RaceDAC

Aloittaja jarska, 12.02.12 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 15.03.16 - klo:12:45
Osaako murmela sanoa tuosta digi inputista ottaako se jännitteen nousevasta seinästä vai miten pulssin?

Racedacin digi input ottaa liipasun nousevasta seinästä jonkun verran ennen huippua, jotta se toimii vähän likaisellakin/heikommalla signaalilla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 15.03.16 - klo:12:45
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 15.03.16 - klo:12:24
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 15.03.16 - klo:10:49
Kattelin tuos tallilla,  että käyttävät motecissaki vaan induktiivista anturia ja jarrulevyn niiteistä tunnistus takapyörän nopeudesta. Varmaan ilman kallistuskulmaa ja renkaan profiilia ei varmaan häävejä laskelmia saa luistosta? Tuota anturiahan vois digilähdöstä lukea.


Bemarin kallistuskulma-antureita on evilbay täynnä. Vanhempaa ja nykymallia.... Ei nyt ruveta lipsumaan.
Taas mä koittasin laittaa jonkun valmiin tiheämmän pulssilevyn, mistä lukea. Eikös niitä oo jo japseissakin valmiina? Bemarilla omat ja alpha racingilta viä etupyörään kanssa.
Orggis pulssilevyt ei ollut kuin kympeissä, kun ostin niitä joskus.
http://shop.alpharacing.com/shop/index.php?main_page=product_cvs_info&cPath=533_561_562&products_id=10330&cPath=533_561_562&sort=20a&

Pulttijako alphan tavarassa italialaiseen ja PVM vanteeseen sopiva. Siä on myös halvempi, pieni osa eturenkaalle, jollasen mäkin myyn pois sopivasti jos joku tarttee.
Tää lähinnä ajatusleikki. Pitää vähän selvittää, ilman kallistuskulmaa koko projekti ihan turha. Osaako murmela sanoa tuosta digi inputista ottaako se jännitteen nousevasta seinästä vai miten pulssin?

Sössötetty tapatalkilla.


- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

wbaum

Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 15.03.16 - klo:22:35
Bemarin kallistuskulma-antureita on evilbay täynnä. Vanhempaa ja nykymallia.... Ei nyt ruveta lipsumaan.
Veikkaan nyt että, tuo anturi on vaan ns. kaatoanturi. Jos bemari tarjoaa datassa lean anglen niin se lienee laskettu kiihtyvyysantureista. Bemari saanee luistotiedon vertaamalla etu- ja takarenkaan pyörimisnopeutta. Se kalibroi sen kun ajetaan suoraan tasaisella vauhdilla (kiihtyvyysanturit ~0). Sitten siellä on koodattu oletettu renkaan profiili ja tätä käytetään lean anglen laskentaan.

Jos käyttäisi pelkkää renkaan profiilia ja takapyörän pyörimisnopeutta, jäisi luiston suhde lean angleen tuntematta, vaikka tietäisi gps-vauhdin.

En vaan  ymmärrä miten lean angle-anturi edes toimisi kun pyörällä on painovoimaa vastaava voima sisämutkaa kohti. Onneksi kiihtyvyysanturit nyt on tuossa dacissa. Pitääpä tilata induktiivianturi nyt ainaki testiin.

/rajua mutua.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 15.03.16 - klo:23:44
En vaan  ymmärrä miten lean angle-anturi edes toimisi kun pyörällä on painovoimaa vastaava voima sisämutkaa kohti.
Mites ois esim 3-ax gyroskooppi?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

TommoKe

16.03.16 - klo:16:42 #154 Viimeisin muokkaus: 16.03.16 - klo:16:57 käyttäjältä TommoKe
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 15.03.16 - klo:23:44
Lainaus käyttäjältä: TommoKe - 15.03.16 - klo:22:35
Bemarin kallistuskulma-antureita on evilbay täynnä. Vanhempaa ja nykymallia.... Ei nyt ruveta lipsumaan.
Veikkaan nyt että, tuo anturi on vaan ns. kaatoanturi. Jos bemari tarjoaa datassa lean anglen niin se lienee laskettu kiihtyvyysantureista. Bemari saanee luistotiedon vertaamalla etu- ja takarenkaan pyörimisnopeutta. Se kalibroi sen kun ajetaan suoraan tasaisella vauhdilla (kiihtyvyysanturit ~0). Sitten siellä on koodattu oletettu renkaan profiili ja tätä käytetään lean anglen laskentaan.

Jos käyttäisi pelkkää renkaan profiilia ja takapyörän pyörimisnopeutta, jäisi luiston suhde lean angleen tuntematta, vaikka tietäisi gps-vauhdin.

En vaan  ymmärrä miten lean angle-anturi edes toimisi kun pyörällä on painovoimaa vastaava voima sisämutkaa kohti. Onneksi kiihtyvyysanturit nyt on tuossa dacissa. Pitääpä tilata induktiivianturi nyt ainaki testiin.

/rajua mutua.

Bemari tarjoo kolmeen suuntaan kulmat. Uusimman anturin sisältöä en tiä, mutta toiminta parempi. -10 malliin tuli kamppiksena kaatoanturit myöhemmin. On eri osa kuin tämä, mikä kertoo asentoa eculle.

http://www.ebay.com/itm/10-11-12-13-BMW-s1000rr-s1000-rr-BOSCH-SENSOR-0-265-005-766-2010-2011-2012-OEM-/291216429545?hash=item43cdda11e9:g:YlEAAOSwEK9T6q-B&vxp=mtr
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

wbaum

tps-testianturi tuli. Laittelin johdot ja testasin, että pelaa. Hattuvakiolla pieni veivi siihen ja tallille testailemaan miten tuota lähtis hyödyntämään. Tuossa näemmä on kohtuullisen vahva palautusjousi, joten välitykseen voisi käyttää vaikka pientä vaijeria jopa, eikä tarvitsisi kulmaniveliä yms?

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.03.16 - klo:16:14
tps-testianturi tuli. Laittelin johdot ja testasin, että pelaa. Hattuvakiolla pieni veivi siihen ja tallille testailemaan miten tuota lähtis hyödyntämään. Tuossa näemmä on kohtuullisen vahva palautusjousi, joten välitykseen voisi käyttää vaikka pientä vaijeria jopa, eikä tarvitsisi kulmaniveliä yms?
Käyhän se niinkin. Käytät sit vaan tablee ett saat lineaarista arvoo.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.03.16 - klo:17:22
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.03.16 - klo:16:14
tps-testianturi tuli. Laittelin johdot ja testasin, että pelaa. Hattuvakiolla pieni veivi siihen ja tallille testailemaan miten tuota lähtis hyödyntämään. Tuossa näemmä on kohtuullisen vahva palautusjousi, joten välitykseen voisi käyttää vaikka pientä vaijeria jopa, eikä tarvitsisi kulmaniveliä yms?
Käyhän se niinkin. Käytät sit vaan tablee ett saat lineaarista arvoo.
hmm, saako sillä siis osittain paloittain määritellyn lineaarisen vai miten? Pitääpä vilaista täs. Hankala kyl muutenki vähän kalibroida, pitäis melki ottaa takapamppu irti tai ehkä ilman jousta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.03.16 - klo:20:15
Lainaus käyttäjältä: murmela - 21.03.16 - klo:17:22
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 21.03.16 - klo:16:14
tps-testianturi tuli. Laittelin johdot ja testasin, että pelaa. Hattuvakiolla pieni veivi siihen ja tallille testailemaan miten tuota lähtis hyödyntämään. Tuossa näemmä on kohtuullisen vahva palautusjousi, joten välitykseen voisi käyttää vaikka pientä vaijeria jopa, eikä tarvitsisi kulmaniveliä yms?
Käyhän se niinkin. Käytät sit vaan tablee ett saat lineaarista arvoo.
hmm, saako sillä siis osittain paloittain määritellyn lineaarisen vai miten? Pitääpä vilaista täs. Hankala kyl muutenki vähän kalibroida, pitäis melki ottaa takapamppu irti tai ehkä ilman jousta.
Tableen saa määritellä 16 pistettä, joiden välissä laskenta on lineaarista, ts voit tehä melko nätin "korjauskäyrän".
Ilman jousta olis paras.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Löin tulille nyt boschin jarrupaineanturin. Perustilasta tommoseen reiluun jarrupaineeseen jännite ei nouse kuin ~0.15volttia. Saatto olla vielä ilmaa järjestelmässä hiukan, mut veikkaisin että tuo lienee maksimi jännite-ero mitä logataan. Aika pieni on kyl, tollee lujaa puristamalla pääsee tonne 0.5voltin tietämille, mutta vähempiki paine riittää linkoamaan kuskin. Laitoin oikein suojatun kaapelin tuohon nyt.

Tällä nyt tosin just nyt ei oo väliä, kun koko racedac pimeni johtosessiossa. Hiukan varjostaa muuten hyvää tallipäivää. Noh, olis ainakin asialliset kaapeloinnit vietynä sensoreilta. Pitää katsoa saako tuota heräteltyä henkiin. Lähtöregu näyttää antavan vain 1.8volttia, mikä lienee vähän vajaa?

murmela

17.04.16 - klo:01:39 #160 Viimeisin muokkaus: 17.04.16 - klo:01:45 käyttäjältä murmela
Lainaus käyttäjältä: wbaum - 17.04.16 - klo:01:10
Löin tulille nyt boschin jarrupaineanturin. Perustilasta tommoseen reiluun jarrupaineeseen jännite ei nouse kuin ~0.15volttia. Saatto olla vielä ilmaa järjestelmässä hiukan, mut veikkaisin että tuo lienee maksimi jännite-ero mitä logataan. Aika pieni on kyl, tollee lujaa puristamalla pääsee tonne 0.5voltin tietämille, mutta vähempiki paine riittää linkoamaan kuskin. Laitoin oikein suojatun kaapelin tuohon nyt.
Onks se Boschin 0261545006 tai 0265005303, vai joku muu?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: murmela - 17.04.16 - klo:01:39
Onks se Boschin 0261545006 tai 0265005303, vai joku muu?
0265005303

murmela

http://rb-aa.bosch.com/boaasocs/?lang=en
Boschin katalogia selaillen 0 261 545 053 vois olla sopivampi(?). Ainakin sen max feed jännite on 16V, joten sitä vois ehkä käyttää 12V jännittellä, jolloin sais enemmän resoluutiota. +ett sen mittausalue on 0-140 bar, joten sekin antais enemmän resoluutiota.
Sen vanhempi versio ollee 0 261 545 006, tiedä sitten suostuisko se vanhempikin versio toimimaan 12V käyttiksellä.

Ja voihan tuota 0265005303kin kokeilla toimisko se 12V syötöllä. Eihän se muuta vahinkoa voi tehdä kuin mennä rikki. :)
Mut en yhtään ihmettelis jos noissa kaikissa ois sama elektroniikka, ts sen takii toimis tuolla 12V jännitteellä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

wbaum

17.04.16 - klo:02:17 #163 Viimeisin muokkaus: 17.04.16 - klo:02:20 käyttäjältä wbaum
Mjoo vois olla. Supply voltagee näyttää 303:lle 5v ja risat, en tiä sit onko se output-lukeman takia vai siksi että se on sille hyvästä...

Osaatko sanoa mitää tohon pimenemiseen mitä vois tarkistaa? Kattelin että ainakin sulake kai kulmassa näyttää olevan ok, ei käynnisty pakkojumpperilla eikä 12 start-upilla tai virtanäppäimellä. Harmittava takaisku, pitää kattoa jaksaako tilata toista vitutukselta. Vähän huono karma ollut nyt näitten suhteen.

Kai se pitää tilata jos saa tuon keulapotentiometrin vielä kiinni, menee niin hitosti näppäilyä viemäriin muute. :D

murmela

Lainaus käyttäjältä: wbaum - 17.04.16 - klo:02:17
Osaatko sanoa mitää tohon pimenemiseen mitä vois tarkistaa? Kattelin että ainakin sulake kai kulmassa näyttää olevan ok, ei käynnisty pakkojumpperilla eikä 12 start-upilla tai virtanäppäimellä. Harmittava takaisku, pitää kattoa jaksaako tilata toista vitutukselta. Vähän huono karma ollut nyt näitten suhteen.
Ei sun tarvi tilata uutta, vaan lähetät sen korjaukseen. Jos sä oot rikkonu sieltä vaan jonku virransyöttöpuolen komponentin, niin ei sen vaihto paljoo maksa. Pistän sulle yyveetä aiheesta.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal