Tehovertailut ja dynot

Aloittaja Jukka_R, 23.10.12 - klo:13:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 07.10.13 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:18:20
Pääsittekö muuttamaa vakio ecun perusohjelmaa, vai onko tehty vain karkeasäätö polttoainekarttaan?

Polttoaineensyöttö pitäisi kytkeä päälle moottorijarrussa ja tehdä syttykarttaan muutoksia. Noi vaatii ecun peruskoodin muutosta ja tekijöitä taitaa olla hiukan vähänlaisesti. Me on omalla porukalla värkätty noita joihinkin pyöriin, mutta ei vielä suzukiin. Kawa on selvityksen alla just.

Näitä vaadittuja muutoksia ei siis pysty tekemään ecueditorilla ja woolich racing tuning software ohjelmilla?

edit
Minusta noilla kyllä pääsee muuttamaan 0-kaasuasennon "syöttöä".
Ainaki gixxerissä.

Suzukissa pääsee omasta ECU:sta tekemään kaikki tässä ketjussa mainitut säädöt plus aika paljon muuta tuon ECU-editorin avustuksella. Tuo on simppeli käyttää ja pitäisi onnistua lähes miltä tahansa pajalta jos vain piuha tietokoneen ja ECU:n väliin on pajalla hankittuna. Myös kototallissa pystyy omalta läppäriltä tekemään säätöjä, mutta ilma dynoa on vähän arvuuttelua. Piuha ebaysta omaan käyttöön oli jossain 200€ korvilla kun viimeksi tarkistin.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 07.10.13 - klo:20:29
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 07.10.13 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:18:20
Pääsittekö muuttamaa vakio ecun perusohjelmaa, vai onko tehty vain karkeasäätö polttoainekarttaan?

Polttoaineensyöttö pitäisi kytkeä päälle moottorijarrussa ja tehdä syttykarttaan muutoksia. Noi vaatii ecun peruskoodin muutosta ja tekijöitä taitaa olla hiukan vähänlaisesti. Me on omalla porukalla värkätty noita joihinkin pyöriin, mutta ei vielä suzukiin. Kawa on selvityksen alla just.

Näitä vaadittuja muutoksia ei siis pysty tekemään ecueditorilla ja woolich racing tuning software ohjelmilla?

edit
Minusta noilla kyllä pääsee muuttamaan 0-kaasuasennon "syöttöä".
Ainaki gixxerissä.

Suzukissa pääsee omasta ECU:sta tekemään kaikki tässä ketjussa mainitut säädöt plus aika paljon muuta tuon ECU-editorin avustuksella. Tuo on simppeli käyttää ja pitäisi onnistua lähes miltä tahansa pajalta jos vain piuha tietokoneen ja ECU:n väliin on pajalla hankittuna. Myös kototallissa pystyy omalta läppäriltä tekemään säätöjä, mutta ilma dynoa on vähän arvuuttelua. Piuha ebaysta omaan käyttöön oli jossain 200€ korvilla kun viimeksi tarkistin.

Näin oon kans aatellu mutta toi aikasempi viesti pisti pakan sekasin  :o

wehna

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 07.10.13 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:18:20
Pääsittekö muuttamaa vakio ecun perusohjelmaa, vai onko tehty vain karkeasäätö polttoainekarttaan?

Polttoaineensyöttö pitäisi kytkeä päälle moottorijarrussa ja tehdä syttykarttaan muutoksia. Noi vaatii ecun peruskoodin muutosta ja tekijöitä taitaa olla hiukan vähänlaisesti. Me on omalla porukalla värkätty noita joihinkin pyöriin, mutta ei vielä suzukiin. Kawa on selvityksen alla just.

Näitä vaadittuja muutoksia ei siis pysty tekemään ecueditorilla ja woolich racing tuning software ohjelmilla?

edit
Minusta noilla kyllä pääsee muuttamaan 0-kaasuasennon "syöttöä".
Ainaki gixxerissä.

Mä en tuosta ohjelmoinnista ymmärrä enempää kuin sika satelliitista, mutta luulen että noilla pystyy 0-asennon syöttöä ohjaamaan. Noilla säätämiseen kannattaa panostaa niin ei tarvii mitään lisäpurkkeja.

Meillä on kaveri joka tekee noi säätöhommat ja yritän opetella ajohommia.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

marko_

Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:20:49
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 07.10.13 - klo:20:20
Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:18:20
Pääsittekö muuttamaa vakio ecun perusohjelmaa, vai onko tehty vain karkeasäätö polttoainekarttaan?

Polttoaineensyöttö pitäisi kytkeä päälle moottorijarrussa ja tehdä syttykarttaan muutoksia. Noi vaatii ecun peruskoodin muutosta ja tekijöitä taitaa olla hiukan vähänlaisesti. Me on omalla porukalla värkätty noita joihinkin pyöriin, mutta ei vielä suzukiin. Kawa on selvityksen alla just.

Näitä vaadittuja muutoksia ei siis pysty tekemään ecueditorilla ja woolich racing tuning software ohjelmilla?

edit
Minusta noilla kyllä pääsee muuttamaan 0-kaasuasennon "syöttöä".
Ainaki gixxerissä.

Mä en tuosta ohjelmoinnista ymmärrä enempää kuin sika satelliitista, mutta luulen että noilla pystyy 0-asennon syöttöä ohjaamaan. Noilla säätämiseen kannattaa panostaa niin ei tarvii mitään lisäpurkkeja.

Meillä on kaveri joka tekee noi säätöhommat ja yritän opetella ajohommia.

Mitähän sille syttykartalle pitää tehdä?

wehna

Moottori pitää saada pysymään käynnissä moottorijarrun aikana. Sytytystä ja polttoaineensyöttöä säädetään sen mukaisesti, niin ja tietysti vaikuttaahan tuo vähän moottorijarruun.

Kun moottori pysyy käynnissä jarrutuksen aikana, niin ei nykäise kaasulle menossa. Samalla mutkan ajo yleensä helpottuu aikalailla verrattuna vakiopyörään, kun moottori ei kuole kaasun ollessa kiinni.

Olis hemmetin hyvä jos noita vakio ecuja osattais rassata tässä maassa, niin saatais noi laitteet hyväksi ajaa. Tosta -08 gixxeristä saa pirun hyvän yoshimuran eculla. Jos saman sais vakiosta niin olis jonkinmoinen säästö luulen, mutta työtä siinä taitaa olla jonkin verran enemmän kun opettelee hommat.

Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:21:47
Moottori pitää saada pysymään käynnissä moottorijarrun aikana. Sytytystä ja polttoaineensyöttöä säädetään sen mukaisesti, niin ja tietysti vaikuttaahan tuo vähän moottorijarruun.

Kun moottori pysyy käynnissä jarrutuksen aikana, niin ei nykäise kaasulle menossa. Samalla mutkan ajo yleensä helpottuu aikalailla verrattuna vakiopyörään, kun moottori ei kuole kaasun ollessa kiinni.

Olis hemmetin hyvä jos noita vakio ecuja osattais rassata tässä maassa, niin saatais noi laitteet hyväksi ajaa. Tosta -08 gixxeristä saa pirun hyvän yoshimuran eculla. Jos saman sais vakiosta niin olis jonkinmoinen säästö luulen, mutta työtä siinä taitaa olla jonkin verran enemmän kun opettelee hommat.

Wehnä, tällä hetkellä tuohon suitsan ecuun kyllä löytyy osaamista vaikka muille jakaa. Ainakin pk-seudulla jos ei muualla (Vittaniemi). Muiden merkkien osalta tilanne taitaa olla karvan huonompi oman ECU:n säätämisen osalta, mutta menee koko ajan eteenpäin. Oman ECU:n säädössähän ei ongelma ole muualla kuin puuttuvissa ohjelmissa. Kun sopiva ohjelma on olemassa ja ECU:n koodi avattu, pääseekin tekemään lähes mitä tahansa moottorinohjaukselle ja potenttiaali on huimasti parempi kuin millään huijauspurkeilla.

Ja tuo Yoshimuran ECU on ymmärtääkseni vakio ECU avoimella ohjelmalla. Eli vähän sama kuin Yamahan YEC-kitti-ECU. Jos ole tässä väärässä niin oikaiskaa toki, mielenkiintoista kuulla jos ecun raudassa on jotain eroa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wehna

En niin paljoa tiedä asiasta mitä tarkalleen pitää tehdä, ikävä kyllä. Voin kyllä viisastella kun pääsen ajamaan pyörällä, mitä kannattaisi muuttaa :P
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:18:20
Pääsittekö muuttamaa vakio ecun perusohjelmaa, vai onko tehty vain karkeasäätö polttoainekarttaan?

Polttoaineensyöttö pitäisi kytkeä päälle moottorijarrussa ja tehdä syttykarttaan muutoksia. Noi vaatii ecun peruskoodin muutosta ja tekijöitä taitaa olla hiukan vähänlaisesti. Me on omalla porukalla värkätty noita joihinkin pyöriin, mutta ei vielä suzukiin. Kawa on selvityksen alla just.
Viilataan pilkkua sen verran että ecussa on karkeasti ottaen se "peruskoodi" elikkä softa elikkä se logiikka mikä laskeskelee sisään tulevien anturiparametrien perusteella sen mitä taulukkoa/talukkoja aka karttaa/karttoja käytetään, ja minkä solun arvoja niistä taulukoista käytetään sitten taasen sen ecusta ulos lähtevän "käskyn"/signaalin laskemiseen.

Eli se mitä noi säätäjät tekee, on se ett ne vaan muuttaa niitä taulukoiden soluissa olevia arvoja.
Kun taasen se itse laskennan/logiikan suorittava softa pysyy ihan vakiona.

Ja noissa peruskittiekuissakaan ei käsittääkseni ole mahdollista itse koodata sitä softaa, vaan nekin antaa ainoastaan mahdollisuuden muuttaa noita taulukoiden solujen arvoja. Eikä niitäkään vissiin kovin mielivaltaisesti, vaan yleensä min-max parametrien sallimalla välillä.

Eri asia sit taas on esim motecin tms ecut JOS lyö tarpeeksi pätäkkää pöytään, niin saa ostaa lisenssin ja täys härväysoikeudet siihen ecuunsa. Eli sit pääsee muokkaamaan sekä softaa että niitä taulukoita.
Jos taasen ei oo tarpeeks pätäkkää tiskissä, niin motekkikin tarjoaa vaan samat mahdollisuudet kuin perus kittiecut, eli taulukoiden muokkauksen.

Näin ainakin luulen, tällä hetkellä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:21:59
En niin paljoa tiedä asiasta mitä tarkalleen pitää tehdä, ikävä kyllä. Voin kyllä viisastella kun pääsen ajamaan pyörällä, mitä kannattaisi muuttaa :P
http://ecueditor.com/
Käy lataamassa tuo softa tuolta niin pääset ihmettelemään kotikoneella, että mitä kaikkee sillä voi tehdä. Vastaa Yamahan YEC-ECUn ohjelmaa ja veikkaan, että Yoshin ecussa on vastaava softa mukana.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

jarska

Eli jos pöllin emännän nahkaisen, Guccin laukun ja sen sisällä olevan paksun lompakon, pakkaan pyörän kärriin ja poljen turpotiisselillä hirmusta kyytiä kohti jotain verstasta, vaadin säätää omaa ecua ja riisua kaikki purnukat pois, niin joku sanoo mulle, tule vain, meillä onnistuu?

wehna

Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.10.13 - klo:22:27
Eli jos pöllin emännän nahkaisen, Guccin laukun ja sen sisällä olevan paksun lompakon, pakkaan pyörän kärriin ja poljen turpotiisselillä hirmusta kyytiä kohti jotain verstasta, vaadin säätää omaa ecua ja riisua kaikki purnukat pois, niin joku sanoo mulle, tule vain, meillä onnistuu?

Ei onnistu meillä ihan vielä, mutta toivottavasti ennen kesää :)
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

wehna

Lainaus käyttäjältä: murmela - 07.10.13 - klo:22:11
Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:18:20
Pääsittekö muuttamaa vakio ecun perusohjelmaa, vai onko tehty vain karkeasäätö polttoainekarttaan?

Polttoaineensyöttö pitäisi kytkeä päälle moottorijarrussa ja tehdä syttykarttaan muutoksia. Noi vaatii ecun peruskoodin muutosta ja tekijöitä taitaa olla hiukan vähänlaisesti. Me on omalla porukalla värkätty noita joihinkin pyöriin, mutta ei vielä suzukiin. Kawa on selvityksen alla just.
Viilataan pilkkua sen verran että ecussa on karkeasti ottaen se "peruskoodi" elikkä softa elikkä se logiikka mikä laskeskelee sisään tulevien anturiparametrien perusteella sen mitä taulukkoa/talukkoja aka karttaa/karttoja käytetään, ja minkä solun arvoja niistä taulukoista käytetään sitten taasen sen ecusta ulos lähtevän "käskyn"/signaalin laskemiseen.

Eli se mitä noi säätäjät tekee, on se ett ne vaan muuttaa niitä taulukoiden soluissa olevia arvoja.
Kun taasen se itse laskennan/logiikan suorittava softa pysyy ihan vakiona.

Ja noissa peruskittiekuissakaan ei käsittääkseni ole mahdollista itse koodata sitä softaa, vaan nekin antaa ainoastaan mahdollisuuden muuttaa noita taulukoiden solujen arvoja. Eikä niitäkään vissiin kovin mielivaltaisesti, vaan yleensä min-max parametrien sallimalla välillä.

Eri asia sit taas on esim motecin tms ecut JOS lyö tarpeeksi pätäkkää pöytään, niin saa ostaa lisenssin ja täys härväysoikeudet siihen ecuunsa. Eli sit pääsee muokkaamaan sekä softaa että niitä taulukoita.
Jos taasen ei oo tarpeeks pätäkkää tiskissä, niin motekkikin tarjoaa vaan samat mahdollisuudet kuin perus kittiecut, eli taulukoiden muokkauksen.

Näin ainakin luulen, tällä hetkellä.

Joo eiköhän se juuri noin mene. Kaikki riippuu siitä millaisen ohjelman bittinikkari on naputtanut ja mihin säädöt käytännössä vaikuttaa. Voi olla, että tuo nolla kaasuasennon säätö on juurikin toivomani ominaisuus. Toi pitäisi vielä käytännössä kokeilla, että todella saa halutun vaikutuksen.

Kaverilla on mahdollisuus lukea peruskoodia ecusta ja nyt kun tietäisi mitkä 8-lukuisen järjestelmän numerot vaikuttaa ja tarkalleen mihin niin voisi tehdä koko lailla laajasti muutoksia. Tämä on siis kesken tuon kawa homman kanssa. Jos olisi kawoja jonossa niin tuohon voisi hieman sijoittaa rahaa ja selvittää asiaa tarkemmin. Yhden pyörän takia ei kannata ihmeitä tehdä. Mutta katsotaan miten tuo etenee.
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

jarska

Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:22:44
Jos olisi kawoja jonossa niin tuohon voisi hieman sijoittaa rahaa ja selvittää asiaa tarkemmin. Yhden pyörän takia ei kannata ihmeitä tehdä. Mutta katsotaan miten tuo etenee.

Voin tuoda omani koekaniiniksi, tietty edulliseen hintaan jos en saa lompakkoa pöllittyä.

zimppa70

Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.10.13 - klo:22:53
Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:22:44
Jos olisi kawoja jonossa niin tuohon voisi hieman sijoittaa rahaa ja selvittää asiaa tarkemmin. Yhden pyörän takia ei kannata ihmeitä tehdä. Mutta katsotaan miten tuo etenee.

Voin tuoda omani koekaniiniksi, tietty edulliseen hintaan jos en saa lompakkoa pöllittyä.

Edelleen vastaus tohon sunkin kawan ecun säätöön löytyy henkilöltä joka tässä ketjussa mainittu Sami Vittaniemi eli parhautta säätämisen alueella. Sami käyttää woolich racingin ohjelmistoa (on itse osallisena kehitystyössä) testaamalla justinin softia ja raportoimalla jos löytyy bugeja yms. Esim. uusia zzr1400 kawoja on säätänyt omasta ecusta ja pyörän herkkyys on parantunut todella paljon verrokkina esim. commandereilla säädettyihin. Ecueditor on vielä edellä woolichia mutta kehitystyötähän tapahtuu koko ajan! 

marko_

Lainaus käyttäjältä: jarska - 07.10.13 - klo:22:27
Eli jos pöllin emännän nahkaisen, Guccin laukun ja sen sisällä olevan paksun lompakon, pakkaan pyörän kärriin ja poljen turpotiisselillä hirmusta kyytiä kohti jotain verstasta, vaadin säätää omaa ecua ja riisua kaikki purnukat pois, niin joku sanoo mulle, tule vain, meillä onnistuu?

Vaasassaki onnistuu AJ-Bikellä
http://www.woolichracing.com/Products.aspx?Manufacturer=Kawasaki&Model=ZX10R&Year=2010&#productTable

Powered by EzPortal