Alastaron ajolinjat

Aloittaja slowrider, 25.08.12 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

app

Kahvilan mutkassa erittäin yleinen tilanne. Rata putoaa alas päin avauksen alussa, ja renkaan paine rataan vähenee samalla, kun ollaan jo avaamassa. Viikonlopun aikana taas eniten kaatoja tuossa.
Se mutka kannatta ajaa niin, että ottaa hiukan turpaansa avauksen alussa, kääntämällä mopo ensin menosuuntaan enemmän sisälinjalla pysyen, ja vasta kun on jo nokka enemmän menosuuntaan, kovempi avaus, mutta nimenomaan ikään kuin myöhässä.
Kilosella varsinkin tuo mutka kannattaa opetella ajamaan tyyliin; mopo pysäytetään kammojarrulla, käännetään paikallaan, nostetaan pystyyn, ja kova avaus.
Se on todella vaativa mutka ajaa leveällä linjalla, eikä näillä raskaimmilla pyörillä edes nopein.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 20.05.13 - klo:13:01
Mulla lähti takarengas alta eilen Alastaron kahvilan mutkassa. Luisti jonku matkaa ja pysyin pystyssä. Morsian oli katsomossa niin se oli säikähtäny kun luistaminen oli näkyny sinne asti.

Vaikea mennä faktoja latelemaan, mutta riippuu kuinka kallellaan pyörä on, mikä vaihde, mikä vauhti / mitkä kierrokset ja kuinka nopea avaus.

Jos takapamppu on liian jäykkä, niin se vaikuttaa takarenkaan pitoon heikentävästi. Mutta ehkä laittaisin sen silti ajovirheen piikkiin.

Kyllä niitä sattuu. Kuski innostuu ja ajattelee, että jos vähän tässä nipistän, niin saan sekunnin murto-osan paremman ajan :) Itselläni on kaikki etu- ja takapyörien luistot johtuneet ajovirheistä. Ei ole olleet pyöristä tai renkaista kiinni. Vaikka kummatkaan ei uunituoreita ole ikinä olleet.

APP kertoi hyvän periaatteen kilosten neulansilmäajoon. Mielummin vauhti liian matalaksi ja nopea käännös ja urku hallitusti auki kun pyörä on (tarpeeksi) pystyssä.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 20.05.13 - klo:13:01
^^Ok.
Mulla lähti takarengas alta eilen Alastaron kahvilan mutkassa. Luisti jonku matkaa ja pysyin pystyssä. Morsian oli katsomossa niin se oli säikähtäny kun luistaminen oli näkyny sinne asti.
Olin ollu suurinpiirtein oikealla linjalla ja pyörä oli noussut noin puoliksi pystyyn, siis mun maksimi kallistuksesta. Veto oli vähän päällä.
Ekaa kertaa sattui mulle mitään tommosta.
Onko tommoset sivuluisut kuinka yleisiä vai tulikohan käännettyä kahvaa liian aikasin?

Taustaa:
Paras aika 1.37.8
Pirelli Dragon Sc1 ja Sc2
Lämppäri paineet 2,2 ja 1,9
Ilma ja rata: kuuma

Eipä näistä pysty mitään oikeasti sanomaan tilannetta näkemättä. Mutuilen silti: yleisiä syytä näihin on väärä ajolinja, huono kaasukontrolli ja turha heiluminen pyörän päällä.

Toi veto vähän päällä ja pyörän nouseminen jo pystyyn vois vihjata semmoseen, että liikut satulassa pyörän vielä ollessa kallellaan ja se saa sitten aikaiseksi pidon menetyksen.

marko_

^^^^
Hyvin vastaava tilanne kun tässä Jukan videolla:
https://www.youtube.com/watch?v=ez5v7dlDAxk

Sattumalta näin kun se oli just linkittäny tämän orgin puolelle.
Mun avaus ei ollu noin raju. Ainaki näin jälkikäteen aateltuna tuntuu siltä.

Kyllä se kuskin ajovirhe oli. Kummasti sitä vaan on limitillä menty monta kierrosta, aika samallalailla ajoin kun monta kertaa aiemmin. Katoin RaceChronosta nopeutta tuossa tilanteessa, niin se näytti nopeuden olleen alimmillaan 47km/h siinä kahvilanmutkassa.

Siinä oli just joku kuvaamassa sillon kun tuo sattu mutta toistaiseksi ei oo kuvaaja ilmiantanut itseään. Ois kiva muutenki saada kuvia viikonlopulta niin näkis miltä ajoasento tällä kertaa näytti. :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 20.05.13 - klo:13:10
Kahvilan mutkassa erittäin yleinen tilanne. Rata putoaa alas päin avauksen alussa, ja renkaan paine rataan vähenee samalla, kun ollaan jo avaamassa. Viikonlopun aikana taas eniten kaatoja tuossa.
Se mutka kannatta ajaa niin, että ottaa hiukan turpaansa avauksen alussa, kääntämällä mopo ensin menosuuntaan enemmän sisälinjalla pysyen, ja vasta kun on jo nokka enemmän menosuuntaan, kovempi avaus, mutta nimenomaan ikään kuin myöhässä.
Kilosella varsinkin tuo mutka kannattaa opetella ajamaan tyyliin; mopo pysäytetään kammojarrulla, käännetään paikallaan, nostetaan pystyyn, ja kova avaus.
Se on todella vaativa mutka ajaa leveällä linjalla, eikä näillä raskaimmilla pyörillä edes nopein.

Noissa vauhdeissa luistot pitää ottaa suurina hälytysmerkkeinä jostain ajamisen virheestä. Todennäköisesti kaasukontrolliin kannattaa kiinnittää jatkossa huomioita, ettei haisiideri pääse yllättämään. Avaat tod. näk. jonkin verran liian myöhään ja pyrit kompensoimaan sitä ns. piiskakaasulla, jolloin jousitus ja rengas ei ehdi reagoimaan ja pito katoaa avauksessa yllättäen.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 21.05.13 - klo:20:23
Lainaus käyttäjältä: app - 20.05.13 - klo:13:10
Kahvilan mutkassa erittäin yleinen tilanne. Rata putoaa alas päin avauksen alussa, ja renkaan paine rataan vähenee samalla, kun ollaan jo avaamassa. Viikonlopun aikana taas eniten kaatoja tuossa.
Se mutka kannatta ajaa niin, että ottaa hiukan turpaansa avauksen alussa, kääntämällä mopo ensin menosuuntaan enemmän sisälinjalla pysyen, ja vasta kun on jo nokka enemmän menosuuntaan, kovempi avaus, mutta nimenomaan ikään kuin myöhässä.
Kilosella varsinkin tuo mutka kannattaa opetella ajamaan tyyliin; mopo pysäytetään kammojarrulla, käännetään paikallaan, nostetaan pystyyn, ja kova avaus.
Se on todella vaativa mutka ajaa leveällä linjalla, eikä näillä raskaimmilla pyörillä edes nopein.

Noissa vauhdeissa luistot pitää ottaa suurina hälytysmerkkeinä jostain ajamisen virheestä. Todennäköisesti kaasukontrolliin kannattaa kiinnittää jatkossa huomioita, ettei haisiideri pääse yllättämään. Avaat tod. näk. jonkin verran liian myöhään ja pyrit kompensoimaan sitä ns. piiskakaasulla, jolloin jousitus ja rengas ei ehdi reagoimaan ja pito katoaa avauksessa yllättäen.

Tämäkin ihan hyvä huomio. Kuten Vuorela sanoi, ei ole mitään havaintoa missä kohtaa mutkaa luisto tapahtui, tai mistä syystä, joten arvailun puitteissa mennään.
Mulle on monikin tullut sanomkaan, että avauksissa touhu on hurjan näköistä omaan tasoon nähden, mutta sellainen asia on myös fakta, että en ole koskaan kaatanut mopoa avauksessa, vaikka on hyppinyt ja luistellut perä myös juuri tuossa kyseisessä mutkassa jatkuvalla syötöllä.
Tarkoitin yllä painottaa sitä, että tuossa kyseisessä mutkassa kannattaa eritoten ottaa varovaisesti se alkuvaihe, kun rata putoaa alta alussa.

Itse kaadoin katurenkaalla tuossa moponi, muistaakseni elämäni viidennellä ratapäivällä. Syy kaatoon oli ajovirhe, tai sitten ei. Minähän en ajovirheitä tee  stoppie_gif

marko_

Lainaus käyttäjältä: app - 21.05.13 - klo:21:11

Tämäkin ihan hyvä huomio. Kuten Vuorela sanoi, ei ole mitään havaintoa missä kohtaa mutkaa luisto tapahtui, tai mistä syystä, joten arvailun puitteissa mennään.
Mulle on monikin tullut sanomkaan, että avauksissa touhu on hurjan näköistä omaan tasoon nähden, mutta sellainen asia on myös fakta, että en ole koskaan kaatanut mopoa avauksessa, vaikka on hyppinyt ja luistellut perä myös juuri tuossa kyseisessä mutkassa jatkuvalla syötöllä.
Tarkoitin yllä painottaa sitä, että tuossa kyseisessä mutkassa kannattaa eritoten ottaa varovaisesti se alkuvaihe, kun rata putoaa alta alussa.

Itse kaadoin katurenkaalla tuossa moponi, muistaakseni elämäni viidennellä ratapäivällä. Syy kaatoon oli ajovirhe, tai sitten ei. Minähän en ajovirheitä tee  stoppie_gif

Kaasun käyttö oli kyllä rauhallista.
Mulla oli ihan pieni vetopäällä ja aloin sitten lisäämään sitä vetoa liian aikasin.
Ajovirhe se oli.

Paljonko teillä ketkä ajatte  alle 1.30 aikoja on hitaimmillaan vauhtia kahvilanmutkassa? :)

murmela

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 21.05.13 - klo:21:47
Paljonko teillä ketkä ajatte  alle 1.30 aikoja on hitaimmillaan vauhtia kahvilanmutkassa? :)

Nolla tai jopa alle. Mic tuli kysymään setin jälkeen miksi olen menossa väärään suuntaan (talutin mopon radan reunaan/ nurtsille).
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 21.05.13 - klo:21:47
Lainaus käyttäjältä: app - 21.05.13 - klo:21:11

Tämäkin ihan hyvä huomio. Kuten Vuorela sanoi, ei ole mitään havaintoa missä kohtaa mutkaa luisto tapahtui, tai mistä syystä, joten arvailun puitteissa mennään.
Mulle on monikin tullut sanomkaan, että avauksissa touhu on hurjan näköistä omaan tasoon nähden, mutta sellainen asia on myös fakta, että en ole koskaan kaatanut mopoa avauksessa, vaikka on hyppinyt ja luistellut perä myös juuri tuossa kyseisessä mutkassa jatkuvalla syötöllä.
Tarkoitin yllä painottaa sitä, että tuossa kyseisessä mutkassa kannattaa eritoten ottaa varovaisesti se alkuvaihe, kun rata putoaa alta alussa.

Itse kaadoin katurenkaalla tuossa moponi, muistaakseni elämäni viidennellä ratapäivällä. Syy kaatoon oli ajovirhe, tai sitten ei. Minähän en ajovirheitä tee  stoppie_gif

Kaasun käyttö oli kyllä rauhallista.
Mulla oli ihan pieni vetopäällä ja aloin sitten lisäämään sitä vetoa liian aikasin.
Ajovirhe se oli.

Paljonko teillä ketkä ajatte  alle 1.30 aikoja on hitaimmillaan vauhtia kahvilanmutkassa? :)

Väärä/huono ajolinja tuohon lisää, niin luistotkin on yleisiä.

Kahvilan mutkan vauhdit vaihtelee välillä 37-44km/h.

marko_

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 21.05.13 - klo:22:22
Väärä/huono ajolinja tuohon lisää, niin luistotkin on yleisiä.

Kahvilan mutkan vauhdit vaihtelee välillä 37-44km/h.

Kyllähän se linja varmasti meni mistä sattuu. Ainaki leveeks meni joka kerta.
Kävin kyllä kattoon mallia kun nopeet oli radalla, että tiiän kyllä katsomosta katsottuna miten se kuuluis ajaa.  :)

9-10.6. Meen taas alastarolle nii pitää sit alkaa opetella tuohon oikeaa linjaa.

Nitrous

21.05.13 - klo:22:56 #25 Viimeisin muokkaus: 21.05.13 - klo:23:01 käyttäjältä Nitrous
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 21.05.13 - klo:21:47
Lainaus käyttäjältä: app - 21.05.13 - klo:21:11

Tämäkin ihan hyvä huomio. Kuten Vuorela sanoi, ei ole mitään havaintoa missä kohtaa mutkaa luisto tapahtui, tai mistä syystä, joten arvailun puitteissa mennään.
Mulle on monikin tullut sanomkaan, että avauksissa touhu on hurjan näköistä omaan tasoon nähden, mutta sellainen asia on myös fakta, että en ole koskaan kaatanut mopoa avauksessa, vaikka on hyppinyt ja luistellut perä myös juuri tuossa kyseisessä mutkassa jatkuvalla syötöllä.
Tarkoitin yllä painottaa sitä, että tuossa kyseisessä mutkassa kannattaa eritoten ottaa varovaisesti se alkuvaihe, kun rata putoaa alta alussa.

Itse kaadoin katurenkaalla tuossa moponi, muistaakseni elämäni viidennellä ratapäivällä. Syy kaatoon oli ajovirhe, tai sitten ei. Minähän en ajovirheitä tee  stoppie_gif

Kaasun käyttö oli kyllä rauhallista.
Mulla oli ihan pieni vetopäällä ja aloin sitten lisäämään sitä vetoa liian aikasin.
Ajovirhe se oli.

Paljonko teillä ketkä ajatte  alle 1.30 aikoja on hitaimmillaan vauhtia kahvilanmutkassa? :)

Hitain on siinä n. 40km/h kieppeillä. Ulkomuisista väittäisin, että 39-43km/h haarukassa pyörii pikkasen riippuen siitä millä linjalla sattuu tulemaan sisään. Tämä siis n. 1:25 kyydissä.

Edit. Yleensä muuten kaikki keskiryhmän ja suurin osa nopean ryhmän kuskeistakin ajaa tuon kahvilanmutkan ulostulon liian leveällä linjalla. Tai toisin sanottuna: Ei malteta odottaa, että mopo kääntyy ennen kuin laitetaan veto päälle, jolloin mopo valuu liian aikaisin ulos ja suoraan niiden röykkyjen päälle. Eli jos huomaa olevansa röykyillä, on liian aikaisin liian ulkona. Niiden röykkyjen sisäpuolella on tasainen linja avata. Kaasulle mennään vasta siinä vaiheessa kun mopon keula osoittaa katsomon portin viereistä päätä kohti. Tuohon asti vauhti sitten tippuukin koko ajan. Ei mitään tasakaasulla liruttelua vaan joko jarrulla tai kaasulla koko ajan. Jos kaasua joutuu avaamaan aiemmin, tulee mutkaan liian hiljaa sisään, jolloin vauhti loppuu kesken.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 21.05.13 - klo:22:55
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 21.05.13 - klo:22:22
Väärä/huono ajolinja tuohon lisää, niin luistotkin on yleisiä.

Kahvilan mutkan vauhdit vaihtelee välillä 37-44km/h.

Kyllähän se linja varmasti meni mistä sattuu. Ainaki leveeks meni joka kerta.
Kävin kyllä kattoon mallia kun nopeet oli radalla, että tiiän kyllä katsomosta katsottuna miten se kuuluis ajaa.  :)

9-10.6. Meen taas alastarolle nii pitää sit alkaa opetella tuohon oikeaa linjaa.

Tuosta voi kurkata ajolinjaan ajatusta rataennätyksen haltijalta, noista nopeen kuskeista kun ei aina tiedä miten ja mille linjalle ne osuu   innocent_1
http://www.youtube.com/watch?v=KL53VrLkHCQ

Nitrous

Tänään on tän kauden ainut ratapäivä. Tai v*tut se mikään päivä ole kun pääsee kahdeks tunniks radalle. Tähän voi sit heittää veikkauksia tän kauden Alastaron parhaasta. Toukokuussa meni 1:29.x kylmällä säällä. Nyt on alla tavoistani poiketen renkaat, joissa on kulutusmerkki näkyvissä. Tosin seos on todennäköisesti väärä niin kuin aina.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.07.13 - klo:08:30
Tähän voi sit heittää veikkauksia tän kauden Alastaron parhaasta.

1.24.997

tamik87

Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Ajan suhteessa kierrosenkkaan alastarossa kaikkein hitaiten. Alastarossa lienee raa'alla moottoriteholla suomen radoista eniten merkitystä? ko kö?

Powered by EzPortal