Alastaron ajolinjat

Aloittaja slowrider, 25.08.12 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: teemuki - 14.06.18 - klo:08:59
Joo, nimenomaan tuota lukittuneena tärräämistä haluan välttää. Mulla on vielä niin hidas vauhti ja pitkät välit, että tulen siihen palmasin jarruun kolmosella, 180 näyttää racechrono suoranopeudeksi.

Keulan pohjaaminen aiheuttaa myös perän pomppimista, tärräämistä jne. Tai vastaava efekti tulee, kun perän ulosjouston rajat tulee vastaan liian äkkiä.  Muista pyöristä en tiedä, mut luistokytkin voi olla tosi jäykkä tai tosi löysä luistaan ihan siitä riippuen, millaset jouset luistopuolella on. Yamahasta olen ottanut kolmesta sakarajousesta yhden kokonaan pois ja loput säädellyt eculta. No minkä verran on sitten oikea määrä moottorijarrua? Vastaus on helppo - sopivasti jokaiselle vaihteelle jokaisen mutkan sisäänmenoon milloin milläkin kierrosalueella. Lyhyt vastaus - sopivasti :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: teemuki - 13.06.18 - klo:11:15
Kiitos taas.
Menen huomenna kokeilemaan, saako ajatuksia sovellettua käytäntöön.
Yritän päästää rauhallisesti kytkimen siinä Palmasin jarrussa, ohjelmaa tuntuu vaan olevan aina aika paljon, niin se on tullut vaan lipsautettua ylös.
RSV:ssa on imusarjan alipaineella toimiva pieni luisto/kytkimen kevennys kun kaasu on kiinni - pitää tsekata, että siellä on kalvot ehjänä, kun tuntuu, ettei se kyllä juurikaan luista. TSS hommataan seuraavaksi.
Onko tohon vessaan saatavissa ecuun flässiä jolla vois pienentää moottorijarrua?

Mimmonen alusta tossa on?
Mitkä jouset?
Paljoko sulla on painoa?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

teemuki

14.06.18 - klo:11:15 #122 Viimeisin muokkaus: 14.06.18 - klo:12:03 käyttäjältä teemuki


Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 14.06.18 - klo:09:07

Keulan pohjaaminen aiheuttaa myös perän pomppimista, tärräämistä jne. Tai vastaava efekti tulee, kun perän ulosjouston rajat tulee vastaan liian äkkiä.  


Keula pohjasi kyllä viimeksi jossain vaiheessa rataa, ei ole ollut kameraa kuvaamassa jousitusta, niin en tiedä kohtaa se käy pohjassa. mutta arvaan palmasin jarrua. Lisäsin naksun menovaimennusta, niin nippari jäi pari milliä ylemmäs.



Lainaus käyttäjältä: murmela - 14.06.18 - klo:10:05
Onko tohon vessaan saatavissa ecuun flässiä jolla vois pienentää moottorijarrua?

Mimmonen alusta tossa on?
Mitkä jouset?
Paljoko sulla on painoa?
- Ecua ei taida päästä flashaamaan muuten kuin polttoainekarttojen osalta, eikä ole kyllä sähkökaasuakaan, niin ei sitä moottorijarrua voisikaan varmaan ecu säätää.
- Alusta on varmaan jollain mittarilla ihan ok - tuo on Factory-malli, eli öhlinsia on edessä, takana ja ohjauksessa. Kaikki on huollettu viime talvena. Mitään mulle tehtyä hienosäätöä siinä ei ole.
- Keulasta en ajattelemattomana katsonut jousien numeroita, kun ne kädessä oli. Takajousen pääsen tsekkaamaan, kun kurkkaan kärryyn. Arvaan, että se voisi olla vakio, joka lie 95N/mm.
[edit] vakiojouisihan siellä, ja on juuri tuo 95N/mm

- Puntarilla en ole ajokamoissa käynyt, mutta heitetään joku 85kg. Kuski aamukusen jälkeen on 75kg.

Lightyear

Lainaus käyttäjältä: teemuki - 14.06.18 - klo:07:37
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.06.18 - klo:21:32
Mihin sä luistokytkintä tarttet? Ei se pomputtaminen ainakaa itseäni häiritse tai hidasta. Mun pyörässä ei oo TCS eikä luistokytkintä eikä mitää muutakaan pellevipstaakia jotka imo ei pitäis ikinä kuulua prätkällä kilpaa ajamiseen (niinku ei pitäis kuulua autoissakaan).
Sulla lienee sen verran enemmän kokemusta radan kiertämisestä, ettei se niin hairitse - mulla se sotkee kyllä pakkaa. Veikkaan rivinelosen moottorijarrun olevan myös hieman pienempi mitä veekakkosessa.
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.06.18 - klo:23:01
Lainaus käyttäjältä: okvp - 13.06.18 - klo:22:26Kaikissa 2007- japsisporteissa on luistokytkin.
Jaa on? Ihan samalla tavalla takarengas pomputtaa ku mun 2006 Hayabusalla ajaessa...

Tai no, vittuako minä näistä tiiän.... on mulla varmaan luistonestokin ja anti-wheelie ja automaattinen "aja-rataennätys" moodi pyörässä. En vain niitä osaa käyttää.
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.06.18 - klo:23:01
Lainaus käyttäjältä: okvp - 13.06.18 - klo:22:26Kaikissa 2007- japsisporteissa on luistokytkin.
Jaa on? Ihan samalla tavalla takarengas pomputtaa ku mun 2006 Hayabusalla ajaessa...

Tai no, vittuako minä näistä tiiän.... on mulla varmaan luistonestokin ja anti-wheelie ja automaattinen "aja-rataennätys" moodi pyörässä. En vain niitä osaa käyttää.

HRC:n mittaristosta päätellen sulla on kittiecu, jossa on säädettävä moottorijarru. Vaikuttaa huomattavasti renkaan luisteluun/pompotteluun. Sutimisen estokin on, mutta ei luiston/keulimisen estoa ilman etupään anturia.

PrivateeR

14.06.18 - klo:17:31 #124 Viimeisin muokkaus: 14.06.18 - klo:17:32 käyttäjältä PrivateeR
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 14.06.18 - klo:08:39
Nyt on ehkä termistössä tulkinnan varaa. Pompottaa / täristää.

Jos ei oo luistokytkintä ja nykäisee isossa vauhdissa pari pykälää pienemmän vaihteen ja päästää kytkimen kerralla auki, niin takapyörä tärrää lukkiutuneena, kunnes vauhti tippuu niin matalaksi, että koneen kierrokset riittää siihen vauhtiin, sillä vaihteella, jotta takarengas pääsee taas pyörimään.

Jos esim Palmasin jarruun tuut nelosella rajoittajaa vasten ja vauhtia on se 190? Sitten nykäiset kakkosen päälle ja vapautat kytkimen kerralla, ni jonkin aikaa se takapää tärrää lukossa, kunnes on taas mahdollisuuksia pyöriä.

Luistokytkin tässä tapauksessa päästää takarenkaan hieman pyöriä, jolloin se ei lukittuneena tärrää.

Luistokytkimellä tai ilman, niin takapää voi elää kovassa jarrussa (luistaa / mutkitella sivusuunnassa) ja nousta mahdollisesti myös ilmaan, mutta se on sen takia, että etujarrulla jarrutetaan niin kovaa.

Veikkaan, että rivi4:lla se pompottaminen ei oo ihan niin paha, koska se kiertää korkeemmalle kun v2 ja sen takia saattaa tärrää vähemmän. Mutta ihan tarpeeksi se silläkin täristää :D

Tuun Palmasin jarruun nelosella, vauhtia ennen jarruja 205, en käytä kytkintä alaspäin vaihdossa vaan vedän blippaamalla.... Ei oo paljoo potkinu ku takarengas seikkailee vähä ilmassa.
www.facebook.com/jonikb
www.facebook.com/HierojaJoni

Every man dies. Not every man really lives.

teemuki

LainaaTuun Palmasin jarruun nelosella, vauhtia ennen jarruja 205, en käytä kytkintä alaspäin vaihdossa vaan vedän blippaamalla.... Ei oo paljoo potkinu ku takarengas seikkailee vähä ilmassa.

Hurjaa meininkiä. Mä en ole ollenkaan noin kova kuski ja koitan vaan pitää renkaat radassa.
Palmasin vaihdon myöhäistäminen ja pehmeämpi kytkimen käyttö sai aikaan sen, ettei tänään perä häirinnyt ollenkaan.
Muutenkin jotain meni paremmin, kun kierrosajasta lähti 2,4 sekuntia pois.  1:30.1 on uusi oma paras.

teemuki

15.06.18 - klo:09:34 #126 Viimeisin muokkaus: 15.06.18 - klo:09:41 käyttäjältä teemuki
Tuossa nyt eiliset 1:30.1-linjat punaisella vs. omat aiemmat.
Nopeisiin taitan näköjään ihan yhtä aikaisin, vasemman apeksi ei jäänyt kuitenkaan enää kovin kauas.

https://imgur.com/a/cYD43Yz



T1mppa

 
Lainaus käyttäjältä: teemuki - 14.06.18 - klo:23:21
Palmasin vaihdon myöhäistäminen ja pehmeämpi kytkimen käyttö sai aikaan sen, ettei tänään perä häirinnyt ollenkaan.
Muutenkin jotain meni paremmin, kun kierrosajasta lähti 2,4 sekuntia pois.  1:30.1 on uusi oma paras.

Hyvä, että sait sen pehmeän kytkimen päästämisen rokkaamaan!  peukku_1


Ja mieletön parantaminen; 2,4 s! Veikkaan, että sait paremman rytmin päälle ja se nopeuttaa ajamista kovasti.

Ens kerralla menee jo alle 1,30   bike_leaning
Muista vaan keksiä joka ajopäivälle otsikko tai pari, mitä lähdet kehittämään tai mihin keskityt. Ni pysyy toiminta järkevänä ja tuloksia syntyy.


T1mppa

15.06.18 - klo:09:54 #128 Viimeisin muokkaus: 15.06.18 - klo:09:57 käyttäjältä T1mppa
Lainaus käyttäjältä: teemuki - 15.06.18 - klo:09:34
Tuossa nyt eiliset 1:30.1-linjat punaisella vs. omat aiemmat.
https://imgur.com/a/cYD43Yz

Täytyy myöntää, että en oo vielä päässyt ajamaan uudella Alastaron pinnalla.
Vanhalla pinnalla sun aikaisemmat ajolinjat oli nopeemmat. Eli ennen toka vikaa mutkaa (vasemmalle kääntyvä) sijoittaudut radan oikeeseen laitaan ja taitat sieltä sisään, niin saat ajettua ennen kahvilan mutkaa olevan osan nopeemmin.

Muuten kun katsoo noita ajolinjoja, ni en yhtään ihmettele, että 2,4 sekkaa on lähteny. Rupee olemaan erittäin hyvät! Ehkä Lemminkäisen ulostulon en antais mennä noin pitkäks vaan koittais ajaa sen tiukemmin. Tsekkaa murmelan videolta, miten se sen kuravailee. Siinä tullaan ns. keskelle rataa, eikä anneta valuu ulkokanttariin asti.

teemuki

15.06.18 - klo:10:12 #129 Viimeisin muokkaus: 15.06.18 - klo:10:21 käyttäjältä teemuki
Kiitos taas vinkeistä. Joillain kierroksilla se Lemminkäinen menikin paremmin ja juurikin niin, ettei ulostulo valunut, mutta joku muu mutkista oli sitten taas heikompaa :)

Eilisellä Ducati-vuorolla oli niin vähän porukkaa, että pystyi ajamaan paljon omia nopeita kierroksia, siinä tuli hyvää parannusta.
Parhaasta kierroksesta ei ole videota, mutta tuossa on aiemmasta setistä 1:31.7 ja 1:30.8.
https://www.youtube.com/watch?v=DIddxBpZAjw

murmela

16.06.18 - klo:19:36 #130 Viimeisin muokkaus: 16.06.18 - klo:19:49 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: PrivateeR - 13.06.18 - klo:21:32
Lainaus käyttäjältä: teemuki - 12.06.18 - klo:14:36Oikeaa luistokytkintä tuo mopo kaipaa kyllä - palmasin jarrussa kakkoselle pudottaminen saa aikaan aikamoista pomppimista, ellei se vaihto tapahdu tosi myöhään, ja silloin ylensä ollaan jo kallellaan mutkassa. Lemminkäisen vaihto menee yleensä pehmeämmin.
Mihin sä luistokytkintä tarttet? Ei se pomputtaminen ainakaa itseäni häiritse tai hidasta. Mun pyörässä ei oo TCS eikä luistokytkintä eikä mitää muutakaan pellevipstaakia jotka imo ei pitäis ikinä kuulua prätkällä kilpaa ajamiseen (niinku ei pitäis kuulua autoissakaan).
Tulipa tuosta sellanen mieleen että, ei noi välttämättä auta kuskia olemaan yhtään nopeempi. MUTTA, ne auttaa kuskia oppimaan nopeemmin, koska kuski voi vetää limitille ja limitin yli, ja oppia tuntemaan missä se limitti menee, ilman että aina on elimet tiskillä.
Ts ilman vipstaakeja kehitys ois vaan paljon hitaampaa ku aina pitäis mennä sairaalan kautta.
Toisaalta, jos kaikilla on vipstaakit ojossa, niin sittenhän kaikilla on tasaveroinen lähtötilanne. Tai, ohan se hienoo vetää eniten, ja paukutella henkseleitä, ettei tarvinnu mitään vipstaakeja vaikka olikin eniten nopee.
Lisäx vielä se että vaikka vipstaakit oliskin, niin niistä voi olla jopa vain haittaa, jos ei ymmärrä ja tiedä miten vipstaakit toimii ja miten ne on säädetty, eli sekin vaatii kuskilta lisää taitoa. Tai muuten löytää itsensä sairaalasta, kuten minä olen pari kertaa tehnyt.
Ja sitähän tämä laji eritoten on; taitolaji.
Eli ihan turha itkeä mistään vipstaakeista. Ne kuuluu motorsporttiin ihan siinä missä jarruhantaaki tai kaasugaffa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: teemuki - 15.06.18 - klo:10:12
Kiitos taas vinkeistä. Joillain kierroksilla se Lemminkäinen menikin paremmin ja juurikin niin, ettei ulostulo valunut, mutta joku muu mutkista oli sitten taas heikompaa :)

Eilisellä Ducati-vuorolla oli niin vähän porukkaa, että pystyi ajamaan paljon omia nopeita kierroksia, siinä tuli hyvää parannusta.
Parhaasta kierroksesta ei ole videota, mutta tuossa on aiemmasta setistä 1:31.7 ja 1:30.8.

Lopeta pintakaasun käyttö kokonaan. Älä yritä mennä vedolle pintakaasun kautta. Älä yritä mennä vedolle ennen apeksia.

Nosta pyörä apexin ja exitin välillä rauhallisemmin pystyyn, ja lisää rauhallisemmin kaasua. Käytä enemmän rataa exitissä (silloin kun ajolinja menee reunan kautta), älä välttämättä yritä käyttää koko rataa, on aina parempi jättää exitissä marginaalia (varsinkin tommosissa keskiryhmän vauhdeissa), jotta kämmien sattuessa ei olis heti vaikeuksissa ja hiekalla/tai nurin.

Nyt sun suurin virhe on se että ajat mutkan, tuut mutkasta ulos keskelle rataa, tempaset mopon pystyyn, ja sit ruoskit kaasua.
Eli ns kulmikasta ajoa sen osalta.

Noin muutoin ihan nättiä kurvailua ajolinjojen ja mutkiin menon osalta. Ei lähelläkään täydellistä, mutta selkeästi ainakin suht oikean suuntaista yrittämistä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: teemuki - 14.06.18 - klo:08:59
Joo, nimenomaan tuota lukittuneena tärräämistä haluan välttää. Mulla on vielä niin hidas vauhti ja pitkät välit, että tulen siihen palmasin jarruun kolmosella, 180 näyttää racechrono suoranopeudeksi.
Vaihda kakkonen myöhemmin jarrussa niin ongelma on tod. näk. pienempi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

teemuki

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 17.06.18 - klo:23:04
Vaihda kakkonen myöhemmin jarrussa niin ongelma on tod. näk. pienempi.

Jep. Juuri näin tein ja tilanne parani kovasti. Välillä se siellä hiukan rykii, kun vaihdot ei koskaan osu ihan samaan aikaan kierrosten välillä, mutta ei enää ollenkaan niin häiritsevästi.
Tämä meni nyt ihan tämmöiseksi 'opetetaan Teemua ajamaan' -keskusteluksi, moderaattorit antakoon sapiskaa sitten, kun alkaa riittää. Arvostan kyllä erittäin paljon ohjeitanne ja viitseliäisyyttänne opastaa.

Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.06.18 - klo:19:48
Lopeta pintakaasun käyttö kokonaan. Älä yritä mennä vedolle pintakaasun kautta. Älä yritä mennä vedolle ennen apeksia.

Nosta pyörä apexin ja exitin välillä rauhallisemmin pystyyn, ja lisää rauhallisemmin kaasua. Käytä enemmän rataa exitissä (silloin kun ajolinja menee reunan kautta), älä välttämättä yritä käyttää koko rataa, on aina parempi jättää exitissä marginaalia (varsinkin tommosissa keskiryhmän vauhdeissa), jotta kämmien sattuessa ei olis heti vaikeuksissa ja hiekalla/tai nurin.

Nyt sun suurin virhe on se että ajat mutkan, tuut mutkasta ulos keskelle rataa, tempaset mopon pystyyn, ja sit ruoskit kaasua.
Tuo mun mopon pystyyn repiminen juontaa varmaan siitä, että alitajuisesti arkailen avata kaasua mopon ollessa vielä kallellaan, rauhalllisempi nosto varmasti korjaa sitä jos saisi kaasua kasvatettua samassa suhteessa, mitä mopo nousee pystyyn.
Pientä lisämaustetta hommaan tekee se, että mun kaasukapulan liike on aika iso,  ja monesti huomaan korjaavani kaasukäden otetta siinä ajon aikana.

Seuraavalla treenikerralla keskttyminen sitten noihin rauhallisempiin ulostuloihin ja tasa-/pintakaasun vähentämiseen. 



murmela

18.06.18 - klo:11:08 #134 Viimeisin muokkaus: 18.06.18 - klo:11:10 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: teemuki - 18.06.18 - klo:09:31
Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.06.18 - klo:19:48
Lopeta pintakaasun käyttö kokonaan. Älä yritä mennä vedolle pintakaasun kautta. Älä yritä mennä vedolle ennen apeksia.

Nosta pyörä apexin ja exitin välillä rauhallisemmin pystyyn, ja lisää rauhallisemmin kaasua. Käytä enemmän rataa exitissä (silloin kun ajolinja menee reunan kautta), älä välttämättä yritä käyttää koko rataa, on aina parempi jättää exitissä marginaalia (varsinkin tommosissa keskiryhmän vauhdeissa), jotta kämmien sattuessa ei olis heti vaikeuksissa ja hiekalla/tai nurin.

Nyt sun suurin virhe on se että ajat mutkan, tuut mutkasta ulos keskelle rataa, tempaset mopon pystyyn, ja sit ruoskit kaasua.
Tuo mun mopon pystyyn repiminen juontaa varmaan siitä, että alitajuisesti arkailen avata kaasua mopon ollessa vielä kallellaan, rauhalllisempi nosto varmasti korjaa sitä jos saisi kaasua kasvatettua samassa suhteessa, mitä mopo nousee pystyyn.
Pientä lisämaustetta hommaan tekee se, että mun kaasukapulan liike on aika iso,  ja monesti huomaan korjaavani kaasukäden otetta siinä ajon aikana.

Seuraavalla treenikerralla keskttyminen sitten noihin rauhallisempiin ulostuloihin ja tasa-/pintakaasun vähentämiseen.
Kokeile joudutko muuttamaan käden asentoa, koukistamaan rannetta, kun siirryt kaasulta jarrulle, jos niin jarrukahva on liian ylhäällä, joten kierrä sitä alaspäin, kunnes ranne pysyy suorana.
Se auttaa myöskin hieman tuohon liian pitkästä rullasta johtuvaan ongelmaan.
Johon auttaa myöskin hieman se että pistää mutkasta ulos tullessa/ suoralla pään kunnolla alas pleksin taakse, jolloin hartialinja ja käsi tippuu huomattavasti alaspäin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal