Kisailun aloittaminen 2013

Aloittaja pienisopoapina, 25.12.12 - klo:12:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

25.12.12 - klo:12:15 Viimeisin muokkaus: 25.12.12 - klo:12:19 käyttäjältä pienisopoapina
Taloudellinen tilanteeni vaikuttaa parantuvan kesää kohti, joten voinen toteuttaa vanhan unelmani moottoripyörällä kisaamisesta. Pistämpä pari ajatusta tänne palstalle, jos vaikka joku pohtii samoja asioita.

Kuljettelijatutkinnon
voinee taas suorittaa JMU:n kevätpäivillä. Kemorassa on 26/27.4 yksityinen tilaisuus, onkohan tuo JMU:n varaus ?

Nopeuden kasvattaminen
Kemora-aikani (1.16.6) ei vielä oikein riitä kuin venäläisten ja eestiläisten vauhteihin (Harjun ajot parilta vuodelta). Tuosta pitäisi pari sekunttia saada pois, jottei olisi jaloissa. Viime kesänä kierrosaika parani 10 sekunttia rengasta säästellen. JMU:n ja MPradan (10.5) päivillä voisi kokeilla pienemmillä vaihteilla kovempia avauksia. Tavoitteena minulla on välttää viimeinen sija, joten jos nuo venäläiset tulee paikalle, niin se saattaisi onnistua.

Suzuki
on kyllä jo aika vanha kisahommiin, mutta kuskin ja pyörän yhteenlaskettu kuivapaino (160 + 58 kg) on kohillaan. Öhlinssien huoltaminen ja säätäminen täytyy tehdä huolella. Samoin jarruhuolto. Varmistukset pitää vielä varmistaa.

Kuski
on kans aika vanha, mutta hyvin säilynyt. Kroppa on melkein kestänyt neljät painikilpailut tänä vuonna. Alle parikymppisiä 10 kiloa painavampia vastaan pystyn treenamaan huoletta. Voltit sujuu molempiin suuntiin ja jalat kestää juoksemisenkin. Pää on toipunut vuoden -11 ulkoilusta ja ajaminen on tuntunut mukavalta.

Kerho
Raahessa ei oo moottoriliiton jäsenkerhoa, joten jäsennyys on hommattava muualta. Tornio ja Jyväskylä lienee lähimmät, joissa RR:ää. Pitänee kysellä JMU:n ajoleirillä, huoliiko ne mut.

Kisat
Helrc järjesti viime kesänä Endurancen Bikeweekin yhteydessä. Ens kesänä niiden SM-kisat on 8.-9.6.2013. Onkohan tuossa yhteydessä Endurancekin? Ois mukava saada oma tiimi kasaan ja lähteä kokeileen kisailua vaikka MP-rata/Raahe porukalla.
JMU:n Harjun ajot on 28-30.6. Tuonne ois tavoite lähteä kokeileen viimeisen sijan välttämistä.

Tämmöisiä pohdiskelen pimeinä talvi-iltoina. Toivottavasti homma onnistuu ja tulevina talvina on jotain muisteltavaa. Kiva ois kuulla onko muilla samanlaisia mietteitä ja erityisen mukava olisi kuulla vasta kisauran aloittaneiden kommentteja.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Pete_L

Oulun moottorikerho on myös yksi vaihtoehto. Ajattelin liittyä ite siihen  beer_2

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Pete_L - 25.12.12 - klo:18:10
Oulun moottorikerho on myös yksi vaihtoehto. Ajattelin liittyä ite siihen  beer_2
No niinpä onkin. Miten lienee menny ohi korvien. Kiitti vinkistä.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Wper

Ite liityin vetelin uahan. Ja ehkä jos uskallan niin osallistun jokkiskisaan.
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

slowrider

25.12.12 - klo:19:45 #4 Viimeisin muokkaus: 25.12.12 - klo:22:20 käyttäjältä slowrider
Eikö tuohon riitä kun liittyy vaikka mp-tuki ry:hyn? pääsee samalla ajamaan kerhokisojakin :) ainakin se löytyi tuolta sml:n sivulta kun haki kerhoja...

Ycc itsellä vakavassa harkinnassa

edit: Eri kerhojen kerhokisat hyvä alku kisailuun

Cat

25.12.12 - klo:22:46 #5 Viimeisin muokkaus: 25.12.12 - klo:22:48 käyttäjältä Cat
Onko YCC ajamista järkevää edes harkita, jos vuositulot on luokkaa 30ke? Olettaen että on asuntolainaa ja tallitilatkin olisi erikseen vuokrattava.

slowrider

Lainaus käyttäjältä: Cat - 25.12.12 - klo:22:46
Onko YCC ajamista järkevää edes harkita, jos vuositulot on luokkaa 30ke? Olettaen että on asuntolainaa ja tallitilatkin olisi erikseen vuokrattava.

kilpailu ei ole järkevää kuten ei mopoilukaan

Cat

Kaikki mikä on hauskaa on järkevää.  03Biker

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: Cat - 25.12.12 - klo:22:46
Onko YCC ajamista järkevää edes harkita, jos vuositulot on luokkaa 30ke? Olettaen että on asuntolainaa ja tallitilatkin olisi erikseen vuokrattava.

Vähemmän ratapäiviä ja enemmän kisaviikonloppuja, niin ei se budjetti siitä mihinkään muutu. Siis oletuksena ettei tartte kaiken olla parempaa kuin muilla (mikä tuntuu olevan yleinen tekosyy jättää kisaaminen väliin). Ainahan sitä voi vain yhden kisan käydä kokeilemassa, jos ei halua koko kauteen panostaa.

Normaali rataviikonloppu kallistuu lisenssin ja kisamaksun verran, kun siitä tekee YCC kisan. Jos treenaa kisaviikonloppuna vähemmän, niin ei mene treeni maksuja. Tulee myös ajettua vähemmän kuin muuten, joten renkaat ja bensaa kuluu vähemmän.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: pienisopoapina - 25.12.12 - klo:12:15
Nopeuden kasvattaminen
Kemora-aikani (1.16.6) ei vielä oikein riitä kuin venäläisten ja eestiläisten vauhteihin (Harjun ajot parilta vuodelta). Tuosta pitäisi pari sekunttia saada pois, jottei olisi jaloissa. Viime kesänä kierrosaika parani 10 sekunttia rengasta säästellen. JMU:n ja MPradan (10.5) päivillä voisi kokeilla pienemmillä vaihteilla kovempia avauksia. Tavoitteena minulla on välttää viimeinen sija, joten jos nuo venäläiset tulee paikalle, niin se saattaisi onnistua.

Mihin sarjaan meinasit mennä ajamaan? YCC vai SBB? YCC puolesta tuon vauhdin pitäisi riittää hienosti. Kisassa se sitten paranee lähes itsestään. Viime kaudellakin lähdetty paljon huonommilla ennätyksillä mukaan. Mielestäni joka tapauksessa aivan turha huoli, jos ei ole kisaa pakko voittaa.

JPB

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 26.12.12 - klo:00:11
Viime kaudellakin lähdetty paljon huonommilla ennätyksillä mukaan. Mielestäni joka tapauksessa aivan turha huoli, jos ei ole kisaa pakko voittaa.

No hemmetti, joskohan sitä sitten itsekkin uskaltautuisi jonkun kisan kokeilemaan...

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 26.12.12 - klo:00:11
Mihin sarjaan meinasit mennä ajamaan? YCC vai SBB? YCC puolesta tuon vauhdin pitäisi riittää hienosti. Kisassa se sitten paranee lähes itsestään. Viime kaudellakin lähdetty paljon huonommilla ennätyksillä mukaan. Mielestäni joka tapauksessa aivan turha huoli, jos ei ole kisaa pakko voittaa.

Oikeestaan sillä ei oo väliä kumpaan osallistuisin. Pääasia ois päästä kisailun tunnelmaan ja toteuttaa vanha unelma. SBB:tä pidin liian kovana, mutta kun huomasin naapurimaalaisten ajelevan saavutettavissa olevia aikoja, niin se alkoi kiinnostamaan. Eihän sitä tiedä vaikka tulevaisuudessa ois vara ajaa koko kausi...
Keväällä totuus selviää. Jos ajan parantuminen jatkuu, niin kisasuunnitelmat kasvaa, mutta jos tulee seinä vastaan, niin sitten vaan fiilistellään.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Raaseri

Yleisenä kommenttina tuohon kierrosaikojen parantamiseen. Harvalla se ongelma avauksessa ja vaihteessa on. Sieltäei sekunteja pois saada. Sen sijaan jarruissa liruttelusta muutama sekka on otettavissa.

Threadin aloittajan avauksia en ole nähnyt, mutta jarrut ja ajolinja on se joka merkkaa. Oikealla linjalla pykälää isommallakin vaihteella tonninen poistuu siten että kierrosaikaan ei puolta sekkaa eroa tule. Eri asia on sitten kun jaetaan sijoituksia, silloin noilla muutamilla metreillä paremmalla kiihtyvyydellä saadaan ero aikaan.

pienisopoapina

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 26.12.12 - klo:11:54
Threadin aloittajan avauksia en ole nähnyt, mutta jarrut ja ajolinja on se joka merkkaa. Oikealla linjalla pykälää isommallakin vaihteella tonninen poistuu siten että kierrosaikaan ei puolta sekkaa eroa tule. Eri asia on sitten kun jaetaan sijoituksia, silloin noilla muutamilla metreillä paremmalla kiihtyvyydellä saadaan ero aikaan.
Viime kesä oli käytännössä mun eka ratakesä. Lähinnä säästösyistä ajelin isoilla vaihteilla siten etten käyttäny kakkosta kuin kahvilassa. Takarengas kestikin koko kesän. Voimaa oisin tarvinnu pääsuoran avauksessa, paluusuoralle lähdössä sekä karusellin ja kahvilan välissä.
Pari kertaa mielestäni heikkotehoisemmat karkas pääsuoran lähdössä vaikka yritin ajaa sen linjalla jossa pääsee avaamaan aikaisemmin. Näin kakkosmutkassa en päässy eelle. Toki jos tuon lähtee kakkosella, niin sen käyttö jää lyhkäseksi. 
Paluusuoralle vaihdoin neloselle jo kolmosen ja nelosen välissä. Loiva vasen meni näin vakaasti. Pari kertaa kokeilin kolmosella rajoittajaan ja homma olikin iloisempaa.
Karusellin ja kahvilan välin avasin kolmosella joka mun nopeuksilla oli liian suuri vaihde. Tuossa keskityin jo kahvilan ajolinjaan. Mielestäni kahvila alkoi jo sujumaan, joten voisin tuossa kokeilla nopeampaa avausta.
Tuo jarru on varmasti suurin edistymisen kynnys minulle. Onneksi mulla ei ollu 10hz gepsiä vielä viime kesänä. Ois voinu palaute olla aika jäätävää. Ens kesänä kokeillaan kehittää jarrua ensin ilman data-analyysejä ja kun alkaa tulla hyviä jarruja, niin otetaan data käyttöön.
Ensin pitää kuitenkin saada ajo sille mallille, että kierrokset on suurinpiirtein samanlaisia. Sitten muutetaan jotakin ja katsotaan vaikuttiko se. Nyt ei kahta samanlaista kierrosta tuu peräkkäin ja muuttujien vaikutusta on mahdotonta verrata.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Streethawk

Itse aloitin kisailun 2011 YCC:ssä. Lähdin täysillä mukaan ja päätin ajaa koko kauden. Budjetti oli sen verran suuri, että uutta rengasta sai alle aina kisoihin ja treeneissäkin paljon uutta kumia enkä ajanut ollenkaan huonoilla renkailla. Kisa- ja ratapäivät yhteensä taisi olla vähän yli 30 päivää kaudessa. Pyörä pistettiin iskuun (Öhlins, Bazzaz, PP tuning jne. jne.) ennen kautta ja siihen paloi myös paljon rahaa. En oikeesti edes tiedä paljonko tuo kaikki panostus tuli maksamaan, mutta taisi se olla jotain 15-20'000e.
Kausi olikin sitten todella hieno. Kaikki odotukset ylittyi moninkertaisesti. Raskasta se oli, kun kokoajan jossain menossa. Ja jos ei ollut radalla, niin sitten piti käyttää pyörää huollossa, hakemassa uusia renkaita, vaihdattamassa uutta kumia vanteille yms.
Mutta, mutta... sitten tuli kausi 2012. Eipä enää ollutkaan tuollaisia summia laittaa rahaa harrastukseen. Pari YCC:tä kävin ajelemassa eikä se innostus ollutkaa enää samanlaista, kun ratapäiviä muutenkin oli aika vähän, niin ajotuntuma oli melkolailla hukassa. Sen verran vähän olen ajanut, että vaatisi paljon ratakierroksia, että saa taas hyvän ajotuntuman ja -fiiliksen päälle. Normaalit ratapäivät ei nekään enää maistunut samalle, kun tiesi ettei pysty kunnolla kisailemaan, niin oli vähän päämäärätöntä ajelua. Seuraava kausi 2013 voi olla ihan välivuosi ettei välttämättä tule yhtään ratapäivääkään ajettua. Tiedän jo ettei ole rahaa panostaa kokonaiseen kisakauteen, niin ei ehkä ole innostusta käydä vain kruisailemassa ratapäivillä.
Itse olen vähän tällainen, että mennään täysillä sitten kun mennään. Siksi tällainen puolittain kisaaminen ei oikeen maistu. Sain kisakaudesta 2011 hel***in hyviä muistoja, paljon uusia kavereita, mutta samalla (rahan puutteen takia) kuoli ainakin toistaiseksi innostus ajella rataa ilman panostusta kisaamiseen. Nauttisinko edelleen yhtä paljon kuin ennen normaaleista ratapäivistä, jos en olisi lähtenyt mukaan kisaamaan? En tiedä. Asiassa oli minun kohdalla omat plussansa ja miinuksensa. Varmasti paljon myös luonne kysymys, että mikä riittää kellekin.

Powered by EzPortal