Uudet viestit

MP-Ratatori

O:Nahkapuku

Päiväys: 28/05/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)
M: BMW S 1000 RR shifter/blipperi anturi * uusi *

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 03/05/2020
Kommentit (0)
M: BWM RCK 3 säätöpiuha.

Hinta: 390.00 EUR
Päiväys: 29/04/2020
Kommentit (0)
M: CBR1000RR 2010

Hinta: 7000.00 EUR
Päiväys: 07/04/2020
Kommentit (0)
WP takaiskari Yamaha R6 vm06-16

Hinta: 500.00 EUR
Päiväys: 03/03/2020
Kommentit (0)
M: Hp race datalogger

Hinta: 300.00 EUR
Päiväys: 24/02/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Alastaron ajolinjat  (Luettu 72135 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #30 : 15.07.13 - klo:09:46 »
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Ajan suhteessa kierrosenkkaan alastarossa kaikkein hitaiten. Alastarossa lienee raa'alla moottoriteholla suomen radoista eniten merkitystä? ko kö?

Jos sulla on liikaa yritystä? :)
Siks jääny siihen junnaamaan.

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1178
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 21:37
  • Kawa ZX6R, Beta 300RR, Triumph RS, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 351
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #31 : 15.07.13 - klo:10:48 »
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Ajan suhteessa kierrosenkkaan alastarossa kaikkein hitaiten. Alastarossa lienee raa'alla moottoriteholla suomen radoista eniten merkitystä? ko kö?

Osa vihaa Alastaroa sen takia, kun kierros ei ole "yhtäjaksoinen". Viimeistään supervaikea kahvilan mutka pilaa tunnelman. Tonnisen ja pienempien pyörien ajolinjat ovat ihan eri planeetalta keskenään. Tonnisella kun tapetaan vauhti keskelle hidasta mutkaa ja käännetään pyörä mahdollisimman nopeasti uuteen suuntaan ja sitten moottoriteholla vauhti ylös. Pienemmillä pyörillä ajolinjat huomattavasti/jonkin verran pyöreämmät ja käytetään aikalailla koko rata.
Tämä on siis se miten olen itse ajanut ja mitä olen kuullut.

Koita löytää jokaiseen mutkaan oikea ajolinja ja saada se ajolinja jokaisella kierroksella toteutettua. Itselläni on koko päivä noin 2-3 sec sisään ja optimi on yleensä nopein kierros tai joitain kymmenyksiä ero nopeimmasta.

Raaseri

  • Vieras
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #32 : 15.07.13 - klo:16:14 »
Ajan suhteessa kierrosenkkaan alastarossa kaikkein hitaiten. Alastarossa lienee raa'alla moottoriteholla suomen radoista eniten merkitystä? ko kö?

Aika vähän, mä ajan Ducatilla, Bemulla ja R6Rllä puolen sekan sisään. Rwhp:t näissä 130, 175 ja 112. Supereiden ja sporttienkin rataenkoissa ei taida sekkaa enempää eroa olla. Musta teholla nyt ehkä vähiten merkitystä, kun ei oo reilusti yli 200 nopeuksia joissa pienempitehoiset hyytyy.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5142
  • Paikalla:eilen kello 23:58
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #33 : 15.07.13 - klo:16:22 »
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Ajan suhteessa kierrosenkkaan alastarossa kaikkein hitaiten. Alastarossa lienee raa'alla moottoriteholla suomen radoista eniten merkitystä? ko kö?

Osa vihaa Alastaroa sen takia, kun kierros ei ole "yhtäjaksoinen". Viimeistään supervaikea kahvilan mutka pilaa tunnelman. Tonnisen ja pienempien pyörien ajolinjat ovat ihan eri planeetalta keskenään. Tonnisella kun tapetaan vauhti keskelle hidasta mutkaa ja käännetään pyörä mahdollisimman nopeasti uuteen suuntaan ja sitten moottoriteholla vauhti ylös. Pienemmillä pyörillä ajolinjat huomattavasti/jonkin verran pyöreämmät ja käytetään aikalailla koko rata.
Tämä on siis se miten olen itse ajanut ja mitä olen kuullut.

Koita löytää jokaiseen mutkaan oikea ajolinja ja saada se ajolinja jokaisella kierroksella toteutettua. Itselläni on koko päivä noin 2-3 sec sisään ja optimi on yleensä nopein kierros tai joitain kymmenyksiä ero nopeimmasta.

Suomen radat on suurimmaks osaks niin hidasvauhtisia/ hidasmutkaisia, että kusiaisen ja tonnarin linjat ei niissä nykyisin käytännössä eroa. Toki on joitakin nopeita mutkia/ niistä nopeita avauksia jotka tonnarin tehoilla kannattaa ajaa hieman suoraviivaisemmin. Esim alastarolla niitä taitaa olla kaksi; oikee ennen palmasii, ja vasen palmasin jälkeen.
Kusiaisen tehot riittää ehkä jonnekkin 130-140kmh asti, tai jos on kevennetty mopo ja kuski ja kisakiree kone, niin sit ehkä jonnekkin 160 kmh asti, tjsp. Toki vaatii semmosen kuskin joka osaa käyttää kusiaisen vähäisiä vääntöjä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 28
  • -Saadut: 162
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5142
  • Paikalla:eilen kello 23:58
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 69
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #34 : 15.07.13 - klo:16:26 »
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Jos sulla löytyy 10hz racechrono-dataa, niin exporttaa best lap .vbo-muodossa ja pistä yksärillä mulle, niin voin kattoo missä tupeksit eniten. Tai jos sulla on android-puhelin niin exporttaa nmea-muodossa jne.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1178
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 21:37
  • Kawa ZX6R, Beta 300RR, Triumph RS, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 351
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #35 : 15.07.13 - klo:16:33 »
Aika vähän, mä ajan Ducatilla, Bemulla ja R6Rllä puolen sekan sisään.

Mutta kaikilla näillä pyörillä sulla on eri ajolinjat?

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 60
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #36 : 15.07.13 - klo:18:00 »
Alastarosta sanovat jotkut, että se on "avaa ja jarruta"-rata. Kierrosennätyksen ero kusiaisella ja tonnisella aika tasan 1 s.
Muistaakseni siellä on toista kymmentä mutkaakin näiden suorien välissä. Itse kaaduin viimeksi suoralla, joten en ole niin niihin mutkiin keskittynytkään, ne kun osaa kuka vaan  :P. Avaamaan ja jarruttamaan vaan, niin kaikki nakuttaa 1.18 tasan aikoja. Ok, kusiaisella ajavat saavat mennä 19 puolelle.

Siellä on muutama paikka, joihin ois hyvä saada neuvoa joltain joka tietää linjat. Ihan loogiset ne eivät ole joka paikassa. loogisella tarkoitan sitä mikä kartalla näyttää nopeimmalta.

Neulansilmät on alussa hyvä kysyä joltain radan tuntevalta, varsinkin se kahvilan mutka.

Kusiaisen ja tonnisen erot tulee esiin tehon puolesta vasta 100+ nopeuksissa, ja painoero ynnä geometriakin usen lähes sama, joten on turha liiotella hitaissa mutkissa ajolinjan eroa.

Meidän Juniorin gixerin (600) tehtaan ilmoittama paino on 195 kg. Mun buimurille (1000) ilmoittaa tehdas 203 kg. Mopot saman kokoiset. En lähtis piikkien linjoja suizalla opettelemään.


Raaseri

  • Vieras
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #37 : 15.07.13 - klo:20:09 »
Aika vähän, mä ajan Ducatilla, Bemulla ja R6Rllä puolen sekan sisään.

Mutta kaikilla näillä pyörillä sulla on eri ajolinjat?

Kaikilla tasan sama linja. On ne toki vuosien varrella muuttuneet, sitä mukaa kun radassa patit, kuopat ja paikkaukset siirtyilee.

Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 33
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:28.05.20 - klo:09:24
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #38 : 15.07.13 - klo:20:33 »
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Jos sulla löytyy 10hz racechrono-dataa, niin exporttaa best lap .vbo-muodossa ja pistä yksärillä mulle, niin voin kattoo missä tupeksit eniten. Tai jos sulla on android-puhelin niin exporttaa nmea-muodossa jne.

Tänks, mun känny ei oikein ime tota 10 hz dataa niin pidän sitä 5 hz taajuudella. Kallion Vesan opastuksessa ajelin ihan kylmiltäni 1:29 aikoja ja nyt kun kuukausi on kulunut edellisestä ratapäivästä niin olin kyllä aivan kuutamolla ja ei millään mennyt alle 1:29. Katselin circuit toolsilla ajoa ja vertasin vehniäisen dataan niin ei ajolinjoissa / avauksissa / jarrupaikoissa ihmeellisiä eroja ollut... vauhtia vaan pitäis olla suorilla 20-30 kmh enemmän :D ois kivaa saada jonkun kusiaisen dataa, että miten mennään alemmilla suoravauhdeilla sekuntti pari sbk rataenkasta.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1496
  • Ikä: 39
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:06.04.20 - klo:09:17
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 605
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #39 : 15.07.13 - klo:20:34 »
Tuota vähän itsekkin miettinyt. Siis että onko oikeasti ns.harrastevauhdeissa syytä olla eri linjat 600/1000. Kuitenkin kumpikin kiihtyy lähes yhtä hyvin sieltä 40-50 vauhdista. Eli saako siitä pyöreämmästä linjasta kusiaisella juurikaan hyötyä? Joku piikki tms tietenkin jo ihan eri asia.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1496
  • Ikä: 39
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:06.04.20 - klo:09:17
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 605
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #40 : 15.07.13 - klo:20:38 »
Itellä tuli seinä vastaan alastarolla. Optimi on tasan 1:28 muttei mene varsinainen kierrosaika sitten millään alle 1:29 prkl :( Vesankin ajolinjat on jo keritty unohtamaan...

Jos sulla löytyy 10hz racechrono-dataa, niin exporttaa best lap .vbo-muodossa ja pistä yksärillä mulle, niin voin kattoo missä tupeksit eniten. Tai jos sulla on android-puhelin niin exporttaa nmea-muodossa jne.

Tänks, mun känny ei oikein ime tota 10 hz dataa niin pidän sitä 5 hz taajuudella. Kallion Vesan opastuksessa ajelin ihan kylmiltäni 1:29 aikoja ja nyt kun kuukausi on kulunut edellisestä ratapäivästä niin olin kyllä aivan kuutamolla ja ei millään mennyt alle 1:29. Katselin circuit toolsilla ajoa ja vertasin vehniäisen dataan niin ei ajolinjoissa / avauksissa / jarrupaikoissa ihmeellisiä eroja ollut... vauhtia vaan pitäis olla suorilla 20-30 kmh enemmän :D ois kivaa saada jonkun kusiaisen dataa, että miten mennään alemmilla suoravauhdeilla sekuntti pari sbk rataenkasta.

Olisi muuten mielenkiintoista saada jonku nopean kusiaiskuskin dataa. Voisin itsekkin opetella käpistelemään noita käppyröitä. Joku 1.24 data mulla on jo mutta se on kilosella ajettu, joten ei niin hyvä vertailukohta

Raaseri

  • Vieras
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #41 : 15.07.13 - klo:20:44 »
Katselin circuit toolsilla ajoa ja vertasin vehniäisen dataan niin ei ajolinjoissa / avauksissa / jarrupaikoissa ihmeellisiä eroja ollut... vauhtia vaan pitäis olla suorilla 20-30 kmh enemmän :D ois kivaa saada jonkun kusiaisen dataa, että miten mennään alemmilla suoravauhdeilla sekuntti pari sbk rataenkasta.

Samallahan sitä vauhtia on vähemmän tapettavaksi = jarrut 20m myöhemmin kuin tonnarilla ja sillä se keskinopeusero ratakiekalla ei ole niin suuri.

Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 33
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:28.05.20 - klo:09:24
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #42 : 15.07.13 - klo:20:52 »
Katselin circuit toolsilla ajoa ja vertasin vehniäisen dataan niin ei ajolinjoissa / avauksissa / jarrupaikoissa ihmeellisiä eroja ollut... vauhtia vaan pitäis olla suorilla 20-30 kmh enemmän :D ois kivaa saada jonkun kusiaisen dataa, että miten mennään alemmilla suoravauhdeilla sekuntti pari sbk rataenkasta.

Samallahan sitä vauhtia on vähemmän tapettavaksi = jarrut 20m myöhemmin kuin tonnarilla ja sillä se keskinopeusero ratakiekalla ei ole niin suuri.

Joo toi on hyvä huomio... Pitäisi noihin jarruihin panostaa vielä enemmän. Se on vaan niin taitolaji että mieluummin siinä jättää sen 10-20m turvamarginaalia ettei lörähdä joka kerta las palmasin perunapellossa löysät housuihin.

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #43 : 15.07.13 - klo:21:09 »
...onko oikeasti ns.harrastevauhdeissa syytä olla eri linjat..

Ns. Harrastajavauhdissa auttais jos pystyisi ajamaan mitään linjaa edes metrin tarkkuudella. Tarkkuuden parantuessa sitten löytyy yleensä se linja kuin vauhtikin :)

Missä kohtaa palmasin jarrussa on röykyt ja miksi niistä pitää ajaa? (En ole tänä kesänä kuin ekat ratapäivät ajanut Alastarossa eikä noista ole jäänyt mielikuvaa).

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 60
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Alastaron ajolinjat
« Vastaus #44 : 15.07.13 - klo:22:21 »

Missä kohtaa palmasin jarrussa on röykyt ja miksi niistä pitää ajaa? (En ole tänä kesänä kuin ekat ratapäivät ajanut Alastarossa eikä noista ole jäänyt mielikuvaa).

Palmasin jarrussa röykyt ovat sisälinjalla. Pitää ajaa mutkaan sisään samalla tavalla kun Kemoran paluusuoran vasuriin. Röykyt loppuvat ennen kuin pyörää ruvetaan tällä linjalla kallistaa, joten ne ei aiheuta ongelmaa. Myöhäseks kun jää jarru, ja joutuu painaan tosissaan lopussa, ne huomaa.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020