Välitykset eri radoilla

Aloittaja slowrider, 10.08.12 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.12 - klo:00:24
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 12.08.12 - klo:00:12
Lainaus käyttäjältä: Wper - 10.08.12 - klo:21:30
mulla on tallella pyörän mukana tullut vihkonen, missä on maikolan merkkaamat välitykset kaikille suomen radoille. jos haluat, niin voin laittaa sulle listan niistä? ite kun en oo ajanut muilla radoilla kun botniaring ja kemora.

Voi olla hyötyä jos ajaa samoja kierrosaikoja kuin kyseinen kaveri. Jos taas ei, niin ei varmaan hirveästi iloa? Vähän sama kuin se, että alkaisi apinoimaan samoja jarrupaikkoja kuin mitä vaikkapa Wehnä käyttää. Esimerkkinä Räyskälästä. Itse hyppäsin jarrulle vasta vähän jälkeen 200 m kyltin. Sorrin Mikko taas alkoi jarruttamaan kertomansa mukaan kyltin kohdalla. Itselläni meni loppujarru melkein aina lirutteluksi. Mikon mopo ehti kiihtymään ennen jarrua (näkyy kiihtymisen ero hyvin videolla) vauhtiin pikkaisen alle 250 km/h todellista. Itselläni 229 km/h taisi olla kisan paras. Siinä on jonkun verran eroa aloittaako jarrun samasta paikasta 40 km/h pienemmällä vauhdilla. Tuo ero on varmaan aika lähellä totuutta verrataessa Wehnän ja mun vauhteja esim. Motoparkissa.

Välitysten kanssa sama. Kari varmaan voi tyrkätä samoilla väleillä olevalla mopolla kutosen sisään jo ennen "bussipysäkkiä" kun taas mä ajelen koko suoran vitosella.
rohkenen olla eri mieltä. Ei se lähtökohtana huonompi ole kun valmistajan katukäyttöön tarkoitettu vakiovälitys. Kyllä noilla Wperin faktoilla kummasti on enemmän arvoa kun suzukin arvoilla....

Taisit missata nyt pointin? Jos ajat 20 sekuntia hitaampia kierrosaikoja kuin pyörän edellinen haltija, niin tarkoilla yksityiskohtaisilla tiedoilla välityksistä per rata, et tule hullua hurskaammaksi. Toki aina löytyy harrastajia jotka kykenevät laskemaan viiden desimaalin tarkkuudella ilmanvastuskertoimet ja promillen tarkkuudella osaavat kertoa kuinka paljon jarrusta on vielä käyttämättä, mutta eivät kuitenkaan osaa sitä siirtää tuotantoon itse.

Otetaan esimerkiksi vaikkapa rengaspaineet. Itse käytän yksinkertaisuuden vuoksi vain lämppäripaineita. Suosittelin aikoinaan käyttämään Pirellissä takana 1,6-1,7 lämminpaineita takana. Kyseisen suosituksen saanut kaveri tuli tuohtuneena kertomaan, että aivan perseestä oleva suositus kun rengas alkaa vain muljuamaan eikä ole ohjattavissa lainkaan. Ihmettelin tovin, mutta sitten tajusin, ettei se rengas välttämättä aivan sula Alastarolla 2:20-2:25 -vauhdeissa, ellei nuotioon aja. Renkaassa oli lämpöä ajovuoron jälkeen aika tarkalleen saman verran kuin ulkona (+18c) ja paineet luokkaa 1,0 takana. Ei ihme, että vähän "muljusi".

Uskaltaisin edelleen väittää, että jos kuljettaja X ostaa vaikkapa Lauslehdon Tatun mopon ja saa siihen mukanaan tiedot välityksistä ja missä kohti milloinkin tulee vaihtaa, niin voipi ihmetellä kun mopo ei oikein hyökkää jos itse ajelee 1:30-1:40 -aikoja Tatun ajaessa 1:19-aikoja samalla radalla.

Jos vauhdit ovat vaikkapa Alastarolla luokkaa 1:35, niin enempi kannattaa keskittyä ajonlinjojen harjoitteluun kuin välitysten pohtimiseen. Sitten kun pyörä liikkuu vakiovälityksillä 1:30 alle, niin sitten kannattaa alkaa uhraamaan aikaa välitysten miettimiseen.

Eri foorumeilta löytyy lukemattomia itse itsensä asiantuntijaksi ylentäneitä kavereita joilla on varma tieto siitä mikä on totuus ja kuinka desimaaleja tutkimalla saavutetaan jotain merkittävää. Toki patsaankin voi tehdä alkamalla hiomaan peruskalliota hienoimmalla hiekkapaperilla ja tosi hieno tuleekin... tuhannen vuoden kuluttua. Joku toinen ottaa lekan ja murjoo ensin palasen irti kalliosta, sitten vähän pienempää astaloa ja sitten kun alkaa muoto jo hahmottumaan, voidaan alkaa hifistelemään.

Mutta jokainen tyylillään. Ei se minulta ole pois jos keskiryhmässä ajelevat ihmiset tulevat onnelliseksi siitä, että heillä on täsmälleen samat värit ja välitykset kuin Rossilla omassaan. Tämä on harrastus ja sen tarkoitus on tuottaa mielihyvää. Joku toinen saa mielihyvän numeroiden pyörittelystä, joku toinen ennätysten ajamisesta ja kolmas voikin olla aivan täpinöissään päättäessään asioista joista ei omaa edes alkeellistakaan omakohtaista kokemusta. Onhan meillä nyt puolustusministerinäkin mies joka ei inttiä käynyt. Itse en kyllä tänä vuonna ainakaan ryhtyisi kouluratsastusliiton lajipäälliköksi, vaikka koiralle hevosta olen syöttänyt ja kahdesti elävää hummaa koskettanutkin. Ihailen ihmisiä joilla vastaavia rajoitteita ei ole, kuten ystävääni H.M. Hofrenia joka kertoi olevansa traumatologiaan erikoistumassa ja tiesi pelkästään sormeani koskemalla, että flatushan se siitä on mennyt.

Jos syntyisin uudelleen, aloittaisin rata-ajelut jollain 15 heppaisella piikillä ja sitten kun pysyisin edes hajuetäisyydellä Wehnästä kun ajelee vastaavalla, alkaisin päivittelemään isompaan ja miettimään välityksiä ja virityksiä. Joku toinen taas tietää paremman tavan ja ostaa 180 heppaisen pyörän, lukee netistä ohjeet ja syyttää 2:30 -aikojaan Alastarolla vääristä välityksistä ja vääristä seoksista johtuvaksi.

Näin loppuun uskaltaisin väittää yksinkertaistamisen olevan se nopein tie onneen, jos onnen ylin aste on kierrosajan minimointi. Näin se on itselläni toiminut ja näyttäisi toimivan myös koulutettavillani. Itselläni valitettavasti ei koskaan ollut neuvojaa joka olisi ensin neuvonut ja sitten näyttänyt mallisuorituksen.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

slowrider

12.08.12 - klo:02:15 #16 Viimeisin muokkaus: 12.08.12 - klo:02:25 käyttäjältä slowrider
no joo. eiköhän tää ollu tässä. häätyypi taas opetella eka ajaan ennen hifistelyä

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.08.12 - klo:22:40
Samalla välityksellä ollaan menty koko kesä. Sen verran lyhyt, ettei tartte ykköselle vaihtaa missään ja sen verran pitkä, että kutonen riittää Motoparkkiin. Alastarolla kolmonen ehtii rajoittajaan ennen las palmasia ja hyvällä kiekalla ennen lemminkäistä. Pitäs varmaan opetella ajamaan ne nopeet mutkat kunnolla niin sais työntää neloselle noissa paikoissa. Kemoralla nelonen nappas ennen rajottajaan paluusuoralla, mutta pienellä ajolinjamuutoksella saa tarjota vitosta jo edellisessä mutkassa.

16-46 välit?

Ootko kokeillu käyttää ykköstä Alastaron kahvilan mutkassa? Eilen tuli tuota kokeiltua päivän viimeisissä seteissä ja samalla sai mopon kääntymään mutkassa huomattavasti terävämmin ja kiihdytys pääsuoralla meni pienemmillä keulimisilla.

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 12.08.12 - klo:02:15
no joo. eiköhän tää ollu tässä. häätyypi taas opetella eka ajaan ennen hifistelyä
Mä suosittelisin hifistelemään jos siltä tuntuu. Koska jos se hifistely toimii sulla, niin sittenpähän siitä hifistelystä on hyötyy sulle.
Eikä se kokeilukaan hukkaan mene, vaikka toteaisikin että ei siit ollu just sillon hyötyä. Koska sittempähän tiedät miten se mopon käytös muuttuu eri välityksillä "samoissa" mutkissa. Jolla tarkotan sitä ett jos muutat välityksii ratakohtaisesti, niin se mopon käytös muuttuu samanvauhtisissa mutkissa eri radoilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

En tiedä mitään tästä alueesta, mutta olen noudattanut kokeneempien neuvoja. Vaihdoin piikkiä pienemmän eteen kun Motoville niin kehoitti. 1.30 alle pääsin silloin viime kesänä Alastarossa. Wehnä sanoi asiaa kysyessäni, että on huomattavasti suurempi virhe meille harrastajille liian tiheä välitys. Sillä saa perän alta kilosella helpommin. Voimaa kuitenkin yleensä riittää.
Raaseri ajeli Bemarilla vakiovälityksellä viime kesänä 1.22 aikoja, ja oli sitä mieltä että vakiovälitys on hyvä.
Ennen eturattaan vaihtoa mulla riitti kakkonen ja kolmonen (huippu 228 mittarinopeutta) Alastarossa, mutta nykyään pitää käyttää nelosella pääsuoralla.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 12.08.12 - klo:09:35
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.08.12 - klo:22:40
Samalla välityksellä ollaan menty koko kesä. Sen verran lyhyt, ettei tartte ykköselle vaihtaa missään ja sen verran pitkä, että kutonen riittää Motoparkkiin. Alastarolla kolmonen ehtii rajoittajaan ennen las palmasia ja hyvällä kiekalla ennen lemminkäistä. Pitäs varmaan opetella ajamaan ne nopeet mutkat kunnolla niin sais työntää neloselle noissa paikoissa. Kemoralla nelonen nappas ennen rajottajaan paluusuoralla, mutta pienellä ajolinjamuutoksella saa tarjota vitosta jo edellisessä mutkassa.

16-46 välit?

Ootko kokeillu käyttää ykköstä Alastaron kahvilan mutkassa? Eilen tuli tuota kokeiltua päivän viimeisissä seteissä ja samalla sai mopon kääntymään mutkassa huomattavasti terävämmin ja kiihdytys pääsuoralla meni pienemmillä keulimisilla.

En oo kokeillu kun se jaksaa kakkosellakin ihan kivasti ampasta sieltä liikkeelle. Voishan tota seuraavalla kerralla kokeilla, mutta toisaalta yks vaihto lisää tuo turhaa ohjelmaa siihen jarruun. Tuo keulimisongelmakin väheni päivän mittaan kun sai korjattua ajolinja ja avausvirhettä parempaan suuntaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 11.08.12 - klo:23:10
Ahneus kasvaa syödessä, joten Alastaron tavoitteeksi 1:24 alkuinen tälle kaudelle. Yhtä älyttömät jarrut kuin Räyskälässä ja se on sitten siinä. Räyskälässä tosin niihin jarruihin taitetaan n. 60-70 km/h, joten pikkaisen eroa Alastaron nopeampiin mutkiin. Saa nähdä riittääkö pää.

Jarruissa on eniten mulla parannettevaa kaiken muun lisäksi. Eilen sain vahvistusta palautteen muodossa tästä. Luovun siitä Palmasin äärikireästä sisäänmenosta. Mic kun tuli eilen takana ja katsoi menoa. Kertoi siinä sisälinjalla olevan lisäksi röykkyjä. Huomasin vasta itse kun hän siitä mainitsi; elää mopo enemmän alla kun tulee liian oiealta mutkaan. Tällä uudella linjalla on myös se huono puoli, että mopo on hiukan kaarevalla linjalla ja aavistusen kallellaan kovimman jarrun aikaan. Tästä seuraa pidempi jarrustusmatka. Tuo jarru ja linja kuntoon, niin kymmenyksiä pitäis hyötyä. Jarrutus siis suoralla linjalla radan vasemassa reunassa, ja siitä sitten vasta keventäessä sinne vasemmalle.
Pääsuoran jarru on myös hankala, ja vaatii kierroksia, enne kun on taitoa ja rohkeutta tulla hyvällä jarrulla sinne apeksin tuntumaan. Nyt on vielä hakemista liikaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.08.12 - klo:11:30
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 12.08.12 - klo:09:35
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.08.12 - klo:22:40
Samalla välityksellä ollaan menty koko kesä. Sen verran lyhyt, ettei tartte ykköselle vaihtaa missään ja sen verran pitkä, että kutonen riittää Motoparkkiin. Alastarolla kolmonen ehtii rajoittajaan ennen las palmasia ja hyvällä kiekalla ennen lemminkäistä. Pitäs varmaan opetella ajamaan ne nopeet mutkat kunnolla niin sais työntää neloselle noissa paikoissa. Kemoralla nelonen nappas ennen rajottajaan paluusuoralla, mutta pienellä ajolinjamuutoksella saa tarjota vitosta jo edellisessä mutkassa.

16-46 välit?

Ootko kokeillu käyttää ykköstä Alastaron kahvilan mutkassa? Eilen tuli tuota kokeiltua päivän viimeisissä seteissä ja samalla sai mopon kääntymään mutkassa huomattavasti terävämmin ja kiihdytys pääsuoralla meni pienemmillä keulimisilla.

En oo kokeillu kun se jaksaa kakkosellakin ihan kivasti ampasta sieltä liikkeelle. Voishan tota seuraavalla kerralla kokeilla, mutta toisaalta yks vaihto lisää tuo turhaa ohjelmaa siihen jarruun. Tuo keulimisongelmakin väheni päivän mittaan kun sai korjattua ajolinja ja avausvirhettä parempaan suuntaan.

Joo, ei tuossa olekaan siitä kiinni ettei kakkosella jaksais mennä. Enemmänkin ajolinjaan ja keulimiseen liittyvää juttua.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: app - 12.08.12 - klo:10:37
Wehnä sanoi asiaa kysyessäni, että on huomattavasti suurempi virhe meille harrastajille liian tiheä välitys. Sillä saa perän alta kilosella helpommin. Voimaa kuitenkin yleensä riittää.

Taas kun siirrytään askelta pidemmälle (harrastajia taidetaan tosin olla kaikki, ammattilaiseksi lasken sellaisen joka saa aiheesta palkan ja niitä moporintamalla on aika vähän, ainakin kuskeissa), niin tullaan seuraavan ongelman eteen. Jos (ja kun) perä lähtee alta, niin korjaaminen on mahdollista kun ollaan lähellä maksimirundeja (rengas ei lipsahtaessaan lähde pyörimään nopeammin). Jos taas perä lähtee alta kun rundit ovat vaikkapa 7.000 ja mopo vinkaisee sen jälkeen 14.000 rundiin (kärjistetty esimerkki), niin sitä ei kyllä pitele enää kukaan eikä mikään. Hieman sama kuin polkupyörällä ajaessa ylämäkeen ja kun ketjut lipsahtavatkin päältä, niin helposti ollaan rähmällään kun käpälät alkavatkin sotkea himppasen nopeammin.

Itse ajoin kusiaiselle nopeammat aikani kun vaihdoin Kemoralla vain muutaman kerran. Räyskälässä taas sopi tiheämpi välitys ja vaihteiden 2-5 käyttö. Todellinen nopeus vaihteli välillä 47-229 km/h kisassa.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Nitrous

^Pari lenkkiä pidemmät ketjut niin tulee tilaa?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

13.04.13 - klo:13:09 #25 Viimeisin muokkaus: 13.04.13 - klo:13:14 käyttäjältä Mikko K.
Noilla väleillä huutaa jo ihan riittävästi mun makuun. Laskin välit sillein, että tarviin kutosta ainoastaan motoparkissa, muuten menee enemmän aikaa vaihteiden kanssa sähläämiseen. huiput tolla kokoonpanolla vitos vaihteella jotain 245, kutosella 265.

EDIT: Ja tällä budjetilla odotellaan toistaseks ketjujen venymistä, just vaihdoin orkkis ketjut uusiin, joten ei passaa heti mennä vaihtelemaan. Tuota välitystä kun pähkäilin, niin mitoitin vähän sen mukaan, ettei kakkosvaihteella avattaessa mene kaikki voima keulimiseen ja toisaalta ainakin kemoralla selviää vähillä vaihdoilla, mutta silti suorilla käydään lähellä rajoitinta, ts. ei tule sellaisin "tynkä" vaihtoja niin paljoa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 13.04.13 - klo:13:09
Noilla väleillä huutaa jo ihan riittävästi mun makuun. Laskin välit sillein, että tarviin kutosta ainoastaan motoparkissa, muuten menee enemmän aikaa vaihteiden kanssa sähläämiseen. huiput tolla kokoonpanolla vitos vaihteella jotain 245, kutosella 265.

En nyt tiedä menikö multa jotain ohi, mutta eihän ketjujen lenkkimäärä vaikuta välityksiin mitenkään. Lisää pituutta ketjuun niin saa rengasta taaksepäin ja lisää tilaa renkaan ja haarukan väliin jos se siis oli ongelmana. Motoparkkiin tuo välitys saattaa olla vähän siinä rajoilla, että riittääkö. Menee ainakin lähelle rajoittajaa kutosella jos vaan bussipysäkin osaa ajaa suht hyvin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 13.04.13 - klo:13:09
Tuota välitystä kun pähkäilin, niin mitoitin vähän sen mukaan, ettei kakkosvaihteella avattaessa mene kaikki voima keulimiseen ja toisaalta ainakin kemoralla selviää vähillä vaihdoilla, mutta silti suorilla käydään lähellä rajoitinta, ts. ei tule sellaisin "tynkä" vaihtoja niin paljoa.
Jos tulee tynkävaihtoja, niin kannattaa vaihtaa esim sekunttia paria liian aikaisin, jolloin saa rauhassa kelata täysiä jarrumerkkiin asti, ja pystyy paremmin keskittymään jarrumerkkiin/ pystyy siirtämään jarrumerkkiä eteenpäin, jolloin ei tarvi enää vaihtaa liian aikaisin/ tynkävaihtaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.04.13 - klo:13:15
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 13.04.13 - klo:13:09
Noilla väleillä huutaa jo ihan riittävästi mun makuun. Laskin välit sillein, että tarviin kutosta ainoastaan motoparkissa, muuten menee enemmän aikaa vaihteiden kanssa sähläämiseen. huiput tolla kokoonpanolla vitos vaihteella jotain 245, kutosella 265.

En nyt tiedä menikö multa jotain ohi, mutta eihän ketjujen lenkkimäärä vaikuta välityksiin mitenkään. Lisää pituutta ketjuun niin saa rengasta taaksepäin ja lisää tilaa renkaan ja haarukan väliin jos se siis oli ongelmana. Motoparkkiin tuo välitys saattaa olla vähän siinä rajoilla, että riittääkö. Menee ainakin lähelle rajoittajaa kutosella jos vaan bussipysäkin osaa ajaa suht hyvin.

Taisi mennä, eli en ole ihan heti vaihtamassa ketjuja. Budjetti on tosi niukka tällä hetkellä, joten oman itseni tallipäällikkönä joutuu laskeskelemaan euroja aika tarkkaan niihin kohteisiin, josta halvimmalla saa sekunteja pois. Tästä esimerkkinä jo -8kg laihdutus alustan ja tehojen parantamiseksi. Voishan sinne lisäillä lenkkejä kahdella ketjulukolla, mutta toi välitys on hyvä ja mahtuu, motoparkkiin tulee tarvittaessa sit alkuperänen 42 ratas taakse tarpeen vaatiessa, jolla pääsee ainakin lähelle 270, tosin en usko että näillä ranteilla on vielä tarvetta välitystä pidentää niin paljoa.

poutis

Se ketjujen pidennys auttaa myös siihen keulimiseen peukku_1
Ei taidolla vaan tuurilla
YCC#14
SBB#70

Powered by EzPortal