Huomionarvoiset asiat ratakurssin järjestäjille

Aloittaja Jukka_R, 10.01.13 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.01.13 - klo:20:12
2.50-100€/päivä

Tuohon hintaan voi katsella varikolta muiden ajoa ja analysoida dataa, mutta saattaa into hiipua kohtuullisen nopeasti kun 2-4 settiä/koulutettava ajelee perässä. 50 euroa riittää bensaan hyvin, renkaat menevätkin sitten jo hyväntekeväisyyteen samoin kaluston kuluminen (ketjut, rattaat, öljyt, kone jne). Viimeistään siinä vaiheessa kun verottaja ilmoittaa kiinnostuneensa myös osingoille pääsyyn, innostuksen määrää tuskin voi millään mittalaitteella mitata.

Possujunat sitten toki erikseen. Alastarolla näin viime kesänä jonkun mp-liikkeen järjestämässä tilaisuudessa sellaisen n. 60-70 pyörää käsittäneen possujunan. Kierrosaika oli lähempänä viittä minuuttia kuin neljää. Siinä hommassa ei kulunut edes aika ja jos jokainen maksaa moisesta vaikkapa 10 euroa, niin ihan hyvin jää ylijäämää. Stadikan kun saa täyteen väkeä sanaa kuulemaan, niin kyllä luennon aiheesta pitää vaikkapa eurolla per pää, ainakin minä olen siihen valmis. Markalla saa markan tavaran.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

10.01.13 - klo:21:14 #1 Viimeisin muokkaus: 10.01.13 - klo:21:16 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 10.01.13 - klo:21:01
Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.01.13 - klo:20:12
2.50-100€/päivä

Tuohon hintaan voi katsella varikolta muiden ajoa ja analysoida dataa, mutta saattaa into hiipua kohtuullisen nopeasti kun 2-4 settiä/koulutettava ajelee perässä. 50 euroa riittää bensaan hyvin, renkaat menevätkin sitten jo hyväntekeväisyyteen samoin kaluston kuluminen (ketjut, rattaat, öljyt, kone jne). Viimeistään siinä vaiheessa kun verottaja ilmoittaa kiinnostuneensa myös osingoille pääsyyn, innostuksen määrää tuskin voi millään mittalaitteella mitata.

Possujunat sitten toki erikseen. Alastarolla näin viime kesänä jonkun mp-liikkeen järjestämässä tilaisuudessa sellaisen n. 60-70 pyörää käsittäneen possujunan. Kierrosaika oli lähempänä viittä minuuttia kuin neljää. Siinä hommassa ei kulunut edes aika ja jos jokainen maksaa moisesta vaikkapa 10 euroa, niin ihan hyvin jää ylijäämää. Stadikan kun saa täyteen väkeä sanaa kuulemaan, niin kyllä luennon aiheesta pitää vaikkapa eurolla per pää, ainakin minä olen siihen valmis. Markalla saa markan tavaran.

Hyvin perusteltu, muutan kohdan 2. 50-400€/päivä.

Kyllähän se pitää kouluttajan osata loppupeleissä laskea millä kannattee hommaan lähteä, sen näkee sitten mitä kukin on valmis maksamaan.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 10.01.13 - klo:21:14
Hyvin perusteltu, muutan kohdan 2. 50-400€/päivä.

Kyllähän se pitää kouluttajan osata loppupeleissä laskea millä kannattee hommaan lähteä, sen näkee sitten mitä kukin on valmis maksamaan.

Eräs nimeltä mainitsematon kuski, jolla parin suomalaisen radan rataennätykset hallussa (ainakin lähivuosina olleet), ilmoitti halukkuutensa maksaa 1.000-2.000 euroa/päivä jos joku (jolla kompetenssia) katsoisi hänen ajoaan ja kertoisi mikä siinä on vialla. Valitettavasti itselläni ei ole kompetenssia neuvoa miten Motoparkin 1:24:sta saadaan 1:23:een aika. Toki täälläkin on muutamia jotka osaavat neuvoa ketä vain, mutta näissä puuhissa ratkaisee se, että saa myös neuvottavan tekemään sen tempun.

Pointti tuli kuitenkin selväksi. Ennakoivan ajon kurssilla vauhdit ovat sitä luokkaa, ettei niissä renkaat paljoa kulu, ei edes bensa. Niitä voi vedellä pienemmällä korvauksella ja melkeinpä vetämisen ilosta. Näissä muissa panokset sitten hieman kovempia ja esim. itse en ota kuin pari henkeä päivää kohden koulutettavaksi ja niinä päivinä omat ajot ovat sitten ajettu.

Mutta koulutuksia suunnitteleville voin antaa sellaisen vinkin, että omat kulut kannattaa laskea vähintään 100 euroa/koulutettava, mikäli suunnittelee oikeasti kunnollista koulutusta antavansa. Jos oma taitotaso on luokkaa 1:14 radalla X (ei tarkoita ennätystä vaan sellaista aikaa jota ajaa päivästä toiseen täysin rutiininomaisesti), niin annettaessa koulutusta 1:18 tasoa olevalle, oma kalusto tulee olla tikissä jotta voi turvallisesti ajella tarkkailemassa toisen ajoa. Siinä(kin) vauhdissa renkaat kuluvat ja itse laite myös ja jokainen joka tätä lajia harrastaa, tietää mitä ne kumit maksavat. Esim. kun Wehnä kävi testaamassa allekirjoittaneen pyörää ja säätämässä sitä iskuun, alle laitettiin 12 kierrosta ajetut renkaat. Kun pyörä tuli testirupeamalta takaisin, renkaista ei ollut enää edes laiturinsuojiksi.

Polttoaine maksaa n. euron per kierros, renkaat aika paljon enemmän. Vaikka ajaisi puolikuntoisilla renkailla niin kustannus per kierros kunnon vauhtia ajellessa on n. 5-10 euroa. Siitä voi laskea kuinka tuottoisaa on ajaa jollain 50 euron korvauksella päivä jonkun perässä tai edessä mallisuoritusta näyttämässä. Ja tämä kaikki oletuksella, ettei kouluttaja koskaan kaadu. Jos kaatuu, niin sitten saattaapi mennä karvan verran enemmän.

Mutta suosittelen kuitenkin kokeilemaan kantapään kautta. Se on opetusmalli joka iskostuu parhaiten mieleen.

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Kyllähän se niin on, että kokemus auttaa joka asiassa, niin tässäkin, kiitos Jukalle.
Helpompi hahmottaa kuluja sekä aloittelevien kouluttajien, että tyhmien koulututettavien kuten minä, kun joku kertoo miten hommat menee.

Nitrousin oppeja jo salamaistamaan päästyäni, olen valmis korottamaan panoksiani. ;)

Jukka_R

Tyhmäksi tässä nyt ei ketään oltu leimaamassa. Kuluttajalle paras hinta on tietysti ilmainen ja jos sillä saa, niin parempi olisi jos vähän maksettaisiin vaivannäöstä kun tuotetta/palvelua käyttää.

Näissä kun tuppaa tulemaan niin ostajille kuin myyjillekin tietty sokeus. Vähän sama ilmiö kun joku pyytää "heittämään 200 km päähän". Lupauksena se, että maksaa naftat. Ja aina löytyy joku iloinen joka lähtee heittämään kun kerran itselle ei kustannuksia tule. Joku toinen saattaa laskea paljonko auton arvo alenee, paljonko senttejä saa maksaa/km huoltovälistä ja mahtaako ne renkaatkin siinä vähän itseensä ottaa kun 400 km lenkin heittää.

Sinällään on ihan tsykologian näkökulmasta mielenkiintoista kuinka ihminen voi toiselta ihmiseltä ihan vaan sen suuremmalti miettimättä pyytää (ilman korvausta) ajamaan vaikkapa 5 kierrosta perässä ja katsomaan ajolinjoja, mutta harvempi kai pyytää (ainakaan varikolla käyvistä ihmisistä, rikastuttajat sitten Romaniasta erikseen) heittämään 20 tai 50 euroa kun sattuu vähän huikomaan. Sama työkalujen lainaamisten suhteen jne. Tuli vain mieleen kun ostin aikoinaan tallille uuden renkaanvaihtokoneen (hinta n. 2.500 euroa) Vaihdoin kahdesti sillä renkaat. Kone oli aivan paskana kolmen vuoden jälkeen ja arvo murto-osa uudesta. Ei kukaan sitä ollut rikkonut, ihan vain kerran tai pari lainattu. Sitten ostin käsikäyttöisen version ja yllättäen sekin oli solmussa kun eräs 130 kiloinen oikeustieteen ylioppilas jolla rengashommissa enemmän voimaa kuin taitoa, päätti sitä lainata. Eipä siinä mitään, ei mennyt omaa aikaa kuin 3 tuntia kun vein hitsarille ja korjautin.

Auttaminen on mukavaa ja siitä saa hyvän mielen. Yhtä lokkia on kiva ruokkia ja pihalla piipertävälle oravalle antaa pähkinä. Oravakin muuttuu elukkana yhtä kiinnostavaksi kuin mustaloinen kun niitä on satapäinen parvi pihassa, autossa, ikkunalaudalla ja murokupissa. Jos omista muroista on puolet viety ja loppuihinkin paskottu, niin oravat alkavat ns. vituttamaan. Mutta ärsyttävistäkin oravista voi olla iloa ihmiselle http://naurunappula.com/923609/orava-linko

Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Asiaa puhut ja vaikka karkaa kauas aiheesta ratakurssit, niin kerron eiliseltä omakohtaisen kokemuksen.

Kun laitettiin tuo Virtuaalisuomi pystyyn, ostin siihen omilla rahoillani softat, modit, yms.
Kaveri sponssaa serverit, mä suomensin puujalkasuomeksi about 900 sivua enkkua, yötä päivää.
Noh, sivusto pystyssä ja eräs yrittäjä kovasti tekemässä omaa ryhmäänsä, jossa voi tehdä bisnestä ja kerätä oman asiakaskuntansa.
Tuli bugeja, eikä kyseinen yrittäjä saanutkaan sivuansa pelaamaan.
Käytiin monta testiä läpi, kymmeniä yksäreitä ja löysin bugin, homma pulkassa ja kaikki tyytyväisiä.
Ainut vaan että yrittäjä jo vähän närkästyi kun ryhmä-sivunsa ei pelannut heti.
Onhan se vähän hankalaa kun ei ilmaisella alustalla pysty heti tekemään bisnestä. :D
Näin se ihmismieli toimii, mutta ei haittaa, tehdään parhaamme.

Anteeksi offtopic...helpotti.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 11.01.13 - klo:07:56
Eräs nimeltä mainitsematon kuski, jolla parin suomalaisen radan rataennätykset hallussa (ainakin lähivuosina olleet), ilmoitti halukkuutensa maksaa 1.000-2.000 euroa/päivä jos joku (jolla kompetenssia) katsoisi hänen ajoaan ja kertoisi mikä siinä on vialla. Valitettavasti itselläni ei ole kompetenssia neuvoa miten Motoparkin 1:24:sta saadaan 1:23:een aika. Toki täälläkin on muutamia jotka osaavat neuvoa ketä vain, mutta näissä puuhissa ratkaisee se, että saa myös neuvottavan tekemään sen tempun.

Nopsasti ajatellen tule mieleen että tohon hintaan vois jo saada jonku pätevän datainssin sinne radanvarteen. Varsinkin jos useammaksi päiväksi bookkaa moisen. Tosin lähes 100% tod näk ko datainssi ei itse pystyisi todellakaan ajamaan läheskään moisia kierrosaikoja, saati sitten näyttää ajolinjoja edellä, tahi ajella perässä ja vaikkapa kuvata ko oppilaan ajoa.
Toinen vaihtoehto vois sit olla se, ett lyö lisää pätäkkää tiskiin, niin saa paikalle jonkun pätevän kuskin joka voi edellä yhdellä kädellä ajaen näyttää mallisuoritusta.
Eli riippuu myös hieman siitä opastettavan kuskin asenteesta, että kummalla tavalla häntä kannattaisi opastaa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

jarska

11.01.13 - klo:11:49 #7 Viimeisin muokkaus: 11.01.13 - klo:11:52 käyttäjältä jarska
Nitrousin pyynnöstä ja järkevästä huomionnista johtuen jatketaan täällä ratakurssien hintapolitiikkaa ja muuta aiheeseen melkeen liittyvää.

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.01.13 - klo:10:51
Asiaa puhut ja vaikka karkaa kauas aiheesta ratakurssit, niin kerron eiliseltä omakohtaisen kokemuksen.

Kun laitettiin tuo Virtuaalisuomi pystyyn, ostin siihen omilla rahoillani softat, modit, yms.
Kaveri sponssaa serverit, mä suomensin puujalkasuomeksi about 900 sivua enkkua, yötä päivää.
Noh, sivusto pystyssä ja eräs yrittäjä kovasti tekemässä omaa ryhmäänsä, jossa voi tehdä bisnestä ja kerätä oman asiakaskuntansa.
Tuli bugeja, eikä kyseinen yrittäjä saanutkaan sivuansa pelaamaan.
Käytiin monta testiä läpi, kymmeniä yksäreitä ja löysin bugin, homma pulkassa ja kaikki tyytyväisiä.
Ainut vaan että yrittäjä jo vähän närkästyi kun ryhmä-sivunsa ei pelannut heti.
Onhan se vähän hankalaa kun ei ilmaisella alustalla pysty heti tekemään bisnestä. :D
Näin se ihmismieli toimii, mutta ei haittaa, tehdään parhaamme.

Anteeksi offtopic...helpotti.

On ehkä hieman eri asia polttaa omaa aikaa kuin vaikkapa omaa bensaa? Jotain kokemusta minullakin talkoohommista. Kerran olin järjestämässä ratapäiviä ilman korvausta ja kerran olin hetken lipun varressa. Muun ajan olen saanut kaikesta tekemästäni työstä oman alani keskiansioiden mukaista palkkaa, en tosin tiedä mihin olen sen rahasäiliön kännipäissäni hävittänyt mihin ne eurot ja markat olen tunkenut haarukkatrukilla.

Atk-hommista en ymmärrä mitään, joten jos on tuon 900 sivun kääntämisessä sulanut 10.000 eurolla tietokoneita ja pari taloa palanut, niin hattua nostan toki.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 11.01.13 - klo:19:52
Atk-hommista en ymmärrä mitään, joten jos on tuon 900 sivun kääntämisessä sulanut 10.000 eurolla tietokoneita ja pari taloa palanut, niin hattua nostan toki.

Voit jättää hatun pöydälle, ei palanut ku wanha wintoosan läppäri ja muutama kartonki malboroo.

mako

Lainaus käyttäjältä: jarska - 11.01.13 - klo:20:13
Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 11.01.13 - klo:19:52
Atk-hommista en ymmärrä mitään, joten jos on tuon 900 sivun kääntämisessä sulanut 10.000 eurolla tietokoneita ja pari taloa palanut, niin hattua nostan toki.

Voit jättää hatun pöydälle, ei palanut ku wanha wintoosan läppäri ja muutama kartonki malboroo.
hyvä ukkelit ,täs onkin tullu jo odoteltuu jotain tonne jäsentenvälisiin .

app

...Elämä on. Oma arvio yhden ratakierroksen hinnaksi 2 - 10 000 € + orgaanisen massan kulut. Haarukka saattaa tuosta vielä laventua hiukan, mutta näkee kun tekee.

Powered by EzPortal