Alastaron ajolinjat

Aloittaja slowrider, 25.08.12 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

mako

Kaikkia neuvoja kuunnellaan ja mietitään ja yritetään oppia . Olen just sitä mieltä et asiassa on monta muuttujaa mm. Alusta,
ajoasento, ajolinja, jarrun Käyttö , moottorijarru  .noi kaikki kun  tekee oikein niin varmaan ollaan jo
Jäljillä🙃

murmela

Lainaus käyttäjältä: mako - 12.07.17 - klo:09:46
Eilen olin botnian ja kemoran reissujen jälkeen taas alastaron perunapellolla.
Kolmannella setillä tuli nippu 1. 25 alkusii . Paras oli 1.25.1 (murmelalle vähän painetta) .
Seuraavaan settiin takki tyhjänä hirveetä reuhomista  24 alkusta hakemaan . No sit  pikku liu'ulla palmasiin miettimään tota ajoo.
Jälkeenpäin taas helppo nähdä kierrosajoistakin mitä se yliyrittäminen tuottaa . Tota palmasin jarruu mietiskelen, ku  yritän heti alkuun runtata kunnolla , mut perä pompottaa niin paljon et välillä pikku kallistuksessakin Pyörä vatkaa vielä enkä pysty pitämään linjaa . Ennen aloitin jarrun vähän aikaisemmin ja käytin enemmän moottorijarruu , mut nyt vaan yritän mahdollisimman nopeasti vaihtaa vaihde kerrallaan alas

Tänää muutama setti 25:sta, ja päivän viimenen kierros 1:24.98. ass_1

Jarrut paskana, paha hidastaa.

mako

No sillä tavalla nyt mun on pakko vaihtaa jouset keulaan ja säädättää se scuuballa ,ku ei tohon mun mekatsuun voi luottaa. 

teemuki

12.06.18 - klo:08:50 #108 Viimeisin muokkaus: 12.06.18 - klo:12:10 käyttäjältä teemuki
Vanhan säikeen nostoa -
Tuossa mun ajeluja eiliseltä, sovitettuna ketjun alun ajolinjakuvan päälle. Mä olen vihreänä ja alkuperäinen mallilinja (wehnä?) punaisella. Värivalinnat on ilman sen suurempaa symboliikkaa :)

Muutama asia näyttäisi menevän kohdilleen, mutta missä raadin mielestä olisi ne suurimmat parannettavat kohdat? Palmas nyt kusi ainakin kunnolla. Pientä tihkua oli ilmassa ja hiukan jännitti ajaminen, vaikka pito oli ihan hyvä. Tämä kuva on 1:32.9 kierrokselta ja oma paras on viikon takaa 1:32:5.

https://imgur.com/a/TVSXqTJ


T1mppa

12.06.18 - klo:13:41 #109 Viimeisin muokkaus: 12.06.18 - klo:13:44 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: teemuki - 12.06.18 - klo:08:50
Tuossa mun ajeluja eiliseltä, sovitettuna ketjun alun ajolinjakuvan päälle.
https://imgur.com/a/TVSXqTJ

Tollasia rustailin.
Ihan hyvät noi sun ajolinjat on. Mieti seuraavaksi kerraksi pari-kolme asiaa, joihin keskityt. Toteutat niitä sitten yksi kerrallaan. Esimerkiksi yhdellä setillä / 5 ensimmäistä kierrosta keskityt pelkästään jarruttamiseen ja sisäänmenolinjan pitämiseen. Eli missä kohtaa aloitat jarruttamisen, kuinka kovaa jarrutat, kuinka pitkälle jarrutat ja mihin katsot. Sitten kun tulee apeksi ja rupee olemaan aika mennä kaasulle, niin ajelet ne kohdat ihan normaalisti ja taas keskityt seuraavaan jarrupaikkaan.

Toinen asia voi olla vaikka ajoasento. Mihin aikaan alkaa siirtämään yläkroppaa ja mihin kohtaan sen pitäisi saada. Miltä ajo tuntuu, pitäisikö jotain vipuja, clipareita tai muita siirtää, että mutka-asento olisi helpompi jne.

Tällasta keskittynyttä harjottelua en itse ainakaan jaksa kauhean kauaa keskittyä, kun jokainen mutka on erilainen, ni ajelee sitten välillä, ja ainakin ajopäivän lopulla, vaan leppoisasti omaa kovaa.

edit. tuli tuosta nopeesta oikeesta  vielä mieleen, että siihen ei tarvitse hirveesti jarruttaa. Siinä on hyvin tilaa ja kallistus suuri, niin siinä kun taittaa pyörää mutkaan, niin vauhti tippuu itsestään yllättävän paljon. 

teemuki

Kiitos kovasti.
Pitää saada joku ajamaan perässä ja kuvaamaan vähän tuota asentoa. Etukameran laajakulma ei siitä hyvin kerro.
Liikkuminen ei sinänsä tunnu vaikealta, mutta kankealta se tuossa viikon takaisessa videossa kyllä näyttää. :)
https://www.youtube.com/watch?v=y0WjO11NkC4

Oikeaa luistokytkintä tuo mopo kaipaa kyllä - palmasin jarrussa kakkoselle pudottaminen saa aikaan aikamoista pomppimista, ellei se vaihto tapahdu tosi myöhään, ja silloin ylensä ollaan jo kallellaan mutkassa. Lemminkäisen vaihto menee yleensä pehmeämmin.








T1mppa

Kyllä tuosta näki jo ajoasentoa ihan hyvin. Mun mielestä siinä on ajatus hyvin mukana. Plussaa, että pää pyörii ja katse vaikuttaa olevan aika kaukana. Jos haluat, niin voit miettiä vieväsi yläkroppaa enemmän sivulle ja eteen. Mielikuvana, että kypärä tulisi peilin paikalle. Kun kroppa on reilusti sivulla, niin sitten voit "työntää" pyörää pystyyn mutkassa ja mutkasta kiihdyttäessä. Ja mitä pystymmässä pyörä, sitä kovempi voi olla vauhti.

Mulla on ollut viimeisimmissä pyörissä kaikissa luistokytkin ja se helpottaa jarrutusta huomattavasti, kun ei tarvitse keskittyä miten kytkimen irroittaa.
Mutta ekassa kunnon ratapyörässä mulla ei ollu luistokytkintä. Ja juurikin palmasin jarru oli haastava, kun se rupes pompottamaan perää kovasti. Sitten opin, että sen kytkimen voi päästää liu'uttamalla pois. Eli se "luistokytkin" on sitten sun sormissa. Mitä hitaammin päästät kytkimen irti, sitä pehmeämmin se perä menee. Jos päästät kytkimen kerralla irti, niin sitten pompottaa ihan varmasti.

teemuki

Kiitos taas.
Menen huomenna kokeilemaan, saako ajatuksia sovellettua käytäntöön.
Yritän päästää rauhallisesti kytkimen siinä Palmasin jarrussa, ohjelmaa tuntuu vaan olevan aina aika paljon, niin se on tullut vaan lipsautettua ylös.
RSV:ssa on imusarjan alipaineella toimiva pieni luisto/kytkimen kevennys kun kaasu on kiinni - pitää tsekata, että siellä on kalvot ehjänä, kun tuntuu, ettei se kyllä juurikaan luista. TSS hommataan seuraavaksi.

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: teemuki - 12.06.18 - klo:14:36Oikeaa luistokytkintä tuo mopo kaipaa kyllä - palmasin jarrussa kakkoselle pudottaminen saa aikaan aikamoista pomppimista, ellei se vaihto tapahdu tosi myöhään, ja silloin ylensä ollaan jo kallellaan mutkassa. Lemminkäisen vaihto menee yleensä pehmeämmin.
Mihin sä luistokytkintä tarttet? Ei se pomputtaminen ainakaa itseäni häiritse tai hidasta. Mun pyörässä ei oo TCS eikä luistokytkintä eikä mitää muutakaan pellevipstaakia jotka imo ei pitäis ikinä kuulua prätkällä kilpaa ajamiseen (niinku ei pitäis kuulua autoissakaan).
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

Damsku

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.06.18 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: teemuki - 12.06.18 - klo:14:36Oikeaa luistokytkintä tuo mopo kaipaa kyllä - palmasin jarrussa kakkoselle pudottaminen saa aikaan aikamoista pomppimista, ellei se vaihto tapahdu tosi myöhään, ja silloin ylensä ollaan jo kallellaan mutkassa. Lemminkäisen vaihto menee yleensä pehmeämmin.
Mihin sä luistokytkintä tarttet? Ei se pomputtaminen ainakaa itseäni häiritse tai hidasta. Mun pyörässä ei oo TCS eikä luistokytkintä eikä mitää muutakaan pellevipstaakia jotka imo ei pitäis ikinä kuulua prätkällä kilpaa ajamiseen (niinku ei pitäis kuulua autoissakaan).

Eiks tossa hondassa oo jo vakiona luistokytkin?

okvp

Lainaus käyttäjältä: Damsku - 13.06.18 - klo:21:39
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.06.18 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: teemuki - 12.06.18 - klo:14:36Oikeaa luistokytkintä tuo mopo kaipaa kyllä - palmasin jarrussa kakkoselle pudottaminen saa aikaan aikamoista pomppimista, ellei se vaihto tapahdu tosi myöhään, ja silloin ylensä ollaan jo kallellaan mutkassa. Lemminkäisen vaihto menee yleensä pehmeämmin.
Mihin sä luistokytkintä tarttet? Ei se pomputtaminen ainakaa itseäni häiritse tai hidasta. Mun pyörässä ei oo TCS eikä luistokytkintä eikä mitää muutakaan pellevipstaakia jotka imo ei pitäis ikinä kuulua prätkällä kilpaa ajamiseen (niinku ei pitäis kuulua autoissakaan).

Eiks tossa hondassa oo jo vakiona luistokytkin?

Kaikissa 2007- japsisporteissa on luistokytkin. Toimivan TCS:n ottaisin mielelläni turvavarusteeksi high sideä vastaan... 

PrivateeR

Lainaus käyttäjältä: okvp - 13.06.18 - klo:22:26Kaikissa 2007- japsisporteissa on luistokytkin.
Jaa on? Ihan samalla tavalla takarengas pomputtaa ku mun 2006 Hayabusalla ajaessa...

Tai no, vittuako minä näistä tiiän.... on mulla varmaan luistonestokin ja anti-wheelie ja automaattinen "aja-rataennätys" moodi pyörässä. En vain niitä osaa käyttää.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

teemuki

Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.06.18 - klo:21:32
Mihin sä luistokytkintä tarttet? Ei se pomputtaminen ainakaa itseäni häiritse tai hidasta. Mun pyörässä ei oo TCS eikä luistokytkintä eikä mitää muutakaan pellevipstaakia jotka imo ei pitäis ikinä kuulua prätkällä kilpaa ajamiseen (niinku ei pitäis kuulua autoissakaan).
Sulla lienee sen verran enemmän kokemusta radan kiertämisestä, ettei se niin hairitse - mulla se sotkee kyllä pakkaa. Veikkaan rivinelosen moottorijarrun olevan myös hieman pienempi mitä veekakkosessa.

T1mppa

Nyt on ehkä termistössä tulkinnan varaa. Pompottaa / täristää.

Jos ei oo luistokytkintä ja nykäisee isossa vauhdissa pari pykälää pienemmän vaihteen ja päästää kytkimen kerralla auki, niin takapyörä tärrää lukkiutuneena, kunnes vauhti tippuu niin matalaksi, että koneen kierrokset riittää siihen vauhtiin, sillä vaihteella, jotta takarengas pääsee taas pyörimään.

Jos esim Palmasin jarruun tuut nelosella rajoittajaa vasten ja vauhtia on se 190? Sitten nykäiset kakkosen päälle ja vapautat kytkimen kerralla, ni jonkin aikaa se takapää tärrää lukossa, kunnes on taas mahdollisuuksia pyöriä.

Luistokytkin tässä tapauksessa päästää takarenkaan hieman pyöriä, jolloin se ei lukittuneena tärrää.

Luistokytkimellä tai ilman, niin takapää voi elää kovassa jarrussa (luistaa / mutkitella sivusuunnassa) ja nousta mahdollisesti myös ilmaan, mutta se on sen takia, että etujarrulla jarrutetaan niin kovaa.

Veikkaan, että rivi4:lla se pompottaminen ei oo ihan niin paha, koska se kiertää korkeemmalle kun v2 ja sen takia saattaa tärrää vähemmän. Mutta ihan tarpeeksi se silläkin täristää :D

teemuki

14.06.18 - klo:08:59 #119 Viimeisin muokkaus: 14.06.18 - klo:09:00 käyttäjältä teemuki
Joo, nimenomaan tuota lukittuneena tärräämistä haluan välttää. Mulla on vielä niin hidas vauhti ja pitkät välit, että tulen siihen palmasin jarruun kolmosella, 180 näyttää racechrono suoranopeudeksi.

Powered by EzPortal