Tehovertailut ja dynot

Aloittaja Jukka_R, 23.10.12 - klo:13:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.03.14 - klo:13:22
Pakko korjata kun sekotat moottorin polttoaine- ja sytkäkartat kaasunvastekarttaan.

Tai sä luulet että mä sekotan ne.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 29.03.14 - klo:14:03
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.03.14 - klo:13:22
Pakko korjata kun sekotat moottorin polttoaine- ja sytkäkartat kaasunvastekarttaan.

Tai sä luulet että mä sekotan ne.
Pilkun viilaajanan sun kannattas kirjottaa yksiselitteisesti, ettei tulkinnan varaa jää.  :P
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

marko_

Näyttää kiinnostuneita riittävän, tässä 2-pytyn sytkäkartta stock vs. muokattu.
Nyt alustavasti kaikilla vaihteilla samat sytkäkartat käytössä.
Pitää sitten myöhemmin pienentää ennakkoja pieniltä vaihteilta mikäli tulee tarvetta.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 29.03.14 - klo:13:22
Edit. Tähän hätään en muista oliko kaasunvastekartta kaikille vaihteille sama vai oliko YEC-ECUssa mahdollisuus tehdä vaihdekohtainen kaasunvastekartta.

Just mielenkiinnosta kurkkasin, niin ainakin R6R:n (2008) YEC -ohjelmassa kaasuvastekartta on kaikille vaihteille sama. En ainakaan pikaisella vilkaisulla löytänyt mitään kohtaa, missä olisi voinut valita eri vaihteille omansa.

Itse käytän koko alueella 1:1 karttaa, eli mitään pehmennyksiä / muutoksia ei ole missään kohden karttaa.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Reisca

29.03.14 - klo:18:31 #109 Viimeisin muokkaus: 29.03.14 - klo:19:57 käyttäjältä Reisca
Liitteenä r1 2008 kisaajan vanha kaasunvastekartta, "I got these settings from the Claudio Corti 2008 SuperStock bike. For the last 3 years, Claudio has been a Moto2 rider, but back in 2008 he was a Superbike Test-Rider and an Official Factory rider for Yamaha Italia, where he raced in the Italian CIV domestic series."


Tuossahan on isoin tiputus eli 10%, laitettu alueelle 6000rpm ja kaasunasento 12-50%.
Onko esim. suomalaisilla moottoriradoilla ko. alue käytössä muutakuin "pikku vaihteilla", elikkä vaikuttaa vain hitaiden mutkien avauksissa?

murmela

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 29.03.14 - klo:18:31
Liitteenä r1 2008 kisaajan vanha kaasunvastekartta, "I got these settings from the Claudio Corti 2008 SuperStock bike. For the last 3 years, Claudio has been a Moto2 rider, but back in 2008 he was a Superbike Test-Rider and an Official Factory rider for Yamaha Italia, where he raced in the Italian CIV domestic series."

Tuossahan on isoin tiputus eli 10%, laitettu alueelle 6000rpm ja kaasunasento 12-50%.
Onko esim. suomalaisilla moottoriradoilla ko. alue käytössä muutakuin "pikku vaihteilla", elikkä vaikuttaa vain hitaiden mutkien avauksissa?
Tuossa on varmaankin se pointti ett normisti ajettuna hitaista mutkista (apeksista) on haluttu saada pehmeempi kaasuvaste, ja sit taas jos sattuu kämmimään jonkun kohdan liian hitaasti eli mopo on liian pystyssä, niin kaasuvaste on 1:1 (alakierroksilla) jotta se ny lähtis edes joskus/ alakierroksilla on tehoo vääntöö niin vähä ett pehmennystä ei tarvi.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

parjan_fin

Lainaus käyttäjältä: Reisca - 29.03.14 - klo:18:31
Tuossahan on isoin tiputus eli 10%, laitettu alueelle 6000rpm ja kaasunasento 12-50%.
Onko esim. suomalaisilla moottoriradoilla ko. alue käytössä muutakuin "pikku vaihteilla", elikkä vaikuttaa vain hitaiden mutkien avauksissa?

Wehnällä vois olla parempi taju siitä millaisia kierrosalueita Yamahan tonnarilla käytetään, mutta itse noin perstuntumalla väittäisin tuon kierrosalueen, jopa alempienkin, olevan kotimaisilla radoilla käytössä mutkista availtaessa ja 1, 2 sekä 3 -vaihteilla. Kotimaisilla radoilla ei ihan kauheasti pääse luukuttamaan 100%:n avauksilla.

Mielestäni outo kartta, noin niin kuin kokonaisuudessaan.... Ihmettelen vaan että miksi yleensäkään moista on käytetty, Corti kun on kuitenkin ihan puikkomiehiä....
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 30.03.14 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 29.03.14 - klo:18:31
Tuossahan on isoin tiputus eli 10%, laitettu alueelle 6000rpm ja kaasunasento 12-50%.
Onko esim. suomalaisilla moottoriradoilla ko. alue käytössä muutakuin "pikku vaihteilla", elikkä vaikuttaa vain hitaiden mutkien avauksissa?

Wehnällä vois olla parempi taju siitä millaisia kierrosalueita Yamahan tonnarilla käytetään, mutta itse noin perstuntumalla väittäisin tuon kierrosalueen, jopa alempienkin, olevan kotimaisilla radoilla käytössä mutkista availtaessa ja 1, 2 sekä 3 -vaihteilla. Kotimaisilla radoilla ei ihan kauheasti pääse luukuttamaan 100%:n avauksilla.

Mielestäni outo kartta, noin niin kuin kokonaisuudessaan.... Ihmettelen vaan että miksi yleensäkään moista on käytetty, Corti kun on kuitenkin ihan puikkomiehiä....

Hitaimmissa paikoissa tippuu kierrokset Rytkösellä johonkin 4000rpm huitteille jos ajaa kakkosella esim. Palmasin ja Alastaron vikan mutkan. Tonnia korkeammalla taitaa olla minimikierrokset jos käyttää ykköstä hitaimmissa paikoissa. Lähtee tosin nöyrästi vetämään noiltakin kierroksilta, mutta varsinainen vetoalue alkaa tuosta 6000rpm huitteilta. Kakkonen ja ykkönen taitaa olla tosiaan ainoat vaihteet, joilla kierrokset tippuu noin alas, kolmosella ajettavissa mutkissa kierrokset pysyy mun muistikuvan mukaan huomattavasti korkeammalla. Kemoran karusellissa tosin kolmosellakin ollaan aika pienillä kierroksilla, mutta en enää varmaksi muista ajoinko sitä kakkosella vai kolmosella. Välit mulla oli 16-46 tai 16-45.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 30.03.14 - klo:10:45
Lainaus käyttäjältä: parjan_fin - 30.03.14 - klo:10:16
Lainaus käyttäjältä: Reisca - 29.03.14 - klo:18:31
Tuossahan on isoin tiputus eli 10%, laitettu alueelle 6000rpm ja kaasunasento 12-50%.
Onko esim. suomalaisilla moottoriradoilla ko. alue käytössä muutakuin "pikku vaihteilla", elikkä vaikuttaa vain hitaiden mutkien avauksissa?

Wehnällä vois olla parempi taju siitä millaisia kierrosalueita Yamahan tonnarilla käytetään, mutta itse noin perstuntumalla väittäisin tuon kierrosalueen, jopa alempienkin, olevan kotimaisilla radoilla käytössä mutkista availtaessa ja 1, 2 sekä 3 -vaihteilla. Kotimaisilla radoilla ei ihan kauheasti pääse luukuttamaan 100%:n avauksilla.

Mielestäni outo kartta, noin niin kuin kokonaisuudessaan.... Ihmettelen vaan että miksi yleensäkään moista on käytetty, Corti kun on kuitenkin ihan puikkomiehiä....

Hitaimmissa paikoissa tippuu kierrokset Rytkösellä johonkin 4000rpm huitteille jos ajaa kakkosella esim. Palmasin ja Alastaron vikan mutkan. Tonnia korkeammalla taitaa olla minimikierrokset jos käyttää ykköstä hitaimmissa paikoissa. Lähtee tosin nöyrästi vetämään noiltakin kierroksilta, mutta varsinainen vetoalue alkaa tuosta 6000rpm huitteilta. Kakkonen ja ykkönen taitaa olla tosiaan ainoat vaihteet, joilla kierrokset tippuu noin alas, kolmosella ajettavissa mutkissa kierrokset pysyy mun muistikuvan mukaan huomattavasti korkeammalla. Kemoran karusellissa tosin kolmosellakin ollaan aika pienillä kierroksilla, mutta en enää varmaksi muista ajoinko sitä kakkosella vai kolmosella. Välit mulla oli 16-46 tai 16-45.


Voin tulostella tänne tuon mopon kartat, kunhan saan sen kaapelin joskus vihdoin ja viimein ;)
Pikakaasusta huolimatta tuntuu paljon rauhallisemmalta mutkista avattaessa kun edellisellä Suzukilla. Johtunee varmaan tuosta kapulan progressiivisuudesta.
Noista mutkista esim. Kemoran karusellin avaus on aina ollu himpun verran hankala mulle. Tolla Yamahalla ei oo ku pari päivää Kemoraa takana, mutta koitan vaan pakottaa puottamaan kakkoselle jo ennen karusellia, koska viimestään siihen seuraavaan vasempaan on pakko pykältää pienempää ja kello näyttää alun hapuilun jälkeen parempia lukemia tuolla menolla.

Aiheeseen sen verran, että dynokäppyrää tosta ei ole, mut 100-200 näyttäis taittuvan Kemoralla väliin 3,85-4,00 muutaman vedon otannalla. Kakkosvaihteella kaasu täysin auki varmaan jossain +140 jälkeen, tämä tieto persdynosta ja 10Hz mokkulasta.

Nitrous

30.03.14 - klo:11:57 #114 Viimeisin muokkaus: 31.03.14 - klo:09:20 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Mikko K. - 30.03.14 - klo:11:16
Aiheeseen sen verran, että dynokäppyrää tosta ei ole, mut 100-200 näyttäis taittuvan Kemoralla väliin 3,85-4,00 muutaman vedon otannalla. Kakkosvaihteella kaasu täysin auki varmaan jossain +140 jälkeen, tämä tieto persdynosta ja 10Hz mokkulasta.

Saat kyllä sen kaapelin heti jos ja kun se kävelee jostain vastaan. Paha pelko on vaan siinä, että se on lopullisesti hukkunu. Kakkosella tosiaan joku n. 150km/h pyörä täysin pystyssä saa rullan kokonaan auki.

Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Onko kukaan jolla on tommonen dynopaperi taskussa verrannu sitä GPS dyno -lukemiin ? Eli saapiko noilla puhelin + 10 hz gps-palikka mittauksilla lähellekkään oikeita lukemia ?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

pienisopoapina

Sattuuko kenelläkään oleen tietoo onko noissa Oulun Bikefoxin ja Kempeleen TT motorsportin penkeissä eroja ?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 24.06.14 - klo:14:27
Sattuuko kenelläkään oleen tietoo onko noissa Oulun Bikefoxin ja Kempeleen TT motorsportin penkeissä eroja ?
On, kaikki tehopenkit on yksilöitä. Lisäksi mittaustulokseen vaikuttaa sen hetkinen ilmanpaine, lämpötila ja muutama muu pienempi muuttuja. Toki eri näkösillä korjauskertoimilla noita tuloksia voi yrittää skaalata lähemmäs oikeaa, mutta kovin tarkasti eri penkkejä ei voi verrata keskenään. Suuresta otannasta näkee kyllä trendin jos joku penkki näyttää jatkuvasti enemmän tai vähemmän kuin joku toinen penkki. Sikspiä ei kannatakaan verrata juuri muuta kuin samassa penkissä samoissa olosuhteissa ajettuja ennen ja jälkeen tuloksia.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 24.06.14 - klo:14:31
Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 24.06.14 - klo:14:27
Sattuuko kenelläkään oleen tietoo onko noissa Oulun Bikefoxin ja Kempeleen TT motorsportin penkeissä eroja ?
... Sikspiä ei kannatakaan verrata juuri muuta kuin samassa penkissä samoissa olosuhteissa ajettuja ennen ja jälkeen tuloksia.

Noku ois tärkeetä saada liki @jarska :n mopon veroinen pyörä. Jarska sai Bikefoxissa 175 heppaa ja Oulussa ois K7 susuki, jossa on TT Motorsportissa mitattu 170 heppaa. Tuon viis heppaa sais kännissä puhuttua penkin syyksi.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

wbaum

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 24.06.14 - klo:14:27
Sattuuko kenelläkään oleen tietoo onko noissa Oulun Bikefoxin ja Kempeleen TT motorsportin penkeissä eroja ?
Mitähän noi pyytäis perus dynokäppyrästä?

Powered by EzPortal