Quickshifterit

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:20:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

nopea57

Ihan fysiikankin kannalta ajatellen parempi tapa on painaa sitä vaihdepoljinta. Kun paine on riittävä, tulee katko ja paine on edelleen päällä, jolloin vaihde loksahtaa sisään. Nopealla polkaisulla paine jää helposti liian lyhyeksi ja vaihto kesken, tai ei ala ollenkaan.

Oman Cordonan olen säätänyt lopulta 8kg paineelle, vaikka yleisin on 10-12kg. Vaihtaa kevyesti ja luotettavasti, kunhan painallus tapahtuu 'perille' saakka. Katkon hoitaa PCV vaihdekohtaisilla ajoilla 65ms molemmin puolin.

JULLE

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.06.13 - klo:23:36
Lainaus käyttäjältä: JULLE - 19.06.13 - klo:15:12


Täytyy kokeilla tota herkkyyden säätöä mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, olen tosiaan polkenut tota kiksiä ihan huolella joten enemmän taitaa olla kyse mainitsemastani erosta kun painaa vs. polkaisee kiksiä.

Millanen anturi sulla tossa on? Paine vai liikeanturi?



Anturi on muistaakseni tollanen ecueditorilla toimiva "Plug & Play" malli;
http://www.dragrace.fi/product_info.php?cPath=733&products_id=15731

Voiko erona olla toi liike- ja paineanturin toimintaperiaate? Onko noillä käytännön eroja?

Tämä on tosiaan mun ensimmäinen quickshifteri vaikka radalla olen kurvaillut jo useamman vuoden. Joten en pysty vertaamaan aikaisempiin kokemuksiin.

--> Taidan säätää ton paineen mainittuun 8kg:n ja opetella PAINAMAAN sitä poljinta.
-Provosoiva kilpikuski

Barnes

Keltanokka kysyy shifterin toiminnasta - mystiikkaa vai tekniikkaa?

Pyörääni on asennettu Dynojetin PC3, sytystysmoduuli & quickshifter-sensori. Purkkien asetukset ovat kohdillaan (katkot & kill time), joten tämän osalta ei ole mitään ongelmaa. Alkuun shifteri toimi oikein mallikkaasti, mutta sitten aivan yhtäkkiä kesken ajon laite mykistyi totaalisesti, eikä suostunut enää vaihtamaan, vaikka kuinka yritti kengänkärjellä houkutella. Vein pyörän talliin, nostin pukille ja kokeilin uudestaan... ja kas kummaa shifteri toimi jälleen.

Kytkennät ovat kunnossa, joten kontaktihäiriöstä ei ole kyse. Shifterin sensori on asennettu välitangon yläpuolelle vaihdepolkimeen nähden. Voiko sensorin hetkittäinen toimimattomuus johtua siitä, että välitangon pieni ylimääräinen liike, joka johtuu kiinnityspisteiden nivellyksestä, häiritsee sensoria sen verran, ettei se saa kunnon signaalia? Voisiko tähän auttaa se, että asentaisin sensorin kiinni suoraan polkimeen ja laittaisin välitangon sensorin yläpuolelle (mikäli sensorille vain on tilaa)? Kyse on siis 'push'-mallisesta sensorista.

Vai onko jopa mahdollista, että jalkatappien asento on jotenkin "väärä" niin, että kengänkärjen tulokulma (hiano termi =)   ) polkimelle ei ole oikea? Tiedän, että tämä kuulostaa jo mystiseltä (jopa naurettavalta), mutta epätoivon vallassa sitä alkaa jo uskoa kaikkeen mahdolliseen.  :)

Edellisessä pyörässä oli dynojetin quickshifteri, eikä sen kanssa ollut koskaan mitään ongelmia.

Osaako kukaan antaa mitään vinkkiä, mistä vikaa kannattaisi lähteä etsimään, ja miten tuon quickshifterin toimintavarmuutta voisi parantaa?
....Huuaah! :)

SamiN

mistä tiedät että toimi pukeilla? pukeilla menee pykälät raakana vaikka shifteri ei toimisikaan.
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

marko_

Pitäis asentaa Dynojetin Universal Quick Shifter mun mopoon.
Voisko joku vilkasta tätä ohjetta ja neuvoa mulle mihin nuo (SPEED/GEAR, RPM ja virta) johdot kytketään?

Tässä on irtojohtoja musta mikä tulee akun miinukseen, punainen mihin tulee virta, ohut musta mihin tulee RPM-signal, vihreä mihin tulee GEAR/SPEED

Laite on käytetty ja on ollut aiemmin paikallaan jossain kawassa.
Yhdessä puolan töpselissä on alunperin ollu kiinni Punainen johto ja ohut musta johto mitkä on katkaistu.
Voikohan nuo yhdistää takaisin noille paikoille tähän mun pyörään(GSX-R1000 K4) ?

Entäs tuo SPEED/GEAR mihin se tulee kytkeä?

Täällä asennusohje:
https://www.dropbox.com/s/vcd75syvpk8t0g6/Dynojet_Shifter_install%20guide.pdf

marko_

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 12.08.13 - klo:12:52
Pitäis asentaa Dynojetin Universal Quick Shifter mun mopoon.
Voisko joku vilkasta tätä ohjetta ja neuvoa mulle mihin nuo (SPEED/GEAR, RPM ja virta) johdot kytketään?


No minä kokeilen niin että laitan SPEED/GEAR johdon vaihdeanturin pinkkiin johtoon.
Virran otan puolalta punaiseen johtoon.
RPM singnaali johdon laitan puolan toiseen johtoon.

Huomenna näkee toimiiko, ei päässy tänään vielä testaamaan kun ei ollut tarpeeksi johtoa tallilla että olis saanu kaikki kytkettyä.

Ois kyllä kiva saada kommenttia jos jollain on samanlainen laite käytössä.


marko_

Alkaa hommat selviimään.   :P
SPEED/GEAR johto pitää kytkeä nopeusanturin signaali johtoon(heti ois pitäny tietää).  :o

Mites nuo vaihdekohtaiset katkoajat?
Oisko niihin antaa mitään vinkkiä.
Tämmöset siellä on Default asetuksina:
1  60ms  2  53ms  3  53ms  4  48ms  5  48ms  6

nopea57

Eiköhän nuo ole hyvä lähtökohta. Ei tuo purkki tuttu ole saati sen kytkeminen pyörään, mutta periaatetasollahan tuollainen tarvii tiedon nopeudesta ja kierroksista. Nopeuden saa nopeusanturista ja kierrokset varmaankin puolilta tms. Manuaalia vilkaisemalla vaihteiden välityssuhteet opetetaan noiden avulla (sama systeemi kuin PC5), jolloin purkki tietää käytettävän vaihteen. Intellishift sitten mulkkaa tilanteen (kierrokset/vaihde) mukaan noita katkoaikoja hiukan suuntaan tai toiseen.

marko_

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 14.08.13 - klo:15:30
Eiköhän nuo ole hyvä lähtökohta. Ei tuo purkki tuttu ole saati sen kytkeminen pyörään, mutta periaatetasollahan tuollainen tarvii tiedon nopeudesta ja kierroksista. Nopeuden saa nopeusanturista ja kierrokset varmaankin puolilta tms. Manuaalia vilkaisemalla vaihteiden välityssuhteet opetetaan noiden avulla (sama systeemi kuin PC5), jolloin purkki tietää käytettävän vaihteen. Intellishift sitten mulkkaa tilanteen (kierrokset/vaihde) mukaan noita katkoaikoja hiukan suuntaan tai toiseen.

Joo, toi asennus alkaa oleen selvillä, tänään piti tehdä loppuun mutta eipä ollu innostusta.

Tuossa ohjelmoidaan kaikki vaihteet ja vapaa erikseen, ei syötetä välityssuhdetta ollenkaan.

Noita katkoaikoja vaan vielä mietin että pitääkö niitä alkaa heti muuttamaan.

Tango

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 14.08.13 - klo:12:13
Alkaa hommat selviimään.   :P
SPEED/GEAR johto pitää kytkeä nopeusanturin signaali johtoon(heti ois pitäny tietää).  :o

Mites nuo vaihdekohtaiset katkoajat?
Oisko niihin antaa mitään vinkkiä.
Tämmöset siellä on Default asetuksina:
1  60ms  2  53ms  3  53ms  4  48ms  5  48ms  6
Itselläni on shifteri, jossa katkoajan saa valita väliltä 50 ... 80 ms, mutta se on sama joka vaihteella. Se oli asetettu aikaan 62 ms, jota en ole muuttanut, koska toimii hyvin.

Minulla vaihteiston suhteet menevät niin, että tietyllä nopeudella kakkosvaihteella on kierrosluku on 19 % pienempi kuin ykkösvaihteella. Ykkösellä ajettaessa shifterin tarkoitus on katkaista sytytys niin pitkäksi aikaa, että kierrokset putoavat tuon 19 %. Lisäksi itse vaihtamiseenkin menee jokunen millisekunti. Vaihto kakkoselta kolmoselle vaatii kierrosluvun pudotusta 15 %, joten se menee hieman nopeammin ja siksi siihen riittäisi lyhyempi katkoaika. Ja edelleen vaihteissa eteenpäin mennessä ovat nuo prosentit 14, 10 ja 7 (nämä siis minun pyörälläni).

Nuo oletuslukemat vaikuttavat ihan hyviltä ja niitä kannattaakin pidentää vain, jos on ongelmia siinä, että seuraava vaihde ei mene päälle. Myöhemmin niitä voi yrittää lyhentää, joskin hyöty lienee aika olematon.

app

Tango on näköjään koulunsa käynyt  :D

slowrider

Lainaus käyttäjältä: app - 14.08.13 - klo:23:13
Tango on näköjään koulunsa käynyt  :D

eiköhän se nyt ihan opeta :)

app

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 14.08.13 - klo:23:21
Lainaus käyttäjältä: app - 14.08.13 - klo:23:13
Tango on näköjään koulunsa käynyt  :D

eiköhän se nyt ihan opeta :)

Kyllä kyllä. Käy edelleen koulua. Vai pitikö se koulu-sana olla jossain adessiivi-, ablatiivi-, tai illatiivimuodossa :P, en nyt muista.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: app - 14.08.13 - klo:23:24
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 14.08.13 - klo:23:21
Lainaus käyttäjältä: app - 14.08.13 - klo:23:13
Tango on näköjään koulunsa käynyt  :D

eiköhän se nyt ihan opeta :)

Kyllä kyllä. Käy edelleen koulua. Vai pitikö se koulu-sana olla jossain adessiivi-, ablatiivi-, tai illatiivimuodossa :P, en nyt muista.



Käy koulua ja käy koulussa. Joku tiivi kumminkin :)

nopea57

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 14.08.13 - klo:19:48
Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 14.08.13 - klo:15:30
Eiköhän nuo ole hyvä lähtökohta. Ei tuo purkki tuttu ole saati sen kytkeminen pyörään, mutta periaatetasollahan tuollainen tarvii tiedon nopeudesta ja kierroksista. Nopeuden saa nopeusanturista ja kierrokset varmaankin puolilta tms. Manuaalia vilkaisemalla vaihteiden välityssuhteet opetetaan noiden avulla (sama systeemi kuin PC5), jolloin purkki tietää käytettävän vaihteen. Intellishift sitten mulkkaa tilanteen (kierrokset/vaihde) mukaan noita katkoaikoja hiukan suuntaan tai toiseen.

Joo, toi asennus alkaa oleen selvillä, tänään piti tehdä loppuun mutta eipä ollu innostusta.

Tuossa ohjelmoidaan kaikki vaihteet ja vapaa erikseen, ei syötetä välityssuhdetta ollenkaan.

Noita katkoaikoja vaan vielä mietin että pitääkö niitä alkaa heti muuttamaan.

Sanoin ehkä epäselvästi, mutta tuo shifteri siis laskee ne välityssuhteet, kun kukin vaihde käydään läpi (jotta vaihde voidaan tunnistaa myöhemmin ajossa) samoilla kierroksilla ja luetaan vastaava nopeustieto (pulssitaajuus) nopeusanturilta. Kierrokset ja nopeus kertovat siis lasketun välityssuhteen avulla päällä olevan vaihteen (millä tahansa kierroksilla) oikean katkoajan valitsemiseksi. Käyttäjän tarvii ohjelmointivaiheessa vaan laittaa ne vaihteet päälle ja samat kierrokset tauluun. Sekä tietysti painella shifterin nappuloita ohjeen mukaan. Intellishift hyödyntää laskettuja välityssuhteita vaihdekohtaisten katkoaikojen hienosäätöön eri vaihteilla ja kierroksilla.

PowerCommander5:lle on joihinkin pyöriin saatavana (myyjän mukaan) suoraan asetukset (tiedosto), jotka kertovat nuo välityssuhteet, jolloin niitä ei tarvitse opettaa, vaikka ei tuo opetus kovin vaikea homma ole.

Katkoajoista vielä, että jos niitä oletusarvoja lähtee muuttamaan, niin tuskin lyhyempään suuntaan ainakaan. Näyttävät jo valmiiksi aika lyhyiltä.

Powered by EzPortal