Tunnista riskipaikat

Aloittaja jarska, 10.02.12 - klo:19:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Nitrous

Aloittelijalle oikeampi tapa olisi sovittaa vauhti jo suoralla sellaiseksi, ettei tarvitse jarruttaa yhtään ennen mutkaa, koska sillä jarrulla ottaa vauhtia kuitenkin liikaa pois ja sitten mutka talutetaan kävelyvauhtia läpi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

carbon

Jarruttamisesta jarruihin ja riskipaikkoihin. 2,5 v sitten vapunpäivänä ajelin sellaista enduransea yksikseni Alastarolla, kunhan nautiskelin, omiin taitoihin sellaista
93% vauhtia. Jossain vaiheessa alkoi etujarrukahva menemään kovasti syvälle. Ennen pääsuoraa oleva tiukka oikea meni vähän leveäksi kun ei oikein jarruttanut?
Ei muuta kun täysillä toiseen päähän withstupid_1
Pääsuoran jarrussa tuntui pieni nykäisy ja sitten kahva kokonaan sarveen kiinni !
Mulla oli muutama kaveri katsomassa kun jarruvalo paloi mutta kun ei pyörä hidastu ? Sinne mentiin hiekalle ja pitkälle.
Painiskelin siinä kuuman pyörän kanssa muutaman nelsonin. Hävisin. Gummiletkuun tuli sellainen sammakon näköinen patti, missä oli kaikki mehu.
Jotkut siinä sanoivat että miksi et pistänyt vaihteita alas, jarruttanut takajarrulla ym. Kunen ehtiny !
Eli, noista gummiletkuista oliko vastaavia kokemuksia..?
Voin mää koittaa..

Fasu

Isoista 2-t koneista jäi sellainen tapa,että käytetään molempi jarruja aktiivisesti, takajarrua joutui käyttämään moottorin tehon hienosäätöön kaarteessa.
Pois oppiminen onnistui kohtuullisesti kesyimillä 4-t vehkeillä, mutta nyt on ajettavana jälkiviritetty kampe ja siinä on joutunut myös pitämään varvasta takajarrulla.
Mopossa kun ei ole luistokytkintä ja muitakaan mukavuuksia ja kaasulle se on sairaan tarkka, niin saattaa siellä radalla palaa jarruvalo kesken kiemuran vaikka äänestä kuulee,että veto on päällä. Älkää siis hermostuko moiseen, voin irrottaa polttimot.  Ikänään mopo ei ole sammunut,eikä saa sammuakkaan tuohon.
Meikäläiselle tuo on sopinut ja pyöräkään ei hermostu kun ei kaasun kanssa sähelletä. Pyörä ois palautettu tehdaskuntoon,vaan kun käytettynä ostin,palikat oli hukattu ja hintaa operaatiolle olisi tullut kohtuuttomasti.
VV

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 12.02.12 - klo:18:52
Pois oppiminen onnistui kohtuullisesti kesyimillä 4-t vehkeillä, mutta nyt on ajettavana jälkiviritetty kampe ja siinä on joutunut myös pitämään varvasta takajarrulla.
Mopossa kun ei ole luistokytkintä ja muitakaan mukavuuksia ja kaasulle se on sairaan tarkka, niin saattaa siellä radalla palaa jarruvalo kesken kiemuran vaikka äänestä kuulee,että veto on päällä. Älkää siis hermostuko moiseen, voin irrottaa polttimot.  Ikänään mopo ei ole sammunut,eikä saa sammuakkaan tuohon.

Olisi mielenkiintoista kuulla, että mitä sellaista mopo tekee, että koet tuon takajarrun käytön mutkassa hyödylliseksi?

Tuo on nimittäin ainakin minun mielestäni todella vaarallinen tapa, josta olisi oikeasti syytä luopua. Ymmärrän kyllä jos takajarrua käytetään avauksessa, pyörän ollessa jo lähes pystyssä keulimisen estämiseen, mutta jos takajarrulla paikataan keskimutkassa kaasunkäytön virheitä, ollaan todella vaarallisilla vesillä. Oikealla kääntyvissä mutkissa takajarrun käytön ei edes pitäisi olla mahdollista, koska jalka ei mahdu polkimelle pyörän ja maan väliin.

Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Fasu

Lyhyesti vastattuna ongelma on se, että kapula ei saa liikahtaa milliäkään suuntaansa kun aletaan olla tehoalueella. Röykyissä ja heitoissa peukalolla joutuu ottaan tukea kahvan rungosta. Nopeat oikeat meneekin tyylillä-sairasta pask.lle. ja kuutosella,  jolla se ei jaksa ryntäillä jos vauhti ei nouse tarpeeksi korkealle.
Alavääntöä siinä ei sitten olekkaan.  Takajarrun käyttöä en suosittele kenellekkään. Tuli nyt mainituksi tuon murheenkryynin vuoksi. Toinen syy oli muistelus Suzukin 500cc 2-t kone,jolla jarrussakin oli pidettävä kaasua vähän auki voitelun varmistamiseksi ja että tuoretta seosta oli jatkuvasti tarjolla.Takajarrulla hillittiin vetoa.
Yamahaa kopeloinutta seppää ei ole tavoitettu sen toivossa, että alkuperäiset osat olisivat tallessa.
VV

Raaseri

Voi olla että olen lukenut jotain väärin, tai ainakin ymmärtänyt väärin. Mutta tuollaisella mopolla olet kyllä pelaamassa venäläistä rulettia. Jalan tuntoherkkyys ratakengän läpi takajarruun ei voi milloinkaan olla parempi kuin käden kontrolli kaasukahvaan. Se on fysiologinen mahdottomuus normaalilla hermoratajärjestelmillä varustetulle yksilölle.

Lisäksi, missä mopossa jalka mahtuu olemaan jarrulla kallistuksessa?

Osaan ja käytän crossissa/enskalla takajarrua vetopitoa tasaamaan, lisäksi jarruttaa tarvittaessa leveessäkin sladissa myös asfalttiradalla mutkaan, sekä käyttää esim Motoparkin bussipysäkillä nopean puolenvaihdon apuna. Mutta ei tulis pieneen mieleenkään alkaa koneen tehoa kallistuksessa säätämään asfaltilla takajarrulla. Melkein tekis mieli väittää että jos RaceDAC tms laitettais kiinni, se takajarru on em tilanteessa plasebon roolissa.

Mutta asiasta lienee turha väitellä sen enempää, en kyllä tule ikinä suosittelemaan ketään edes kokeilemaan tässä kuvattua toimintaa. Itse en uskaltaisi. Jos mopo on noin säädetty, sillä ei pitäs radalle edes mennä.

Nitrous

Itseäni lähinnä kiinnostaisi, että millä osilla FZS:n koneesta saa niin äkkinäisen, että kaasuun ei kärsi kesken mutkan koskea?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Grandi67

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.02.12 - klo:14:09
Itseäni lähinnä kiinnostaisi, että millä osilla FZS:n koneesta saa niin äkkinäisen, että kaasuun ei kärsi kesken mutkan koskea?

Mulla 2004 R1 oli samanlainen.Säädöt täysin metsässä.Commanderiin oli isketty joku valmis tekele.4h rullilla ja pyörästä tuli kuin unelma ajaa.

murmela

Alottelijalla varmaankin suurin riskipaikka on se että ei vaan yksinkertasesti tiedä mitään. Ja sit jos alottelija viel kuuntelee vanhaa kettua, joka jo tietää kaiken ja pystyy ajamaan mopoa vaikka ilman käsiä, joka sanoo ett "ajamalla oppii ajamaan", niin soppa onkin täysin valmis.

Ja sitten tuo lähtökohta aktualisoituu tilanteessa jossa alottelja ajaa ihan sitä omaa diipadaapatrallalaa-vauhtia radalla, ja sattuu joku pienen pieni äkkinäinen tilanne, joka yhtäkkiä täyttää loputkin sen alottelijan kapasiteetistä, ja sen seurauksena alottelijalla ei ookkaan enää mitään toimintamallia mitä toteuttaa ja iskee hartialukko ja suoraa hiekalle etujarru lukkoon ja keula haukkaa johonkin suuntaan ja mukkelis makkelis.

Toimii myös keski ja nopeessa ryhmässä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.02.12 - klo:19:59
Olen kattellut muutaman kerran Keath Coden opetuspätkää Twist of the Wrist II, jossa kaiken muun hyvän lisäksi opetetaan kaasun käyttöä mutkasta ulos tullessa.
"Aikaisin kaasulle ja tasaisesti kaasua" vapaasti suomennettuna kuulee monet kerrat.

Jos nyt puhutaan pyöristä, joissa ei ole luistonestoo niin käsittääkseni tuo on juurikin riskipaikka, kun sitä kaasua tuupataan liikaa pyörän ollessa kallellaan ja perä lähtee alta.
Aika selkeetä minusta, mut sitten toiseen asiaa, millä saa sen pyörän kumoon ja mulle epäselvempi, miten tulee oikeen toimia on...
Selkeesti metsään?
"Aikaisin kaasulle ja tasaisesti kaasua" ei ole sama asia kuin "kaasua tuupataan liikaa pyörän ollessa kallellaan ja perä lähtee alta".
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:16:10
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.02.12 - klo:19:59
Olen kattellut muutaman kerran Keath Coden opetuspätkää Twist of the Wrist II, jossa kaiken muun hyvän lisäksi opetetaan kaasun käyttöä mutkasta ulos tullessa.
"Aikaisin kaasulle ja tasaisesti kaasua" vapaasti suomennettuna kuulee monet kerrat.

Jos nyt puhutaan pyöristä, joissa ei ole luistonestoo niin käsittääkseni tuo on juurikin riskipaikka, kun sitä kaasua tuupataan liikaa pyörän ollessa kallellaan ja perä lähtee alta.
Aika selkeetä minusta, mut sitten toiseen asiaa, millä saa sen pyörän kumoon ja mulle epäselvempi, miten tulee oikeen toimia on...
Selkeesti metsään?
"Aikaisin kaasulle ja tasaisesti kaasua" ei ole sama asia kuin "kaasua tuupataan liikaa pyörän ollessa kallellaan ja perä lähtee alta".

Ei tietenkään ole, ensimmäinen on jotakuinkin oikein ja jälkimmäinen väärin, joko lainaus ontui tai sitten mun selitys oli huono.


jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:16:07
Alottelijalla varmaankin suurin riskipaikka on se että ei vaan yksinkertasesti tiedä mitään. Ja sit jos alottelija viel kuuntelee vanhaa kettua, joka jo tietää kaiken ja pystyy ajamaan mopoa vaikka ilman käsiä, joka sanoo ett "ajamalla oppii ajamaan", niin soppa onkin täysin valmis.

Ja sitten tuo lähtökohta aktualisoituu tilanteessa jossa alottelja ajaa ihan sitä omaa diipadaapatrallalaa-vauhtia radalla, ja sattuu joku pienen pieni äkkinäinen tilanne, joka yhtäkkiä täyttää loputkin sen alottelijan kapasiteetistä, ja sen seurauksena alottelijalla ei ookkaan enää mitään toimintamallia mitä toteuttaa ja iskee hartialukko ja suoraa hiekalle etujarru lukkoon ja keula haukkaa johonkin suuntaan ja mukkelis makkelis.

Toimii myös keski ja nopeessa ryhmässä.

Tämä kertoo aloittelijalle sen mitä mielestäsi ei pidä tehdä, mut en löytänyt sitä tärkeintä, mitä pitää tehdä...kaiketi rivien välistä lukutaitoni horjuu tai sitten sitä ei ollut tarkoituskaan kertoa.

Nitrous

Tässä kohtaa lienee hyvä muistuttaa, että vaikka kokeneempia kannattaa aina kuunnella, pitää muistaa myös suodattaa saatua informaatiota. Varsinkin internetissä ymmärtää joko kysymyksen tai vastauksen helposti väärin, jolloin saatu neuvo onkin totaalisen väärä. Paljon on myös sellaisia neuvoja ja neuvojia, joiden opit ehkä toimivat juuri heille, mutta lähinnä sekoittavat useimpien muiden pään.

Eli lyhyesti: Riskipaikka on jättää suodattamatta saatu informaatio. Jos et ymmärrä miksi jotain pitäisi tehdä niin kuin sinulle neuvotaan, kysy lisää ja kokeile vasta sitten kun olet varma miksi niin tulisi tehdä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 13.02.12 - klo:16:24
Tämä kertoo aloittelijalle sen mitä mielestäsi ei pidä tehdä, mut en löytänyt sitä tärkeintä, mitä pitää tehdä...kaiketi rivien välistä lukutaitoni horjuu tai sitten sitä ei ollut tarkoituskaan kertoa.
Älä tottele niitä käskyjä jotka käskee sut olemaan hankkimatta tietoa .

Poikkeuksena toki ne luonnonlahjakkuudet joita on 1/100-1000 jos niinkään paljoa, jotka ei tietoa tarvi, vaan kykenevät ajamaan radalla lähes saman tien iha älyttömän kovaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

13.02.12 - klo:16:52 #29 Viimeisin muokkaus: 13.02.12 - klo:16:56 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.02.12 - klo:16:33
Tässä kohtaa lienee hyvä muistuttaa, että vaikka kokeneempia kannattaa aina kuunnella, pitää muistaa myös suodattaa saatua informaatiota. Varsinkin internetissä ymmärtää joko kysymyksen tai vastauksen helposti väärin, jolloin saatu neuvo onkin totaalisen väärä. Paljon on myös sellaisia neuvoja ja neuvojia, joiden opit ehkä toimivat juuri heille, mutta lähinnä sekoittavat useimpien muiden pään.

Eli lyhyesti: Riskipaikka on jättää suodattamatta saatu informaatio. Jos et ymmärrä miksi jotain pitäisi tehdä niin kuin sinulle neuvotaan, kysy lisää ja kokeile vasta sitten kun olet varma miksi niin tulisi tehdä.

Ihan totta ja tässäkin on myös sellanen seikka, et miten ja millä asenteella kokeneet antavat niitä neuvoja.
Jotkut neuvoo mielellään ja silleen "ruohonjuuritasolta" et jopa meikäläinen ymmärtää ja jotkut taas pikkasen "alentavasti" jos sallitte ilmaisun...osa taas teknisemmältä kannalta ja toki riippuu kuulijastaki, mikä menee perille ja mikä ei.
Ymmärrän senkin et monella konkarilla on parempaakin tekemistä, kun olla neuvomassa hihassa roikkuvia alokkaita, mut näissä tapauksissa ovat sen kyllä kohteliaasti kertoneet jos on kiirus ja pitäähän heidän omaakin ajoa kehittää.
Suodatus päällä, tottakai, mut kun poimii vinkkejä sieltä täältä varikolla, niin sitä ei korvaa yksin radalla kyntäminen ja netistä opiskelu.

Powered by EzPortal