Luistokytkimet

Aloittaja Juha_K, 24.09.12 - klo:07:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juha_K

10.05.13 - klo:14:16 #15 Viimeisin muokkaus: 10.05.13 - klo:20:20 käyttäjältä Juha_K
STM luiston säädöstä kysymys, eli nykyisellä 50kg jousella kierrokset nousee noin 9000 (max tehot 13 500). Moottorijarru on aika mieto ja tuli vaan mieleen, että miten noi on yleensä säädetty. Mulla ei ole kokemusta muista kytkimistä, niin ei oikein osaa sanoa. Hyvä tolla on ajaa, mutta jotenkin tuntuu, että voisi kiertää vähän korkeammalla jarruissa.  :-\

edit. Pääjousi on 10kg (140kg) jäykempi kuin vakio, niin pitäisikö myös toisiojousta muuttaa samassa suhteessa?
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: paaton - 04.08.13 - klo:16:19
Jäi kemoralla ajot vähiin luistokytkintä säädellessä ja keulaputken  vuodon vuoksi. Mutten olisi kyllä uskonut yhden luistokytkimen vaikuttavan noin paljoa. Aloin nyt kotimatkalla funtsimaan, mitä lauantaina tapahtui...

Takapainoinen ajoasento muuttui kerrasta normaaliksi, kun perä ei enää pomppinutkaan jarruissa. Mutta sen jälkeen vauhdin kasvaessa pomppiminen alkoi taas. Keula helähti pohjaan useassa jarrussa. Tajusin vasta nyt, että se johtuu painopisteen muutoksesta. Samoin perän pito heikkeni reilusti, liukkaalla renkaalla ajamisesta ei tullut yhtään mitään.

Nyt ajattelin viedä keulan shimmattavaksi, jotta saisin lisää varaa jarruihin. Samoin nostan nyt keulan takaisin vakio korkeuteen. Mullahan on ollut se 5mm alempana, koska mopo ei ole kääntynyt mihinkään.

Paljon vaikuttaa yksi pieni luistokytkin. Saa korjata, jos ajattelin jotain väärin.

Tavallaan asian vierestä, mutta heräsi kysymys, että millaisella luistokytkimen setupilla nyt loppupelissä ajoit?

Ja varmaan sen jo tiesitkin, mutta pohjaamista ei välttämättä kannata lähteä poistamaan shimmaamalla, vaan oikeilla jousilla, oikealla esijännityksellä sekä oikealla määrällä öljyä keulassa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

paaton

Ensin koetin kahdella tyhmällä rikalla, eli ainoastaan yksi jousi oli paikallaan. Tuota tosiaan näyttävät käyttävän jenkeissä, vaikka se hurjalta kuulostaakin. Minusta kytkin luisti ylöskin päin ja laitoin toisen jousirikan paikalleen. Tuo ylöspäin luistaminen saattoi kyllä johtua siitäkin, kun muutama levy pyörähti eri paikkoihin. Ei vaan ollut varalevyjä mukana, niin en halunnut testailla tuota yhdellä jousella ajamista enempää. Ero tuossa oli kyllä iso. Käytännössä moottorijarrua ei ollut lainkaan. Koetan vielä myöhemmin tuota yhden jousen pakettia. Mulla ne oli nyt 1-0-0, mutta jenkki foorumilla olivat laittaneet 0-1-0.

Painumat oli kyllä ainakin vielä viime kesänä ihan tontilla. Mutta tosiaan, jousillahan tuo nyt varmaan kannattaisi hoitaa. Jos ja kun pohjaaminen johtuu nyt tuosta edempänä istumisesta. Näytti olevan keulan sisäänmenokin vielä ihan vakio säädöissä. Jäi kyllä sen puolesta ihan ok fiilis, että huomasi ensimmäistä kertaa miten paljon pyörän asento vaikuttaa takarenkaan pitoon. Sehän se siinä muuttui, kun istuma paikka vaihtui. Täytyy nyt tarkisetella vielä nuo paiunumat. Ja ehkä löysätä takapäätä ensin.

Helpointa olisi tietty ajaa vieläkin tuolla takana, mutta kyllä mutkiin on huomattavasti helpompi tulla tuolta edestä.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: paaton - 12.08.13 - klo:22:06
Ensin koetin kahdella tyhmällä rikalla, eli ainoastaan yksi jousi oli paikallaan. Tuota tosiaan näyttävät käyttävän jenkeissä, vaikka se hurjalta kuulostaakin. Minusta kytkin luisti ylöskin päin ja laitoin toisen jousirikan paikalleen. Tuo ylöspäin luistaminen saattoi kyllä johtua siitäkin, kun muutama levy pyörähti eri paikkoihin. Ei vaan ollut varalevyjä mukana, niin en halunnut testailla tuota yhdellä jousella ajamista enempää. Ero tuossa oli kyllä iso. Käytännössä moottorijarrua ei ollut lainkaan. Koetan vielä myöhemmin tuota yhden jousen pakettia. Mulla ne oli nyt 1-0-0, mutta jenkki foorumilla olivat laittaneet 0-1-0.

Painumat oli kyllä ainakin vielä viime kesänä ihan tontilla. Mutta tosiaan, jousillahan tuo nyt varmaan kannattaisi hoitaa. Jos ja kun pohjaaminen johtuu nyt tuosta edempänä istumisesta. Näytti olevan keulan sisäänmenokin vielä ihan vakio säädöissä. Jäi kyllä sen puolesta ihan ok fiilis, että huomasi ensimmäistä kertaa miten paljon pyörän asento vaikuttaa takarenkaan pitoon. Sehän se siinä muuttui, kun istuma paikka vaihtui. Täytyy nyt tarkisetella vielä nuo paiunumat. Ja ehkä löysätä takapäätä ensin.

Helpointa olisi tietty ajaa vieläkin tuolla takana, mutta kyllä mutkiin on huomattavasti helpompi tulla tuolta edestä.

Ok.

Toki voit laittaa millaiset setupit haluat sinne luistopuolelle, mutta jo manuaalikin sanoo, että minimi on kaksi luistopuolen jousta + kolme shimmilevyä + KIT-mutteri. Kolme shimmilevyä + KIT-mutteri ovat yhtä paksut kuin vakio mutteri. Se menee meinaan jo aika löysäksi sillä pelkällä kahdella jousilevyllä... itse en uskaltaisi lyödä löysemmäksi, vaikka olisi KIT - mallin tiukemmat puristuspuolen jouset.

Itse uskon mielelläni Yamahan insinöörejä ja pysyttelen heidän antamissa raameissa. Itsellä kun ei ole tietoa, eikä kokemusta minne kaikkialle muualle tuo kytkimen rakenteissa vaikuttaa. Voi meinaan tulla aika kallis kokeilu....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

paaton

Pakettihan oli tosiaan saman paksuinen ja se luisti kyllä selvästi enemmän, mitä kahdella jousella. Tykkäsin kyllä ajaa sillä. Eli kittinä saa jäykemmät puristusjouset. Saako noita tilattua yamahacenteriltä?

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: paaton - 12.08.13 - klo:22:23
Pakettihan oli tosiaan saman paksuinen ja se luisti kyllä selvästi enemmän, mitä kahdella jousella. Tykkäsin kyllä ajaa sillä. Eli kittinä saa jäykemmät puristusjouset. Saako noita tilattua yamahacenteriltä?

Puristusjousia pitäisi saada. Luistopuolen jouset on vakioita.

Mutta luistopuolella se yksi sakarajousi on liian vähän. Se puristuspuolen tiukentaminen ei korvaa sitä luistopuolen löysyyttä, oli siellä sitten kuinka monta prikkaa tahansa luistopuolella sen sakarajousen päällä. Ne sakarat kun kuitenkin antaa paineen sille kytkinrummulle ja olen nähnyt aika useasti katkenneita sakaroita kytkimen sisällä, vaikka kaikki kolme sakarajousta ovat paikoillaan olleetkin. Eli ne sakarajouset joutuu aika kovalle rasitukselle ja mitään takeita ei siis ole, että kuinka kauan yksi sakarajousi sitä painetta sekä rasitusta kestää, kun ei siellä aina kestä kaikki kolmekaan....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

paaton

Tuossa on varmaan syy siihen, miksi yamaha suosittelee sinne kahta. Se yksi peltinen jousi on tosiaan aika kovilla siellä. Kannattaa varmasti ostaa noita jousia varalle ja vaihtaa useammin. Olen itsekkin kuullut noista jousten katkeamisesta. Mutta parempi se oli ajaa yhdellä. Ero oli oikeasti iso.

http://tracktalk.nesba.com/showthread.php?t=21520

http://www.r6-forum.com/forums/showthread.php?t=211554

murmela

Lainaus käyttäjältä: paaton - 12.08.13 - klo:22:06
Mulla ne oli nyt 1-0-0, mutta jenkki foorumilla olivat laittaneet 0-1-0.
Tuo 0-1-0 on hellempi sille ainoalle sakarajouselle, koska se ei joudu taipumaan niin paljoa kuin 1-0-0 kompositiossa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.08.13 - klo:22:53
Lainaus käyttäjältä: paaton - 12.08.13 - klo:22:06
Mulla ne oli nyt 1-0-0, mutta jenkki foorumilla olivat laittaneet 0-1-0.
Tuo 0-1-0 on hellempi sille ainoalle sakarajouselle, koska se ei joudu taipumaan niin paljoa kuin 1-0-0 kompositiossa.

On totta, että se on hellempi, mutta myös samalla rankempi kytkinlevyille. Tuolloin kun se yksi jousi ei anna niinkään paljoa painetta kytkinrummulle ja siten pääsee kytkin nousemaan helpoimmin auki ja itse puristavat kytkinjouset joutuu kovemmalle rasitukselle, sekä tätä kautta kytkin alkaa luistamaan helpommin.

Uskaltaisin väittää, että siihen on ihan syynsä, miksi Yamahan insinöörit ovat määritelleet nuo eri setupit sekä suositukset / rajat jousien määrällä.

Tuskin pari suomalaista insinööriä on viisaampia, kuin repullinen Hokkaidolaisia alansa ammattilaisia.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 13.08.13 - klo:22:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.08.13 - klo:22:53
Lainaus käyttäjältä: paaton - 12.08.13 - klo:22:06
Mulla ne oli nyt 1-0-0, mutta jenkki foorumilla olivat laittaneet 0-1-0.
Tuo 0-1-0 on hellempi sille ainoalle sakarajouselle, koska se ei joudu taipumaan niin paljoa kuin 1-0-0 kompositiossa.

On totta, että se on hellempi, mutta myös samalla rankempi kytkinlevyille. Tuolloin kun se yksi jousi ei anna niinkään paljoa painetta kytkinrummulle ja siten pääsee kytkin nousemaan helpoimmin auki ja itse puristavat kytkinjouset joutuu kovemmalle rasitukselle, sekä tätä kautta kytkin alkaa luistamaan helpommin.

Väittäisin että jos luistokytkin aukeaa enemmän, niin silloin kytkinlevyt joutuvat pienemmälle rasitukselle, kuin pienellä aukeamisella.
Siitä olen samaa mieltä että kytkinjouset joutuvat hieman kovemmalle rasitukselle suuremmalla aukeamisella. Mutta toisaalta kytkinjousien liikelaajuus on huomattavasti suurempi kuin sakarajousien, joten siinä suhteessa rasituksen lisääntyminen ei ole kovin suurta.
Ja edelleenkin se yksinäinen sakarajousi on "varmasti" se ensimmäinen komponentti joka tuosta laukeaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: murmela - 13.08.13 - klo:23:02
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 13.08.13 - klo:22:43
Lainaus käyttäjältä: murmela - 12.08.13 - klo:22:53
Lainaus käyttäjältä: paaton - 12.08.13 - klo:22:06
Mulla ne oli nyt 1-0-0, mutta jenkki foorumilla olivat laittaneet 0-1-0.
Tuo 0-1-0 on hellempi sille ainoalle sakarajouselle, koska se ei joudu taipumaan niin paljoa kuin 1-0-0 kompositiossa.

On totta, että se on hellempi, mutta myös samalla rankempi kytkinlevyille. Tuolloin kun se yksi jousi ei anna niinkään paljoa painetta kytkinrummulle ja siten pääsee kytkin nousemaan helpoimmin auki ja itse puristavat kytkinjouset joutuu kovemmalle rasitukselle, sekä tätä kautta kytkin alkaa luistamaan helpommin.

Väittäisin että jos luistokytkin aukeaa enemmän, niin silloin kytkinlevyt joutuvat pienemmälle rasitukselle, kuin pienellä aukeamisella.
Siitä olen samaa mieltä että kytkinjouset joutuvat hieman kovemmalle rasitukselle suuremmalla aukeamisella. Mutta toisaalta kytkinjousien liikelaajuus on huomattavasti suurempi kuin sakarajousien, joten siinä suhteessa rasituksen lisääntyminen ei ole kovin suurta.
Ja edelleenkin se yksinäinen sakarajousi on "varmasti" se ensimmäinen komponentti joka tuosta laukeaa.

Käsitykseni mukaan vähemmillä sakarajousilla kytkin aukeaa vain herkemmin, ei yhtään sen enempää kuin kolmellakaan. Kytkinrummun rampit kun määrittelee sen kuinka paljon kytkinrumpu pääsee nousemaan ja samalla aukasemaan kytkinpakkaa. Jouset vain määrittävät sen millaisella vastuksella ja kuormituksella aukeaminen tapahtuu.

Se mihin perustan tuon kytkinlevyjen suuremman rasituksen on se, että nyt yhdellä sakarajousella luistopuoli pääsee aukaisemaan kytkintä jo todella pienestä moottorijarrusta. Tuolloinhan kytkinlevyt alkavat luistamaan ja kaikki luistaminen kytkimessä kuluttaa sekä kuumentaa sitä.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

marko_

Nyt on mullaki anti hopping kupplung 150€ sis. lähetys.
Montako sekkaa lähtee ajasta..  jibii_gif

http://www.ebay.com/itm/331032975443?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

marko_

Kellä on käytössä Suzukin orkkis luistokytkin?

Minkälaista setuppia ootte käyttäny tonnisessa, onko paikallaan reaction spring -jousia 2 vai 3kpl?
Siis jos käytetään alkuperäisiä 225NM/kpl

JPB

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 28.10.13 - klo:09:45
Kellä on käytössä Suzukin orkkis luistokytkin?

Minkälaista setuppia ootte käyttäny tonnisessa, onko paikallaan reaction spring -jousia 2 vai 3kpl?
Siis jos käytetään alkuperäisiä 225NM/kpl

Mulla on kaksi, tuolla setupilla ainakin tuntui ihan kivalta. Tosin en kovin intensiivisesti ehtinyt kokeilemaan. Kuitenkin tuntui helpottaneen pompottamista kemoran paluusuoran jarrussa, välikaasua en osaa käyttää.

marko_

Lainaus käyttäjältä: JPB - 30.10.13 - klo:00:27
Mulla on kaksi, tuolla setupilla ainakin tuntui ihan kivalta. Tosin en kovin intensiivisesti ehtinyt kokeilemaan. Kuitenkin tuntui helpottaneen pompottamista kemoran paluusuoran jarrussa, välikaasua en osaa käyttää.

Monta jousta sulla on paikallaan?

Powered by EzPortal