MotOrg ry:n ratapäivät 2012

Aloittaja heippa, 12.02.12 - klo:19:13

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Raaseri

Nyt oon ainakin kerran, melko varmasti kaksi, tänä kesänä tehty pahasti romua siksi että etujarrun paluureikä säiliöön on tukossa. Ekalla kerralla Kemorassa katsomosuoralla Juhannoksena mopo alkoi heittämään etukautta kuperkeikkaa. Jarrut kun lämpeää, jarruneste laajenee ja jos paluureikä on ummessa hirttää jarrut kiinni. Juhannuksena alla oli kaato ja lievästi taittunut vipu. R1sestä ei kai jäänyt kuin moottori käyttökelpoista.

Olkaahan tarkkoina kun vääntyneillä vivuilla ajelette ja uusia jarruja asentelette, varmistakaa että jarrukahvan mäntä liikkuu varmasti sen verran että paluu toimii. Wehnäkin jäi radalle Alastarossa kun jonkun mopoa sääti, samaisen syyn takia. Onneksi puikoissa oli Wehnä ja hirtti suht hitaassa kohtaa kiinni.

En toki tiedä onko tässä ollut sama mahdollista. Enkä veikkaile kun en edes paikalla ole ollut. Sanonpahan vaan kun mieleen tuli.


raukkis

Hiukan päivtystä tilanteeseen. Pahoittelut jos joku on yrittänyt viestittää tms. puhelin ollut kiinni reilu 2 vkoa operaattorin vaihtosotkujen jäljiltä eikä läppäriäkään ole jaksanu aukoa.
Vieläkin olen sairaalassa, ehkä loppuviikosta pois. Ensin sai jännittää säilyykö henki ja sitten säilyykö ruokatorvi. Nyt vaikuttaisi siltä että molemmat säilyy. Vasta eilen sain juoda vähäisiä määriä, huomenna ehkä saa jo maistaa ruokaakin. Hiukan pitkäksi kemora vkonloppu venähti.

Tämän hetkisen fiiliksen perusteella taisi harrastus loppua tähän, turhan itsekästä perhettä kohtaa vaarantaa enää henkeä. Jos en olisi lapsellinen tilanne vois olla toinen. Hyvän tuurini käytin jo onnettomuudessa ja sen seurauksissa. Varsinaisia läheltäpiti tilanteita tai ulosajoa/kaatumisia ei tätä ennen ollutkaan. Nyt vaan osu kohdalle sitten vähän reippaammin. Harmittaa vain kun ei ehtinyt koskaan kisan kisaa ajaa ja varikolla oli pääsääntöisesti hyvää porukkaa.

Mutta laittelen vielä jotain tietoa kunhan kotia pääsen ja saan pyörän ja varusteet katottua.




jarska

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 25.09.12 - klo:14:21
Hiukan päivtystä tilanteeseen. Pahoittelut jos joku on yrittänyt viestittää tms. puhelin ollut kiinni reilu 2 vkoa operaattorin vaihtosotkujen jäljiltä eikä läppäriäkään ole jaksanu aukoa.
Vieläkin olen sairaalassa, ehkä loppuviikosta pois. Ensin sai jännittää säilyykö henki ja sitten säilyykö ruokatorvi. Nyt vaikuttaisi siltä että molemmat säilyy. Vasta eilen sain juoda vähäisiä määriä, huomenna ehkä saa jo maistaa ruokaakin. Hiukan pitkäksi kemora vkonloppu venähti.

Tämän hetkisen fiiliksen perusteella taisi harrastus loppua tähän, turhan itsekästä perhettä kohtaa vaarantaa enää henkeä. Jos en olisi lapsellinen tilanne vois olla toinen. Hyvän tuurini käytin jo onnettomuudessa ja sen seurauksissa. Varsinaisia läheltäpiti tilanteita tai ulosajoa/kaatumisia ei tätä ennen ollutkaan. Nyt vaan osu kohdalle sitten vähän reippaammin. Harmittaa vain kun ei ehtinyt koskaan kisan kisaa ajaa ja varikolla oli pääsääntöisesti hyvää porukkaa.

Mutta laittelen vielä jotain tietoa kunhan kotia pääsen ja saan pyörän ja varusteet katottua.

Hyvä kun oot hengissä, toipumaan päin ja vähän kertoilit tilanteesta.
Yks jos toinenkin yrittäny laitella sulle tekstaria.
Todella harmi kun heti ensimmäinen mälli oli noin kova.
Ketään en neuvo, eikä varmasti tunnu siltä et radoille takas olis hinku, mut mieti joskus tilannetta uudelleen, lähtee se henki monesti tuolla tien päälläkin.
Jos jossain vaiheessa kaipailet Firebladen mittaristoa, niin se on mulla...kaveri löys sen kuvauskeikalla, radan varrelta.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 25.09.12 - klo:14:21
Tämän hetkisen fiiliksen perusteella taisi harrastus loppua tähän, turhan itsekästä perhettä kohtaa vaarantaa enää henkeä. Jos en olisi lapsellinen tilanne vois olla toinen.

Ollaan varmaan mietitty samanlaisia ajatuksia. Kovasti olen onnettomuuteni jälkeen pohdiskellu onko oikein jatkaa tätä harrastusta ja mitä läheiset miettii, kun lähden radalle.  Mutta, elossa ollaan. Tähän ikään mennessä kavereita on lähteny juopottelun, syövän, itsemurhien ja onnettomuuksien takia. Tämä peli ei ole reilua. Vaikka ois kuin hyvät kortit kädessä, niin lähtö voi tulla.

Läheisten huolta olen yrittänyt vähentää vertaamalla ratailun turvallisuutta muihin lajeihin. Esim ratsastuksessa, jota muu perheeni harrastaa, kuolee ratsastaja/vuosi, ratailussa kuski kymmenessä vuodessa.
Nykyään lähettelen "hienosti menee, aurinko paistaa" tekstareita melkein joka setin jälkeen.
Jos teillä kotona asia kovasti pohdituttaa, niin meiltä vois löytyä "sijaistukea". Avopuoliso on luvannut vastailla puhelimeen, jos jonkun "kaatuneen" puoliso soittaa. Yv:llä saa puhelinnumeron.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.12 - klo:15:46
Esim ratsastuksessa, jota muu perheeni harrastaa, kuolee ratsastaja/vuosi, ratailussa kuski kymmenessä vuodessa.

Lajia sen enempää mustamaalaamatta voisin sanoa luvun olevan vähän suuremman. Näistä jotka itse tiedän/tunnen, niin

1. 1998 erään kerhon pj Ahvenistolla
2. 2007 suomalainen rataharrastaja kuoli Espanjassa treenaillessaan
3. 2007 suomalainen rataharrastaja kuoli Motoparkissa ns. vapaissa harjoituksissa
4. 2009 purkkiorja kuoli Motoparkissa SM-kisojen yhteydessä
5. 2011 eräs YCC:n kuski kuoli ns. vapaissa harjoituksissa Kemoran moottoriradalla (olin itse paikalla elvyttämässä)

Laji on vaarallinen ja siksi pyrimme omissa harjoituksissa, kisoissa jne. pitämään tiukkaa kuria jotta vaarallisuus pysyisi järkevissä mittasuhteissa.

Junan alle kuolleita tunnen enemmän kuin radalla menehtyneitä. Itsarinkin tekijöitä tunnen/tiedän verrattomasti enemmän, jopa hukkuneita. Vaarallisinta on kuitenkin elämä. Yli 99 % ihmisistä ei selviä elämästä hengissä, ei edes Juice.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

pienisopoapina

25.09.12 - klo:17:20 #66 Viimeisin muokkaus: 25.09.12 - klo:17:27 käyttäjältä pienisopoapina
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 25.09.12 - klo:17:00
Lajia sen enempää mustamaalaamatta voisin sanoa luvun olevan vähän suuremman.
Tuo mun lukema oli lainattu vähän aikaa sitten julkaistusta lehtijutusta. Itsekin tiesin sen olevan hiukan väärä, mutta en sitä kotona oikaissut.

Onnettomuuksista ja kuolentapauksista kertominen ei ole mustamaalamista. Ne pitää tunnustaa, pohtia niiden syitä ja toimia niiden ehkäisemiseksi. Mp-tuki ansaitsee kiitoksen rataturvallisuusasenteestaan. Vaikka välillä ehdottelen jotain muuta, on parempi, että iso ratapäiväjärjestäjä on enempi turvallisuutta ajatteleva kuin turvallisuutta väheksyvä.

Tämmönenkin tieto löytyi:
"Töölön sairaalan neurokirurgian klinikan osastonylilääkärin Juha Öhmanin mukaan ratsastus aiheuttaa enemmän vakavia aivovammoja ja kuolemantapauksia kuin yksikään toinen urheiluharrastus.

- Ratsastus vaatii keskimäärin useamman kuin yhden kuolemantapauksen vuodessa. Vakavia onnettomuuksia tulee vuosittain kymmeniä, Öhman arvioi.

Monissa ratsastusta suositummissa urheiluharrastuksissa tulee lukumääräisesti enemmän vammoja, mutta Öhmanin arvion mukaan ratsastus aiheuttaa eniten vakavia aivovammoja ja niistä johtuvia kuolemantapauksia" "
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.09.12 - klo:17:20
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 25.09.12 - klo:17:00
Lajia sen enempää mustamaalaamatta voisin sanoa luvun olevan vähän suuremman.
Tuo mun lukema oli lainattu vähän aikaa sitten julkaistusta lehtijutusta. Itsekin tiesin sen olevan hiukan väärä, mutta en sitä kotona oikaissut.

Onnettomuuksista ja kuolentapauksista kertominen ei ole mustamaalamista. Ne pitää tunnustaa, pohtia niiden syitä ja toimia niiden ehkäisemiseksi. Mp-tuki ansaitsee kiitoksen rataturvallisuusasenteestaan. Vaikka välillä ehdottelen jotain muuta, on parempi, että iso ratapäiväjärjestäjä on enempi turvallisuutta ajatteleva kuin turvallisuutta väheksyvä.

Tämmönenkin tieto löytyi:
"Töölön sairaalan neurokirurgian klinikan osastonylilääkärin Juha Öhmanin mukaan ratsastus aiheuttaa enemmän vakavia aivovammoja ja kuolemantapauksia kuin yksikään toinen urheiluharrastus.

- Ratsastus vaatii keskimäärin useamman kuin yhden kuolemantapauksen vuodessa. Vakavia onnettomuuksia tulee vuosittain kymmeniä, Öhman arvioi.

Monissa ratsastusta suositummissa urheiluharrastuksissa tulee lukumääräisesti enemmän vammoja, mutta Öhmanin arvion mukaan ratsastus aiheuttaa eniten vakavia aivovammoja ja niistä johtuvia kuolemantapauksia" "

Tuollaiset faktatiedot ovat aina vähän monitulkintaisia. Itseäni kiinnostaisi tietää vammautumisten ja kuolemien määrät:
a) faktisesti
b) harrastajamäärään suhteutettuna
c) harrastustunteihin suhteutettuna

Suomalaisista RR:iä harrastaa aika harva 12kk/v, jääkiekkoa ja ratsastusta varmaankin useampi, yli 4kk kuitenkin. Base-hyppyjä vai mitä ovatkaan, harrastaa varmastikin aika harva, samoin vuorikiipeilyä, mutta jotenkin uskaltaisin epäillä, että harrastajamäärään suhteutettuna kuolemantapauksia noissa lajeissa tulee enemmän kuin tässä lajissa tai hevosurheilussa. Toisaalta taas jos kyhjötät vuorella viikon (lienee kertareissu vähän enemmän, mitä lie 3-6 vko) niin tunteja tulee 168 joka vastaa reilua viittäsataa ajovuoroa (20 min). Taitaa olla harvassa ne kuskit jotka Suomessa pääsevät treenaamaan sata ratapäivää ja ajaisivat aina sen viisi x 20 min ja tuon kun kertoo 3-6:lla, niin loppuu treenaajat maailmastakin.

Summa summarum. Tässä lajissa valitettavasti voi rauhallinen, kokenut ja järkeväkin kuski vammautua vakavasti tai kuolla kun huono tuuri käy. Tästä esimerkkinä Tero T viime vuodelta. Jatkuvasti kärsällään olevat koheltajat taas saattavat selvitä mustelmitta kymmenistä kaatumisistaan.

Seuraavaa ratapäivää odotellessa...
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

heippa

Voin vähän valaista, kun tuo ratsastus ja ratailu on kumpikin harrastuksena.
Ratsastusta oon harrastanut 23 vuotta -> vammoja 0 (muutama mustaa varvasta ja hampaanjälkiä ei lasketa) Mutta lukemattomia kertoja alas selästä tulleena ja aina eri tavalla ja jopa päälleen, voi sanoa että tuuria on monesti ollut matkassa. Varsinki pentuna sitä tuli tippuiltua monestiki päivässä. Onneksi näin aikuisena ei oo mtn sattunu (koputtaa puuta).
Ratailua oon harrastanut 6 vuotta -> vammoja 0 ja kaatoja on 2 sattunut tänä aikana. (Varikolta paikallaan ei lasketa).

Mutta mitä oon nähnyt muille sattuvan molemmissa lajeissa, niin kyllä sitä tapahtumaa on paljon enemmän tuossa hevoslajissa. Viimeksi viime viikolla sai tallikaveri kaviosta naamaan. Oli tuuri että hepalla ei ollu kenkiä, ois ollu pahempaa tuhoa sillo. Ja yksi rouva vaan tippu alas kun heppa käänty kulmassa ja rouva jatkoi matkaa suoraan.

Mutta kyllä se harrastajakunta on paljon suurempaa heppapuolella ja kirjavampaa. Ja tämä vaikuttaa noihin tilastoihin varmasti jotenkin. Tai pitäisi ainakin. Ja jos oikeesti tulet sieltä hepan selästä 23 vuodessa ~100 (kärjistäen) kertaa alas, niin kyllähän siinä mahdollisuus on jo kuuluisaan myrphyn lakiin.

Toisaalta kyllähän sitä ois pitäny minullekin jo sattua jotain vakavaa jommassa kummassa harrastuksessa, mutta kaipa sitä on pitänyt ns. jären päässä näitä tehdessään. Mutta itse en kyllä pidä kumpaakaan lajia hengenvaarallisena. Näitä tilastokuolemia sattuu varmasti golfissakin ja petankissakin. Enemmän minuu pelottaa ajaa kehä ykkösellä ruuhka-aikaan kuin radalla tai hevosen selässä. Mutta aina voi se huono nakki sattua, etta kaikki menee huonoimman mukaan, mutta voi se sattua noissa omissa portaissakin.

Raukkikselle tsemppiä ja kyllähän se on ihan hyvä vähän hengähdystaukoa ottaa ja arvioida elämää "uusin silmin". Tekee omat päätökset aikanaan, eikä ikinä pidä sanoa ettei ikinä. Mieli ja elämä muuttuu, eikä tollasen jälkeen pidä kiirehtiä mihinkään.

M1uQ

Lainaus käyttäjältä: raukkis - 25.09.12 - klo:14:21
Hiukan päivtystä tilanteeseen. Pahoittelut jos joku on yrittänyt viestittää tms. puhelin ollut kiinni reilu 2 vkoa operaattorin vaihtosotkujen jäljiltä eikä läppäriäkään ole jaksanu aukoa.
Vieläkin olen sairaalassa, ehkä loppuviikosta pois. Ensin sai jännittää säilyykö henki ja sitten säilyykö ruokatorvi. Nyt vaikuttaisi siltä että molemmat säilyy. Vasta eilen sain juoda vähäisiä määriä, huomenna ehkä saa jo maistaa ruokaakin. Hiukan pitkäksi kemora vkonloppu venähti.

Tämän hetkisen fiiliksen perusteella taisi harrastus loppua tähän, turhan itsekästä perhettä kohtaa vaarantaa enää henkeä. Jos en olisi lapsellinen tilanne vois olla toinen. Hyvän tuurini käytin jo onnettomuudessa ja sen seurauksissa. Varsinaisia läheltäpiti tilanteita tai ulosajoa/kaatumisia ei tätä ennen ollutkaan. Nyt vaan osu kohdalle sitten vähän reippaammin. Harmittaa vain kun ei ehtinyt koskaan kisan kisaa ajaa ja varikolla oli pääsääntöisesti hyvää porukkaa.

Mutta laittelen vielä jotain tietoa kunhan kotia pääsen ja saan pyörän ja varusteet katottua.
Pikaista paranemista! Meinasin tuossa soitellakki, mutta enpä kehdannut, kun et ole tännekään kirjoitellut. Nytpä se syykin selvisi.

app

14.10.12 - klo:12:52 #70 Viimeisin muokkaus: 14.10.12 - klo:14:24 käyttäjältä app
En millään muista missä ketjussa oli juttua saavutetuista ajoista, kiihdytettäessä 0-100, ja 100-200 km/h. Orgin päivillä 18.8 Raaseri joutui vahingossa minun mopolla lähtöharjoitukseen mukaan, ja nyt sain kaivettua dataloggerista tuon startin. Tässä ensin satelliitin mukainen, ja sitten nopeusmittarin mittaamat lukemat. Pienen pientä heittoa on alku- ja loppunopeuksissa, mutta niin häviävän pieniä, ettei aikoihin juuri vaikuta.

0-100 satelliitista. 3,29 s, ja takapyörältä 3.35 s.

Aika on pirun hyvä, ottaen huomioon että on lainamopo, ja ensimmäinen startti koskaan kyseisellä laitteella. Vertailun vuoksi tähän lukema 2010 ruotsissa tehdystä Bike-lehden ratatestistä tulos 3.65. Ei paljon auta alustat tai race-ecut tässä, koska se on puhtaasti kuskin hanskassa, miten paikaltaan lähtee.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: app - 14.10.12 - klo:12:52
En millään muista missä ketjussa oli juttua saavutetuista ajoista, kiihdytettäessä 0-100, ja 100-200 km/h. Orgin päivillä 18.8 Raaseri joutui vahingossa minun mopolla lähtöharjoitukseen mukaan, ja nyt sain kaivettua dataloggerista tuon startin. Tässä ensin satelliitin mukainen, ja sitten nopeusmittarin mittaamat lukemat. Pienen pientä heittoa on alku- ja loppunopeuksissa, mutta niin häviävän pieniä, ettei aikoihin juuri vaikuta.

0-100 satelliitista. 3,29 s, ja takapyörältä 3.35 s.

Aika on pirun hyvä, ottaen huomioon että on lainamopo, ja ensimmäinen startti koskaan kyseisellä laitteella. Vertailun vuoksi tähän lukema 2010 ruotsissa tehdystä Bike-lehden ratatestistä tulos 3.65. Ei paljon auta alustat tai race-ecut tässä, koska se on puhtaasti kuskin hanskassa, miten paikaltaan lähtee.

Löytyiskö sieltä app vielä siitä aiemmasta setistä 100-200 väliseen kiihdytykseen käytettyä aikaa?

app

27.10.12 - klo:16:33 #72 Viimeisin muokkaus: 27.10.12 - klo:16:35 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 27.10.12 - klo:13:39
Lainaus käyttäjältä: app - 14.10.12 - klo:12:52
En millään muista missä ketjussa oli juttua saavutetuista ajoista, kiihdytettäessä 0-100, ja 100-200 km/h. Orgin päivillä 18.8 Raaseri joutui vahingossa minun mopolla lähtöharjoitukseen mukaan, ja nyt sain kaivettua dataloggerista tuon startin. Tässä ensin satelliitin mukainen, ja sitten nopeusmittarin mittaamat lukemat. Pienen pientä heittoa on alku- ja loppunopeuksissa, mutta niin häviävän pieniä, ettei aikoihin juuri vaikuta.

0-100 satelliitista. 3,29 s, ja takapyörältä 3.35 s.

Aika on pirun hyvä, ottaen huomioon että on lainamopo, ja ensimmäinen startti koskaan kyseisellä laitteella. Vertailun vuoksi tähän lukema 2010 ruotsissa tehdystä Bike-lehden ratatestistä tulos 3.65. Ei paljon auta alustat tai race-ecut tässä, koska se on puhtaasti kuskin hanskassa, miten paikaltaan lähtee.

Löytyiskö sieltä app vielä siitä aiemmasta setistä 100-200 väliseen kiihdytykseen käytettyä aikaa?

Samalta setiltä katsoin neljä eri kierrosta, ja kaksi parasta oli molemmat 3.58 s. Nopeudet: 98.7-->198.9 ja 101.6-->200.8. Menee alle 7 sekuntia kun tuota laskee yhteen. Se on ~0.4 s parempi kuin Bike-lehden testaaja sai Ruåtsissa.

En viitsi enää kaivaa läppäriä esin, mutta on uskomattoman lyhyt matka kahvilanmutkasta siihen kun on tasan sata taulussa. Arviolta ennen kuin se lyhyt alamäen pätkä on loppu.

app

Kaivoin myös 4 omaa kierrosta esiin, ja parhaat (100-200 km/h) olivat 3.59 ja 3.62. Perskutarallaa. Oma pyörä jolla on sen tuhat kertaa avannut täysiä tuossa kohtaa, ja mun oma painokin (68-70 kg) lienee vähintään 10 kg vähemmän kun Raaserilla, ja turpaan tulee tässäkin, vaikka suora tie ja sadasta saa lähteä avaamaan. Ei se auta kun rreeniä lisää.

Sellaisen yksityiskohdan huomasin että 3-4 kymppää oli huonompi tulos parilla muulla kierroksella samalla setillä. Tarkoittaa sitä että huono avaus, ja melkein sen kokonaisen sekunnin häviät pääsuoralla pelkästään!!! Kannattaa olla huolellisempi sen asennon kanssa, ja muutenkin.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 27.10.12 - klo:17:08
Sellaisen yksityiskohdan huomasin että 3-4 kymppää oli huonompi tulos parilla muulla kierroksella samalla setillä. Tarkoittaa sitä että huono avaus, ja melkein sen kokonaisen sekunnin häviät pääsuoralla pelkästään!!! Kannattaa olla huolellisempi sen asennon kanssa, ja muutenkin.

Yks lisähaaste sulle ens kesäks; aja in-lap, kolme kierrosta, ja out-lap, ja yritä saada niiden kolmen kierroksen huippunopeus pääsuoralla 0,4kmh:n sisään.
Itsehän onnistuin siinä vahingossa: 216.7, 216.5, 216,9.  :o
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal