Bitubo etuhaarukka kitti _ compression end stroke

Aloittaja fredator, 15.01.13 - klo:21:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

jarska

21.01.13 - klo:18:54 #15 Viimeisin muokkaus: 21.01.13 - klo:19:15 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: wehna - 21.01.13 - klo:17:17Meille tuli viikolla Bitubo työkalut ja kohtapuolin voimme tehdä huoltoja keuloihin ja takaiskareihin.Ensimmäinen pari keppejä on työn alla ja varmaankin ensi viikolla selviää mitä hommasta tulee :)
Loistava uutinen!
Me tyytyväiset ja vaativat Bitubo asiakkaat vaadimme myös huollolta parasta.;)


Edit. tärkein unohtui...
omia rakkaita keppejäni ja pamppuani en harjottelukappaleeksi anna.
Tason pitää jo olla sitä luokkaa että huolto pystyy purkamaan ja kasaamaan silmät kiinni, palatessa varustettuna uusimmalla ja sävyyn sopivalla Wehnä Racing-tarralla, eikä olis pahitteeksi myös lupaus kahden sekunnin katoamisesta kierrosajasta...per rata.

visu

Tosta JuhaK:n Andreanin mäntäsarjasta semmoinen kommentti että saa kyllä fyysisesti paikoilleen soviteltua melkein kaikkiin 20mm männillä varustettuihin japsikeuloihin, sekä Showan että KYBin tekeleisiin. Sopivuutta tosin rajoittaa se että noita 20mm männillä olevia vakiokeuloja on 10, 12 ja 12,5mm männänvarrella ja tuo männänvarren halkaisija taas vaikuttaa suoraan siihen kuinka paljon öljyä mäntien läpi kulkee iskun aikana. Tuo 600/750K4-5 keula taitaa olla 12mm männänvarrella joten jos tuon saman setin laittaa esim. 10mm männänvarrella olevaan keulaan (joka on kaikkein yleisin männävarren koko noissa vakiokeuloissa) niin vaimennusta on vähemmän kuin 12mm männänvarrella varustetussa.

Juha_K

21.01.13 - klo:21:36 #17 Viimeisin muokkaus: 21.01.13 - klo:22:20 käyttäjältä Juha_K
Lainaus käyttäjältä: visu - 21.01.13 - klo:20:58Tosta JuhaK:n Andreanin mäntäsarjasta semmoinen kommentti että saa kyllä fyysisesti paikoilleen soviteltua melkein kaikkiin 20mm männillä varustettuihin japsikeuloihin, sekä Showan että KYBin tekeleisiin. Sopivuutta tosin rajoittaa se että noita 20mm männillä olevia vakiokeuloja on 10, 12 ja 12,5mm männänvarrella ja tuo männänvarren halkaisija taas vaikuttaa suoraan siihen kuinka paljon öljyä mäntien läpi kulkee iskun aikana. Tuo 600/750K4-5 keula taitaa olla 12mm männänvarrella joten jos tuon saman setin laittaa esim. 10mm männänvarrella olevaan keulaan (joka on kaikkein yleisin männävarren koko noissa vakiokeuloissa) niin vaimennusta on vähemmän kuin 12mm männänvarrella varustetussa.
Kiitos! Pitääkin selvittää, missä mopossa olisi vastaava männänvarsi.

Meneekö isompi pienempään ollenkaan? Kilosissa Gixxuissa taitaa olla 12,5mm, 750 12mm 1996-> ja 600 2004 lähtien.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

visu

Jos tarkoitat tuolla isompi/pienempi asialla männänvarren halkaisijaa niin sillä ei tosiaan ole suoraan tekemistä sen kanssa saako mäntäsarjan mekaanisesti sopimaan sinne keulaan paikoilleen. Käytännössä lähes kaikissa 20mm männissä sisäreikä on 6mm joten mekaaninen sopivuus ei yleensä ole ongelma. 

Sen, miksi tuo sarja ei välttämättä sovi kaikkiin malleihin, selitin jo tuossa edellisessä vastauksessa mutta toistetaan nyt vielä: koska eri paksuiset männänvarret aiheuttavat sen että saman pituisella iskulla männän/venttiilin läpi kulkee eri määrä öljyä, tietyllä mäntä/shimmipakka kokoonpanolla aikaansaatu vaimennus riippuu siis suoraan siitä minkä paksuinen männänvarsi keulassa on.

Lisäksi monissa Showan uudemmissa katukeuloissa on reb männän päällä "mid valve comp" shimmipakka joka myös osaltaan vaikuttaa varsinaisen comp männän vaimennuksen mitoitukseen. En osaa sanoa onko semmoinen jo noissa Suzukeissa johon tuo Andreanin setti on tarkoitettu mutta myös tuo pitää ottaa huomioon kun miettii osien sopivuutta muihin malleihin.

Juha_K

Ok, eli suotavaa olisi naittaa vain 12mm männänvarren kanssa ja sekään ei takaa toimivuutta.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: visu - 22.01.13 - klo:10:44eri paksuiset männänvarret aiheuttavat sen että saman pituisella iskulla männän/venttiilin läpi kulkee eri määrä öljyä
Mitäs sä tuolla oikein tarkotat?
Noin nopsasti ajatellen esim jos sylinteri on se 20mm ja comppi-isku esim 50mm, niin 15708mm^3 öljyä pitäis siirtyä johonkin, oli se männänvarsi sit 10, 12 tai 12,5 millinen?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

visu

Taisit ajatella vähän liian nopsasti....tarkotan kyllä ihan just sitä mitä siinä lukee. Iskun aikana perinteisen cartridge keulan comp venttiilin läpi kulkeva öljyn tilavuus = männänvarren syrjäyttämä osuus cartridgen sisätilavuudesta joka siis on suoraan suhteessa männänvarren paksuuteen sekä iskun pituuteen eikä riipu männän halkaisijasta eli cartridgen sisähalkaisijasta. Rebound männän kanssa tilanne on toinen, sen läpi kulkevaan öljymäärään vaikuttaa männänvarren paksuuden ja iskun pituuden lisäksi myös cartridgen sisähalkaisija.

Pistetään tähän perään vielä vähän hienoja lukuja että pysyy tunnelma päällä :-)

Cartridgen sisätilavuuden muutos 50mm iskulla:
10mm männänvarrella n. 3927mm^3
12mm männänvarrella n. 5655mm^3
12,5mm männänvarrella n. 6136mm^3

Noista voi siis todeta että täydellä esim. 120mm iskullakin comp männän läpi kulkeva öljymäärä on kohtalaisen pieni, luokkaa n.10-15ml ja että 12,5mm männänvarrella olevassa keulassa liikkuu samalla iskunpituudella yli 50% enemmän (~56,25%) öljyä comp männän läpi kuin 10mm männänvarrella varustetussa.

Powered by EzPortal