RaceDAC

Aloittaja jarska, 12.02.12 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

12.02.12 - klo:16:10 Viimeisin muokkaus: 12.02.12 - klo:16:14 käyttäjältä jarska
Lueskelin tästä laitteesta hieman, eli käsittääkseni tämä on jonninlainen tiedonkeruu purkki, jonka saa asennettua kaikkiin pyöriin?
Ajanottoa ei varmaankaan ole tai saako liitettyä jollain lisähärpäkkeellä?

Soveltuuko ns. tavan pulliaiselle ja onko vastaavaa hyötyä... vai sellaselle kuka tietää mitä hakee?
Kiihdytys ajoja harrastaville ilmeisesti myös tarpeellinen...

Grandi67

12.02.12 - klo:16:24 #1 Viimeisin muokkaus: 12.02.12 - klo:16:26 käyttäjältä Grandi67
Saa liitettyä RaceChronoon sinihampaalla. Itsekkin harkitsen kyseisen boxin hommaamista.Otappa Org:n puolella yhteyttä Scuuba nimiseen kaveriin.Häneltä saat kaikki tarvittavan infon ja myös boxin.
Niin ja tää prokkishan on ihan supi suomalainen.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 12.02.12 - klo:16:10
Ajanottoa ei varmaankaan ole tai saako liitettyä jollain lisähärpäkkeellä?

Soveltuuko ns. tavan pulliaiselle ja onko vastaavaa hyötyä... vai sellaselle kuka tietää mitä hakee?
Toi on lähinnä tehty siitä lähtökohdasta, että tolla saa RaceChronoon liitettyä myös haluamansa muut datat. Eli känny+racehrono+gepsi hoitaa sen ajanoton, ja toi RaceDAC lisää siihen esim kaasunasennon ja kierrosluvun.

Ja nimenomaan tavikselle tehty/ käyttäminen mahdollisimman helpoks. Suurin hyöty tosta datasta on se että voit vetää täysii radalla, ja sit jälkikäteen kattoo mitä sä siel oikeesti teit. Sä et kummiskaan setin jälkeen muista yhtään mitäään, ja senkin minkä muistat niin muistikuvat on mitä on ja niistäkin suurin osa muuttunu matkalla.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 12.02.12 - klo:16:24
Otappa Org:n puolella yhteyttä Scuuba nimiseen kaveriin.
Parhaiten saa yhteyttä ihan racedac@racedac.com .
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Kiitosta pojat,
nyt löysinkin ton ketjun Orgista, kovin oli vaan teknistä keskustelua ja vähän tipahdin kärryiltä.
Antureita sinne sun tänne, mut varmaankin riippuu mitä kaikkee halutaan "vahtia" ja mitä varustelutasoa vaaditaan paketilta?
Eli tarvii lisäksi ohjelman jolla tietoja otetaan ulos purkista...wintoosasta tuolla oli juttua, mut en löytänyt pelaako softa myös macissä?

Ja varmaanki pientä opettelua, mitä nuo käppyrät lopulta ajamisesta kertoo.

jarska

12.02.12 - klo:17:16 #5 Viimeisin muokkaus: 12.02.12 - klo:17:18 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.02.12 - klo:16:34
Lainaus käyttäjältä: Grandi67 - 12.02.12 - klo:16:24
Otappa Org:n puolella yhteyttä Scuuba nimiseen kaveriin.
Parhaiten saa yhteyttä ihan racedac@racedac.com .

Jep, kovin oli vaan pelottavan oloinen kaveri ja käyttää hymiöitä harvakseen, mut rohkaisen mieleni  kun laite on pirun kiinnostava... jumpie_1

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 12.02.12 - klo:16:44
Kiitosta pojat,
nyt löysinkin ton ketjun Orgista, kovin oli vaan teknistä keskustelua ja vähän tipahdin kärryiltä.
Antureita sinne sun tänne, mut varmaankin riippuu mitä kaikkee halutaan "vahtia" ja mitä varustelutasoa vaaditaan paketilta?
Eli tarvii lisäksi ohjelman jolla tietoja otetaan ulos purkista...wintoosasta tuolla oli juttua, mut en löytänyt pelaako softa myös macissä?

Ja varmaanki pientä opettelua, mitä nuo käppyrät lopulta ajamisesta kertoo.
Kaikkein helpoimmat ja hyödyllisimmät tiedot on kaasun asento, kierrosluku ja jarru on-off (toki jarrupaine olisi tarkempi tieto; mutta gepsi data lisättynä/ hidastuvuus korvaa ton aika pitkälle). Ne kertovat hyvin pitälle sen, missä tilassa kuski mopoaan ajaa.
Kyllähän tota dataa voi mäkilläkin logata, mutta kaikkein helpoin tapa on käyttää kännyä ja racechronoa, all in one. Ja se racechrono myöskin tekee valmista käppyrää siitä kaikesta datasta.

Tuo käppyröiden tulkitseminen on hyvin helppoa sen takia, että meidän vauhdeissa virheet/tekemiset mitataan lähinnä sekunneissa. Joten ne kyllä paistaa noista käppyröistä selkeesti läpi.
Ts ovat niin suuria että ne on helppo huomata siitä datasta, vaikka sulla ei ole mitään käsitystä perstuntuman perusteella siitä mitä sä oikeesti teet siel mopon puikoissa.
Tossa yks esimerkki: http://www.racedac.com/dataexamplescontent.html#clubracestart
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

13.02.12 - klo:14:31 #7 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:20:01 käyttäjältä jarska
Olen osin jäävi kommentoimaan tätä, koska olen hanketta rahoittanut ja vähän testikanina toiminut.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että nimenomaan jarrupaine on se kaikkein keskeisin. Kaasunasento toki sekin, mutta jos otetaan tuosta rivista 100kpl kehitystä hakevaa kuskia, 99 niistä hukkaa enemmän aikaa jarruissa kun avauksessa.

Ja tietysti on niin, että alustapotikoista on hyötyä jo pitkin matkaa, mutta ne ei kerro esim vääristä ajoasennoista, väärästä jarrutus- tai avaustekniikasta jne. Niiden todellisin hyöty alkaa tulemaan esiin vasta varsin kokeneella ja nopealla kuskilla.

Ajoin tuolla on/off jarrudatalla testejä loppusyksystä RaceDACiin, voin sanoa että paljon mitään sillä tiedolla ei tee nopean harrastajan ajossa. Ehkä nyt sen näkee että onko jarrumerkki edes samalla sadalla metrillä kierros toisensa perään.

Youtubessa mulla löytyy viime kesältä jokunen editoimaton video Alastarolta (löytyy käyttäjänimellä 748Racer). Niissä on mukana joukko nopean ryhmän kuskeja, jokkiskuskeja kärkipäästäkin ja jopa SBK-B:n ukkoja. Jarrut, jarrut, jarrut... niissä se kierrosaika on kaikilla eniten kaipaa parannusta.

RaceDACin takana on murmela niminen kaveri, murmela saa vastata RaceDACin kommentit. Minä olen vain ollut jeesaamassa Juhaa, hankkinut noi potikat testaukseen jne.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 13.02.12 - klo:14:31
Olen osin jäävi kommentoimaan tätä, koska olen hanketta rahoittanut ja vähän testikanina toiminut.

Itse olen vahvasti sitä mieltä että nimenomaan jarrupaine on se kaikkein keskeisin. Kaasunasento toki sekin, mutta jos otetaan tuosta rivista 100kpl kehitystä hakevaa kuskia, 99 niistä hukkaa enemmän aikaa jarruissa kun avauksessa.

Ja tietysti on niin, että alustapotikoista on hyötyä jo pitkin matkaa, mutta ne ei kerro esim vääristä ajoasennoista, väärästä jarrutus- tai avaustekniikasta jne. Niiden todellisin hyöty alkaa tulemaan esiin vasta varsin kokeneella ja nopealla kuskilla.

Ajoin tuolla on/off jarrudatalla testejä loppusyksystä RaceDACiin, voin sanoa että paljon mitään sillä tiedolla ei tee nopean harrastajan ajossa. Ehkä nyt sen näkee että onko jarrumerkki edes samalla sadalla metrillä kierros toisensa perään.
Itsehän olen jäävimpi kuin sinä, mutta vastaan siitä huolimatta.  ???

Ensinnäkin kannattaa huomioida että Raaseri ei ole pelkästään nopea harrastaja, vaan wanha kisakuski, joten hänen tarpeensa ovat hyvin erilaiset kuin tavis harrastelijan, joita mielestäni ovat tavis nopea-keski-hidas ryhmän kuskit.

Tuo sinun data on gepsin osalta 5Hz, joten siinä nimenomaan tulee ongelmaksi se 5Hz gepsidatan "kulmikkuus", joka ei oikein riitä sen gepsidatasta lasketun hidastuvuuden hyödyntämiseen jarru on-off datan kanssa.
Ääriesimerkki on pääsuoran jarru jossa esim 200kmh vauhdissa mopo liikkuu sen 11 metriä 0,2 sekunnissa mikä on toi 5Hz erottelukyky.

Siitä olen täysin eri mieltä, että data ei kertoisi väärästä jarrutus- tai avaustekniikasta jne. Onhan toki niin, että joitakin noihin liittyviä asioita ei tietenkään näe datasta, mutta homma toimii myöskin toisin päin: Eli datasta näkee myös sellaista mitä kuski, tai perässä ajava vanha kokenut kuski, ei edes itse pysty näkemään/huomaamaan.

Itsehän olen siellä nopeen ryhmän häntäpäässä, ja yksi asia mitä datasta huomasin on nimenomaan se kuinka paljon päin v***ua jarruttelen monessa paikassa Alastarolla, vaikka Alastaro on mulle läpikotaisin tuttu rata koska olen pyörinut sielä ympyrää ihan liikaa.
Ainoat yhtenäiset jarrupaikat mulla on pääsuoran jarru ja palmasin jarru. Niissä jarrumerkki pysyy samassa paikassa ja jarru on tehokas, ja sitä seuraava mutka/apeksinopeus on hyvä. Kaikissa muissa jarruissa on ihan liikaa edelleenkin arpomista sekä merkin että tehokkuuden kanssa. Tosin onneksi paranemaan päin, nyt kun datasta nuo selkis. Ja sen seurauksena kierrosaikakin parantunu. Joten mä näkisin tossa kyl aika suoran syy-seuraus suhteen.

Ja ehkä juuri se että Alastaro on mulle niin tuttu rata, on osaltaan johtanut siihen, että olen pikkuhiljaa vaan tottunut jarruttelemaan siel päin v***u, ja myöskin toistokertojen määrän takia tullut sokeaksi noille omille virheilleni.
Kun sitten taasen data kerto suoraa missä rullailen ennen jarrua ja kunka paljon, koska jarru alkaa, kuinka tehokas se on, millon se päättyy, saanko moottorin vetoa päälle heti jarrun jälkeen, vai jarruttaako moottori vielä jarrun jälkeen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

13.02.12 - klo:17:38 #9 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:20:01 käyttäjältä jarska
Jaha, murmela on siis aka Scuuba.

jarska

13.02.12 - klo:19:09 #10 Viimeisin muokkaus: 09.03.13 - klo:20:02 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 13.02.12 - klo:17:38
Jaha, murmela on siis aka Scuuba.

Tämän jopa minäkin hokasin jo eilen, ensimmäisestä postauksesta. ???
Tattista pojat informaatiosta, ratapäivien kuvien ja videoiden kyttäämisen lisäksi, olis taatusti myös hyödyllistä nähdä mitä sen pyörän kanssa tuli tehtyä, hieno kampe. bowdown_1

murmela

Tossa vielä esimerkki, jossa;
sinisellä kiihtyvyys/hidastuvuus
vihreä on kaasu 0-100%
punanen on jarru on-off
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed.png
Ja its as tolla nimenomasel kierroksella näköjään toi palmasinkin jarru on ollu vähä onneton.
Mut joka tapaukses siit näkee erittäin selkeesti kuinka epätasasesti mä jarrutan eri mutkiin.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:12:44
Tossa yks esimerkki: http://www.racedac.com/dataexamplescontent.html#clubracestart

Tätä kun vähän aikaa tutkaili, luki ohjeistusta ja raapi päätä, niin pääsi jo vähän jyvälle, mitä kaikkee pystyy tarkkaileen.
Kun käppyröitä saa ulos omasta mopostaan niin olis kiva vertailla niitä "optimiin" per rata, en tiedä pystyykö tollasta mitenkään toteuttaa ja voihan sitä verrata tietenkin nopeemman kuskin vastaavaan, mut tää nyt oli vaan noviisin hajatelmia. ::)

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.02.12 - klo:22:16
Tossa vielä esimerkki, jossa;
sinisellä kiihtyvyys/hidastuvuus
vihreä on kaasu 0-100%
punanen on jarru on-off
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed.png
Ja its as tolla nimenomasel kierroksella näköjään toi palmasinkin jarru on ollu vähä onneton.
Mut joka tapaukses siit näkee erittäin selkeesti kuinka epätasasesti mä jarrutan eri mutkiin.

Jos niistä mun datoista saa järkevää irti, saat käyttää vapaasti.

app

Mitäs tällainen RaceDAC maksaa? jos ei ole kallis, voisi hankkia. Varsinkin jarrun käyttöä olis hyvä päästä vertaamaan, käppyrästä kun näyttäis jopa erottuvan jarruvoiman säätö kovissa jarruissa.

Powered by EzPortal