Quickshifterit

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:20:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

marko_

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 15.08.13 - klo:08:37
Sanoin ehkä epäselvästi, mutta tuo shifteri siis laskee ne välityssuhteet, kun kukin vaihde käydään läpi (jotta vaihde voidaan tunnistaa myöhemmin ajossa) samoilla kierroksilla ja luetaan vastaava nopeustieto (pulssitaajuus) nopeusanturilta. Kierrokset ja nopeus kertovat siis lasketun välityssuhteen avulla päällä olevan vaihteen (millä tahansa kierroksilla) oikean katkoajan valitsemiseksi. Käyttäjän tarvii ohjelmointivaiheessa vaan laittaa ne vaihteet päälle ja samat kierrokset tauluun. Sekä tietysti painella shifterin nappuloita ohjeen mukaan. Intellishift hyödyntää laskettuja välityssuhteita vaihdekohtaisten katkoaikojen hienosäätöön eri vaihteilla ja kierroksilla.

PowerCommander5:lle on joihinkin pyöriin saatavana (myyjän mukaan) suoraan asetukset (tiedosto), jotka kertovat nuo välityssuhteet, jolloin niitä ei tarvitse opettaa, vaikka ei tuo opetus kovin vaikea homma ole.

Katkoajoista vielä, että jos niitä oletusarvoja lähtee muuttamaan, niin tuskin lyhyempään suuntaan ainakaan. Näyttävät jo valmiiksi aika lyhyiltä.

Kyllä se siitä ekasta viestistä selväks kävi nyt kun luki uudestaan. :)

Tuohan on sit ihan kätevä laite jos se kerran ite osaa hienosäätää niitä katkoaikoja.

Kannattaakos kalibrointi tehdä sitten nimenomaan tuolla "half RPM" ?
Kierroksi käytössä 12 000 niin teen sen 6000RPM
Tuossahan se tarkoittaa myös sitä että shifteri toimii vasta niistä kierroksista alkaen.


nopea57

En ole tuota purkkia käyttänyt, joten ohjetta joudun lukemaan. Siellähän todetaan, että suunnilleen half RPM. Oleellisinta on, että jokaisella vaihteella käytetään suunnilleen samaa kierroslukua. Uskoakseni ohjelmoinnin voi tehdä myös pienemmillä/suuremilla kierroksilla, jos haluaa erilaisen aktivoitumiskohdan shifterille. Intellishift-toiminnetta ei ole tarkemmin avattu, joten vaikea sanoa onko se kuinka tarkka rpm:n suhteen. PC5:ssä vaihteet (välityssuhteet) opetetaan käyttämällä suunnilleen samaa mittarinopeutta jokaisella vaihteella. Mutta siinä ei ole Intellishiftiä, pelkät käsin laitettavat katkoajat.

marko_

Puolella kaasulla menee vaihteet päälle mutta ei täyskaasulla.
Täyskaasulla tuntuu vaan nykäisy kun koittaa vaihtaa mutta vaihde ei vaihdu.

Ei oo tullu ennen shifterin kans ajettua mutta siinä luulossa oon eläny että kaasu saa olla auki vaihdettaessa..?

Tässä vielä linkki ohjeeseen jos joku haluaa vilkasta:
https://www.dropbox.com/s/vcd75syvpk8t0g6/Dynojet_Shifter_install%20guide.pdf

Kaikki valot vilkkuu niinkö kuuluu, eli kaikki singnaalit laitteelle tulee ja shifterin anturikin toimii.

slowrider

Kyllähän se vähän niinkuin shifterin idea on että saa kaasu pohjassa vaihtaa :)

Mulla tuntuisi pelaavan paremmin kun poljinta painaa eikä potkaise terävästi. Toki shifterikin eri, mutta muistan että joku muukin totesi saman asian

marko_

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 15.08.13 - klo:21:44
Kyllähän se vähän niinkuin shifterin idea on että saa kaasu pohjassa vaihtaa :)

Mulla tuntuisi pelaavan paremmin kun poljinta painaa eikä potkaise terävästi. Toki shifterikin eri, mutta muistan että joku muukin totesi saman asian

Painamalla menee osakaasulla mutta ei täyskaasulla.
Tuntee vaan nykäisyn mutta vaihde ei mee päälle.
Ihan niinkö aika olis liian lyhyt tai jos se ei katkaise kaikkia pyttyjä..  :o

nopea57

16.08.13 - klo:08:36 #110 Viimeisin muokkaus: 16.08.13 - klo:08:55 käyttäjältä nopea57
No onhan se kytketty kaikille pytyille, ilmeisesti kullakin erilliset puolat, vai? Vai mitä kytkentätapaa on käytetty, ohjeessa kun näkyy useampia vaihtoehtoja.

Jos nykäys tuntuu, niin jonkin katkonhan tuo antaa.  Mutta voihan sinne laittaa katkoksi vaikka 60-70ms, niin ei ole siitä kiinni.

Ja liikkuuhan vaihdepoljin täysin esteettä, eli poljin myös palautuu 'lepoasentoon' välillä? Jos ei palaudu, niin silloin voi käyttäytyä noin, katko tulee mutta vaihde ei voi vaihtua mekaanisesti. Normaali vai käännetty kaava? Voi olla myös polkimen säädön tai jalkatekniikan muuttamisen tarve.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 15.08.13 - klo:22:24
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 15.08.13 - klo:21:44
Kyllähän se vähän niinkuin shifterin idea on että saa kaasu pohjassa vaihtaa :)

Mulla tuntuisi pelaavan paremmin kun poljinta painaa eikä potkaise terävästi. Toki shifterikin eri, mutta muistan että joku muukin totesi saman asian

Painamalla menee osakaasulla mutta ei täyskaasulla.
Tuntee vaan nykäisyn mutta vaihde ei mee päälle.
Ihan niinkö aika olis liian lyhyt tai jos se ei katkaise kaikkia pyttyjä..  :o

Ainakin Rytkösen shifterillä vaihteita ei kannattanut painaa päälle vaan potkaista reippaasti. Painamalla tuli  juurikin tuollainen katko, mutta pykälä ei vaihtunut. Terävästi vaihtamalla meni päälle kivutta. Ja joku 55ms pitäisi kyllä katkoaikana olla ihan riittävä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

nopea57

Tuo potkaisu vaikuttaa sikäli oudolta, että katkon saamiseenhan riittää lyhytkin polkaisu, mutta sen jälkeen pitää vielä vähän aikaa olla polkimessa painetta että rattaat vaihtavat mekaanisesti paikkaa loppuun saakka.

marko_

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.08.13 - klo:08:52

Ainakin Rytkösen shifterillä vaihteita ei kannattanut painaa päälle vaan potkaista reippaasti. Painamalla tuli  juurikin tuollainen katko, mutta pykälä ei vaihtunut. Terävästi vaihtamalla meni päälle kivutta. Ja joku 55ms pitäisi kyllä katkoaikana olla ihan riittävä.

Ei mee painamalla, polkaisemalla eikä edes väkisin potkaisemalla.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 16.08.13 - klo:09:00
Tuo potkaisu vaikuttaa sikäli oudolta, että katkon saamiseenhan riittää lyhytkin polkaisu, mutta sen jälkeen pitää vielä vähän aikaa olla polkimessa painetta että rattaat vaihtavat mekaanisesti paikkaa loppuun saakka.

Oli termi mikä hyvänsä, mutta painamalla en ole koskaan missään pyörässä vaihdetta vaihtanut vaan enemmänkin "näpäyttänyt" tai "polkaissut" isommalle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 16.08.13 - klo:09:23
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.08.13 - klo:08:52

Ainakin Rytkösen shifterillä vaihteita ei kannattanut painaa päälle vaan potkaista reippaasti. Painamalla tuli  juurikin tuollainen katko, mutta pykälä ei vaihtunut. Terävästi vaihtamalla meni päälle kivutta. Ja joku 55ms pitäisi kyllä katkoaikana olla ihan riittävä.

Ei mee painamalla, polkaisemalla eikä edes väkisin potkaisemalla.
Sitten vain kokeilemeen isommalla katkolla.

Edit. Kun ensin on tarkistettu, että kaikki liittimet on kunnolla kiinni ja signaali katkoo kaikkia pyttyjä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Lainaus käyttäjältä: nopea57 - 16.08.13 - klo:08:36
No onhan se kytketty kaikille pytyille, ilmeisesti kullakin erilliset puolat, vai? Vai mitä kytkentätapaa on käytetty, ohjeessa kun näkyy useampia vaihtoehtoja.

Jos nykäys tuntuu, niin jonkin katkonhan tuo antaa.  Mutta voihan sinne laittaa katkoksi vaikka 60-70ms, niin ei ole siitä kiinni.

Ja liikkuuhan vaihdepoljin täysin esteettä, eli poljin myös palautuu 'lepoasentoon' välillä? Jos ei palaudu, niin silloin voi käyttäytyä noin, katko tulee mutta vaihde ei voi vaihtua mekaanisesti. Normaali vai käännetty kaava? Voi olla myös polkimen säädön tai jalkatekniikan muuttamisen tarve.

On kytketty kaikille neljälle puolalle. Tuo meni sillä plug/play kytkennällä mikä ohjeessa on. Tuo laite on vaan käytetty niin se oli ennen ollut käytössä sillä toisella kytkentämenetelmällä missä niitä johtoja katkaistaan niin jouduin tinaamaan johdot takaisin. Tää homma ei oo kytkennästä kiinni, kun singnaalien tulon näkee noista ledeistä. Sinne tulee RPM ja SPEED singnaalit. Laitepiippaa kun vaihdepolkimesta painaa, Intellishift valo syttyy kun kierroksia on yli tuon 6000rpm.

Katkoaikoja voi vaan lyhentää, ymmärsin asian väärin silloin aluks kun kirjotin että niitä voi vaan pidentää (10ms decrease max).

Vaihdepoljin toimii minusta ihan kunnolla ja esteettä. Jonkin verran on väljyyttä polkimen ja jalkatapin välillä mutta senhän ei pitäis tämän tyyppisellä anturilla haitata?
Kaavio on nyt oikeinpäin, ykkönen ylös ja loput alas.

Tästä tuli mieleen että jos tuo on rikki eikä katkaise kaikkia pyttyjä kun tässähän sanotaan jotain katkoajoista eri kierrosluvuilla ja eri sylintereillä:
"These figures are only the `front end', `the info you can see', there are literally hundreds of different interrupt times selected
for different engine RPMs in different gears for different cylinders, that's the IntellishiftTM part."

Pitää koittaa vielä ohjelmoida tuo uudestaan ja ajattelin kokeilla laittaa vielä ylemmäs ne ohjelmointikierrokset(7000rpm).

marko_

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 16.08.13 - klo:09:38
Sitten vain kokeilemeen isommalla katkolla.

Edit. Kun ensin on tarkistettu, että kaikki liittimet on kunnolla kiinni ja signaali katkoo kaikkia pyttyjä.

Eipä tuo kävis jos kaikki töpselit ei ois kiinni, kaikien 4puolan johdot kiertää tuon purkin kautta, jos joku töpseli ois irti niin ei se kävis kaikilla.

Muut johdot on kiinni ja singnaalit tulee niinkö jo kirjoitin.

app

Wehnä lupasi huomenna katsoa, mutta laitetaan nyt tännekin aiheesta: Meidän Juniorin mopossa (Gigseri 600 -10) on ollut ongelmaa, kun neloselta vitoselle painaessa, ei aina mene päälle vaihde, vaan nykäsee, ja jää neloselle toisinaan. Taitaa lueskelemani perusteella sittenkin olla toivoa, ettei tarvitse laatikkoon mennä, vaan on säädettävissä tuon katkoajan mitan perusteella? Mopo on pihalla perävaunussa, ja sieltähän sen shifterin merkin näkisi.

JULLE

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 15.08.13 - klo:20:59
Puolella kaasulla menee vaihteet päälle mutta ei täyskaasulla.
Täyskaasulla tuntuu vaan nykäisy kun koittaa vaihtaa mutta vaihde ei vaihdu.

Ei oo tullu ennen shifterin kans ajettua mutta siinä luulossa oon eläny että kaasu saa olla auki vaihdettaessa..?

Tässä vielä linkki ohjeeseen jos joku haluaa vilkasta:
https://www.dropbox.com/s/vcd75syvpk8t0g6/Dynojet_Shifter_install%20guide.pdf

Kaikki valot vilkkuu niinkö kuuluu, eli kaikki singnaalit laitteelle tulee ja shifterin anturikin toimii.


Mulla oli mopossa(GSXR1000 2010) quickshifterin virkaa hoitaa Gordona ecueditorin avulla ja sama ongelma. Kun vaihdekiksiä polkaisi, ei vaihde mennyt päälle.   

Säädin vaihdekiksiä alemmaksi jotta sitä olisi helpompi käyttää ja muutin vaihtamistyylin polkaisusta painallukseen. Näin vaihteet alkoivat menemään silmään.

Tosin ongelmana on edelleen se että mopo nykäisee vaihdon yhteydessä mielestäni turhan paljon.
Katkoaika on vakio kaikilla vaihteilla 65ms.
Voiko tuon kovan nykäisyn aiheuttaa se että sifteri katkoo sytkää ja bensansyöttöä? Eikö noi yleensä katko vaan toista? :/
-Provosoiva kilpikuski

Powered by EzPortal