pähkinä

Aloittaja jiknnn, 12.09.12 - klo:17:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 12.09.12 - klo:22:44
Radoissa on enemmän mutkia toiseen suuntaan, joten rengas rasittuu ja kuluu toiselta laidalta enemmän kuin toiselta. Tätä kompensoimaan me persaukiset käännellään renkaita kun about puolet kumista on kulunu. Samoin jos kumi lähtee repimään, repii se aina enemmän käytetyltä laidalta ensin. Kahdeksikkoo ajamalla kuluis tod. näk. tasasesti.

Jiknnn on aika paljon pyöriny Kemorassa (ainakin 25 vuotta, xj600 vatkas melkolailla) ja käännelly noita renkaitakin. Tuo Pirellin oikean laidan noin sentin levyinen kulumaton osa on mysteeri. Miten se osa ei ole päässy ratakosketukseen ? Itse epäilisin jopa valmistusvirhettä renkaassa.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Väärä profiili mopon geometrialle, eikä kulukaan reunalle asti? Väärälle (=liian kapealle) vanteelle laitettu takanen?  Esim Super Duken alla ei 190/55-takanen (misukan PP) kulunu reunaan asti vaikka etunen menikin laidalta laidalle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jiknnn

yritetään vielä kerran :)

jep se conti oli jo kerran käännetty

eli pirellin vasen reuna on kulunut ihan renkaan reunaan asti, mutta oikealla on reilun sentin neitseellinen raita. miksi?
pyörä on kuitenkin ollut suuremmassa kallistuskulmassa oikealle...

Itse en keksi muuta selitystä kuin että renkaan reuna taittuu alle, elikkä runko taipuu sisämutkaan päin niin paljon että reuna osoittaa ylöspäin.  ja jos paineen pudotus auttaa asiaan, niin onhan se aika jännää.
kemorassa vasemmissa mutkissa ei juuri ole syöttö päällä, mutta oikeissa on.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jiknnn - 12.09.12 - klo:23:16
yritetään vielä kerran :)

jep se conti oli jo kerran käännetty

eli pirellin vasen reuna on kulunut ihan renkaan reunaan asti, mutta oikealla on reilun sentin neitseellinen raita. miksi?
pyörä on kuitenkin ollut suuremmassa kallistuskulmassa oikealle...

Itse en keksi muuta selitystä kuin että renkaan reuna taittuu alle, elikkä runko taipuu sisämutkaan päin niin paljon että reuna osoittaa ylöspäin.  ja jos paineen pudotus auttaa asiaan, niin onhan se aika jännää.
kemorassa vasemmissa mutkissa ei juuri ole syöttö päällä, mutta oikeissa on.

Ajoasento oikealla kääntyvissä parempi = kuski roikkuu enemmän = mopo menee pystymmässä? Vasureissa taitat mopon äijän alle ja rengas kuluu laidalle asti. Jos renkaan runko taittuisi noin, olisi runko varmasti rikki ja sen luulisi tuntuvan epävakautena/tärinänä tms. ajossa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.09.12 - klo:11:37
Jos renkaan runko taittuisi noin, olisi runko varmasti rikki ja sen luulisi tuntuvan epävakautena/tärinänä tms. ajossa.
Kyl se rengas voi taittua noin, ja silti toimia ihan ok, siis sen aikaa kun se toimii. Tossa hazardi esimerkki etusesta jossa on ollut liian vähän painetta 2 settii X 10 kierrosta, ja tehnyt ajaessa renkaaseen taitoksen ennen profiilin reunaa:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/etunen.JPG
Ekan setin jälkeen vähän ihmettelin miks se hieman repes, mut olin niin täpinöissäni kun ajo kulki, ett tuuppasin viel seuraavan setin iha eniten ja tein enkan, ja sit varikolla huomasin ett toi teräsvanne paistaa renkaasta ja sain paskahalvauksen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.09.12 - klo:11:56
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 13.09.12 - klo:11:37
Jos renkaan runko taittuisi noin, olisi runko varmasti rikki ja sen luulisi tuntuvan epävakautena/tärinänä tms. ajossa.
Kyl se rengas voi taittua noin, ja silti toimia ihan ok, siis sen aikaa kun se toimii. Tossa hazardi esimerkki etusesta jossa on ollut liian vähän painetta 2 settii X 10 kierrosta, ja tehnyt ajaessa renkaaseen taitoksen ennen profiilin reunaa:
http://www.ip.fi/~scuuba/org/finale/etunen.JPG
Ekan setin jälkeen vähän ihmettelin miks se hieman repes, mut olin niin täpinöissäni kun ajo kulki, ett tuuppasin viel seuraavan setin iha eniten ja tein enkan, ja sit varikolla huomasin ett toi teräsvanne paistaa renkaasta ja sain paskahalvauksen.

Kuinka paljon toi etunen oli alipaineinen?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

13.09.12 - klo:12:39 #21 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:15:05 käyttäjältä murmela
Vähintään 0.2 bar, oisko jopa 0.4 bar, en sen tarkemmin muista. Softi tais olla ja viilee keli.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jiknnn

kai tuo etunen vielä ponperille kelpais :)

Powered by EzPortal