RaceDAC

Aloittaja jarska, 12.02.12 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Teemu Tanila

No niin nyt on RaceDAC kiinni pyörässä. Aikaa meni jonkun verran ihmetellessä. Johtojen tekeminen ja routtaaminen, oikeiden piuhojen hakeminen johtosarjasta, RaceDACin paikan valitseminen/kiinnittäminen ja sensoreiden kiinnitys vie jonkin verran aikaa. Riippuu tietty pyörästäkin ja paljolti siitä millaisia sensoreita meinaa laittaa. Mulla on tossa kawassa CAN väylä ECUn ja mittariston välillä niin esimerkiksi kierrosluvun joutu ottaa kampiakselin sensorilta ja se vaati erillisen VR-adapterin (sen sai sujuvasti samasta paikasta kuin RaceDACin).

Mr. RaceDAC eli murmela on supportoinut asennusta erinomaisesti joten ei tarvitse pelätä etteikö saisi systeemiä tulille. Loppujen lopuksi varsinainen asennus on aika suoraviivainen. Se on lähinnä sellaista ihmettelyä ja näpertelyä että saa kaikki hyvin kiinni ja oikeille paikoilleen.

Mulle tuli tässä vaiheessa seuraavanlainen setti:

- Kierrosluku
- Kaasunasento
- Vaihde
- Etujousitus
- Takajousitus
- Laajakaista lambda eli air/fuel ratio
- Jarrupaine

Jarrupaine sensori ei ole vielä kiinni kun sopiva jarruletku puuttuu mutta johto on vedetty. Ei tarvitse kuin laittaa letku kiinni sensorin kanssa kun saan sen ens viikolla.

GPS mokkulalta tulee sitten nopeus ja paikkatieto. Mulla on vielä harkinnassa takarenkaan pyörimisnopeuden loggaaminen mutta en laittanu sitä vielä, sensori siellä onkin jo tehtaalta. Ideana olisi koittaa saada siitä selville takarenkaan luiston määrää, pitää vielä hieman miettiä mikä siinä olisi paras tapa.

Konffasin sitten vielä niin että kaasunasento on prosentteina 0-100, jousituksen painumat on millimetreinä ja lambda on AFR arvona. Vaihde on konffattu myös niin että näyttää varsinaisen vaihteen. Pirun kätevä systeemi konffailla RaceDACia bluetoothin yli läppäriltä, ei tarvii nykertää johtojen kanssa.

Konffaamiseen käytin Putty telnet clienttia. Suosittelen sitä, muitten kanssa tuli probleemia, käyttiksenä oli Win7. Teraterm ei anna kuin COM1-COM4 portit jotka oli mulla varattuna muuhun ja Realterm ei toiminut ollenkaan Win7:ssa. Puttylla homma ruletti laakista.

RaceDAC on mulla nyt takakatteen alla, aikalailla siinä penkin kohdalla. GPS mokkula ja känny on tankin päällä siinä etuosassa. Hyvin tuntui kulkevan data RaceDACin ja kännyn välillä vaikka ne ei ihan vierekkäin olleetkaan.

Tiistaina olis tarkoitus kokeilla Alastarolla sitten käytännössä mikäli säät vaan sallii ajot.

Teemu

SamiN

Voin myös suositella.

Jos manuskat löytyy ja kolvi pysyy kädessä, asennus on suht simppeliä.
Itselläni kiinni tällä hetkellä kierrosluku, nopeusanturi, laajakaista, kaasun asento, vaihdetieto ja jarru(jarru vain on-off)

Pientä säätöä vielä tarvii, mutta tekninen tuki on toiminut kyllä ihan kiitettävästi  bowdown_1
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

Vuorela

Eilen oli ensimmäistä kertaa RaceDAC kiinni pyörässä. Aika masentavaa tietää miten käyttää kaasua. Parhaalla kierroksella (1:28.1) kaasun asento ylitti 95% vain 3,05s ajan. Näistä pisin yhtenäinen osuus oli 1,3s nopean vasurin jälkeen ennen Lemminkäistä. Kaasu näyttää helposti jäävän johonkin 80-90% asentoon vaikka luulin sen olevan pohjassa.

Itse systeemistä on aika helppo asentaa ja konffata. Omasta setistä on tulossa lähes vastaava kuin Teemulla tuossa ylempänä, minulta puuttuu vain lambda ja vaihdetieto.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.12 - klo:16:24Kaasu näyttää helposti jäävän johonkin 80-90% asentoon vaikka luulin sen olevan pohjassa.
BEEN THERE, DONE THAT!  :)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Turder

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.05.12 - klo:18:01
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.12 - klo:16:24Kaasu näyttää helposti jäävän johonkin 80-90% asentoon vaikka luulin sen olevan pohjassa.
BEEN THERE, DONE THAT!  :)

Tuo on kyllä karua luettavaa. Ajoin viime kesänä Ducati 1198:lla ja laitoin sen oman DDA-tiedonkeruun päälle. Ajoin tosin kadulla, mutta 66% oli isoin kaasun asento confused_thinking Silti keuli mutkista ulos (oli kylläkin välityksiä muutettu).

TPS-asentomittari pitäisi laittaa kaikkien niiden pyörään, jotka sanoo, että ei oo tarpeeksi tehoa ja ostavat sitten parilla tonnilla kokoputkistoja, commandereita jne. Kannattaa ensin käyttää kaikki koneen reservit. ::)

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 07.05.12 - klo:16:24
Eilen oli ensimmäistä kertaa RaceDAC kiinni pyörässä. Aika masentavaa tietää miten käyttää kaasua. Parhaalla kierroksella (1:28.1) kaasun asento ylitti 95% vain 3,05s ajan. Näistä pisin yhtenäinen osuus oli 1,3s nopean vasurin jälkeen ennen Lemminkäistä. Kaasu näyttää helposti jäävän johonkin 80-90% asentoon vaikka luulin sen olevan pohjassa.

Itse systeemistä on aika helppo asentaa ja konffata. Omasta setistä on tulossa lähes vastaava kuin Teemulla tuossa ylempänä, minulta puuttuu vain lambda ja vaihdetieto.

On kyllä kiva nähä mihin pääsette tän kanssa.

murmela

Itsehän en edelleenkään pääse juuri yhtään mihinkään, mut huiput tos alastaron suoralla nous 190->205 tolla kusiaisella mun ajolla ku osaa nykysin vääntää sen hanan kokonaan auki. Vaikka edelleen on turhan pehmee avaus kahvilan mutkasta.

Toinen mikä mulla oli kaasun käytössä oli jojo-kaasu, eli ihan turhaan tuli väänneltyä sitä kaasua ees taas siinä suoralla; kusiaisella kun voi vetää koko suoran ajan hana täysin auki ja vaan blipata kaasulla ku potkii raakana isompaa sisään.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

SamiN

08.05.12 - klo:21:06 #52 Viimeisin muokkaus: 08.05.12 - klo:22:03 käyttäjältä SamiN
Itse odotan että dacin avulla saisin lentokentällä omaa suoritusta parannettua.
Radalla olen toivottoman hidas, mutta ihan kiva käydä muutaman kerran kesässä fiilistelemässä.

Tein kokeeksi videonpätkän jossa RaceDACin ja GPS:n datan avulla vertaillaan yhden setin kahta peräkkäistä kierrosta.
Circuit tools on tietenkin vertailuun paras, mut lähinnä kokeilin mitä DashWarella saa aikaan. Tein suunnilleen samat splitit mitä CT:n alastaron mapissa on.
Nopeusmittarin haaleampi nuoli on pyörän nopeusanturilta dacin kautta vertailuna GPS nopeuteen. Kaasun asento 3-100% jolla sain palkin alapään huojuntaa vähän tasoitettua

DashWare RaceDAC


En ole kovin pitkiä pätkiä tehnyt vielä, mutta mielestäni daswaren synkronoitiongelmat on korjattu.

Edit: oho en ollutkaan synkannut dataa näköjään kovin hyvin videoon. No mut ajaa se asiansa demo mielessä.
Allekirjoitus:
Allekirjoitus näkyy kaikkien lähettämiesi viestien alla. Voit käyttää BBC-koodia.
Enintään 300; merkkiä, jäljellä: 204

Vuorela

Onko joku miettinyt kallistuskulma datan keräilyä RaceDACilla?

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 09.05.12 - klo:21:40
Onko joku miettinyt kallistuskulma datan keräilyä RaceDACilla?

Hiukan kattelin sitä tossa yks päivä, esim. Aim näyttäis myyvän gyroa niitten omiin systeemeihin. Sen sais varmaan RaceDACiin kiinni kanssa kun vaan sais tietää sitten output arvot.

http://www.aim-sportline.com/download/doc/eng/sensors/Datasheet_Gyroscope_eng_101.pdf

Luulis että noita löytyy kyllä muitakin, täytyiskin hieman Googletella ja selvittää mitä noi maksaa.

Teemu

Vuorela

Tuo AIM gyro tuli kanssa vastaan kun asiaa tutki. Kai tuokin jännitesignaalin ulos antaa, kuten muutkin sensorit. Luulisi ainakin kun kytkentää katsoo. Pikaisella googlauksella hintaa 219$.

Mitähän muita vaihtoehtoja olisi olemassa. Luulisi tosiaan muitakin valmistajia löytyvän.

Turder

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.05.12 - klo:08:11
Mitähän muita vaihtoehtoja olisi olemassa. Luulisi tosiaan muitakin valmistajia löytyvän.

En ole katsonut, mutta ekana juolahti mieleen josko ebayssä tms. olisi myynnissä purkupyöristä (esim. RSV4 aPRC, myös Tuono, S1000RR jne.) kallistusantureita. Ainakin Apriliasta saisi myös keulimiskulman samalla. En tosin tiedä millainen bolt-on rojekti tuollainen olisi toisen merkkiseen pyörään, kai ne samaa sähköä antavat ulos kuin muutkin? confused_thinking

Teemu Tanila

Lainaus käyttäjältä: Turder - 10.05.12 - klo:10:22
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.05.12 - klo:08:11
Mitähän muita vaihtoehtoja olisi olemassa. Luulisi tosiaan muitakin valmistajia löytyvän.

En ole katsonut, mutta ekana juolahti mieleen josko ebayssä tms. olisi myynnissä purkupyöristä (esim. RSV4 aPRC, myös Tuono, S1000RR jne.) kallistusantureita. Ainakin Apriliasta saisi myös keulimiskulman samalla. En tosin tiedä millainen bolt-on rojekti tuollainen olisi toisen merkkiseen pyörään, kai ne samaa sähköä antavat ulos kuin muutkin? confused_thinking

Hyvä idea, sattuisko olemaan tietoa mistä saattas löytyä esim. ton RSV4 aPRC:n service manuskaa PDF formaatissa niin vois vilkaista millanen anturi siellä on ja millasella johdotuksella?

Teemu

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Turder - 10.05.12 - klo:10:22
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.05.12 - klo:08:11
Mitähän muita vaihtoehtoja olisi olemassa. Luulisi tosiaan muitakin valmistajia löytyvän.

En ole katsonut, mutta ekana juolahti mieleen josko ebayssä tms. olisi myynnissä purkupyöristä (esim. RSV4 aPRC, myös Tuono, S1000RR jne.) kallistusantureita. Ainakin Apriliasta saisi myös keulimiskulman samalla. En tosin tiedä millainen bolt-on rojekti tuollainen olisi toisen merkkiseen pyörään, kai ne samaa sähköä antavat ulos kuin muutkin? confused_thinking

Tuossa on kyllä ajatusta.

Yksi vaihtoehto olisi käyttää jotain tämmöistä, jos kerran joutuisi jo muutenkin säätämään:
http://www.sparkfun.com/products/9094

En nyt sano että tuo olisi sopiva tähän hommaan, mutta mennee esimerkistä.

murmela

10.05.12 - klo:11:23 #59 Viimeisin muokkaus: 10.05.12 - klo:11:26 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.05.12 - klo:10:51
Lainaus käyttäjältä: Turder - 10.05.12 - klo:10:22
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 10.05.12 - klo:08:11
Mitähän muita vaihtoehtoja olisi olemassa. Luulisi tosiaan muitakin valmistajia löytyvän.

En ole katsonut, mutta ekana juolahti mieleen josko ebayssä tms. olisi myynnissä purkupyöristä (esim. RSV4 aPRC, myös Tuono, S1000RR jne.) kallistusantureita. Ainakin Apriliasta saisi myös keulimiskulman samalla. En tosin tiedä millainen bolt-on rojekti tuollainen olisi toisen merkkiseen pyörään, kai ne samaa sähköä antavat ulos kuin muutkin? confused_thinking

Tuossa on kyllä ajatusta.

Yksi vaihtoehto olisi käyttää jotain tämmöistä, jos kerran joutuisi jo muutenkin säätämään:
http://www.sparkfun.com/products/9094

En nyt sano että tuo olisi sopiva tähän hommaan, mutta mennee esimerkistä.

Äkkiseltään katsoen tuo on juuri sopiva palikka tuohon gyrohommaan.
Toi linkin palikka haluaa 3-7V käyttöjännitteen, eli rdacin antama 5V kelpaa.
Ko palikassa on analogiset 0-1v ulostulot jotka kelpaa rdacille/ tosin hieman mietityttää noin alhaisen signaalin häiröherkkyys...

Mites, pitääkö teille olla kaks-akselinen gyro, vai riittääkö yksakselinen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal