pähkinä

Aloittaja jiknnn, 12.09.12 - klo:17:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jiknnn

12.09.12 - klo:17:08 Viimeisin muokkaus: 12.09.12 - klo:17:18 käyttäjältä jiknnn
Kuvat parista renkaasta. Liittenä(saapa nähä tuleeko nää)

Vasen on Conti race attack medium 190/60-17 2010 ja ajettu  olisko 4 tuntia kemorassa. kerran käännetty ja nyt melko tasaisesti kulunut. ajat luokkaa 1.16
Oikealla tunnin verran ajettu pirelli superbike sc1 200/60-17 2011. Meni tuohon kuntoon 30 min setin jälkeen ja toinen 30 min oli se antsun filmausvideo ei juuri muuttanut ulkonäköä. Ajotyyli sama kuin videolla, mutta vauhti hiukan kovempi 1.18 / 1.16.
http://www.youtube.com/watch?v=CavfXy7gF-0

Molemmissa oli kylmäpaineet 1.9 bar, lämpöisenä en ole mittaillut.

Contissa huonompi pito, eli alkaa luistella ennen pirelliä. muuten on melko suoraviivainen fiilis eli ei mitään ihmeitä.

Pirelli ei luistanut ennenkuin oli repeillyt, en vaan tajunnut ajaa alkuun kovia kiekkoja :). Peräpää oli vähän oudomman tuntuinen eli se ei tullut ihan suoraan vaan pientä ylös-alas liikettä oli havaittavissa. alusta-asetukset oli samat molemmilla renkailla.

Kumissa on ihmeellistä se, että oikea reuna ei ole koskenut tiehen, vaikka vasen reuna on. kemorassa ei ole vasemmalle avautuvaa mutkaa mutta oikealle on muutama kiihdytyspaikka. Vähän niinkuin että mutkasta avatessa perä painuu ja kumi menee "läjään" ja repeytyy....
liikaa reboundia/liian vähän sisäänpäin / liian vähän painetta  ?

vai mitä hä?

(edit olikin sc1 eikä sc2...)

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 12.09.12 - klo:17:08
Molemmissa oli kylmäpaineet 1.9 bar, lämpöisenä en ole mittaillut.

Toi on melkein liian kova paine lämpöisenäkin.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

mic

Liikaa painetta pirellissä. Muistaakseni 1,7-1,8 LÄMMINPAINE.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

jiknnn

12.09.12 - klo:17:39 #3 Viimeisin muokkaus: 12.09.12 - klo:17:43 käyttäjältä jiknnn

pienisopoapina

Näin amatöörinä en oikein usko tuohon ylipaineteoriaan. Paine on kuitenkin suositusten mukaiset, vaikkakin ylärajalla. Onko painemittari luotettava ? Mulla pumpun mittari näytti mitä sattuu. Onneksi tuli testattua kahdella muulla mittarilla. Joskus auton renkaan paineita mittoessani huomasin huoltoasemien mittareissa isoja eroja.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Juha_K

^Vaikka kylmäpaine on jo 0.1-0.2 bar yli suositellun lämminpaineen?
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

spedor

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:19:11
Näin amatöörinä en oikein usko tuohon ylipaineteoriaan. Paine on kuitenkin suositusten mukaiset, vaikkakin ylärajalla. Onko painemittari luotettava ? Mulla pumpun mittari näytti mitä sattuu. Onneksi tuli testattua kahdella muulla mittarilla. Joskus auton renkaan paineita mittoessani huomasin huoltoasemien mittareissa isoja eroja.
Viisaammat korvatkoon, mutta oon ymmärtänyt että 10'c lämmönnousu renkaassa nostaa renkaan painetta 0,1 bar. Jos oletetaan että rengas on kylmänä 20'c ja lämpiää ajossa 80'c niin paine nousee 0,6 bar. Eli tolla lasku kaavalla sie olis ollut n.2,5 bar paine takasessa.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 12.09.12 - klo:19:27
^Vaikka kylmäpaine on jo 0.1-0.2 bar yli suositellun lämminpaineen?

Mun mielestä tuossa taulukossa lukee gold pressure recommended range 1.7/1.9 ja pyörylässä oli 1.9.

www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

pienisopoapina

12.09.12 - klo:20:04 #8 Viimeisin muokkaus: 12.09.12 - klo:20:41 käyttäjältä pienisopoapina
Lainaus käyttäjältä: spedor - 12.09.12 - klo:19:36
Viisaammat korvatkoon, mutta oon ymmärtänyt että 10'c lämmönnousu renkaassa nostaa renkaan painetta 0,1 bar. Jos oletetaan että rengas on kylmänä 20'c ja lämpiää ajossa 80'c niin paine nousee 0,6 bar. Eli tolla lasku kaavalla sie olis ollut n.2,5 bar paine takasessa.

Tuo pirellin taulukko kyllä hämää
gold pressure reccomended range: 1,7/1,9
hot pressure reccomended range: 1,8/2,0
warmer usage 70-80 astetta.

Mullekin sanottiin yhestä renkaasta jotta 2,1 kylmänä, 2,4 lämpinä. Mut mää oon vaan amatööri ja nuo Pirellin jätkät vissiin vielä amatöörimpejä.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Juha_K

Eikö toi ole turha tuijottaa kylmäpaineita, koska siinä on vähän turhan paljon muuttujia mukana.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 12.09.12 - klo:20:04
Lainaus käyttäjältä: spedor - 12.09.12 - klo:19:36
Viisaammat korvatkoon, mutta oon ymmärtänyt että 10'c lämmönnousu renkaassa nostaa renkaan painetta 0,1 bar. Jos oletetaan että rengas on kylmänä 20'c ja lämpiää ajossa 80'c niin paine nousee 0,6 bar. Eli tolla lasku kaavalla sie olis ollut n.2,5 bar paine takasessa.

Tuo pirellin taulukko kyllä hämää
gold pressure reccomended range: 1,7/1,9
hot pressure reccomended range: 1,8/2,0
warmer usage 70-80 astetta.

Mullekin sanottiin yhestä renkaasta jotta 2,1 kylmänä, 2,4 lämpinä. Mut mää oon vaan amatööri ja nuo Pirellin jätkät vissiin vielä amatöörimpejä.

Pirellin 200 leveissä pitää olla kuumana 1,7-1,8. Tää on totuus, turha vääntää enempää. Jos joku on laittanut kylmänä 1,9bar tarkoittaa se radalta tullessa ~2,5bar, eli lähes barin ylipainetta. Omassa ajossa etusen paine nousee lämppäristä n. 0,1bar ja takanen pysyy aika samoissa. Jos omasta kovasta tiputtaa sekunnin-kaks pois alkaa etunen jäähtymään ajossa, takanen puolestaan pysyy karvan helpommin lämmössä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Oleellisinta Pirellin SC1:n repeämisessä on radan pinnan lämpötila; jos se on kylmä (alle ~30), repeää takkuuvarmasti ennen aikojaan. Kovemmat seokset kestävät kelillä kuin kelillä.
En taaskaan tiijä onko näin. Enkä taaskaan wiännä. Kirijuutin wuan

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 12.09.12 - klo:20:17
Eikö toi ole turha tuijottaa kylmäpaineita, koska siinä on vähän turhan paljon muuttujia mukana.
Sekin toimii ihan ok jos vaan on tottunut käyttämään sitä/ osaa hieman lukee renkaan pintaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jiknnn

varmaan tossa pirellin taulukossa se kylmäpaineen lämpö on lämppärien lämpö, joka on taulukossa oikealla.

mutta osaako kukaan sanoa miksi vasen ja oikea reuna ei pelaa samalla tavalla?
vasemmalla on sama paine, mutta se koskee rataan reunaan asti. Oikea puoli luultavasti taittuu alle, koska pyörä kyllä kallistuu enemmän oikealle, mutta kumin reuna ei koske rataan...
vaikuttaako ylipaine näin ?
vai kuumentaako ylipaine renkaan ja se löystyy ja taittuu alle?

contissa tuo paine on enemmän väärin, mutta kumi ei tiedä siitä mitään...  luikkaampi se kuitenkin on.
enivei näillä kommenteilla voi suositella continentalia treenikumiksi, jos ei halua repiä stressiä paineista ja alustan setupista.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 12.09.12 - klo:22:00
varmaan tossa pirellin taulukossa se kylmäpaineen lämpö on lämppärien lämpö, joka on taulukossa oikealla.

mutta osaako kukaan sanoa miksi vasen ja oikea reuna ei pelaa samalla tavalla?
vasemmalla on sama paine, mutta se koskee rataan reunaan asti. Oikea puoli luultavasti taittuu alle, koska pyörä kyllä kallistuu enemmän oikealle, mutta kumin reuna ei koske rataan...
vaikuttaako ylipaine näin ?
vai kuumentaako ylipaine renkaan ja se löystyy ja taittuu alle?

contissa tuo paine on enemmän väärin, mutta kumi ei tiedä siitä mitään...  luikkaampi se kuitenkin on.
enivei näillä kommenteilla voi suositella continentalia treenikumiksi, jos ei halua repiä stressiä paineista ja alustan setupista.

Radoissa on enemmän mutkia toiseen suuntaan, joten rengas rasittuu ja kuluu toiselta laidalta enemmän kuin toiselta. Tätä kompensoimaan me persaukiset käännellään renkaita kun about puolet kumista on kulunu. Samoin jos kumi lähtee repimään, repii se aina enemmän käytetyltä laidalta ensin. Kahdeksikkoo ajamalla kuluis tod. näk. tasasesti.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal