Wehnän ajokoulutus 24-26.5.2013(pe-su) Kemora

Aloittaja wehna, 28.01.13 - klo:10:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

qazwsx

Lainaus käyttäjältä: wehna - 29.01.13 - klo:15:31

Pohdiskelua oma mopo vs. CBR
+Oman mopon vahvuus on alhaisempi koulutuksen hinta
+oma mopo on tuttu ja ei tarvitse sopeutua vieraaseen ajokkiin
-Jos oman mopon kaataa niin korjauskulu on luultavasti isompi
-omassa mopossa on luultavasti niin paljon tehoa, että vauhti alkaa useimpia hirvittää kun pitäisi ajaa tosissaan
-omalla mopolla voi teholla paikata, jos ei malta pitää linjaa tarkasti

Tätä voisitte kommentoida niin saadaan paras konsepti kesän koulutuksille.

-CBR vahvuus on tehottomuus. Sillä ei vauhti hirvitä ja jos menee nurin niin ei tule katastrofi. Samoin kuivaa tai märkää, ei väliä.
-Suuri heikkous on vieras pyörä. Olen nähnyt että useimmilla menee aika kauan että tottuvat uuteen pyörään ja samalla pitäsi vielä oppia jotain uuttakin.
-Mä tykkään ceebeeärristä, mutta ei sillä ole mitään väliä mitä mistä minä tykkään...

Omaa kehitystä ajatellen uskoisin että juuri tuo CBR:n pieni suoranopeus voisi olla se pointti jolla omaa ajoa sais parannettua, ja tässä ajattelen sitä että ehtii keskittymään paremmin tulevan mutkan ajolinjaan kun ei vauhti ole niin nopeaa.

Tykkään kyllä ajella tuolla omalla kankealla pyörällä radalla, mutta kun tälläinen tilaisuus on niin ilman muuta CBR

tonibergholm

Lainaus käyttäjältä: wehna - 29.01.13 - klo:15:31
Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 29.01.13 - klo:07:30
Juu kiinnostaa, omalla mopolla.

Pohdiskelua oma mopo vs. CBR
+Oman mopon vahvuus on alhaisempi koulutuksen hinta
+oma mopo on tuttu ja ei tarvitse sopeutua vieraaseen ajokkiin
-Jos oman mopon kaataa niin korjauskulu on luultavasti isompi
-omassa mopossa on luultavasti niin paljon tehoa, että vauhti alkaa useimpia hirvittää kun pitäisi ajaa tosissaan
-omalla mopolla voi teholla paikata, jos ei malta pitää linjaa tarkasti

Tätä voisitte kommentoida niin saadaan paras konsepti kesän koulutuksille.

-CBR vahvuus on tehottomuus. Sillä ei vauhti hirvitä ja jos menee nurin niin ei tule katastrofi. Samoin kuivaa tai märkää, ei väliä.
-Suuri heikkous on vieras pyörä. Olen nähnyt että useimmilla menee aika kauan että tottuvat uuteen pyörään ja samalla pitäsi vielä oppia jotain uuttakin.
-Mä tykkään ceebeeärristä, mutta ei sillä ole mitään väliä mitä mistä minä tykkään...
Kun on tarkoitus ajaa YCC-kisat, niin kaikki koulutus on mukavampi saada sillä kisapelillä, että sen hanskaa paremmin. Eli siksi omalla...

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: wehna - 29.01.13 - klo:15:31

Pohdiskelua oma mopo vs. CBR
+Oman mopon vahvuus on alhaisempi koulutuksen hinta
+oma mopo on tuttu ja ei tarvitse sopeutua vieraaseen ajokkiin
-Jos oman mopon kaataa niin korjauskulu on luultavasti isompi
-omassa mopossa on luultavasti niin paljon tehoa, että vauhti alkaa useimpia hirvittää kun pitäisi ajaa tosissaan
-omalla mopolla voi teholla paikata, jos ei malta pitää linjaa tarkasti

Tätä voisitte kommentoida niin saadaan paras konsepti kesän koulutuksille.

-CBR vahvuus on tehottomuus. Sillä ei vauhti hirvitä ja jos menee nurin niin ei tule katastrofi. Samoin kuivaa tai märkää, ei väliä.
-Suuri heikkous on vieras pyörä. Olen nähnyt että useimmilla menee aika kauan että tottuvat uuteen pyörään ja samalla pitäsi vielä oppia jotain uuttakin.
-Mä tykkään ceebeeärristä, mutta ei sillä ole mitään väliä mitä mistä minä tykkään...

CBR:llä koulutus kiinnostaa. Eniten tuossa kiinnostaa ajolinjat ja niiden tarkkuuden opettelu. Lienee paljon helpomppa CBR:llä, kun on enemmän aikaa ja virheitä ei pysty paikkamaan. Lisäksi edes teoreettinen mahdollisuus pysyä kouluttajan lähietäisyydellä kohtuullisen kovaakin ajettaessa.

On se myös pirun hauskaa ajella noilla pienemmillä vaihteeksi.

aapolas


murmela

Lainaus käyttäjältä: tonibergholm - 29.01.13 - klo:16:33
Kun on tarkoitus ajaa YCC-kisat, niin kaikki koulutus on mukavampi saada sillä kisapelillä, että sen hanskaa paremmin. Eli siksi omalla...

Toisaalta, yksi mahdollinen skenario voi olla se että jos koulutus järjestetään cebareilla, niin sen jälkeen sä hanskaat sen sun bemarin paremmin kuin jos sama koulutus olisi järjestetty sun omalla bemarilla.
Eli niitten koulutusjuttujen lisäksi näkee ilmaisena extralisäbonuksena uusia juttuja siitä omasta moposta.
(Ainakin mulle toi ihan omaehtoinen cebarilla ajelu aiheutti sen.)
Jarrut paskana, paha hidastaa.

slowrider

Periaatteessa cbr:llä kiinnostaisi harjoitella.

Mutta mitäs toi cebarin kaato noin yleensä kustantaa? Eli paljon sitä ylimääräistä pitäsi olla lompakossa kun tuon kyytiin hyppää? Onko katteet, putket,cliparit, koneenposket yms orggiksia? voin vain kuvitella, että joku uuden cebarin orggiskatteet toiselle puolen ja pilalle naarmuuntunut orggis vaimentaja maksaa saman kun toi minun moponraato :)

Jukka_R

29.01.13 - klo:18:03 #21 Viimeisin muokkaus: 29.01.13 - klo:18:13 käyttäjältä Jukka_R
Lainaus käyttäjältä: app - 29.01.13 - klo:15:51
Motoparkissa syksyn viimeisenä ratapäivänä oltiin ensimmäistä kertaa ceparilla, ja olihan se alussa hiukan outo, mutta yllättävän luonteva ja pirun vakaa ajettava. Ei missään kohtaa tullut mieleenkään, että alusta tai mikään muukaan vaatisi jotain petrausta. Luistokytkimen puuttuminen aiheutti mulle pari lähellä piti-tilannetta alussa, ja nippa nappa vältyin parissa kohtaa kaatumiselta, muuten erittäin hyvä ajettava.
Meidän pitää vielä harkita Juniorin kanssa lähtöä, kun oltiin jo samalla kurssilla, mutta mä lähtisin uudelleen ilman muuta ceparilla taas.
Ajoasento on tärkeämpi tällä, ja joutuu tosiaan ajamaan, kun ei ole hyrrävoimia ja massaa tukena. Kun lisäksi joutuu keskittymään ainoastaan mutka-ajoon, uskon vahvasti että tämä on opettelussa tehokkaampi väline. Kamera takana kuvaamassa on armoton, ja kun palautetta joutuu raadin kanssa itse katsomaan saman tien, johan alkaa se persekin siirtyilemään, ja ylkroppaa perässä. Sitä paitsi on mukava ajaa, kun suorilla kaikki menee samaa verkkaista tahtia, ja oikeesti joutuu keskittymään tosissaan linjaan ja jarrunpaikkaan.

Lisäys: Pitää lisätä että ei ole ollut läheskään yhtä hauskaa kurssilla koskaan, kuin caparilla. Kyllä naurua piisaa ainakin alussa.

Komppaan Karia. Motoparkissa jäin kisassa Karista 0,5 sek parhaalla kierroksellani Karin parhaaseen verrattuna ja kisassa ajoin nopeammin kuin mitä Kari aika-ajossa. Noissa vauhdeissa pystyy apinoimaan ajolinjat suoraan ja roikkumaan perseessä, mutta R1:lläni en roiku kovinkaan kauaa Karin Bemarin perässä (kokeiltu on sitäkin). Alastarolla pääsin Kallion perässä omalla mopollani n. 0,5 sek hitaammin kuin Kari muutama viikko aikaisemmin omallani, mutta vaatii jo aika paljon enempi treenaamista ja riskitason nostoa.

Jos haluaa oppia ajamaan kunnolla ja oikeilla ajolinjoilla, ehdottomasti noilla pikkumopoilla kurssille. Ei ole ihan yksi tai kaksi yrittäjää ollut koulutuksissa joilla on aivan liian tehokkaat pyörät kuskin osaamistasoon nähden. Karrikoiden voi verrata sitä, että aloittaa oikein liikesarjojen treenaamisen salilla ensimmäisellä käyntikerralla ja laittaa penkkiin 200 kiloa. Kyllähän se on näyttävän näköistä kun ne lutkulle tipahtavat ja oppiihan sitä syömään vaikka avanteen kautta jos niikseen on, mutta oppimisen ja kehittymisen kannalta en suosittelisi.

Itselläni pelko on rajoittavin tekijä opetteluun ja noilla CBR:illä ajaessa ei edes pelottanut vaikka Kari "bussipysäkillä" kyynärpäällään tuuppi, tuupin takaisin ja hauskaa oli. 230-250 km/h -vauhdissa jäisi tuuppimatta...

CBR-kapinan tulokset löytyvät tuolta: http://mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=jm_tulokset
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

murmela

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 29.01.13 - klo:17:11
Periaatteessa cbr:llä kiinnostaisi harjoitella.

Mutta mitäs toi cebarin kaato noin yleensä kustantaa? Eli paljon sitä ylimääräistä pitäsi olla lompakossa kun tuon kyytiin hyppää? Onko katteet, putket,cliparit, koneenposket yms orggiksia? voin vain kuvitella, että joku uuden cebarin orggiskatteet toiselle puolen ja pilalle naarmuuntunut orggis vaimentaja maksaa saman kun toi minun moponraato :)

Kaatuminen tolla separilla on oikeasti jotain 100-kertaa epätodennäköisempää, kuin omalla mopollas, koska vauhti on niin hidas että sulla on ihan helvetisti aikaa lepuuttaa päätä suorilla ja keskittyy mutkiin. Kun taasen jos sä ajat jollain tehokkaalla vehkeellä niin sä joudut keskittyyn pitkälläkin suoralla siihen että mopo ei keuli tms karkaa lapasesta.
Toki hel***in tyhmästi yli-yritämällä sen kiulun voi kaataa vaikka ekaan mutkaan jarruttamalla keulan alta, mut tosiaan siinä onnistuminen vaati jo jotain luontaisia lahjoja, ja siitä onkin syytä palkita runsaskätisesti.
Avauksissa sä voit omalla mopolla paikata kaasukädellä, ja joudut siinä sit vahtimaan ettet vedä hi-sideria. Kun taasen jos tolla ceparilla huomaat ett vauhti kuoli mutkaan, niin sä joudut nostaan mopon pystyyn, ja kun väännät kaasusta nii mitään ei tapahdu. Eli sä voit vapaasti käyttää kapasiteettias kiroamiseen ja miettimiseen siinä ajon aikana, jos teet virheitä.
Ja radassa voi olla useitakin mutkia mitä tolla ceparilla voi oikeella ajolinjalla vetää kaasu pohjassa läpi, ja siltikin on vauhtia siihen mutkaan liian vähän.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Joo, nähtiin nuo tulokset siellä jo syksyllä, ja yllätyin kyllä melkoisesti, miten kovaa Jukka_R oli ceparilla ajanut. Jäi itsellä ~8 sekuntia petrattavaa. Saa treenata aika monet ratapäivät, ennen kun peesissä on edes toivoa pysyä.
Jos olisi mahdollisuus päästä kurssille näillä mopoilla, niin että mukana on näitä nopeimpia kuskeja, voisi olla aika hyvä anti yhdellä päivällä. Omiin nimiin, tai oman tasoisten kanssa ajeleminen kehittävää myös, mutta imussa kun sais ajella muutamia settejä siten, että nopeempi vetäjä ajelisi rennosti, niin että pysyisi perässä myös, voipi olla että sais aika montakin mustaa aukkoa omassa ajamisessa paikattua.

Birke

Lainaus käyttäjältä: wehna - 28.01.13 - klo:10:03
Mites on tuon ajokoulutuksen laita Kemorassa, onko kiinnostuneita?
Kiinnostaa ehdottomasti. Sopivasti kesän alkuun.

estor

Kyllä kiinnostaa, mutta riippuu sitten hinnasta ja tosiaan kaatokustannuksista olis hyvä tietää.

jarska

Lainaus käyttäjältä: wehna - 29.01.13 - klo:14:53
... ainakaan tuon komeuden suhteen :)

Älä sinä yhtään vähättele.
Olen kaupannutkin sua (toiveena halvennetut koulutuspäivät) emännän sinkkuystäville, mainoslauseena "on joko meidän kanssa radalla/kouluttamassa--ajamassa kilpaa--tai tallilla ropaamassa mopoaan"
Vielä ei ole kukaan tarttunut...

anteeksi  offtopic_1

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: jarska - 30.01.13 - klo:09:33
Lainaus käyttäjältä: wehna - 29.01.13 - klo:14:53
... ainakaan tuon komeuden suhteen :)

Älä sinä yhtään vähättele.
Olen kaupannutkin sua (toiveena halvennetut koulutuspäivät) emännän sinkkuystäville, mainoslauseena "on joko meidän kanssa radalla/kouluttamassa--ajamassa kilpaa--tai tallilla ropaamassa mopoaan"
Vielä ei ole kukaan tarttunut...

anteeksi  offtopic_1

Unohdit jääradan...johtuu ihan selkeesti siitä, että unohdit mainostaa jäärataa. :
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

wehna

Lainaus käyttäjältä: slowrider - 29.01.13 - klo:17:11
Periaatteessa cbr:llä kiinnostaisi harjoitella.

Mutta mitäs toi cebarin kaato noin yleensä kustantaa? Eli paljon sitä ylimääräistä pitäsi olla lompakossa kun tuon kyytiin hyppää? Onko katteet, putket,cliparit, koneenposket yms orggiksia? voin vain kuvitella, että joku uuden cebarin orggiskatteet toiselle puolen ja pilalle naarmuuntunut orggis vaimentaja maksaa saman kun toi minun moponraato :)

Tietääkseni suomen toinen kaadettu CBR ja ensimmäinen jota piti korjata. Ote meidän laskusta:

Honda CBR 250 ajokoulutus Motopark 29.9
Tuote Määrä ALV á-hinta Yhteensä
-------------------------------------------------------------------------------
Honda CBR 250 kaatumisvaurioiden 3 tuntia 23% 48,78 146,34
korjaus
Kulutusmateriaali 1 kpl 23% 15,00 15,00
Yhteensä veroton 161,34
Yhteensä ALV 23% 37,11
Maksettava EUR 198,45

Naarmuja tuli ja muutama osa piti oikaista.
Kaadettu jarrutuksessa Motoparkissa varikon ylämäen oikeassa mutkassa.

-K-
Road Racing pyörien huollot, muutokset ja osat verkkokaupasta www.kvr.fi

Xper77i


Powered by EzPortal