Kausikortti, toiveet ja tavoitteet ratapäiville

Aloittaja Tango, 19.09.12 - klo:00:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tango

19.09.12 - klo:17:45 #15 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:12 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Tango - 19.09.12 - klo:00:11
Olisi mielenkiintoista tietää, onko kausikortti järjestäjälle edullinen. Kuinka moneen päivään kausikorttilaiset keskimäärin osallistuvat ja kuinka moneen sellaiseen, jotka ilmankin olisivat loppuunmyytyjä? Ja jos kortit menevät kuin kuumille kiville, niin menisivätkö kaupaksi myös korkeammalla hinnalla?...
Palaan ambulanssikeskustelusta alkuperäiseen aiheeseen.

Jukka_R jo totesi, että kausikortti ei ole järjestäjälle edullinen. On varmaankin olemassa joku hinta, jolla se sitä on. Kun nyt katson kautta taaksepäin, niin voin sanoa, että olisin voinut maksaa kausikortista enemmänkin kuin sen 500 €, mutta tuskin tuplahintaa.

Keväällä korttia ostaessa tilanne oli toinen. Kausikortin ostaja kantaa tietysti saderiskin. Lisäksi ainakaan tällaista ns. normaalia elämää elävä ei voi olla varma siitä, miten moneen päivään pääsee. Tyypillisiä esteitä ovat usein vikonloppuun sijoittuvat tilaisuudet kuten häät, hautajaiset, ristiäiset ja tuttavien tai sukulaisten vierailut. Lisäksi on tietysti riski, että jo keväällä kaatuu radalla niin, että kausi päättyy siihen (uuden mopon saa rahalla, mutta ei ajokuntoa).

Näistä asioista varmaankin muodostuu kuva siitä, miten paljon kukin on valmis kausikortista maksamaan. Myös murmelan ehdotus, että myydään ajopäiviä ennen kauden alkua halvemmalla, on harkitsemisen arvoinen. Siinähän voisi myyntiaika olla esim. maaliskuu, jona aikana saisi ajopäiviä alennuksella, jolloin kassaan tulee rahaa heti samoin kuin kausikorteistakin. Kukaan tuskin silti ostaisi kaikkia päiviä, ei ainakaan kahteen paikkaan samana päivänä.  ::)

Mikään eri vaihtoehdoista ei varmaankaan sinänsä ole huono, kyse on enemmänkin hinnasta. Kausikortti hintaan 2000 € ei voi olla tappiollinen, mutta ei sitä kukaan ostaisi.

Jukka_R

19.09.12 - klo:18:18 #16 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:12 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Tango - 19.09.12 - klo:17:45
Lainaus käyttäjältä: Tango - 19.09.12 - klo:00:11
Olisi mielenkiintoista tietää, onko kausikortti järjestäjälle edullinen. Kuinka moneen päivään kausikorttilaiset keskimäärin osallistuvat ja kuinka moneen sellaiseen, jotka ilmankin olisivat loppuunmyytyjä? Ja jos kortit menevät kuin kuumille kiville, niin menisivätkö kaupaksi myös korkeammalla hinnalla?...
Palaan ambulanssikeskustelusta alkuperäiseen aiheeseen.

Jukka_R jo totesi, että kausikortti ei ole järjestäjälle edullinen. On varmaankin olemassa joku hinta, jolla se sitä on. Kun nyt katson kautta taaksepäin, niin voin sanoa, että olisin voinut maksaa kausikortista enemmänkin kuin sen 500 €, mutta tuskin tuplahintaa.

Keväällä korttia ostaessa tilanne oli toinen. Kausikortin ostaja kantaa tietysti saderiskin. Lisäksi ainakaan tällaista ns. normaalia elämää elävä ei voi olla varma siitä, miten moneen päivään pääsee. Tyypillisiä esteitä ovat usein vikonloppuun sijoittuvat tilaisuudet kuten häät, hautajaiset, ristiäiset ja tuttavien tai sukulaisten vierailut. Lisäksi on tietysti riski, että jo keväällä kaatuu radalla niin, että kausi päättyy siihen (uuden mopon saa rahalla, mutta ei ajokuntoa).

Näistä asioista varmaankin muodostuu kuva siitä, miten paljon kukin on valmis kausikortista maksamaan. Myös murmelan ehdotus, että myydään ajopäiviä ennen kauden alkua halvemmalla, on harkitsemisen arvoinen. Siinähän voisi myyntiaika olla esim. maaliskuu, jona aikana saisi ajopäiviä alennuksella, jolloin kassaan tulee rahaa heti samoin kuin kausikorteistakin. Kukaan tuskin silti ostaisi kaikkia päiviä, ei ainakaan kahteen paikkaan samana päivänä.  ::)

Mikään eri vaihtoehdoista ei varmaankaan sinänsä ole huono, kyse on enemmänkin hinnasta. Kausikortti hintaan 2000 € ei voi olla tappiollinen, mutta ei sitä kukaan ostaisi.

Mitään älyttömyyksiä nyt ei ole tarkoitus harkitakaan. Jos hinta oli nyt 499, niin joku 599 voisi olla lähellä totuutta ja yrityskortti (niitä meni vain pari) sitten hieman korkeampaan hintaan. Katsotaan missä tuossa menee kysyntä- ja tarjontakäyrien rajat, siitähän oikeassa elämssä näistä on kyse. Jos hinta on liian halpa, tulee tappelua (tuttu esimerkki kaupungin vuokra-asunnoista) ja jos se taas on liian suuri, niin sitten täytyy pyytää konsultti höpöttämään kuinka tarpeellinen tämä on juuri sinulle. Jälkimmäiseen ei ryhdytä, joten kokeillaan maltillista korotusta ja myyntimäärien tiputtamista + ennakkoon ostettavien päivien halventamista ja päiväkohtaista erittelyä (arkipäivät halvemmalla kuin prime time -aika). Paikan päällä tapahtuva lipunmyynti täytyy vetää järkevällä hinnalla (eli ei mitään 77,40,-) toimintojen yksinkertaistamiseksi ja nopeuttamiseksi.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

santerik

19.09.12 - klo:19:57 #17 Viimeisin muokkaus: 19.09.12 - klo:20:13 käyttäjältä jarska
Tuutataan nyt tähän topicciin kun täällä on noista rahajudansseista ym. puhe..

Pieni kysymys ratapäivien järjestäjille:

Kuinka tavallinen harrastaja pystyy omalla panoksellaan edesauttamaan harrastuksen jatkumista ja hintojen säilymistä kohtuullisena? (tai hintoja säilymään korkeina nousematta !#"¤%korkeiksi, miten kukakin haluaa nähdä)

Tähän saadaan luultavasti kohta vastaus, että ostamalla liput etukäteen ja ottamaan täten osaa sääriskiin. Lesson learned. Perheellisillä (joo mä tiedän, perhekortti o vähä kulunu..) tämä voi kesäaikaan tosin olla isommissa määrin hieman hankalaa. Pari laatuviikonloppua pystyy nappaamaan, mutta kovin paljoa ei päiviä voi etukäteen varata (kissanristijäiset, muksujen futisturnaukset, mopoilusta irralliset miehiset velvollisuudet). Jos kalenteriin eksyy yllärivapaa, niin siitä voi vähän reilummin maksaa jos radalla viimetingassa pääsee.

Toisena asiana usein nousee esiin talkoolaisten puute. Onko tavan hitaan ryhmän fatsolla muita mahdollisuuksia osallistua talkoohommiin kuin liputusvuorot? Toki yhdistyksen toimintaan liittyviä tehtäviä on varmaan olemassa, mutta näihin sujuvasti osallistuminen vaatisi melkein asumista pääkaupunkiseudulla. Onhan nykyään hienot etäyhteydet, mutta niiden kautta monen asian hoitaminen on ns. vehkeestä. "Täysipäiväiseen" talkootoimintaan (=yhdistysten tehtävät ym.) halukkaita on varmasti puolimahdotonta löytää, mutta jos päivän työpanoksella pystyy hyvälle asialle (=harrastukselleen) jotain tekemeen, niin kuvittelisin tekijöitä löytyvän. Toki voin olla tässä(kin) väärässä.

Liputusvuorolaisten "majoitusetua" (tämä siis niillä järjestäjillä, joilta sellainen löytyy) voisi mielestäni hieman harkita uudelleen. Yhtenä heittona voisi olla, että järjestäjä varaisi liputtajille majoituksen ja liputtajien pitäisi x viikkoa etukäteen ilmoittaa, haluavatko petipaikan ostaa. Mahdolliset perumiset toki aiheuttaisi sumplimista majoituksen järjestäjän kanssa (=työtä) mutta otettakoon tämä heittona. Tällä tavalla liputtajille järjestyisi varmasti yösija, jos niin haluavat. Jos parin tunnin lippuvuorolla saa ajaa n. viisi settiä, on se mielestäni riittävä korvaus. Liputtajien riittävyys karsituilla eduilla tosin tuskin selviää kuin kokeilemalla.

Ja kavereita pitää aina yllyttää mukaan, tämä lienee selvyys.

Mutta niin: mitkä on järjestäjien toiveet? Jukka_R varmaan antaa mp-tuen näkemyksen, mutta olisi mukava kuulla mielipiteitä myös muilta järjestäviltä tahoilta. Ovat varmasti pääsääntöisesti samansuuntaisia, mutta tokkopa tuosta haittaakaan olisi.

Jukka_R

Eipä noissa ratapäivien kustannussäästöissä ole juurikaan enää tiputettavaa. Järkkäreiden määrää voi tiputtaa hieman yllä mainitulla tavalla ja syystä. 20 järkkäriä on 20 x 60-70 euroa/päivä = 1.200-1.400 euroa, 10 = 600-700. Aivan noin suoraviivaisella kaavalla ei voi laskea, koska järkkäriksi tulevat eivät välttämättä pysty sitten maksamaan. Majoituksesta voi säästää Alastarolla sen 100 euroa/päivä (aika marginaalinen säästö), muilla radoilla sitten huomattavasti enemmän.

Kisahommissa säästöä tulee jos saadaan talkooväkeä enemmän. Niihin hintoihin voi vaikuttaa, etenkin SM-kisojen tapauksessa. Mutta näissä ajoharjoittelupäivissä hinnat on mitkä on.

Tässä karkeaa mistä voi lähteä laskemaan lipun hintaa (Alastaro)

Ratavuokra sähkö- jäte ym. maksuineen n. 3000 euroa
Ambulanssi n. 800 euroa
Majoitus n. 100 euroa
Muut kulut 200-300 euroa
------------------------
4.100-4.200 euroa/päivä

Tuohon sitten lintataan päälle kiinteät kulut (yhdistyksen toimitilat joissa ratakamoja säilytetään, nettisivut) sekä muuttuvat kulut (kirjanpito)

Näillä päästään sellaiseen n. 4.500-4.600 euroa/päivä -tasoon. Käyttöasteet ovat poutasäällä perjantai n. 40-50, la 90-100, su 80-90.

Kemoralla ja Botniaringillä ratavuokrat halvemmat, käyttöasteet huonommat ja muut kulut suuremmat.

Jos jonain päivänä Alastarolla on se 1,5 km pidempi lenkki, ratavuokra ennallaan jne niin silloin hyvinä päivinä voidaan ottaa enemmän kuskeja. Veikkaan, että johtaa kuitenkin hinnan korotukseen, jolloin järjestäjälle koituva taloudellinen hyöty sulaa siihen. Käytännössä yksi ruuhkan rajana menee n. 70 metriä/kuski. Eli jos radalla on pituutta 2700 m, niin 40 pyörää kun on samaan aikaan ajamassa, niin alkaa olemaan tukkoista.

Patenttiratkaisun keksijälle maksuton kausikortti. Itse olen noita pyöritellyt päässäni ja päissäni 12 vuotta enkä tuon parempaa ole keksinyt. Ehdotukset "pyydetään 50 % alennus ratayhtiöltä ja ambulanssilta" voi laittaa ihan omaan koriinsa.

Jonkun mielestä 600 tai 800 euron kausikortti, jolla pääsee ajamaan halutessaan n. 30 ratapäivää, on kallis. Jonkun toisen mielestä, joka on käynyt ulkomailla ajamassa ja maksamassa 400 puntaa/päivä, maksu ei ole niin kovin kallis. Eräällä tännekin kirjoittelevalla kuskilla menee viikonloppuna n. 1.500 euroa renkaisiin, joten veikkaan, että hänen mielestä kyseinen kortti ei ole kallis eikä 70 tai 80 euron ratamaksukaan. Kyse on valitettavasti kuitenkin moottoriurheilusta ja minun kaltaisella kuskilla rengaskulut ovat ratamaksuja suuremmat (oletuksella, että niitä ratamaksuja maksaisin).

Mutta eikun pähkimään. Ensi kevään ajoihin on hyvin aikaa pohtia ja puntaroida. Alastaron osalta alustavat päivät onkin jo selvillä ja loistavat päivät saatiin toukokuulta (helatorstai-sunnuntai). Prime-timea siis heti alkuun 3-4 päivää ja kun uusi ympäristölupa sallii ajot 08-20, niin ei ainakaan tunnit lopu kesken.

Toiseksi pohdiskelun aiheeksi voi laittaa ryhmäjaon. Mielestäni on järkevämpää laittaa suosituimmille päiville tiukemmat haarukat ja kuskeja vähemmän per ryhmä, eli esim. Alastarolle:

1. Sikanopea (1:28 tai nopeammin)
2. Nopea (1:35-1:28)
3. Keskinopea (1:35-1:45)
4. Hidas (1:45->)

Kuskeja per ryhmä maks. 30 = 120/päivä
Kolmeen jaettuna maks 40 = 120/päivä

Tuo 10 lisää per ryhmä ei tunnu isolta, mutta se on iso. Käytännössä aika harva nyt ajaa jokaista settiä, joten siellä pyörisi (nelijaolla) 15-25 pyörää kerrallaan ja illalla sitten muutama harva.

15 min setit voi unohtaa. Niitä on kokeiltu pari kertaa ja aina tulee 2-4 kertaa enemmän kaatoja per päivä ja kaikkien ajo menee vituralleen. Tämän vuoden surkein päivä oli eräs milloin kaatui 15 pyörää saman päivän aikana. Kun pari vielä kusi öljyt radalle, niin eipä siinä paljon muuta tekemistä ollut kuin keräillä noita. 20 minuutissa kuski ehtii ajaa aluksi ihan rauhassa ja kirrata sitten loppua kohti eikä tarvitse raivopäänä ajaa heti alkuun.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Hurja

Onko tuosta yrtyskortista jotain infoa jossain?

mic

Miten olisi ne päiväjaot? Jos ajot la & su niin vaikka la katukuskit ja seminopeet ja su sikanopeet ja kisakuskit? Ei siellä oikeasti ole aina tarvetta roikkua 7 päivää putkeen ja ajaa klo 8-20 joka settiä. Tai sitten aamupäivä katu ja iltapäivä kisakuskit tai toisinpäin.

Kyllä halukkaille riittää ratapäiviä ihan tarpeeksi vuoden aikana.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

tonibergholm

Lainaus käyttäjältä: mic - 19.09.12 - klo:22:32
Miten olisi ne päiväjaot? Jos ajot la & su niin vaikka la katukuskit ja seminopeet ja su sikanopeet ja kisakuskit? Ei siellä oikeasti ole aina tarvetta roikkua 7 päivää putkeen ja ajaa klo 8-20 joka settiä. Tai sitten aamupäivä katu ja iltapäivä kisakuskit tai toisinpäin.

Kyllä halukkaille riittää ratapäiviä ihan tarpeeksi vuoden aikana.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tää kyllä asettaa suomen kesässä aika eriarvoiseen asemaan...

Mane

Aika toimivalta tuntui näin vasta-alkajan näkövinkkelistä,tämä nykyinen järjestelmä shakehands_1
Raadot hoitu nopeesti ja lanssit sun muut ilmoitukset/jaot toimii!
Onko tarvetta muuttaa? hesse_ok
Ehkä se raha-asia sitten???
innocent_1

mic

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 19.09.12 - klo:22:43
Lainaus käyttäjältä: mic - 19.09.12 - klo:22:32
Miten olisi ne päiväjaot? Jos ajot la & su niin vaikka la katukuskit ja seminopeet ja su sikanopeet ja kisakuskit? Ei siellä oikeasti ole aina tarvetta roikkua 7 päivää putkeen ja ajaa klo 8-20 joka settiä. Tai sitten aamupäivä katu ja iltapäivä kisakuskit tai toisinpäin.

Kyllä halukkaille riittää ratapäiviä ihan tarpeeksi vuoden aikana.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tää kyllä asettaa suomen kesässä aika eriarvoiseen asemaan...

Eihän sitä koskaan tiedä sataako vai paistaako. Tuuripeliä se joka kerta on, kun radalle lähtee. Itse ainakin ostan aina lipun etukäteen tai sitten ilmoittaudun järkkäriksi. Eli paikalla ollaan satoi tai paistoi.

Voihan niitä päiviä ja aamu/iltapäiviä vaihdella sitten eri viikonloppuina jos "epäreilulta" tuntuu. Tällä vaan saataisin vauhtieroja pienemmäksi ja turvallisuutta paremmaksi.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: mic - 19.09.12 - klo:22:32
Miten olisi ne päiväjaot? Jos ajot la & su niin vaikka la katukuskit ja seminopeet ja su sikanopeet ja kisakuskit? Ei siellä oikeasti ole aina tarvetta roikkua 7 päivää putkeen ja ajaa klo 8-20 joka settiä. Tai sitten aamupäivä katu ja iltapäivä kisakuskit tai toisinpäin.

Kyllä halukkaille riittää ratapäiviä ihan tarpeeksi vuoden aikana.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tuon nyt voi unohtaa heti alkuun. Saa joku toinen kokeilla moista versiota. Tosin lupaan suostua heti kun täräytät lainapaperiin nimen alle ja maksat mut ulos. Saat hienon kolme vuotta vanhan läppärin kylkiäisenä ja mä käsken Yamahaa tekemään uuden R1:n ja ostan yrityskortin itselleni ja tulen ajamaan maksavana asiakkaana joka päivä ja lupaan olla kirjoittamatta nettiin yhtään mitään koko kaudella. Deal?
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Mane - 19.09.12 - klo:22:54
Aika toimivalta tuntui näin vasta-alkajan näkövinkkelistä,tämä nykyinen järjestelmä shakehands_1
Raadot hoitu nopeesti ja lanssit sun muut ilmoitukset/jaot toimii!
Onko tarvetta muuttaa? hesse_ok
Ehkä se raha-asia sitten???

Ei tarvitse muuta kuin saada parhailta päiviltä ryysis pois ja huonoimmille lisää maksavia asiakkaita. Sama ongelma kuin Stadin yökerhoissa. Lauantaina kyllä väkeä riittää, mutta melkoisen rauhallista on maanantai-iltaisin. Kalja tosin maksaa sen 10-15 kertaa enemmän kuin kotona juotu.

Lähiöräkälöissä homma taas hoituu toisin. Joka illalle on tulijaa ja meistä jokainen saa näiden sankareiden juomat maksaa. Harmi kun spurgut eivät harrasta rata-ajoa (itseni ja muutaman muun lisäksi). Olisi Kela varma maksaja ja maanantaista sunnuntaihin ajajaa piisaisi. Raatoautoja tosin pitäisi ehkä olla muutama enemmän ja kuskit eivät saisi hiekkakentälle kaatua tai ympäristöluvat menisivät.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

mic

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.12 - klo:22:55
Lainaus käyttäjältä: mic - 19.09.12 - klo:22:32
Miten olisi ne päiväjaot? Jos ajot la & su niin vaikka la katukuskit ja seminopeet ja su sikanopeet ja kisakuskit? Ei siellä oikeasti ole aina tarvetta roikkua 7 päivää putkeen ja ajaa klo 8-20 joka settiä. Tai sitten aamupäivä katu ja iltapäivä kisakuskit tai toisinpäin.

Kyllä halukkaille riittää ratapäiviä ihan tarpeeksi vuoden aikana.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Tuon nyt voi unohtaa heti alkuun. Saa joku toinen kokeilla moista versiota. Tosin lupaan suostua heti kun täräytät lainapaperiin nimen alle ja maksat mut ulos. Saat hienon kolme vuotta vanhan läppärin kylkiäisenä ja mä käsken Yamahaa tekemään uuden R1:n ja ostan yrityskortin itselleni ja tulen ajamaan maksavana asiakkaana joka päivä ja lupaan olla kirjoittamatta nettiin yhtään mitään koko kaudella. Deal?

Ok, dumpattu.

Ikävä kyllä se on niin, että jos lähtisin elämässä samoille raiteille kuin sinä, muussa kuin alkoholismissa, saat päinvastoin maksaa mulle lapaseen.

Onnea seuraavaan kesään joka tapauksessa, meikäläistä siellä näkyy todennäköisesti huomattavasti vähemmän. Katsotaan onko edes pyörää ensi kesänä. Jos vaikka vuokralaitteella tai jotain...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 19.09.12 - klo:21:39
Toiseksi pohdiskelun aiheeksi voi laittaa ryhmäjaon. Mielestäni on järkevämpää laittaa suosituimmille päiville tiukemmat haarukat ja kuskeja vähemmän per ryhmä, eli esim. Alastarolle:

1. Sikanopea (1:28 tai nopeammin)
2. Nopea (1:35-1:28)
3. Keskinopea (1:35-1:45)
4. Hidas (1:45->;)


mod_smilie_+1

Toissa kesänä Kemoralla oli sm-kisojen aikaan jaettu ajot neljään ryhmään. Siinä ehti mukavasti rentoutumaan ja riisumaan ajovarusteet settien välillä.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: santerik - 19.09.12 - klo:19:57
Liputusvuorolaisten "majoitusetua" (tämä siis niillä järjestäjillä, joilta sellainen löytyy) voisi mielestäni hieman harkita uudelleen. Yhtenä heittona voisi olla, että järjestäjä varaisi liputtajille majoituksen ja liputtajien pitäisi x viikkoa etukäteen ilmoittaa, haluavatko petipaikan ostaa. Mahdolliset perumiset toki aiheuttaisi sumplimista majoituksen järjestäjän kanssa (=työtä) mutta otettakoon tämä heittona. Tällä tavalla liputtajille järjestyisi varmasti yösija, jos niin haluavat. Jos parin tunnin lippuvuorolla saa ajaa n. viisi settiä, on se mielestäni riittävä korvaus. Liputtajien riittävyys karsituilla eduilla tosin tuskin selviää kuin kokeilemalla.

Ainakin orgin päivillä näyttää nuo lippuvuorot menevän kaupaksi ennen kuin ehtii kissaa sanoa, joten lisäetua siihen tuskin tarvitsee järjestää. Tällä hetkellä sillä parin tunnin työllä kuitenkin jo kuittaa ilmaisen ratapäivän + lounaan.

Enempi porukan tarvetta on tuolla järkkäri / kouluttajaosastolla kuin lipun varressa. Eli siis tarve on siitä porukasta, joka tekisi suht aktiivisesti jotain näiden asioiden eteen ympäri vuoden ja ilmestyy paikalle vaikka sattuukin se sadepäivä. Pienimmillään tuo työmäärä lienee jossain ~5 päivää / vuosi ja ylärajaa ei taida olla olemassa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Andy

Moi,
itse olen ollut järjestämässä MotOrgin ratapäiviä kausilla 2008-2010 ja mukana toiminnassa pienemmällä panoksella viimeiset kaksi kautta. Tähän kokemukseen perustuen muutama ajatus ja kommentti tähän keskusteluun.

Lippujen ennakkomyynti

MotOrgin ratapäivien ja muidenkin tilaisuuksien liput ovat myynnissä verkkokaupassa, jonka otimme käyttöön kaudella 2009, jos nyt ihan oikein muistan. Suurin syy tähän oli saada rahaliikenne sekä ostoprosessi automatisoidumpaan suuntaan. Aikaisemmin kaikki maksut tsekattiin käsin kuten myös ilmoittautumislistat väännettiin manuaalisesti. Nyt maksuliikenne kulkee lähes itsestään ja osallistujalistat saadaan tulostettua näppärästi kaupasta. Samalla myös lippuja on alettu ostaa yhä enemmän ennakkoon ja nykyään yhä useampi päivä on myyty jo ennakkoon loppuun. Toki tämä johtuu myös rajoitetusta ryhmäkoosta 25/ryhmä. Mutta kovinkaan montaa lippua emme enää myy paikan päällä. Asiakkaat siis kantavat sääriskiä kansamme. Toki tämä on johtanut myös kohtuullisen vilkkaaseen jälkimarkkinaan, jossa lippuja kysellään ja kaupataan, mutta sekin tuntuu toimivan ilman suurempia säätöjä.

Jäsenten toiveesta liput tulevat myyntiin kahdessa erässä, alkukausi touko-kesäkuu ensin ja heinä-syyskuu sitten vähän myöhemmin. Tämä siksi, ettei keväällä tarvitse ostaa kerralla koko kesän lippuja yms. Niin, ennakkomyynti aukeaa MotOrg ry:n jäsenille viikkoa aikaisemmin kuin muille.

Liputus- ja porttivahtipaikat menevät kaupaksi ensimmäisinä ja näitäkin tarjotaan ensisijaisesti ry:n jäsenille.

Meillä on ollut parilla kaudella myynnissä kausikorttikin, mutta se poistettiin valikoimasta tällä kaudella. Syynä on sen kannattamattomuus ja lisäksi se tuo oman haasteensa päivien kapasiteettiin. Nuo kausikortit olivat ikäänkuin normaalin kapasiteetin yli ja käytännössä siis suosituilla päivillä ryhmät olivat varsin täynnä kun kaikki kausikorttilaisetkin ilmestyivät paikalle. Toki tuota konseptia voisi hioa ja kehittää, mutta toistaiseksi kun lipunmyynti kulkee hyvin eikä varsinaista tarvetta ole tällaiselle tuotteelle, niin olemme käyttäneet priorisoineet rajattuja resursseja muihin juttuihin.

Lisäksi kun puhutaan kuluista, niin meillä isona kulueränä on myös hitaassa ryhmässä tarjoamamme ajotaitokoulutus. Kouluttajien eak-pätevyys sekä ihan juoksevat kulut ovat merkittävä osa kuluja.

Tässä siis hiukan näkemyksiä MotOrgin näkökulmasta. Ihan tuoreinta insightia itsellä ei parilta viime kaudelta ole, mutta varmasti nämäkin asiat avaaat tätä järjestelijän näkökulmaa.

//Andy

Powered by EzPortal