Quickshifterit

Aloittaja jarska, 09.02.12 - klo:20:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 6 Vieraat katselee tätä aihetta.

tamik87

Sit on myös piezosähköisiä antureita jotka toimii molempiin suuntiin. Voima aikaansaa muodonmuutoksen joka synnyttää jännitteen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.01.16 - klo:19:22
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.01.16 - klo:19:08
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:17:45
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.01.16 - klo:17:27
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:15:26
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.01.16 - klo:14:27
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:14:22
Insinöörin pitää tietää...
Miten hemmetissä tuo toimii?
Kertokaa tyhmälle!

Kawassa tuota ei voi laittaa "normaalisti" siirtoakseliin koska käännetyssä kaaviossa akseli työntää isommalle vaihtaessa.
Tyhmille on saatavissa sekä push että pull -tyyppisiä antureita...

Lisäksi esim Translogikilla näyttää olevan tarjolla ihan erillinen anturi, joka ei tule "akseliin" (virallisemmin; työntötanko) ollenkaan, vaan kiinnitetään esim suoraan vaihdepolkimeen, jolloin se haistelee polkimen liikettä.

Väärin vastattu. :)
Kysymys oli että "miten se toimii".
Lisäksi sekoilin itse... akseli siis vetää isommalle vaihtaessa.
Käsittääkseni anturivaihtoehtoja on vain yksi, tuon saman pitäisi eri tavoilla asennettaessa toimia vetäen ja työntäen.

Jos sulla on push&pull -tyyppinen anturi, niin mikä on ongelma?

Mä oon insinööri.
Mä haluan tietää miten se toimii?
Mikä on sen toimintaperiaate?
Kun se on tuossa kiinnityspultissa kiinni niin miten ihmeessä se voi toimia?

No siel on esim sylinterissä mäntä, jouset männän molimmin puolin, ja mikrokytkimet molemmin puolin. Kun työvarren veto/työntövoima ylittää jousen vastuksen, mäntä liikkuu ja aktivoi mikrokytkimen.
Jos se siis on push&pull -tyyppinen. Jos ei ole, niin sitten toinen puoli puuttuu ja se on joko push tai pull -tyyppinen.
Katos murmela toi Hessun laittama kuva uusiks. Se anturi tulee tossa pultin ympärille. Vähän niin kuin banjo, sitä kai toi tarkotti, eikä tommosta normaalia shifterin anturia?
Jaa toi, ollee "strain gauge".
https://en.wikipedia.org/wiki/Strain_gauge
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Goofy S

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.01.16 - klo:20:21
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.01.16 - klo:19:22
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.01.16 - klo:19:08
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:17:45
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.01.16 - klo:17:27
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:15:26
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.01.16 - klo:14:27
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:14:22
Insinöörin pitää tietää...
Miten hemmetissä tuo toimii?
Kertokaa tyhmälle!

Kawassa tuota ei voi laittaa "normaalisti" siirtoakseliin koska käännetyssä kaaviossa akseli työntää isommalle vaihtaessa.
Tyhmille on saatavissa sekä push että pull -tyyppisiä antureita...

Lisäksi esim Translogikilla näyttää olevan tarjolla ihan erillinen anturi, joka ei tule "akseliin" (virallisemmin; työntötanko) ollenkaan, vaan kiinnitetään esim suoraan vaihdepolkimeen, jolloin se haistelee polkimen liikettä.

Väärin vastattu. :)
Kysymys oli että "miten se toimii".
Lisäksi sekoilin itse... akseli siis vetää isommalle vaihtaessa.
Käsittääkseni anturivaihtoehtoja on vain yksi, tuon saman pitäisi eri tavoilla asennettaessa toimia vetäen ja työntäen.

Jos sulla on push&pull -tyyppinen anturi, niin mikä on ongelma?

Mä oon insinööri.
Mä haluan tietää miten se toimii?
Mikä on sen toimintaperiaate?
Kun se on tuossa kiinnityspultissa kiinni niin miten ihmeessä se voi toimia?

No siel on esim sylinterissä mäntä, jouset männän molimmin puolin, ja mikrokytkimet molemmin puolin. Kun työvarren veto/työntövoima ylittää jousen vastuksen, mäntä liikkuu ja aktivoi mikrokytkimen.
Jos se siis on push&pull -tyyppinen. Jos ei ole, niin sitten toinen puoli puuttuu ja se on joko push tai pull -tyyppinen.
Katos murmela toi Hessun laittama kuva uusiks. Se anturi tulee tossa pultin ympärille. Vähän niin kuin banjo, sitä kai toi tarkotti, eikä tommosta normaalia shifterin anturia?
Jaa toi, ollee "strain gauge".
https://en.wikipedia.org/wiki/Strain_gauge

No jotenkin noin se pitää kai toimia.
Hämmästyttää vaan sen herkkyys jos se tuollaisessakin paikassa toimii.
Eihän siinä voi paljoa muodonmuutosta / vääntymistä tapahtua...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:20:38oi paljoa muodonmuutosta / vääntymistä tapahtua...
Noilla venymäliuskoilla mitataan aika paljon pienempiäkin muodonmuutoksia. Noilla mittaillessa maailmassa on yllättävän vähän mitään ns. kiinteetä ainetta, kaikki on lähinnä jousia. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Näin on... keskiverto moto tuotteena on toleransseiltaan luokkaa puuliiteri tarkkaan koneenrakennukseen verrattuna. Hervannasta tapsantorilta saa venymättömiä komponentteja.. muualla ei ole tullut valitettavasti vielä vastaan.

wbaum

Kalibroiko tuo itte ittensä vai onko lämpötilan resistanssimuutokset pienempiä kuin snadin vääntymän aiheuttama stressi?

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 25.01.16 - klo:11:55
Kalibroiko tuo itte ittensä vai onko lämpötilan resistanssimuutokset pienempiä kuin snadin vääntymän aiheuttama stressi?
Mutulla veikkaisin että mittalaite reagoi anturin signaaliin vasta kun muutosnopeus on riittävä/ pulssimainen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 25.01.16 - klo:19:25
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 25.01.16 - klo:11:55
Kalibroiko tuo itte ittensä vai onko lämpötilan resistanssimuutokset pienempiä kuin snadin vääntymän aiheuttama stressi?
Mutulla veikkaisin että mittalaite reagoi anturin signaaliin vasta kun muutosnopeus on riittävä/ pulssimainen.
Mjoo kuulostas järkevältä. Mielenkiintoinen komponentti kyl. 

Goofy S

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.01.16 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:20:38oi paljoa muodonmuutosta / vääntymistä tapahtua...
Noilla venymäliuskoilla mitataan aika paljon pienempiäkin muodonmuutoksia. Noilla mittaillessa maailmassa on yllättävän vähän mitään ns. kiinteetä ainetta, kaikki on lähinnä jousia. :D

En tiedä miten toimii mutta näyttää toimivan!

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 27.01.16 - klo:20:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.01.16 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:20:38oi paljoa muodonmuutosta / vääntymistä tapahtua...
Noilla venymäliuskoilla mitataan aika paljon pienempiäkin muodonmuutoksia. Noilla mittaillessa maailmassa on yllättävän vähän mitään ns. kiinteetä ainetta, kaikki on lähinnä jousia. :D

En tiedä miten toimii mutta näyttää toimivan!

Onks tossa anturissa muuten 2 vai 3 piuhaa? Ja ton toimintaperiaatehan on se, että venymäliuskan vastus muuttuu muodonmuutoksen mukaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Goofy S

28.01.16 - klo:08:39 #220 Viimeisin muokkaus: 28.01.16 - klo:08:42 käyttäjältä Goofy S
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.01.16 - klo:08:17
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 27.01.16 - klo:20:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.01.16 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:20:38oi paljoa muodonmuutosta / vääntymistä tapahtua...
Noilla venymäliuskoilla mitataan aika paljon pienempiäkin muodonmuutoksia. Noilla mittaillessa maailmassa on yllättävän vähän mitään ns. kiinteetä ainetta, kaikki on lähinnä jousia. :D

En tiedä miten toimii mutta näyttää toimivan!

Onks tossa anturissa muuten 2 vai 3 piuhaa? Ja ton toimintaperiaatehan on se, että venymäliuskan vastus muuttuu muodonmuutoksen mukaan.

Kaksi.
On se ihme anturi, kiinnityspaikan perusteella ei uskoisi toimivan mutta kyllä se vaan nätisti ja herkästi toimii.

Ville S.

Healtechissä on oletuksena katkoaika 85ms joka kierrosluvulle, onko se sopiva arvo lähteä testailemaan?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 28.01.16 - klo:08:39
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.01.16 - klo:08:17
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 27.01.16 - klo:20:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.01.16 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:20:38oi paljoa muodonmuutosta / vääntymistä tapahtua...
Noilla venymäliuskoilla mitataan aika paljon pienempiäkin muodonmuutoksia. Noilla mittaillessa maailmassa on yllättävän vähän mitään ns. kiinteetä ainetta, kaikki on lähinnä jousia. :D

En tiedä miten toimii mutta näyttää toimivan!

Onks tossa anturissa muuten 2 vai 3 piuhaa? Ja ton toimintaperiaatehan on se, että venymäliuskan vastus muuttuu muodonmuutoksen mukaan.

Kaksi.
On se ihme anturi, kiinnityspaikan perusteella ei uskoisi toimivan mutta kyllä se vaan nätisti ja herkästi toimii.

Ok, on siis simppeli malli, ei lämpötilakompensointia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.01.16 - klo:11:14
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 28.01.16 - klo:08:39
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 28.01.16 - klo:08:17
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 27.01.16 - klo:20:52
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.01.16 - klo:07:43
Lainaus käyttäjältä: Goofy S - 24.01.16 - klo:20:38oi paljoa muodonmuutosta / vääntymistä tapahtua...
Noilla venymäliuskoilla mitataan aika paljon pienempiäkin muodonmuutoksia. Noilla mittaillessa maailmassa on yllättävän vähän mitään ns. kiinteetä ainetta, kaikki on lähinnä jousia. :D

En tiedä miten toimii mutta näyttää toimivan!

Onks tossa anturissa muuten 2 vai 3 piuhaa? Ja ton toimintaperiaatehan on se, että venymäliuskan vastus muuttuu muodonmuutoksen mukaan.

Kaksi.
On se ihme anturi, kiinnityspaikan perusteella ei uskoisi toimivan mutta kyllä se vaan nätisti ja herkästi toimii.

Ok, on siis simppeli malli, ei lämpötilakompensointia.

Johtunee siitä että tuossa mittaukksessa kiinnostaa vain arvon muutos, ei sen mittauksen numeerinen arvo.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: Ville S. - 28.01.16 - klo:08:59
Healtechissä on oletuksena katkoaika 85ms joka kierrosluvulle, onko se sopiva arvo lähteä testailemaan?
Pitkähkö mun mielestä. Itsellä vaihdekohtainen, 65-60-55-50-45 muistaakseni. Kai se vähän riippuu sifterin tekniikastakin ja miksei myös käyttäjästä. Pitemmillä tuntui että vähän turhaa nykäisee.

Powered by EzPortal