljon enemmän siitä kun törmään kerran kuussa vanhaan koulukaveriini jolle työn tekeminen ei oikein tunnu maittavan, koska  "tuet on niin hyvät ja niillä elää". Minä väännän niska limassa töitä ja noin neljännes palkastani menee suoraan tuon lökäpöksyn tilille.  Joku päivä vielä opin veronkierron jalon taidon...

Huomenna Alastaroon..  :)
Kaikki mikä pärisee ja kulkee eteenpäin on kivaa.

Poissa Jukka_R

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 17
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 882
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.07.17 - klo:20:47
  • Yamaha YZF R1 -08
    • YCC #46
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 25
Vs: Vääntöä kuka maksaa kun kaataa
« Vastaus #35 : 10.08.12 - klo:21:31 »
Se nyt on vissi ja varma ettei kenenkään vakuutusmaksut ainakaan pienene vaikka jokainen suomen rataharrastaja maksaisi kaikki vahingot, niin henkilö- kuin kalusto-, omasta pussistaan. Siihen asiaan voisi tulla muutos vasta kun joku tämän foorumin jäsenistä olisi jonkun vakuutusyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Ja mielellään sitten ainakin puolet hallituksesta hyviä kavereita jotta menee äänestykset läpi.

Tuskinpa henkilövahinkojen korvattavuuteen tulisi muutosta vaikka tuo fiktiivinen henkilö OMISTAISI kaikki Suomen vakuutusyhtiöt ja puolet ulkomaisista. Liikennevakuutus on lakisääteinen ja jos rata EI ole liikenteeltä eristetty, liikennevakuutus on PAKOLLINEN ja silloin se myös korvaa. Tuohon tulee muutos vasta kun se muutos tehdään Arkadianmäellä, ei ennen sitä.

Tällä hetkellä taas kesken eräs liikennevahinkocase joka sattui Alastarolla. Yhtiö eväsi korvauksen (yllättäen eräs nimeltämainitsematon yhtiö joka myöntää "vapaaehtoiset" lisenssivakuutukset). Hupaisaa jutussa on se, että vahingonkärsineellä on myös oikeusturvavakuutus samassa yhtiössä. Eli jos vielä lautakunnan päätöksen jälkeen yhtiö haluaa riidellä, niin sitten mennään käräjille ja yhtiö maksaa sitten riitapukarinsakin oikeudenkäyntikulut.

Itse olen maksellut liikennevakuuuksia niin autoihin, prätkiin kuin peräkärryihinkin 26 vuotta ilman, että on kertaakaan tarvinnut niihin turvautua. Vapaaehtoinen vakuutus on pyörässä ja Tapiolan kanssa tehdyn sopimuksen mukaan voimassa muussa kuin kilpailussa ja kilpaharjoittelussa. Hajonneita pukuja, kuluneita polvipaloja ja rikki menneitä katteita ei ole muilla maksattanut, ihan omasta pussista. Jos ennakoivan ajon kurssia vetäessäni sattuisin kaatumaan ja pyöräni rikkomaan, sitten hakisin kyllä yhtiöstä korvaukset. Toistaiseksi näin ei ole käynyt. Jos huomenna konttaan Räyskälässä ja rikon luuni, liikennevakuutuksesta haen korvaukset vaikka kalliin lisenssinkin olen hankkinut "vapaaehtoisesti". Tuon lisenssin korvauskatto kun on aika säälittävän pieni.

Filosofista pohdiskelua voidaan jalostaa siihen, tulisiko minun omista veroeuroistani rahoittaa muiden äpärien (avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi) elatusmaksut, liikalihavien sairaanhoitokulut, alkoholistien hoidot, narkomaanien elvytykset ja spurguen suojakodit maahanmuuttajista nyt puhumattakaan. Tutkimusta ei ole tehty ja hankala olisikin tehdä, mutta ainakin allekirjoittaneen kohdalla muiden maksettavaksi tulevia laskuja olisi varmastikin syntynyt suuremmalla todennäköisyydellä jos olisin jatkanut kohkaamista tieliikenteessä enkä olisi siirtynyt radalle purkamaan paineita. Jos moottoripyöräily olisi kielletty, olisin saattanut purkaa vauhdin ja vaarantilanteiden kaipuun halua ehkä astetta rankemmin tavoin ja siitä se vasta iso itku, poru ja lasku olisikin tullut.

Kun omat bruttoansiot eivät riitä siihen mitä joku somalialainen "yh" (todellisuudessa jonkun somalin kuudes vaimo) saa yhteiskunnalta (ulkomuistista yksittäistapaus joka sai nettona 54.000 euroa/v), niin en kyllä vielä säkkiin pukeudu ja tuhkassa kieri vaikka mahdollisen vakavan vammautumiseni takia hakisin korvaukset liikennevakuutuksesta. Riskini vammautua ratamoottoripyöräilyssä (yksi kaato 12 vuoden ja reilun 700 ratapäivän kuluessa) on varmastikin huomattavasti pienempi kuin ensimmäistä kesää skootterillaan ajavan teinitytön tai piikillä kiima silmässä ajavan teinipojan.

Kaskojen korvaavuuksille tuli stopit ja rajoitteet näiden koheltajien takia ja hyvä niin. Jos ihminen kaatuu katupyörällään joka toinen ratapäivä, niin silloin pitää mennä peilin ääreen ihmettelemään. Näitäkin sankareita olen aika ison joukon näiden vuosien aikana nähnyt.

Huomenna jatkuu mopoilu ja muiden kustannuksella eläminen Räyskälässä. Majoituksistakaan en ole vuosiin maksanut itse radoilla käydessäni, loinen mikä loinen.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 63
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Vääntöä kuka maksaa kun kaataa
« Vastaus #36 : 10.08.12 - klo:23:46 »
Koko homman idea on se, että kaikki pitää maksattaa muilla; mopo, kuljetuskalusto, ratapäivämaksut, auto, vakuutukset, renkaat, ja sitten kun kaatuillaan, kierrätetään välillä maksatusta vakuutusyhtiön kautta.

Ohhoh, taidanpa mennä koisimaan yhteiskunnan varoilla ostettuun sänkyyn, niin jaksaa lähteä aamulla Alastaroon törsäämään teidän verorahojanne!

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020