Onko tossa Akran putkessa säädettävä läppä? Eikös katupeleissä se ole käytännössä vain melujen takia, vaikka sitä mainostetaan väännön optimoinnista alhaisilla kierroksilla?
Näyttäs siltä että olet oikeassa. Melut tai alavääntö ei pitäs olla kumpikaan SBK-kilpurissa ns must juttuja. Olisko niin että tuolla tehdään moottorijarrua tyyliin rekkojen pakokaasujarru, ettei tarvi kaikkea tehdä imupuolen virtauksia sekoittamalla? Tai ehkä se säästää mekaanikoiden ja VIP-vieraiden korvia lämpimäksi käyttämisen aikana.
Indyssä kysyin Asparin mekaanikoilta tästä (Aprilian CRT-pyörässäkin on samanlainen läppä putkistossa, kun se on kehitetty superbikesta) niin ne sano, että "better throttle response and midrange". Eivät kyllä melusta puhuneet mitään (oli tosin hieman kieliongelmia, että jotain voi jäädä sanomatta ja ymmärtämättä). Mutta lisäksi jostain luin myöhemmin, että sillä säädetään myös moottorijarrua.
Katupelissä tuo on ainakin melun ja ehkä myös ajettavuuden vuoksi. Sen toiminta on muuttunut ecu-päivitysten myötä: ennen oli aina auki kun pykälä päällä, vapaalla kiinni niin menee melutestistä läpi, nyt se on uudella ecusoftalla kiinni pienillä kierroksilla ja kaasunasennoilla riippumatta vaihteesta. Jotkut on myös spekuloineet apriliaforumilla, että vaikuttaa katupyörässä kulutukseen (kulutus kasvanut kun läppä poistettu tai lukittu auki asentoon).