Välitykset eri radoilla

Aloittaja slowrider, 10.08.12 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: ville45 - 11.06.15 - klo:16:43
Mitkä välitykset sitä laittais motoparkkiin ja r6nen siis kyseessä?  Kaikki vaikuttaa tietysti kaikkeen, mutta jos pääsis suurin piirtein tontille...16/47 paljon pielessä?

Riippuu vauhdistasi sekä millä takarenkaalla ajat, mutta 16 / 45-46-47 on ne millä olet tontilla melkoisen hyvin.

16-46 tuntuu olevan se suosituin ja sillä välityksellä itse ajoin Pirellin 180/60 takasella oman enkkani (1:27,4).

16-46:lla itse tuolla opettelin ko. pyörällä ajamaan ja samoin vaihdepaikat. Sieltä se aika hissuksiin lähti 1:30 kantturoista tippumaan alaspäin. 16-47 saattaa olla jopa liian lyhyt bussipysäkille ja räpsäyttää, kallistuksesta riippuen, bussipysäkin ulostulossa koneen väkisin rajoittajalle / ylikierroksille ja se ei ole fiksu homma.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.06.15 - klo:10:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.03.15 - klo:20:26
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.06.14 - klo:08:21
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 19.02.14 - klo:22:02
Lainaus käyttäjältä: Mikko_U - 19.02.14 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 18.02.14 - klo:14:04Mopona -08 CBR600RR, jos on mopokohtaisia vinkkejä heittää.

Samankaltaisella tötteröllä olen päästellyt Motoparkissa 15-41 välityksillä. Itselleni tuo tuntuu olevan toimivin.
Alastarossa viime kesänä oli välityksenä 15-45.
Kemorassa olen näköjään käyttänyt välitystä 15-42.

Motoparkin kierroslukua ja vaihteita viime kesältä; -> 

Voi piru, että tota askia saa veivata edes takas kun vertaa tonnariin. :D Mut kiitos näistä, aika hyvin tais mun arvaukset olla tontilla. Motoparkkiin ehkä pitää kokeilla tota karvan pidempää välitystä ton sun käyttämän lisäksi ainakin jos saa bussipysäkin sujumaan. Sullakin taitaa naputtaa rajottimelle hetken siinä oikeessa ennen kuin pyörä nousee pystyyn. Paljonko Honda ehtii sulla laulaa tonne suoran päähän? Tonnarilla sain siinä 255-260 muistaakseni, mutta kusiaisen kanssa tosta varmaan saa tiputtaa 20-30km/h pois?

Päivitellään tilannetta nyt kun on jotain kokemusta tuosta moposta.
Alastaro: 14-42 (Liian pitkä, missään ei ole vaihde sopiva, 14-45 varmaan seuraavan kerran kokeiluun.)
Botnia: 15-43 (Hyvä välitys sekä pitkälle että lyhyelle radalle.) Rengas 190/55 tai 180/55
Kemora: 15-43 (Muuten hyvä, mutta Kahvilasta lähdössä vähän kyykkää, seuraavan kerran 15-44 kokeiluun) Rengas 190/55
Motopark: 16-43 (Toimiva välitys 180/55 renkaalla, 190/60 renkaalla varmaan 15-41 tai 15-42 olis toimiva)

Ja takasuoralle tuo jakso kirnuta parhaillaan 236km/h. Ehkä ensi kerralla kokeilen piikkiä pienemmällä takarattaalla jos sillä sais vielä karvan huippuja lisää. Nyt onnistuneella kierroksella kierrokset oli kutosella 14500 tuonne takasuoran päähän. Ja tuon kierrosluvun yli tuo ei halua enää kiertää tossa nopeudessa.

Ja mopohan oli siis CBR600RR -08.
Laitellaanpa ulkomuistista viime kesän välityksiä:
Alastaro 14-45, vieläkin liian pitkä. 14-47 tai jopa -48 kokeiluun ens kesälle.
Botnia 15-45 tai 14-42 tai 16-48, 2-6 vaihteet käytössä, osuu vaihdot paremmin. Haittapuolena joutuu kelaamaan kikkamutkassa kutoselta kakkoselle. Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja ens kesänä niin saa ehkä hajua akselivälin vaikutuksesta.
Kemora 15-43. Kun ajaa kahvilan riittävän lujaa, ei kyykkää avauksessa.
Motopark 16-43, pitää kokeilla piikkiä pienempää taakse jos saa bussipysäkin joskus osumaan.
Ilmeisesti moottoriin tehdyt pikku päivitykset ja vaihto 180/60-renkaisiin oli ihan onnistuneita valintoja. Tänä vuonna olen ajanut tämmöisillä:
Alastaro 14-45. Jaksaa lähtee kivasti kahvilastakin, mutta kun nopeisiin saa vähän vauhtia lisää pitää miettiä pidentääkö vai lyhentääkö välitystä karvan verran.
Botnia 15-45 Ei mitään huonoa sanottavaa tästä.
Motopark 16-45 menee kokeiluun huomenna. Jos on liian lyhyt niin piikki pois takaa.

Helpot välitykset muistaa ja ei tartte laiskan vaihdella takaratasta. :)
Oli ehkä ihan inan lyhyt toi 16-45 bussipysäkillä. Seuraavalla kerralla menee 44 takaratas kokeiluun.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

ile90

heräs tämmönen epäilys että mulla on varmaa liian pitkät välitykset kusiaisessa.  :o alastarolla kävin eilen ajamassa ja kahvilan mutkan ja las palmasin avauksissa 2 vaihteella kierrokset niin alhaalla että ei kiihdy mihinkään. ei oo mopo nyt lähettyvillä nii en pääse kurkkaa mitkä on paikallaan.. mutta ideanahan varmaa olis että avauksissa ois sopivalla kierrosalueella?  airrev_1 vaikka hitaastihan mä ajelenki.. sanokaa te nopeat bowdown_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: ile90 - 24.06.15 - klo:21:40
ei oo mopo nyt lähettyvillä nii en pääse kurkkaa mitkä on paikallaan..
No tostahan onkin todella helppo lähtee arpomaan.
Riippuu varmaan myös millä linjalla ajat palmaksen ja kuin pystyssä.
Oisko sul racechronon nopeuslukemaa apeksista?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

ile90

kuvasta sain zoomattua että 44 takana. mutta onko itua muuttaa välitystä vauhtia hakiessa. (sadepäivän turhautumista)

murmela

Lainaus käyttäjältä: ile90 - 24.06.15 - klo:21:53
kuvasta sain zoomattua että 44 takana. mutta onko itua muuttaa välitystä vauhtia hakiessa. (sadepäivän turhautumista)
No jos siel on eessä joku 16 nii joo, jos 15 nii ei välttämättä, ja jos 14 nii sit on kyl kuskissa vika.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

ile90

Oisko sul racechronon nopeuslukemaa apeksista?
[/quote]

57 oli palmas. yks kpl 65 löyty. ja tietty hitaampia.

murmela

Lainaus käyttäjältä: ile90 - 24.06.15 - klo:21:56
57 oli palmas. yks kpl 65 löyty. ja tietty hitaampia.
Juu, pysyn edellisessä eturatasveikkauksessani.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

ile90

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.06.15 - klo:21:55
Lainaus käyttäjältä: ile90 - 24.06.15 - klo:21:53
kuvasta sain zoomattua että 44 takana. mutta onko itua muuttaa välitystä vauhtia hakiessa. (sadepäivän turhautumista)
No jos siel on eessä joku 16 nii joo, jos 15 nii ei välttämättä, ja jos 14 nii sit on kyl kuskissa vika.


kiitti noista! pitää vilikasta. ja täytyy myöntää että meikäläisen kokemuksella löytyy kuskista vikaa!
mutta alastarossa oma enkka parani 3 sek viime kerrasta. (nyt 1:34.99) racechrono optimi näyttää 1:32,35. Jotain on tehty viime vuodesta paremmin  ::)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: ile90 - 24.06.15 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.06.15 - klo:21:55
Lainaus käyttäjältä: ile90 - 24.06.15 - klo:21:53
kuvasta sain zoomattua että 44 takana. mutta onko itua muuttaa välitystä vauhtia hakiessa. (sadepäivän turhautumista)
No jos siel on eessä joku 16 nii joo, jos 15 nii ei välttämättä, ja jos 14 nii sit on kyl kuskissa vika.


kiitti noista! pitää vilikasta. ja täytyy myöntää että meikäläisen kokemuksella löytyy kuskista vikaa!
mutta alastarossa oma enkka parani 3 sek viime kerrasta. (nyt 1:34.99) racechrono optimi näyttää 1:32,35. Jotain on tehty viime vuodesta paremmin  ::)
Kyllähän noi välitykset vaikuttaa kusiaisessa ihan pirusti. Niin lyhyt välitys käyttöön ettei kyykkää missään, mutta kuitenkin niin ettei tule turhia vaihtoja. Ite laitan välitykset niin, että missään ei tartte ykköstä, mutta jaksaa silti lähtee mutkista. Toi hoituu yleensä eturattaan vaihdolla. Takaratasta vaihdan jos tarttee hienosäätää. Tosin vauhti vaikuttaa paljon välityksiin myös. Se välitys mikä toimii 1:35 kyydissä ei välttämättä toimi ollenkaan 1:25 vauhdissa. Eli oman fiiliksen ja mieltymyksen mukaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.06.15 - klo:22:34
Kyllähän noi välitykset vaikuttaa kusiaisessa ihan pirusti. Niin lyhyt välitys käyttöön ettei kyykkää missään, mutta kuitenkin niin ettei tule turhia vaihtoja. Ite laitan välitykset niin, että missään ei tartte ykköstä, mutta jaksaa silti lähtee mutkista. Toi hoituu yleensä eturattaan vaihdolla. Takaratasta vaihdan jos tarttee hienosäätää. Tosin vauhti vaikuttaa paljon välityksiin myös. Se välitys mikä toimii 1:35 kyydissä ei välttämättä toimi ollenkaan 1:25 vauhdissa. Eli oman fiiliksen ja mieltymyksen mukaan.
Sekin vaikuttaa ett millanen alkuperänen välitys on, ja miten vaihteet on välitetty.
Ja toisaalta 1:35 välitys voi hyvinki toimii 1:25 vauhdessa, jos apeksinopeudet on alunperin ollut kohdillaa, niin ainoa ero on ett joillain suorilla polkee vaan yhtä isompaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.06.15 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.06.15 - klo:22:34
Kyllähän noi välitykset vaikuttaa kusiaisessa ihan pirusti. Niin lyhyt välitys käyttöön ettei kyykkää missään, mutta kuitenkin niin ettei tule turhia vaihtoja. Ite laitan välitykset niin, että missään ei tartte ykköstä, mutta jaksaa silti lähtee mutkista. Toi hoituu yleensä eturattaan vaihdolla. Takaratasta vaihdan jos tarttee hienosäätää. Tosin vauhti vaikuttaa paljon välityksiin myös. Se välitys mikä toimii 1:35 kyydissä ei välttämättä toimi ollenkaan 1:25 vauhdissa. Eli oman fiiliksen ja mieltymyksen mukaan.
Sekin vaikuttaa ett millanen alkuperänen välitys on, ja miten vaihteet on välitetty.
Ja toisaalta 1:35 välitys voi hyvinki toimii 1:25 vauhdessa, jos apeksinopeudet on alunperin ollut kohdillaa, niin ainoa ero on ett joillain suorilla polkee vaan yhtä isompaa.
Pitkillä suorilla noin, mutta lyhyillä suorilla tuppaa helposti vauhdin kasvaessa ongelmaksi tulemaan, että isommalle vaihtaminen tuo ns. turhan vaihdon kun piikkiä pienemmällä takarattaalla pärjäisi vaihtamatta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.06.15 - klo:07:50
Lainaus käyttäjältä: murmela - 24.06.15 - klo:22:59
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.06.15 - klo:22:34
Kyllähän noi välitykset vaikuttaa kusiaisessa ihan pirusti. Niin lyhyt välitys käyttöön ettei kyykkää missään, mutta kuitenkin niin ettei tule turhia vaihtoja. Ite laitan välitykset niin, että missään ei tartte ykköstä, mutta jaksaa silti lähtee mutkista. Toi hoituu yleensä eturattaan vaihdolla. Takaratasta vaihdan jos tarttee hienosäätää. Tosin vauhti vaikuttaa paljon välityksiin myös. Se välitys mikä toimii 1:35 kyydissä ei välttämättä toimi ollenkaan 1:25 vauhdissa. Eli oman fiiliksen ja mieltymyksen mukaan.
Sekin vaikuttaa ett millanen alkuperänen välitys on, ja miten vaihteet on välitetty.
Ja toisaalta 1:35 välitys voi hyvinki toimii 1:25 vauhdessa, jos apeksinopeudet on alunperin ollut kohdillaa, niin ainoa ero on ett joillain suorilla polkee vaan yhtä isompaa.
Pitkillä suorilla noin, mutta lyhyillä suorilla tuppaa helposti vauhdin kasvaessa ongelmaksi tulemaan, että isommalle vaihtaminen tuo ns. turhan vaihdon kun piikkiä pienemmällä takarattaalla pärjäisi vaihtamatta.
Toi on hyvä pointti. Esimerkiksi Motoparkin lähtösuoralla meni 10R:llä 15/43 rajoittajaan mutta matka jarruun niin lyhyt että vaihto olis sekoittanut koko jarrutuksen. 15/42 Riitti puhdas veto aina jarruun asti, eikä tule turhaa sähläystä vaihtojen kanssa, kun sisään voi mennä samalla vaihteella (3) kuin millä aloitan jarrunkin.

Nitrous

Ja nyt on taas tämä sama arpominen edessä kun mopo vaihtu tonnariin. Kivan teoreettista kun en oo koko mopoo vielä nähny, mutta kuutioin tuossa, että k9 tonnariin vois olla aika passeli joku 16-46 välitys. Sillä oletuksella, että max. rpm. on jossain 13500 korvilla ja takanen 200/60. Tietty tätäkin ois voinu kysyä @juice09, mutta kivampi arpoo ite. :D
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Bobo

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 25.12.15 - klo:20:08
Ja nyt on taas tämä sama arpominen edessä kun mopo vaihtu tonnariin. Kivan teoreettista kun en oo koko mopoo vielä nähny, mutta kuutioin tuossa, että k9 tonnariin vois olla aika passeli joku 16-46 välitys. Sillä oletuksella, että max. rpm. on jossain 13500 korvilla ja takanen 200/60. Tietty tätäkin ois voinu kysyä @juice09, mutta kivampi arpoo ite. :D

Nyt on voimaa koneessa, niin ei tarvii enää hipostella noiden välitysten kanssa. Nuo kun laitat, niin niillä mennään kovaa koko kausi ja rata kuin rata ;)
Family toys:
Ducati 1299 Panigale S 2016
BMW S1000RR 2011

Powered by EzPortal