Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: GSXR1000 K8 ei käynnisty  (Luettu 11484 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JULLE

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 129
  • Ikä: 40
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.08.20 - klo:15:47
  • Suzuki GSXR1000 L0
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 21
GSXR1000 K8 ei käynnisty
« : 16.08.12 - klo:12:37 »


Lähtötilanne;

Suzuki GSXR1000 K8 + PC3

Mopo käynnistyy kylmänä ja sillä voi ajella normaalisti vaikka kuinka kauan paitsi jos pysähtyy tyhjäkäynnille. Tyhjäkäynnillä mopo sammuu itsestään eikä lähde enään käyntiin.
Kokeilin asian toistamiseen vielä seuraavana päivänä. Käynnistin mopon normaalisti kun kone oli kylmä, annoin mopon käydä tyhjäkäynnillä kunnes koneen saavutettua noin 95c:n lämpötilan, sammui se itsestään eikä lähde käyntiin.

Irroitin PC:n jonka jälkeen mopo ei käynnisty edes kylmänä. Bensapumpun ininä kuuluu normaalisti ja startti toimii moitteetta mutta mopo ei vain lähde käyntiin.

Mopolla kaaduttu kevyesti kyljelleen 22.7.2012 josta pinta naarmuja. Sen jälkeen ajettu lyhyttä työmatkaa muutaman kerran ongelmitta.


Mikä avuksi?

-JULLE
-Provosoiva kilpikuski

Poissa JULLE

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 1
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 129
  • Ikä: 40
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:04.08.20 - klo:15:47
  • Suzuki GSXR1000 L0
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 21
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #1 : 24.10.12 - klo:09:37 »


Ongelma ratkesi.

Metura Motorssissa viaksi löydettiin kampiakselin asennontunnistimen rikkoutuminen.

Syynä rikkoutumiselle epäiltiin vain radalla ajamisen aiheuttama suuri kulutus kyseiselle osalle.

-Provosoiva kilpikuski

Poissa tonibergholm

  • Moderaattori
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 31
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 288
  • Ikä: 45
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:12.07.18 - klo:14:50
  • BMW S1000RR -12
    • YCC/SBB 87
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 741
GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #2 : 24.10.12 - klo:12:35 »
Mitenköhän se rata-ajo sitä kulumista lisää? Samalla tavalla se kampiakseli pyörii katuajossakin...

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 18:23
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #3 : 24.10.12 - klo:12:43 »
Mitenköhän se rata-ajo sitä kulumista lisää? Samalla tavalla se kampiakseli pyörii katuajossakin...

Samaa tossa funtsin, mutta onhan se teoriassa kovemmalla kun on enempi tärinää ja kierroksia jne. Jännä muuten jos ei vikakoodia tullu tuosta anturista mittaristoon.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Raaseri

  • Vieras
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #4 : 24.10.12 - klo:12:43 »
Mitenköhän se rata-ajo sitä kulumista lisää? Samalla tavalla se kampiakseli pyörii katuajossakin...

Minen mistään mitään tiedä, mutta jos se on Reed tms anturi, ni kyllähän se kierroksilla ajettuna aika paljon tiheemmin joutuu työtään tekemään kuin katuajossa. Ja hajoohan noita, mulla meni esim M3ssa pakonokan asennontunnistin jo 60tkm kohdalla.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #5 : 24.10.12 - klo:14:17 »
Mitenköhän se rata-ajo sitä kulumista lisää? Samalla tavalla se kampiakseli pyörii katuajossakin...

Samaa tossa funtsin, mutta onhan se teoriassa kovemmalla kun on enempi tärinää ja kierroksia jne. Jännä muuten jos ei vikakoodia tullu tuosta anturista mittaristoon.

Noi kampianturit on yleensä VR-tyyppisiä, eli niissä on käämi joka haistelee ohikulkevien hampaita induktiivisesti. Ja anturin antaman AC-pulssin jännitteen amplitudi on tyhjäkäynnillä pieni, ja mitä suurempi RPM sitä suurempi amplitudi.
Eli tos on voinut käydä niinkin että anturi on diaknostiikan mukaan ehjä, eli esim käämi antaa jonkun sopivan vastuksen eculle, jolloin diaknostiikka on sitä mieltä että anturi on ehjä.
Mut sit taas anturin lämmitessä sen etäisyys hampaista kasvaa aavistuksen ja sen antama pulssi ei olekkaan enää riittävän voimakas tyhjäkäynnillä, jolloin ecu ei pysty määritteleen kampiakselin asentoa, ja sen takia sammuttaa koneen.
Tai anturi antaa liian epämääräistä pulssia ja ecun ajotukset "sekoaa" sen takia ja kone sammuu.
Mutta edelleen diaknostiikan mukaan anturi on ehjä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 18:23
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #6 : 24.10.12 - klo:16:37 »
Mitenköhän se rata-ajo sitä kulumista lisää? Samalla tavalla se kampiakseli pyörii katuajossakin...

Samaa tossa funtsin, mutta onhan se teoriassa kovemmalla kun on enempi tärinää ja kierroksia jne. Jännä muuten jos ei vikakoodia tullu tuosta anturista mittaristoon.

Noi kampianturit on yleensä VR-tyyppisiä, eli niissä on käämi joka haistelee ohikulkevien hampaita induktiivisesti. Ja anturin antaman AC-pulssin jännitteen amplitudi on tyhjäkäynnillä pieni, ja mitä suurempi RPM sitä suurempi amplitudi.
Eli tos on voinut käydä niinkin että anturi on diaknostiikan mukaan ehjä, eli esim käämi antaa jonkun sopivan vastuksen eculle, jolloin diaknostiikka on sitä mieltä että anturi on ehjä.
Mut sit taas anturin lämmitessä sen etäisyys hampaista kasvaa aavistuksen ja sen antama pulssi ei olekkaan enää riittävän voimakas tyhjäkäynnillä, jolloin ecu ei pysty määritteleen kampiakselin asentoa, ja sen takia sammuttaa koneen.
Tai anturi antaa liian epämääräistä pulssia ja ecun ajotukset "sekoaa" sen takia ja kone sammuu.
Mutta edelleen diaknostiikan mukaan anturi on ehjä.

Tulipa muuten mieleen, että gixerissä on luonnollisesti tuo nokan asentoanturi, jota ECU:n pitäisi osata käyttää jos kampiakselin anturi ei toimi. Tämä tosin on ihan muistin varassa, pitäisi tarkistaa korjaamokäsikirjasta. Sen muistan, että jos nokan anturi pimenee lennossa, osaa pyörä laskea kampiakselin anturin perusteella oikean ajoituksen, mutta jos mopon sammuttaa, ei se enää käynnisty.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 42
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #7 : 25.10.12 - klo:10:22 »
Mitenköhän se rata-ajo sitä kulumista lisää? Samalla tavalla se kampiakseli pyörii katuajossakin...
Ei se lisää mitenkään jos ajat samallalailla kun kadulla.
Et tee kiihdytyksiä täyskaasulla rajottimelle asti, mitä enemmän käytät kierroksia ja availet sen enemmän se moottori kuluu. Jos tosiaan ajat vain pikkukaasulla ja käytät matalia kierroksia niinkun tiellä ajaessa niin eihän siinä mitään eroa ole. Toisethan sitä kuulemma tielläki vetää tuppinurin... :D

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 18:23
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #8 : 25.10.12 - klo:11:32 »
Mitenköhän se rata-ajo sitä kulumista lisää? Samalla tavalla se kampiakseli pyörii katuajossakin...
Ei se lisää mitenkään jos ajat samallalailla kun kadulla.
Et tee kiihdytyksiä täyskaasulla rajottimelle asti, mitä enemmän käytät kierroksia ja availet sen enemmän se moottori kuluu. Jos tosiaan ajat vain pikkukaasulla ja käytät matalia kierroksia niinkun tiellä ajaessa niin eihän siinä mitään eroa ole. Toisethan sitä kuulemma tielläki vetää tuppinurin... :D

Moottorin kuluvat osat vs. anturit ei mene ihan käsikädessä rata-ajon kuluttavuuden suhteen. ;)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 42
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #9 : 25.10.12 - klo:12:02 »

Moottorin kuluvat osat vs. anturit ei mene ihan käsikädessä rata-ajon kuluttavuuden suhteen. ;)

Totta.
Kyllähän se vähän noittenkin käyttöikää syö, kun kuumempana käy moottori ja sitä myöten myös siinä kiinni olevat anturit.
Itellä hajos tuo kampiakselinanturi niin että ei tullut enää kunnon kipinää. Sen huomas siitä että pyörässä alkoi esiintyä pientä tärinää.
Aloin sitten tutkimaan asiaa ja huomasin että kipinä on niin huono, että sitä ei kunnolla päivänvalossa edes huomannu. Sain sitte jostain vinkkiä että anturi kannattaa tutkia. Kaveri sitte oskilloskoopilla katto sieltä anturilta tulevan pulssin ja se oli sitte kuulemma mitä sattuu.
Sitte katoin eculle menevät liittimet ja toiseen oli päässy vettä tiivisteen välistä. Tulin sitte semmoseen johtopäätökseen että siellä tuli jonkinmoista oikosulkua ja anturi meni rikki sen takia.
Hyvä tuuri kävi ettei särkyny mitään muuta. Niin kauan sielä oli sitä vettä ollu että eculta oli hapettunu yks pinni poikki.

Poissa tonibergholm

  • Moderaattori
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 31
  • -Saadut: 4
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 288
  • Ikä: 45
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:12.07.18 - klo:14:50
  • BMW S1000RR -12
    • YCC/SBB 87
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 741
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #10 : 25.10.12 - klo:12:38 »
Mitenköhän se rata-ajo sitä kulumista lisää? Samalla tavalla se kampiakseli pyörii katuajossakin...
Toisethan sitä kuulemma tielläki vetää tuppinurin... :D

Aivan ;D

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #11 : 25.10.12 - klo:13:54 »
Kaveri sitte oskilloskoopilla katto sieltä anturilta tulevan pulssin ja se oli sitte kuulemma mitä sattuu.
Riippuu vähän mittusjärjestelystäkin millasta pulssia sielt tulee. Ts jo kaveri ei tiedä miten VR-anturia mitataan/ millanen sen signaalin pitäis olla; niin se tosiaan se on sit mitä sattuu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 42
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #12 : 25.10.12 - klo:17:52 »
Riippuu vähän mittusjärjestelystäkin millasta pulssia sielt tulee. Ts jo kaveri ei tiedä miten VR-anturia mitataan/ millanen sen signaalin pitäis olla; niin se tosiaan se on sit mitä sattuu.

Kyllä se tiesi mitä teki. Siitä on kaks vuotta aikaa kun sitä vikaa selvitettiin niin en ees oikeen muista mitä se sano siitä. Se pulssi katottiin vielä sitte sillä uudella anturilla ja sillä se kuulemma oli kunnossa. Ei oo itellä tietoa tommosista, just ja just osaa yleismittaria käyttää.

Sen että sielä liittimessä oli vettä huomasin vasta myöhemmin. Anturin vaihdolla se kipina alkoi taas näyttää kipinältä.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 18:23
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #13 : 25.10.12 - klo:18:07 »
Kaveri sitte oskilloskoopilla katto sieltä anturilta tulevan pulssin ja se oli sitte kuulemma mitä sattuu.
Riippuu vähän mittusjärjestelystäkin millasta pulssia sielt tulee. Ts jo kaveri ei tiedä miten VR-anturia mitataan/ millanen sen signaalin pitäis olla; niin se tosiaan se on sit mitä sattuu.
Suzukin korjaamokäsikirjassa on tuohonkin ihan kädestä pitäen ohje jos ei muuten osaa. :)
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: GSXR1000 K8 ei käynnisty
« Vastaus #14 : 25.10.12 - klo:20:02 »
Kaveri sitte oskilloskoopilla katto sieltä anturilta tulevan pulssin ja se oli sitte kuulemma mitä sattuu.
Riippuu vähän mittusjärjestelystäkin millasta pulssia sielt tulee. Ts jo kaveri ei tiedä miten VR-anturia mitataan/ millanen sen signaalin pitäis olla; niin se tosiaan se on sit mitä sattuu.
Suzukin korjaamokäsikirjassa on tuohonkin ihan kädestä pitäen ohje jos ei muuten osaa. :)
Ei ole skoopilla mittaamiseen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020