Välitykset eri radoilla

Aloittaja slowrider, 10.08.12 - klo:20:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

slowrider

Tässä pohtinut välitysten vaihtoa pyörään, mutta oikeiden kiekkojen arpominen vähän mietityttää. Tietenkin kaikki on kuskin mieltymyksistä, pyörästä, askin välityksistä jne jne kiinni, mutta olisiko minkäänlaisia suuntalinjoja eri ratojen suhteen?

Eli tyyliin kuinka monta eri setuppia porukoilla on käytössä ja kuinka paljon/mihin suuntaan ne muuttuu ratakohtaisesti? Onko muutokset yleensäkin piikkiä/paria takana, vai meneekö eri radoille kumpikin vaihtoon?

Tiedän, että erittäin epämääräinen aihe, mutta jos jotain pientä hajua saisi mitä kaikkea ois hyvä klikkailla vloppuna ebaysta :D



jarska

Mielenkiintoinen kysymys, varsinkin kun on juuri itte vaihdellut.
Mulla on piikki edessä pienempi ja piikin takaa isompi, noilla toimii minusta hyvin sekä Kemoralla, et Botnialla...siis todella maukkaasti pääsee Kawa vetoalueelle.
Varmaan isot ja nopeet pojat hifistelee ratakohtaisesti, mut mulle käy ihan hyvin samat välitykset kaikille radoille.
Huomennahan tuon näkee myös miten Motoparkissa toimii.

slowrider

10.08.12 - klo:21:17 #2 Viimeisin muokkaus: 10.08.12 - klo:21:23 käyttäjältä slowrider
Edellinen kusiainen oli vakiovälityksillä. nykyinen mittarivirheen perusteella reippaasti tiheämmillä ja ero hurja. Tietty kusiaisella ero huomattavasti tuntuvampi kun tonnisella. Kemoralla vaan tuntui kun olisi jollain 750 tai kilosella ajanut kun välitykset sattui hyvin kohdalleen ja kokoajan oli lähellä rajoittajaa.. Siitä tää idea lähti

Nykyvälitykset natsaa mun vauhdeilla todella hyvin kemoralle (tarvii jo kutosta ennen 2.mutkaa). Alastarolle sais olla vielä tiheämmät (vielä varaa ennen rajoitinta pääsuoralla). Motoparkki ja botnia sitten ihan arvoituksia. Oletan että ainakin motoparkkia varten tarvitsee saada muutettua jos jo kemorassa kutonen silmässä 200 vauhdissa :)

Wper

itellä kans k6 600. ja kemoralla saa suoran päähän antaa mennä kutosella, ja sama välitys tuntu botniaringilläkin toimivan hyvin. kusiainen varmaan on tonnista tarkempi välityksessä, kun vääntöä ei oo ollenkaan. mulla on siihen ainakin kaupan mukana tulleita rattaita kaikki koot ja enemmänkin. mulla on tallella pyörän mukana tullut vihkonen, missä on maikolan merkkaamat välitykset kaikille suomen radoille. jos haluat, niin voin laittaa sulle listan niistä? ite kun en oo ajanut muilla radoilla kun botniaring ja kemora.
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Jukka_R

Lisäväriä aiheeseen tuo renkaat. 190/55-17 versus 200/55-17 on sama kuin laittaisi piikkiä pienemmän takarattaan, eli 190 vastaa pykälää tiheämpää välitystä (ainakin Pirellin kuviorenkaissa). Ja noita kun tuppaa olemaan montaa muutakin (190/60-17, 200/60-17, 180/60-17) mitä tulee käytettyä kun halvalla saa, niin välillä on pakka sekaisin. Jos raha ei olisi rajoittava tekijä, ajaisin saman merkin ja mallin renkailla.

Tällä hetkellä on piikkiä pienempi edessä (16?) ja takana 48 piikkinen. Tuo sopii ainakin Alastarolle ja Räyskälään mun ajotyylille ja kakkosella hyökkää kohtuullisen hyvin mutkista. Alla 200/55-17 Supercorsa. 190:lle tuo välitys on liian tiheä ainakin Alastarolle ja silloin laitan 47 piikkisen.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

slowrider

hyviä pointteja taas tullut. Foorumi toteuttaa tarkoitustaan :)

Nyt kun selkeästi muuttujia on paljon, niin miten se oikea välitys määräytyy kenelläkin? Tietyt mutkat radassa hyvällä vedolla? Mutkien yhdistelmien välissä oleva "vapaa-aika" vaihtamiseen? Suorat? Eli paukutetaanko rajoittajaa vasten jossain kiihtyvyyden hinnalla tms?

Antakee anteeksi tyhmät kysymykset, mut kohta on kausi loppu ja ei nyt enää pitäs nää olla arpomisen alla..

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.08.12 - klo:21:57
hyviä pointteja taas tullut. Foorumi toteuttaa tarkoitustaan :)

Nyt kun selkeästi muuttujia on paljon, niin miten se oikea välitys määräytyy kenelläkin? Tietyt mutkat radassa hyvällä vedolla? Mutkien yhdistelmien välissä oleva "vapaa-aika" vaihtamiseen? Suorat? Eli paukutetaanko rajoittajaa vasten jossain kiihtyvyyden hinnalla tms?

Antakee anteeksi tyhmät kysymykset, mut kohta on kausi loppu ja ei nyt enää pitäs nää olla arpomisen alla..

Itse olen huono vaihtaja, esim. kallellaan ollessa en tykkää vaihdella ollenkaan ja kaikki ylimääräinen häsääminen hidastaa. Pyrin saamaan välitykset sellaisiksi, että kriittisimmissä paikoissa jerkkua riittää mutkasta poistumiseen. Itse olen kohtuullisen hyvä irtoamaan ruudusta mutta surkean ja säälittävän välimaastossa nopeissa mutkissa. Siks säädän välitykset sellaisiksi itselleni, että hitaista mutkista poistuttaessa pyörä on parhaalla vääntöalueella. Nopeissa taas ei ole niin väliksi kun en vaan uskalla niissä ajaa. Kakkosella lähden hitaista mutkista ja ajan mutkayhdistelmät (hitaat), joten sovitan välityksen sellaiseksi, että pyörä käy niissä melkein rajoittajassa (Alastaro Las Palmasista poistuminen, Lemminkäisen jälkeiset, Kemoralla paluusuoran jarrusta kahvilanmutkaan). 48 saattaa olla liian tiheä Kemoralle, katsotaan kolmen viikon päästä onko vai onko olematta. Luultavasti joutuu nyt pääsuoralla tyrkkäämään noilla väleillä vitoselle, aiemmin nelonen riittänyt.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.08.12 - klo:22:09
Lainaus käyttäjältä: slowrider - 10.08.12 - klo:21:57
hyviä pointteja taas tullut. Foorumi toteuttaa tarkoitustaan :)

Nyt kun selkeästi muuttujia on paljon, niin miten se oikea välitys määräytyy kenelläkin? Tietyt mutkat radassa hyvällä vedolla? Mutkien yhdistelmien välissä oleva "vapaa-aika" vaihtamiseen? Suorat? Eli paukutetaanko rajoittajaa vasten jossain kiihtyvyyden hinnalla tms?

Antakee anteeksi tyhmät kysymykset, mut kohta on kausi loppu ja ei nyt enää pitäs nää olla arpomisen alla..

Itse olen huono vaihtaja, esim. kallellaan ollessa en tykkää vaihdella ollenkaan ja kaikki ylimääräinen häsääminen hidastaa. Pyrin saamaan välitykset sellaisiksi, että kriittisimmissä paikoissa jerkkua riittää mutkasta poistumiseen. Itse olen kohtuullisen hyvä irtoamaan ruudusta mutta surkean ja säälittävän välimaastossa nopeissa mutkissa. Siks säädän välitykset sellaisiksi itselleni, että hitaista mutkista poistuttaessa pyörä on parhaalla vääntöalueella. Nopeissa taas ei ole niin väliksi kun en vaan uskalla niissä ajaa. Kakkosella lähden hitaista mutkista ja ajan mutkayhdistelmät (hitaat), joten sovitan välityksen sellaiseksi, että pyörä käy niissä melkein rajoittajassa (Alastaro Las Palmasista poistuminen, Lemminkäisen jälkeiset, Kemoralla paluusuoran jarrusta kahvilanmutkaan). 48 saattaa olla liian tiheä Kemoralle, katsotaan kolmen viikon päästä onko vai onko olematta. Luultavasti joutuu nyt pääsuoralla tyrkkäämään noilla väleillä vitoselle, aiemmin nelonen riittänyt.

Eli selkeästi liian pitkät välit tai liian vähän vaihtoja mulla vieläkin.. Jos ois ollu vähänkään järkeä niin ois opetteluun ostanu sen tonnisen :D

Nitrous

Samalla välityksellä ollaan menty koko kesä. Sen verran lyhyt, ettei tartte ykköselle vaihtaa missään ja sen verran pitkä, että kutonen riittää Motoparkkiin. Alastarolla kolmonen ehtii rajoittajaan ennen las palmasia ja hyvällä kiekalla ennen lemminkäistä. Pitäs varmaan opetella ajamaan ne nopeet mutkat kunnolla niin sais työntää neloselle noissa paikoissa. Kemoralla nelonen nappas ennen rajottajaan paluusuoralla, mutta pienellä ajolinjamuutoksella saa tarjota vitosta jo edellisessä mutkassa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.08.12 - klo:22:40Alastarolla kolmonen ehtii rajoittajaan ennen las palmasia ja hyvällä kiekalla ennen lemminkäistä. Pitäs varmaan opetella ajamaan ne nopeet mutkat kunnolla niin sais työntää neloselle noissa paikoissa.
Entäs jos short-shiftaat neloselle?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

Treeneissä ja ensimmäisessä aika-ajossa ajoin 200/55-17 takapallolla (Räyskälä) 1:30.3 ja 1:30.4 parhaikseni. Toiseen aika-ajoon vaihdoin 190/55-17 pallon joka tiuhentaa välityksiä. Pyörä hyökkäsi mutkista ulos eri malliin ja toisessa aika-ajossa 1:30.0 parhaaksi. Kisassa sitten paukkui 1:29.4 virallisen ajanoton mukaan (eri kohdasta rataa mitattun RaceChronon näytti 1:29.3, joten vertaan sitä noihin treeniaikoihin jotka samalla mitattu).

Vitosella ei ottanut rajoittajaan pääsuoralla ja pikkaisen olisi vielä saanut olla enemmän jytyä hitaista mutkista ulostautuessa, joten joko piikkiä pienempi eteen ja 46 takarattaaksi tai sitten nykyinen eturatas ja 49 (jos moista on edes).

Täytyypä kirjoitella muistivihkoon jotta ensi vuonna voisi täräytellä Räyskälässä sitten uudelle sekuntiluvulle eikä tarvitse arpoa mitkä hyvät välit. Yhdessä välissä meni vaihteet sekaisin (1:32 kierros) ja ihmettelin kun pyörä pomppii kesken mutkaakin pystyyn. No, ykkösellä se sitä tuppaa tekemään ja aika nopeasti selvisi miksi perä tulee jarruissa rinnalle ja suoralla takoo rajoittajaan.

Räyskälä on hupaisa rata. Suosittelen kokeilemaan. Siellä jos missä oppii jarruttamaan ja sen jälkeen Alastaro tuntuu sametilta.

Ahneus kasvaa syödessä, joten Alastaron tavoitteeksi 1:24 alkuinen tälle kaudelle. Yhtä älyttömät jarrut kuin Räyskälässä ja se on sitten siinä. Räyskälässä tosin niihin jarruihin taitetaan n. 60-70 km/h, joten pikkaisen eroa Alastaron nopeampiin mutkiin. Saa nähdä riittääkö pää.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 11.08.12 - klo:22:46
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 11.08.12 - klo:22:40Alastarolla kolmonen ehtii rajoittajaan ennen las palmasia ja hyvällä kiekalla ennen lemminkäistä. Pitäs varmaan opetella ajamaan ne nopeet mutkat kunnolla niin sais työntää neloselle noissa paikoissa.
Entäs jos short-shiftaat neloselle?

Ei kannata ennen kun osaa ajaa noi nopeet kunnolla. Nyt tulee avaus 50 metriä liian myöhään, joten opetellaan eka avaamaan ennen kuin tehdään turhia vaihtoja. Toisaalta tällä hetkellä rajotin ottaa 0,5-1s ennen jarrua, joten vois vaikka nostaa 100rpm kierrosrajotinta. Tosin tuo vaan kisaan eksyessä. Treeneissä ei toinna rääkätä konetta turhaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

bro

12.08.12 - klo:00:03 #12 Viimeisin muokkaus: 12.08.12 - klo:00:12 käyttäjältä bro
Lainaus käyttäjältä: Wper - 10.08.12 - klo:21:30
itellä kans k6 600. ja kemoralla saa suoran päähän antaa mennä kutosella, ja sama välitys tuntu botniaringilläkin toimivan hyvin. kusiainen varmaan on tonnista tarkempi välityksessä, kun vääntöä ei oo ollenkaan. mulla on siihen ainakin kaupan mukana tulleita rattaita kaikki koot ja enemmänkin. mulla on tallella pyörän mukana tullut vihkonen, missä on maikolan merkkaamat välitykset kaikille suomen radoille. jos haluat, niin voin laittaa sulle listan niistä? ite kun en oo ajanut muilla radoilla kun botniaring ja kemora.

Itse kokeilin alkukesästä R6R:llä tiheämpiä välityksiä (14-48 ja nippelitietona takarengas 190/55), katsomosuoralla mentiin kuutosella melkein rajoittimelle asti. Huiput suoran päähän olivat muistaakseni racechronon mukaan 229. Tällä kokeilulla en päässyt edes viimekesäiseen aikaani (1.14.2). Wehnä ja muutama muukin suositteli vaihtamaan pidempää välitystä, jotta kaarrenopeudet kasvaisivat. Vaihdoin sitten takaisin viimekesäisen 15-47 (tai saattaa olla 48 en nyt muista), katsomosuora menee nyt viitosella ja huiput putosi noin 10kmh. Mutta kierrosajasta lähti sekunti pois (1.13.2). Onhan tuo nyt helpompi ajaa, kun tulee vähemmän vaihtoja ja hitaissa mutkissa rauhallisempi ajettava.

Ai niin ja tämä välitys myös alastarolla ja botniaringillä käytössä. Motoparkkiin sitten 16 eteen. En tosin näillä radoilla ole niin paljoa ajanut, että taitaa olla se ja sama mitkä välitykset pelissä kiinni :D

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Wper - 10.08.12 - klo:21:30
mulla on tallella pyörän mukana tullut vihkonen, missä on maikolan merkkaamat välitykset kaikille suomen radoille. jos haluat, niin voin laittaa sulle listan niistä? ite kun en oo ajanut muilla radoilla kun botniaring ja kemora.

Voi olla hyötyä jos ajaa samoja kierrosaikoja kuin kyseinen kaveri. Jos taas ei, niin ei varmaan hirveästi iloa? Vähän sama kuin se, että alkaisi apinoimaan samoja jarrupaikkoja kuin mitä vaikkapa Wehnä käyttää. Esimerkkinä Räyskälästä. Itse hyppäsin jarrulle vasta vähän jälkeen 200 m kyltin. Sorrin Mikko taas alkoi jarruttamaan kertomansa mukaan kyltin kohdalla. Itselläni meni loppujarru melkein aina lirutteluksi. Mikon mopo ehti kiihtymään ennen jarrua (näkyy kiihtymisen ero hyvin videolla) vauhtiin pikkaisen alle 250 km/h todellista. Itselläni 229 km/h taisi olla kisan paras. Siinä on jonkun verran eroa aloittaako jarrun samasta paikasta 40 km/h pienemmällä vauhdilla. Tuo ero on varmaan aika lähellä totuutta verrataessa Wehnän ja mun vauhteja esim. Motoparkissa.

Välitysten kanssa sama. Kari varmaan voi tyrkätä samoilla väleillä olevalla mopolla kutosen sisään jo ennen "bussipysäkkiä" kun taas mä ajelen koko suoran vitosella.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

slowrider

12.08.12 - klo:00:24 #14 Viimeisin muokkaus: 12.08.12 - klo:00:28 käyttäjältä slowrider
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 12.08.12 - klo:00:12
Lainaus käyttäjältä: Wper - 10.08.12 - klo:21:30
mulla on tallella pyörän mukana tullut vihkonen, missä on maikolan merkkaamat välitykset kaikille suomen radoille. jos haluat, niin voin laittaa sulle listan niistä? ite kun en oo ajanut muilla radoilla kun botniaring ja kemora.

Voi olla hyötyä jos ajaa samoja kierrosaikoja kuin kyseinen kaveri. Jos taas ei, niin ei varmaan hirveästi iloa? Vähän sama kuin se, että alkaisi apinoimaan samoja jarrupaikkoja kuin mitä vaikkapa Wehnä käyttää. Esimerkkinä Räyskälästä. Itse hyppäsin jarrulle vasta vähän jälkeen 200 m kyltin. Sorrin Mikko taas alkoi jarruttamaan kertomansa mukaan kyltin kohdalla. Itselläni meni loppujarru melkein aina lirutteluksi. Mikon mopo ehti kiihtymään ennen jarrua (näkyy kiihtymisen ero hyvin videolla) vauhtiin pikkaisen alle 250 km/h todellista. Itselläni 229 km/h taisi olla kisan paras. Siinä on jonkun verran eroa aloittaako jarrun samasta paikasta 40 km/h pienemmällä vauhdilla. Tuo ero on varmaan aika lähellä totuutta verrataessa Wehnän ja mun vauhteja esim. Motoparkissa.

Välitysten kanssa sama. Kari varmaan voi tyrkätä samoilla väleillä olevalla mopolla kutosen sisään jo ennen "bussipysäkkiä" kun taas mä ajelen koko suoran vitosella.
rohkenen olla eri mieltä. Ei se lähtökohtana huonompi ole kun valmistajan katukäyttöön tarkoitettu vakiovälitys. Kyllä noilla Wperin faktoilla kummasti on enemmän arvoa kun suzukin arvoilla....

Powered by EzPortal