Tehovertailut ja dynot

Aloittaja Jukka_R, 23.10.12 - klo:13:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.10.13 - klo:15:51mietiskelin saisinko himoittuja heposia/namiratavääntöaluetta lisää jos(iiiso jos)vaihtais mainitsemani, oman virityksen tilalle Yoshin kokorännin, alkukäyrästä lähtien.
Ja älä unohda että tosta sunkin kiulusta voinee noita nokkia säätää. Niillä saat kans ison vaikutuksen aikaseks tohon vääntökäyrän muotoon. Räjäytyskuvan perusteella näyttäis siltä ett noi ihan vakionokkarattaat ois säädettävää mallia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

marko_

Ihan hyvät väännöt, 117Nm

rranta

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 28.03.14 - klo:20:59
Ihan hyvät väännöt, 117Nm

mahtavasti ruutia vääntöä ku ottaa huomioon pyörän iän. Komiaa On!

Pete_L

 peukku_1
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 28.03.14 - klo:20:59
Ihan hyvät väännöt, 117Nm

On kyllä kovat lukemat/ käyrät! peukku_1 Onnistunut viritys!!


marko_

^^Aika paljon muuttu suht pienillä muutoksilla, toivotaan että on nyt paremmin ajettava.

wbaum

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 28.03.14 - klo:22:25
^^Aika paljon muuttu suht pienillä muutoksilla, toivotaan että on nyt paremmin ajettava.
Mitäs tuohon on tehty?

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: wehna - 07.10.13 - klo:23:48
Mutta ymmärrän kyllä tuon pyörän rakentamisenkin :)

Pyörän rakentaminen on osa harrastamista, ainakin mulle :)

Ohessa on Yamaha R6R:n, perus KIT -osilla kasailtu ja nokkia pyöritelty, käppyrä. Ei ole esim. KIT -veivejä. Vuosimalliltaan 2008 ja paljon kilsoja takana. Tehot jäi just vajaaks 120:stä ja vääntö meni päälle 62Nm. Silloin kun tuon rakensin, niin tuo sylkäsi muutaman heposen enemmän, mutta näemmä heposten katoaminen ja n. viiden vuoden tauko toi vauhtia.

Viimeisin "virittely" oli Husaberg TE125:sen sylinteri. Siinä tehomittaukseen käytin niinkin poikkitieteellistä tapaa kuin GPS, suora tie ja molempiin suuntiin vedot. Sylinterin snurrailun jälkeen huiput parani 2km/h ja kaasuun vastaavuus tuntuu paremmalta pienilläkin kaasunavauksilla. Metsässähän ei tuollaisella huippunopeudella tee mitään, mutta mun tajun mukaan on vaan osoitus siitä, että kone kiertää ja venyy nyt pidemmälle kuin aikaisemmin.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

marko_

Mulle merkkaa rakentaminen yhtäpaljon mitä ajaminenki.
Nytki kaikki mitä on talven aikana väsänny niin on hienoa päästä kokeileen mikä toimii ja mikä ei.

Oon tehny tuon moottorin muutama vuosi sitten, siihen tuli sillon männät, nokat, kansi, yms. Noilla teho parani 25hp ja vääntö 10nm.

Nyt talvella käytin moottorin auki ja laitoin uudet laakerit ja nokkaketjun, sitten tsekkasin että kaikki on kunnossa.
Sitten vaihtoon meni putkisto ja imusuppilot.
Näillä muutoksilla teho pysyi suurinpiirtein samana mutta vääntöalue parani ja käyrät näyttää nyt huomattavasti paremmalta.
Hyvä vertailu on alue missä nyt on ~110nm käytössä, sillä aluella oli ennen vain ~100nm

Tuskin parantaa mun kierrosaikaa yhtään mutta voisin aatella että tuo on nyt helpommin ajettava mitä ennen.


Nitrous

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 29.03.14 - klo:10:04

Tuskin parantaa mun kierrosaikaa yhtään mutta voisin aatella että tuo on nyt helpommin ajettava mitä ennen.
Ja ainakin sä oot vaikeempi ohitettava. Tuota teho vaikutusta kierrosaikaan ei kannata vähätellä. Tuon huomas kun pomppas vakion gixerin puikoista viritetyn rytkösen sarviin. Suoranopeudet kasvo kautta linjan 10-15km/h.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 29.03.14 - klo:10:04
Näillä muutoksilla teho pysyi suurinpiirtein samana mutta vääntöalue parani ja käyrät näyttää nyt huomattavasti paremmalta.
Hyvä vertailu on alue missä nyt on ~110nm käytössä, sillä aluella oli ennen vain ~100nm

Tuskin parantaa mun kierrosaikaa yhtään mutta voisin aatella että tuo on nyt helpommin ajettava mitä ennen.

Tästä tuli mieleeni hyvä tositarina yhdestä SM mitalistista, joka hieroi sekä hierotutti laitteita ihan viimosen päälle tiukkaan iskuun ja viimeisiä hevosia sekä nyyttoneita etsittiin kissojen ja koirien kanssa kilpurista talven aikana. Kevät koitti ja ensimmäiset testit asfaltilla.

Kuski antoi palautetta virivelholle ja lähetteli tiedonkeruukäyriä sekä moottorikarttoja tutkittavaksi. Virivelhopa olikin vi**umainen ja kun huomasi, ettei kuski käyttänyt kuin hetkittäin tötteröä 100% auki, niin laski kiulusta tehoja :D Teki tätä useamman kerran, kunnes kuski oli rääkynyt, ettei tuo laite mene mihinkään! :D Noh, sitten kai oli katala juoni alkanut paljastumaan ja kun 100% kaasunavauksia alkoi olemaan riittävästi, niin tehot palauteltiin paikoilleen :D

Tästä nyt on aikaa kun tuo on tapahtunut ja itse suoraan viriveolholta tuon kuulin, kuski jätettäköön mainitsematta, niin en saa kattilaan ihan niin lujaa kun seuraavan kerran ko. kuskin tapaan :)

Mutta summasummaarum, vaikka itsekin tykkään laitteita rakennella ja viimeisiä tehoja kaivaa ulos laitteista, niin se ei ole kaikki kaikessa, pitää osata myös ajaa ja käyttää sitä tehoa sekä koneen luonnetta hyväkseen. Joskus se pienempikin teho riittää, kun sitä käyttää oikein ja ottaa kaiken mahdollisen siitä saatavilla olevasta irti.

Mun mielestä hyvä esimerkki ja myös Kallion Veskun 600:lla ajama 1:24,9 aika Motoparkissa... se on jotain ihan käsittämätöntä kyytiä. Oma 27,4 on itselle jo todella kova aika, mutta siitä vetästään lamppuun 2,5 sekkaa... Vesku on vaan kovemman luokan rattimies.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

marko_

^^Niinkö tuossa jo kirjotin että noi tehot on ollu pyörässä jo muutaman vuoden.

Nyt vaan vaihtu toinen putkisto ja imusuppilot, näillä vääntöalue parani ja näin vois aatella että pyörä on helpompi hallita.

Ajaa en osaa yhtään ja sitä alan heti kehittää kun kelit alkaa. :)

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: marko_ - 29.03.14 - klo:10:26
^^Niinkö tuossa jo kirjotin että noi tehot on ollu pyörässä jo muutaman vuoden.

Nyt vaan vaihtu toinen putkisto ja imusuppilot, näillä vääntöalue parani ja näin vois aatella että pyörä on helpompi hallita.

Ajaa en osaa yhtään ja sitä alan heti kehittää kun kelit alkaa. :)

Juu, älä ymmärrä väärin, en kirjoittanut kritisoidakseni ketään tai mitään. Tuli vaan juttu mieleen, mitä on ihan SM kärkiukolle käynyt taannoin.

Itsekin tuohon "kilpavarusteluun" syylistyn, vaikkakin pitäisi peiliin katsoa ja kääntää kapulaa kovemmin :)

Ehkä pointtina vaan se, että aina ne viimeiset heposet ja nyyttonit ei laitteen ajettavuutta helpota tai paranna. Joskus menee jopa ihan nopeatkin ukot solmuun niistä ylimääräisistä heposista ;)
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

murmela

Ja ymmärtääkseni yksi tapa parantaa ajettavuutta, jos laitteessa on todella kovat väännöt ja teho; madalletaan (varsinkin keskialueen) pienien vaihteiden kartoilla sitä koneen vääntöä ja tehoa. Jolloin takarenkaalla näkyvä vääntö ja teho on pienillä vaihteilla helpommin käytettävissä. Onnistuu niissä vehkeissä missä on sähkönen kaasu.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 29.03.14 - klo:10:17
Lainaus käyttäjältä: marko_ - 29.03.14 - klo:10:04
Näillä muutoksilla teho pysyi suurinpiirtein samana mutta vääntöalue parani ja käyrät näyttää nyt huomattavasti paremmalta.
Hyvä vertailu on alue missä nyt on ~110nm käytössä, sillä aluella oli ennen vain ~100nm

Tuskin parantaa mun kierrosaikaa yhtään mutta voisin aatella että tuo on nyt helpommin ajettava mitä ennen.

Tästä tuli mieleeni hyvä tositarina yhdestä SM mitalistista, joka hieroi sekä hierotutti laitteita ihan viimosen päälle tiukkaan iskuun ja viimeisiä hevosia sekä nyyttoneita etsittiin kissojen ja koirien kanssa kilpurista talven aikana. Kevät koitti ja ensimmäiset testit asfaltilla.

Kuski antoi palautetta virivelholle ja lähetteli tiedonkeruukäyriä sekä moottorikarttoja tutkittavaksi. Virivelhopa olikin vi**umainen ja kun huomasi, ettei kuski käyttänyt kuin hetkittäin tötteröä 100% auki, niin laski kiulusta tehoja :D Teki tätä useamman kerran, kunnes kuski oli rääkynyt, ettei tuo laite mene mihinkään! :D Noh, sitten kai oli katala juoni alkanut paljastumaan ja kun 100% kaasunavauksia alkoi olemaan riittävästi, niin tehot palauteltiin paikoilleen :D

Tästä nyt on aikaa kun tuo on tapahtunut ja itse suoraan viriveolholta tuon kuulin, kuski jätettäköön mainitsematta, niin en saa kattilaan ihan niin lujaa kun seuraavan kerran ko. kuskin tapaan :)

Mutta summasummaarum, vaikka itsekin tykkään laitteita rakennella ja viimeisiä tehoja kaivaa ulos laitteista, niin se ei ole kaikki kaikessa, pitää osata myös ajaa ja käyttää sitä tehoa sekä koneen luonnetta hyväkseen. Joskus se pienempikin teho riittää, kun sitä käyttää oikein ja ottaa kaiken mahdollisen siitä saatavilla olevasta irti.

Mun mielestä hyvä esimerkki ja myös Kallion Veskun 600:lla ajama 1:24,9 aika Motoparkissa... se on jotain ihan käsittämätöntä kyytiä. Oma 27,4 on itselle jo todella kova aika, mutta siitä vetästään lamppuun 2,5 sekkaa... Vesku on vaan kovemman luokan rattimies.

Tällänen pesru puuperse ei muuten välttämättä huomaa heti isompaakaan puutetta. Motoparkissa meni takasuora iloisen laulun säestämällä tunteella että kyllä nyt kulkee... Eiköhän siinä joku tuupannu 600:lla ohi ja ei kun varikolle ihmettelemään dataa. Joutu toteamaan, että huiput pitkästi alle 250 ja kytkin luistaa. Takamusdyno ei tätä heti kertonut.

Marko onnistunu rakentamaan hionon motoorin, tollahan roikkuu jo melkein bemareiden kyydissä, jos penkki ei ole optimistinen :)

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.03.14 - klo:12:38
Ja ymmärtääkseni yksi tapa parantaa ajettavuutta, jos laitteessa on todella kovat väännöt ja teho; madalletaan (varsinkin keskialueen) pienien vaihteiden kartoilla sitä koneen vääntöä ja tehoa. Jolloin takarenkaalla näkyvä vääntö ja teho on pienillä vaihteilla helpommin käytettävissä. Onnistuu niissä vehkeissä missä on sähkönen kaasu.

Pakko korjata kun sekotat moottorin polttoaine- ja sytkäkartat kaasunvastekarttaan.

Kaikissa moottoreissa, joissa on edes suhteellisen nykyaikainen ECU, on mahdollista rajoittaa tehoa vaihdekohtaisesti. (Kunhan jollain ohjelmalla pääsee ECUun sisään). Käytännössä tämä onnistuu helpoiten sytkäkarttaa käpälöimällä. Sytkää siis käännetään väännön kannalta optimikohdasta myöhäisemmäksi, jolloin moottorin tuottama vääntö tippuu. Tähän perustuu myös vakiopyörien tehonrajoitus pienillä vaihteilla. Lisäksi tuota sytkän myöhäistämistä voidaan käyttää myös osana luistonhallintaa, eli kun luistonhallinta hokasee, että nyt on liikaa voimaa suhteessa pitoon, myöhäistetään sytytystä. Myös bensakarttaa käpälöimällä voidaan tehoa rajoittaa, mutta siinä päädytään yleensä joko liian laihalle tai rikkaalle seokselle, eli sytkän säätö on siinä suhteessa parempi.

Toinen vaihtoehto tehdä koneesta kuskille helpommin hallittava, on muokata ride by wire -kaasun karttaa (tämä on se mistä murmela puhui). Tuolla kartalla määrätään se kuinka paljon kaasuläppä aukeaa milläkin kaasukahvan asennolla. Esim. tuossa mun vanhassa Rytkösessä, joka on nyt MikkoK:lla on kaasu säädetty tällä tapaa melko progressiiviseksi. Pienillä kaasunavauksilla kaasunvaste on melko pehmeä, eli kaasuläppä aukeaa huomattavasti vähemmän kuin 1:1-välityksellä oleva kahva niitä avaisi ja isoilla kaasunavauksilla läpät aukeaa pienelläkin kaasun liikkeellä reilusti. Vaijerikaasuiseen pyörään vastaava kaasunvaste voidaan toteuttaa erilaisilla kaasurullilla. Ohjelmalla säätämällä vain saadaan huomattavasti laajempi ja helpompi säädettävyys kaasunvasteelle.

Edit. Tähän hätään en muista oliko kaasunvastekartta kaikille vaihteille sama vai oliko YEC-ECUssa mahdollisuus tehdä vaihdekohtainen kaasunvastekartta.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Powered by EzPortal