Kausikortti, toiveet ja tavoitteet ratapäiville

Aloittaja Tango, 19.09.12 - klo:00:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tango

19.09.12 - klo:00:11 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:09 käyttäjältä jarska
Keväällä ostin MP-Tuen kausikortin kahdesta syystä:
1. On helppo kerralla maksaa koko kesä. Orgilla ei ollut kausikorttia tarjolla, joten ei ollut valinnanvaraa.
2. Kun on maksettu, niin päivät ovat kalenterissa (myös vaimolla) ja tulee helpommin menneeksi paikalle, kun kerran on jo maksanut. Myös vaikka ilma olisi heikompikin tai ajoaikaa olisi normaalia vähemmän.

Miten sitten lopulta kävikään? Osallistuin yhteensä 17 MP-Tuen ratapäivään, joten minulle tästä oli hyötyä. Ilman kausikorttia olisin osallistunut 9 (±2) MP-Tuen päivään. Orgin päivistä olin mukana neljä kertaa ja niitä olisi tullut ainakin seitsemän, minkä lisäksi olisin enemmän käynyt vapaissa harjoituksissa.

Entä ensi vuonna? Minulle tämä kesä oli sikäli poikkeuksellinen, että anopin sairastamisen vuoksi emme vaimoni kanssa käyneet ulkomailla lomailemassa, kun normi on ollut 3-4 viikkoa. Ensi kesänä menen melko varmasti Espanjaan kuukaudeksi, joten kotimaan ajot jäävät vähemmälle. Kyllä sinne silti 20 ratapäivää mahtuu, mutta kausikortin hankkimisesta en ole varma.

Olisi mielenkiintoista tietää, onko kausikortti järjestäjälle edullinen. Kuinka moneen päivään kausikorttilaiset keskimäärin osallistuvat ja kuinka moneen sellaiseen, jotka ilmankin olisivat loppuunmyytyjä? Ja jos kortit menevät kuin kuumille kiville, niin menisivätkö kaupaksi myös korkeammalla hinnalla? Harkitsemisen arvoinen olisi myös puolen kauden kortti; hinta voisi olla 350 € ja silti uskoisin menekkiä olevan. Tämä vinkkinä sekä MP-Tuelle että Orgille.

tonibergholm

19.09.12 - klo:07:45 #1 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:10 käyttäjältä jarska
Itsellä oli kanssa tuen kausikortti tälle kaudelle ja kävin sillä 4(jos laskin oikein) ratapäivää ajamassa... Kevään eka oli ennen kausikortin ostoa ostettu kertalippu... Ostan myös ensikaudelle kausikortin heti kun tulevat myyntiin. Kausikortti helpottaa todellakin tuota oman kalenterin säätämistä hyvissä ajoin. Tämä kausi nyt sisälsi myös kämpän remontointia yms... ja siksikin noita päiviä tuli vähän vähänlaisesti.

JiiPee66

19.09.12 - klo:08:10 #2 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:10 käyttäjältä jarska
Mulla oli myös kausikortti ja meinaan jatkossakin hankkia. Itse en jaksa alkaa laskemaan säästääkö vai voittaako vs erikseen ostetut päivät. Bonuksena vaimokin osaa lukea kalenterista milloin äijä taas poissa... ;)

Wper

19.09.12 - klo:09:24 #3 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:10 käyttäjältä jarska
ei oo nyt minkään vastaavan järjestäjän kausikortosta kyse, mutta ite ostin kausikortin tonne kemoralle hintaa tais olla 250€ ja se oikeuttaa vähintään kerran viikossa oleville "avoin harjoitus" päiville. hinta tippuu -10% joka kuukausi toukokuun jälkeen. kausikortin meinaan kemoraan ottaa ensi vuonnakin.
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

app

19.09.12 - klo:09:39 #4 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:10 käyttäjältä jarska
Kausikorttiin en päässyt keväällä kiinni, kun oli valuutat törsätty silloin muualle. Tulevalle kaudelle ostan ilman muuta.

Jukka_R

19.09.12 - klo:11:34 #5 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:10 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Tango - 19.09.12 - klo:00:11
Olisi mielenkiintoista tietää, onko kausikortti järjestäjälle edullinen.

Vastaus lyhykäisyydessään on, että ei ole. Yksittäistapauksissa se on, kun henkilö käy 1-5 kertaa. Tällaisia henkilöitä on vähän.

Syy kausikortin myyntiin on kaikessa karuudessaan se, että alkukaudesta tarvitsemme rahaa, jotta voimme maksella ennakkovarauksia ja, kuten nyt muutaman vuonna on käynyt, rästiin jääneitä ratavuokria heti vuoden vaihteessa.

Taloudellisesti järkevintä olisi ottaa laina ja myydä sitten markkinahintaan (mikä se sitten onkaan) lippuja sesongin aikana. Lainassa tuppaa olemaan se huono puoli, että jonkun/joidenkin tarvitsee olla siinä takaajana. Itse olen nyt limiitissä takaajana yksin ja omia rahojakin tuli aikoinaan lainattua kun moisia vielä sattui olemaan. Näissä kun pääsee parhainakin vuosina vain n. 5 %:n ylijäämään ja huonoina tulee turpaan niin että rutisee (tuolta voi vaikkapa luntata millainen bisnes tämä on: http://www.finder.fi/Moottoripy%C3%B6ri%C3%A4,%20mopoja,%20skoottereita%20ja%20moottorikelkkoja/Ratarengas%20Oy/HELSINKI/taloustiedot/520052/ ja tuossa sitten tuoreemmilta vuosilta http://yritys.taloussanomat.fi/y/ratarengas-oy/helsinki/1873421-3/) niin ei hirveästi viitsisi ottaa henkilökohtaista taloudellista riskiä kun voitto-odotuksiakaan ei ole luvassa.

Oma arvioni tämän vuoden tilanteesta on -15.000...-20.000. Oli huonoin vuosi koskaan. Lopullinen selviää kun tilinpäätös on tehty ja saamiset ja saamatta jäämiset summattu. Valistunut arvaukseni on, ettei muutkaan tapahtumanjärjestäjät ja kisojen järjestäjät suurilla voitoilla juhli tällä kaudella.

Kädestä suuhun siis mennään ja jos joskus saan omani pois, niin varikolla nököttää aika siisti mopo sinä päivänä. Leluja en ole tavannut lainarahalla ostamaan, työvehkeet sitten erikseen joilla jenejä yritetään tienata.

Jos kausikortit olisivat bisnes, varmasti toisellakin isolla tapahtumien järjestäjällä moiset olisivat. Ne jotka sattuvat ruuhkaisina lauantaipäivinä paikalle, ajattelevat varmaan, että kylläpä nyt rahaa tehdään ja illalla kaviaaria syödään meidän selkänahoista riivityillä. Mutta ne jotka sattuvat sateisena tiistaina, torstaina tai perjantaina tontille, niin siinä riittää aikaa laskea paljonko 220 euroa + alv/h + ambulanssi + järkkäreiden majoitukset jne maksavatkaan ja paljonko voittoa tulee kun kolme on ennakkoon maksanut ja paikalle saapunut käyttää rahansa makkaroihin ja sateenvarjoon. Ja jos tämä olisi muutoinkin bisnes, niin varmaan ei nuo pienemmät tapahtumanjärjestäjät olisi kaikonneet.

Joku voi tietysti kysyä, että miksi sitten otetaan paskoja päiviä (syyskuisia perjantaipäiviä ja toukokuisia arkipäiviä) eikä vain niitä hyviä. Voin kertoa, ettei ratayhtiölle ole mikään ongelma myydä keskikesän lauantaipäiviä, ottajia kyllä olisi. Ne jotka ottavat myös huonot päivät, pääsevät sitten valikoimaan noita parempiakin päältä. Jokainen vähääkään matematiikkaa osaava tietää, että jos radalla on lauantaina 100 maksanutta ajajaa (60-70 euroa/naama) ja ratavuokra on 250e x 10 + alv ja siihen päälle ambulanssi henkilökuntineen, niin jäähän tuosta ylijäämää. Mutta samalla matematiikalla voi päätellä, ettei ihan hirveästi jää kassaan euroja kun tontilla on ne pari hassua maksanutta ja samat kulut laukkaa.
Joku voisi ehdottaa, jos vaikka ambulanssista luovuttaisiin, onhan sen kustannus reilusti enemmän vuodessa kuin huonoimpienkin vuosien tappio. Yhtä kuskia turhaan elvyttäneenä ja 45 min ambulanssia odottaneena ja toisen, lantionsa murskanneen, kanssa reilu puoli tuntia sirraa odotelleena voin sanoa, etten kolmatta kertaa moista halua kokea. On muuten pitkiä minuutteja kun yrittää toiseen henkeä takoa tajuamatta asiasta mitään. Mieluummin maksan takausvastuuni kuin vietän unettomia öitä painajaisia väistellessä. Paskahousun ongelma, myönnän. Kovemmat bisnesgurut toimivat toisin.

Tulevalle kaudelle siis luultavimmin tullaan vähentämään kausikorttien määrää (nykyisin 15/ryhmä) ja nostamaan hintaa. Halvemmaksi (ja vaivattomammaksi) se tulee edelleen yksittäispäiviin verrattuna, osti sitten ennakkoon tai jätti sääennusteiden varaan. Hinnoittelu tulee muutoinkin muuttumaan. Nyt joudutaan aurinkoisina päivinä käännyttämään porukkaa pois ja sateisina ihmetellään tyhjää tonttia. Nyt ennakkolippu oli 60 euroa ja paikan päältä 70. Tulevalla kaudella paikan päällä saa maksella sitten 80 euroa ja ehkä ennakkoon ostettavaa sorvataan hieman alaspäin. Sateisia päiviä kuitenkin on tilastollisesti Suomessa kesällä vähemmän kuin sateettomia, tämä kesä nyt sattui olemaan yksi surkeimmista tuonkin suhteen, onneksi syyskuu sentään hyvällä tuurilla meni.

Ennakkoon myytäviäkin lippuja laitetaan vähemmän myyntiin joten ne tulevat loppumaan suosituimmilta päiviltä aika nopeasti ja ne jotka jättävät paikalle tulemisen sen varaan mitä Pekka Pouta on luvannut, maksavat sitten enemmän.

Nykykäytäntö ei siis toimi. On joko liikaa väkeä tai aivan liian vähän. Ei ollut montaakaan päivää jolloin olisi ollut sopivasti porukkaa. Yritetään siis korjata tilannetta hinnoittelun keinoin. Ne jotka osallistuvat sääriskin kantoon, pääsevät keskimäärin halvemmalla. Ne jotka pyrkivät kuorimaan kerman kakun päältä, kaivavat sitten kuvettaan.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

19.09.12 - klo:13:34 #6 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:11 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.12 - klo:11:34
Syy kausikortin myyntiin on kaikessa karuudessaan se, että alkukaudesta tarvitsemme rahaa, jotta voimme maksella ennakkovarauksia ja, kuten nyt muutaman vuonna on käynyt, rästiin jääneitä ratavuokria heti vuoden vaihteessa.

Tulevalle kaudelle siis luultavimmin tullaan vähentämään kausikorttien määrää (nykyisin 15/ryhmä) ja nostamaan hintaa. Halvemmaksi (ja vaivattomammaksi) se tulee edelleen yksittäispäiviin verrattuna, osti sitten ennakkoon tai jätti sääennusteiden varaan. Hinnoittelu tulee muutoinkin muuttumaan. Nyt joudutaan aurinkoisina päivinä käännyttämään porukkaa pois ja sateisina ihmetellään tyhjää tonttia. Nyt ennakkolippu oli 60 euroa ja paikan päältä 70. Tulevalla kaudella paikan päällä saa maksella sitten 80 euroa ja ehkä ennakkoon ostettavaa sorvataan hieman alaspäin. Sateisia päiviä kuitenkin on tilastollisesti Suomessa kesällä vähemmän kuin sateettomia, tämä kesä nyt sattui olemaan yksi surkeimmista tuonkin suhteen, onneksi syyskuu sentään hyvällä tuurilla meni.

Mites toi mun ehdotus? Toimisko, noita ennakon maksuja ajatellen:
"Eli siinä vaiheessa kun ratapäivämäärät on selvillä, niin kaikki päivät kerralla myyntiin, ja lipun hinnaksi 40 euroa (4000e/3ryhmää/30lippua=44,44e).
2012 tuella 27 ratapäivää joten "kausikortin" hinnaks tulis 1080e noin niinku vertailuna."
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Jukka_R

19.09.12 - klo:14:40 #7 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:11 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.12 - klo:13:34
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.12 - klo:11:34
Syy kausikortin myyntiin on kaikessa karuudessaan se, että alkukaudesta tarvitsemme rahaa, jotta voimme maksella ennakkovarauksia ja, kuten nyt muutaman vuonna on käynyt, rästiin jääneitä ratavuokria heti vuoden vaihteessa.

Tulevalle kaudelle siis luultavimmin tullaan vähentämään kausikorttien määrää (nykyisin 15/ryhmä) ja nostamaan hintaa. Halvemmaksi (ja vaivattomammaksi) se tulee edelleen yksittäispäiviin verrattuna, osti sitten ennakkoon tai jätti sääennusteiden varaan. Hinnoittelu tulee muutoinkin muuttumaan. Nyt joudutaan aurinkoisina päivinä käännyttämään porukkaa pois ja sateisina ihmetellään tyhjää tonttia. Nyt ennakkolippu oli 60 euroa ja paikan päältä 70. Tulevalla kaudella paikan päällä saa maksella sitten 80 euroa ja ehkä ennakkoon ostettavaa sorvataan hieman alaspäin. Sateisia päiviä kuitenkin on tilastollisesti Suomessa kesällä vähemmän kuin sateettomia, tämä kesä nyt sattui olemaan yksi surkeimmista tuonkin suhteen, onneksi syyskuu sentään hyvällä tuurilla meni.

Mites toi mun ehdotus? Toimisko, noita ennakon maksuja ajatellen:
"Eli siinä vaiheessa kun ratapäivämäärät on selvillä, niin kaikki päivät kerralla myyntiin, ja lipun hinnaksi 40 euroa (4000e/3ryhmää/30lippua=44,44e).
2012 tuella 27 ratapäivää joten "kausikortin" hinnaks tulis 1080e noin niinku vertailuna."

Jos hinta on 40 euroa ja myytäisiin 30 paikkaa per ryhmä, niin saadut tuotot (3600 euroa) eivät riittäisi kattamaan kustannuksia (ratavuokra 2.500 + alv, ambulanssi jne). Jos kausikortteja olisi myyty 10 kpl per ryhmä, olisi ryhmässä tällöin jo pahimpaan mahdolliseen aikaan (kaikki korttilaiset tontille) 40 kuskia ja siihen järkkärit päälle joista hyvässä lykyssä 10 haluaa ajaakin nopeassa, niin 50 kuskia. Tällöin oltaisiin jo aivan liian suuressa määrässä ajajia eikä paikan päällä voitaisi myydä lainkaan lippuja.

Mitään liiketoimintaa (oli sillä sitten lukratiivinen tarkoitus tai ei) ei voi budjetoida siten, että ostat eurolla ja jos hyvin käy, myyt eurolla. Jotkut päivät eivät siis vaan myy vaikka jakaisit ilmaiseksi, joten jos kulut on hyvänä päivänä 5 rahaa, niin pakko olisi saada 7 tai 8 rahaa jotta huonon päivän 4 rahaa saadaan myöskin maksettua.

Portaittain kasvavaan hintaan taas ei anna nykyjärjestelmät mahdollisuuksia ja mitä monisyisemmäksi hinnoittelu tehdään, sitä isompi lasku napsahtaa tilitoimistolta. Ihan vaan tiedoksi se, että vuodessa kirjanpidosta ja tilintarkastuksesta maksetaan aika iso summa ja summassa on neljä numeroa eikä se ala ykkösellä tai kakkosella. Nettisivuista täytyy maksaa jne. Eli kustannuksia on muitakin kuin järkkäreiden majoitus, ambulanssi ja ratavuokra, olkootkin, että nuo kolme ovat selvästi suurimmat. Jos järkkäreistä ja ambulanssista luovuttaisiin, niin Kemoralla ja Botniaringillä kulut tippuisivat 70-80 % arkipäivinä. Houkuttelevaa, mutta turvallisuuspuolen kuvioista en tingi, lopetan enemmin näiden järjestämisen. Omat euroni tienaan muiden ihmisten ongelmia selvitellessä, itselleni niitä en halua ehdoin tahdoin tehtailla ja onneksi ratayhtiökin edellyttää Kemoralla jo tietyn turvallisuustason saavuttamista.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

19.09.12 - klo:14:49 #8 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:11 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.12 - klo:14:40
Lainaus käyttäjältä: murmela - 19.09.12 - klo:13:34
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.12 - klo:11:34
Syy kausikortin myyntiin on kaikessa karuudessaan se, että alkukaudesta tarvitsemme rahaa, jotta voimme maksella ennakkovarauksia ja, kuten nyt muutaman vuonna on käynyt, rästiin jääneitä ratavuokria heti vuoden vaihteessa.

Tulevalle kaudelle siis luultavimmin tullaan vähentämään kausikorttien määrää (nykyisin 15/ryhmä) ja nostamaan hintaa. Halvemmaksi (ja vaivattomammaksi) se tulee edelleen yksittäispäiviin verrattuna, osti sitten ennakkoon tai jätti sääennusteiden varaan. Hinnoittelu tulee muutoinkin muuttumaan. Nyt joudutaan aurinkoisina päivinä käännyttämään porukkaa pois ja sateisina ihmetellään tyhjää tonttia. Nyt ennakkolippu oli 60 euroa ja paikan päältä 70. Tulevalla kaudella paikan päällä saa maksella sitten 80 euroa ja ehkä ennakkoon ostettavaa sorvataan hieman alaspäin. Sateisia päiviä kuitenkin on tilastollisesti Suomessa kesällä vähemmän kuin sateettomia, tämä kesä nyt sattui olemaan yksi surkeimmista tuonkin suhteen, onneksi syyskuu sentään hyvällä tuurilla meni.

Mites toi mun ehdotus? Toimisko, noita ennakon maksuja ajatellen:
"Eli siinä vaiheessa kun ratapäivämäärät on selvillä, niin kaikki päivät kerralla myyntiin, ja lipun hinnaksi 40 euroa (4000e/3ryhmää/30lippua=44,44e).
2012 tuella 27 ratapäivää joten "kausikortin" hinnaks tulis 1080e noin niinku vertailuna."

Jos hinta on 40 euroa ja myytäisiin 30 paikkaa per ryhmä, niin saadut tuotot (3600 euroa) eivät riittäisi kattamaan kustannuksia (ratavuokra 2.500 + alv, ambulanssi jne). Jos kausikortteja olisi myyty 10 kpl per ryhmä, olisi ryhmässä tällöin jo pahimpaan mahdolliseen aikaan (kaikki korttilaiset tontille) 40 kuskia ja siihen järkkärit päälle joista hyvässä lykyssä 10 haluaa ajaakin nopeassa, niin 50 kuskia. Tällöin oltaisiin jo aivan liian suuressa määrässä ajajia eikä paikan päällä voitaisi myydä lainkaan lippuja.
Niin siis tossa oli ideana se että kausikortteja ei olis ollenkaan.
Ja tuo 40e-ennakkomyynti ois vaan tietyn aikaa.
Sen jälkeen se normihinnottelu 60/80e esim.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

pienisopoapina

19.09.12 - klo:15:29 #9 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:11 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.12 - klo:14:40
Jos järkkäreistä ja ambulanssista luovuttaisiin, niin Kemoralla ja Botniaringillä kulut tippuisivat 70-80 % arkipäivinä. Houkuttelevaa, mutta turvallisuuspuolen kuvioista en tingi, lopetan enemmin näiden järjestämisen. Omat euroni tienaan muiden ihmisten ongelmia selvitellessä, itselleni niitä en halua ehdoin tahdoin tehtailla ja onneksi ratayhtiökin edellyttää Kemoralla jo tietyn turvallisuustason saavuttamista.

Älä nyt, Jukka_R, suutu vaikka tämmöistä ehdotankin harkittavaksi keskusteluun mukaan ottamiseen. Eli ehdotan harkittavaksi keskusteluun mukaan otettavaksi omatoimisen ensiavun järjestämisen ratapäiville kustannuksien pienentämiseksi. Ehdotan keskusteltavaksi jotta kartoitetaan ratailijoiden ensiaputaidot: ketkä ovat käyneet ea2:sen tai mahdollisesti toimineet ansiaputehtävissä. Mikäli päteviä ratailijoita löytyy, lahjotaan ne ajamaan ratapäivillä ja osallistumaan mahdolliseen ensiapuun. Ehdotan myös keskusteltavaksi ensiapukurssin järjestämisestä ratailijoille, jos kurssin käyneitä ei löydy.
Mahdollisen rataonnettomuuden sattuessa tärkeintä lienee henkityksen varmistaminen ja suurempien verenvuotojen tyrehdyttäminen. EA2:sen suorittaneet tähän pystyvät. Ambulanssin paikalla päivystäminen ei mielestäni ole välttämätöntä. Normaali ambulanssipäivystyksen paikalle tulo kestää toki kauemmin kuin radalla jo väijyssä olevan, mutta onko tällä aikaerolla ratkaisevaa merkitystä, jos ensiapu suoritetaan asianmukaisesti.
Tämä siis oli ehdotus, jotta harkitaan otetaanko tämmöinen keskusteluun mukaan - ei ehdotus, jotta näin toimittaisiin.



EA1:
Tapaturmat, toiminta tapahtumapaikalla, elvytys, sairaskohtaukset, verenvuodot ja sokki, murtumat, myrkytykset ja palovammat.
EA2:
Hätäensiavun kertaus, vammapotilaiden tutkiminen ja vammamekanismi, ensiavusta ensihoitoon, ensiapu- ja ensihoitovälineet, ensiaputaktiikka ja sovellusharjoitus, terveys ja turvallisuus sekä erityisensiapu.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Raaseri

19.09.12 - klo:15:42 #10 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:11 käyttäjältä jarska
Ikinä en ole nähnyt kenelläkään isompia  verenvuotoja ulkoisesti jne ensiapuporukan hoidettavissa olevia vammoja. Sen sijaan mnutkin yritti eräs EA-ihminen tappaa. Highsiderin seurauksena jäin oman moponi yliajamaksi ja mm henkitorvi repesi. Kun tuun tajuihini niin rinnasta painaa alaspäin innokas ea-ihminen ja sanoo älä liiku. Muuten hyvä, mutta kun keuhkoissa on reikiä muutaman kylkiluun lävistämänä ja henkitorvi revennyt äänihuulten vierestä, niin happeahan en siinä saanut. Onneksi oikea käsi oli jäänyt ehjäksi ja sain lyötyä tuota ea-ihmistä niin että pääsen hivuttautumaan naamalleni verta yskimään. Vasta lääkäri osasi intuboida jotten kuollut hapen puutteeseen. Tapahtui kisoissa, lanssi paikalla. Kyse oli minuuteista.

Olis muutama muukin. Jossa niskavamman saaneelta yli-innokas ea-ihminen repii kypärää, kuitenkaan avaamatta remmiä jne. Jaan siis Jukan näkemyksen asiaan täysin.

oukkis

19.09.12 - klo:16:13 #11 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:12 käyttäjältä jarska
Itse olen järjestänyt kisoja toisessa loukkaantumisalttiissa lajissa, jossa tosin ei (koputtaa puuta) ihan yhtä pahoja loukkaantumisia ole käynyt. Meillä käytetään yleensä joko SPR:n vapaaehtoisia tai vapaaehtoisia järjestäjän tuttuja. Itselläni on onneksi ollut käytettävissä ensihoitajia ea-henkilöiksi (meillä lanssit ovat yleensä 2 minuutin matkan päässä, eli ei tarvitse päivystää vieressä).

Kokemukset kertovat, että kaikki kunnia vapaaehtoisille, mutta tosipaikan tullessa heistä on kovin vähän hyötyä. Vaikka olisi kuinka Anne-nukkea pumpannut, niin jos tulee isompi mälli niin on ihan luonnollista että menee jollain lailla lukkoon eivätkä oikeat toimintamallit tule ihan luonnostaan. Ensihoitajilla vastaavia tulee vähintäänkin joka viikko, eli tuohon on päässyt tottumaan.

Toinen ongelma on EA-varusteet. Raaserin tapauksen intubaatioputkea ei EA-laukuista useinkaan löydy, ja (onneksi) sellaista ei löytyessäkään moni uskaltaisi käyttää.

Eli kannatan kyllä kaikille EA-kurssien käymistä mutta ei voi sanoa että niistä oikeasti hyötyä olisi, ellei oppeja joudu tositilanteessa käyttämään. Omat taidot rajoittuvat perushaavojen, venähdysten yms. hoitamiseen, mutta sillä on pärjätty tähän asti. Kisoissa ja rataharjoittelussa suurin osa kipeistä hoituu ihan vaan puhaltamalla ja laastarilla, sitä varten sitä lanssia ei tarvita. Mutta joskus aina käy se todella p**** säkä, ja mun nähdäkseni se ambulanssi seisoo siellä nimenomaan siksi. Ja jos rahat siltä osin menee hukkaan, niin se on vain ja ainoastaan hyvä asia.

Vuorela

19.09.12 - klo:16:35 #12 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:12 käyttäjältä jarska
Ambulanssi ja lippuhenkilöt on se syy miksi noita Mp-Tuen ja moottoripyora.orgin päiviä tulee kierrettyä. Ei se että saa ruuhkaisessa ja hidasvauhtisessa ajoryhmässä tehdä ohitusharjoituksia milloin mihinkin suuntaan puokkolevista kuljettajista.

Parin lievänkin loukkaantumisen jälkeen alkaa kummasti arvostamaan heti paikalla olevaa ammattitaitoista apua.

Nitrous

19.09.12 - klo:16:44 #13 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:12 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 19.09.12 - klo:15:29
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.12 - klo:14:40
Jos järkkäreistä ja ambulanssista luovuttaisiin, niin Kemoralla ja Botniaringillä kulut tippuisivat 70-80 % arkipäivinä. Houkuttelevaa, mutta turvallisuuspuolen kuvioista en tingi, lopetan enemmin näiden järjestämisen. Omat euroni tienaan muiden ihmisten ongelmia selvitellessä, itselleni niitä en halua ehdoin tahdoin tehtailla ja onneksi ratayhtiökin edellyttää Kemoralla jo tietyn turvallisuustason saavuttamista.


EA1:
Tapaturmat, toiminta tapahtumapaikalla, elvytys, sairaskohtaukset, verenvuodot ja sokki, murtumat, myrkytykset ja palovammat.
EA2:
Hätäensiavun kertaus, vammapotilaiden tutkiminen ja vammamekanismi, ensiavusta ensihoitoon, ensiapu- ja ensihoitovälineet, ensiaputaktiikka ja sovellusharjoitus, terveys ja turvallisuus sekä erityisensiapu.

Epäilenpä, että järjestävän tahon edustajat (vaikka olisivat EA-kurssit käyneetkin) evät tahdo olla antamassa ensiapua yhtään sekuntia kauemmin kuin on tarpeen vaan luovuttaa homman mieluusti ensi hetkistä ammattilaisten käsiin. Myöskään kiireellisen avun tarpeessa radan varrella makaaminen ei kuulosta houkuttelevalta kun paikalla olevat eivät pysty tekemään mitään vaikka tahtoisivatkin. Hyvässä lykyssä tuossa kohtaa on tajuttomana, huonommalla tuurilla on tajuissaan. Vierestä ei ole kiva katsella kumpaakaan tapausta.

Henkilökohtaisesti maksan ambulanssin paikalla olosta mieluummin kuin pahimmassa (arkku on se toiseksi pahin) tapauksessa vammautan itseni vakavasti ja pysyvästi parin euron säästön vuoksi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Jukka_R

19.09.12 - klo:17:25 #14 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:12 käyttäjältä jarska
En minä näistä tunteella ota. Ambulanssin kustannus esim. Alastarolla on viikonloppuna n. 20-25 % kokonaiskustannuksista. Lipun hinnasta (70 euroa) 15-20 euroa.

Omakohtainen kokemukseni Kemoralta kesältä 2011 oli sen verran karmaiseva (yritin elvyttää Tero T:tä tuloksetta), etten toista kertaa halua. Paikalla oli kurssin käyneitä henkilöitä + erään tiimin jäseniä jotka tulivat sotkemaan elvystystä (millä nyt ei ollut mitään merkitystä lopputuloksen kannalta) ja höpöttämään Jeesuksesta (nykivät elvytettävää ja pajattivat omaa uskovaista mantraansa). Oli aika lähellä, etten lyönyt turpaan.

Itse pyrin välttämään treenailua silloin kun sirraa ei ole paikalla. Motoparkissa olimme ratayhtiön päivällä pari viikkoa sitten torstaina ja piti käydä vain rataan vähän tutustumassa. Sydän pomppasi kurkkuun kun näin tyttöystäväni vetäneen lipan reilun 100 km/h -vauhdissa. Tuli taas hätä housuun ja kirosin itseäni kun olin päästänyt radalle vaikkei ambulanssia ollut tontilla ja päätin, että tästä eteenpäin sen enempää minä kuin läheiseni eivät mene radalle jos ammattiapu ei ole lähellä. En halua kokea sen enempää Jasminin kuin Miikankaan kokemaa. Ammattihenkilökunta lisäksi kirjaa aina kaadot ja jos jälkikäteen käy jotain, niin on dokumenttia eikä tarvitse alkaa niin isoon savottaan vakuutusyhtiön kanssa (tuosta kokemusta kymmenistä tapauksista joiden takia taaskin koneella näpyttelen lausuntoja).

Kausikorteista ei haluata luopua (toiveita on tullut maksavilta asiakkailta). Kausikortit tulevat kirjanpidollisista syistä halvemmaksi kuin kertamaksut, koska jokaisesta tositteesta täytyy maksaa sama hinta, oli se sitten euron tai tuhat, kirjanpitäjälle. Lisäksi kausikortti on yksinkertaisempi. Ratapäivät valitettavasti joskus vielä keskellä kautta "elävät", eli meistä riippumattomista syistä siirtyvät. Tällöin tulee helvetillinen savotta kun rahoja pitää palauttaa, vaihtaa muihin päiviin jne. Tästä syystä pistetään päivät myyntiin mielellään vasta n. kuukausi-kaksi ennen tapahtumaa. Tänänkin vuonna kolmen päivän tapahtuma siirtyi kaksi viikkoa eteenpäin vasta alkukesästä ja olipa taas muutamaksi päiväksi ylimääräistä paperityötä.

Ammattiavusta en siis lähde säästämään ja toivoisin, ettei porukka kävisi tapahtumissa jotka on vedetty ns. vasemmalla kädellä ja ensihoitohenkilökunnasta ym. säästetty. Ahvenistolla pystyi aikoinaan tekemään ratapäivien järjestelyssä tilin kun iltapäivä/ilta maksoi 50 euroa ja myytiin eteenpäin hintaan 10 euroa/kuski. Myyntikateprosentit paukkuivat 75 ja 90:n välissä kun nyt ne ovat parhailtakin radoilta (Alastaro) keskimäärin jossain 10-15 paikkailla, tänä vuonna ei sitäkään.

Idea EA-taitoisista on hyvä, mutta käytäntö on osoittanut sen, että ammattilainen on ammattilainen ja amatööri on amatööri. Siinä on oma shownsa alkaa etsimään vessassa, syömässä, radalla, päiväunilla tai bensaa ostamassa olevaa vapaaehtoistaan kun mälli käy. Palkattu henkilöstö kuljettaa radiopuhelinta mukana ja ambulanssissa kulkee välineet. Loppupelissä tuo sirrankin kustannus (75-90 euroa/h) on aika halpaa. Siinä on kuitenkin kaksi ammattilaista töissä + kalliit vehkeet vuokralla. Tuohon tuntihintaan ei saa edes mopoaan huollatetuksi (37,5-45 euroa/h/tekijä).

Tuosta siis ei tingitä. Ajoharjoittelun aikana päivystävistä järkkäreistä voi tinkiä jos saa tekniikan korvaamaan lippupisteitä. Eli yksi on portilla ja yksi katsomossa tms. mistä hallitsee koko rataa ja kaadon sattuessa koko radalle punavalot. Tuossa saadaan muutama satanen per päivä säästettyä. Järkkäreille ollaan tarjottu majoitus, toinen tapahtumanjärjestäjä ilmeisesti ei. Tuotakin pitää harkita, siinä puhutaan kuitenkin tuhansista euroista vuodessa.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Powered by EzPortal