Kirjoittaja Aihe: sadekelin renkaat  (Luettu 18200 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Wper

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 16
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 368
  • Paikkakunta: kokkola
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 09:44
  • Yamaha r6r
    • Superstock b600 #5
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 480
sadekelin renkaat
« : 22.02.13 - klo:00:02 »
Sain syksyllä ostamani pyörän mukana dunlopin sateiset joissa paistot 2007. Tohtiiko niillä ajaa enään vai heitänkö mäkeen? Pintaa niissä tuntuu olevan ja tuntuu pehmeiltä, mutta onko niillä asiaa radalle?
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 72
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3222
  • Ikä: 33
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 11:46
  • K9 GSX-R1000
    • Superbike B #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 668
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #1 : 22.02.13 - klo:07:28 »
Sain syksyllä ostamani pyörän mukana dunlopin sateiset joissa paistot 2007. Tohtiiko niillä ajaa enään vai heitänkö mäkeen? Pintaa niissä tuntuu olevan ja tuntuu pehmeiltä, mutta onko niillä asiaa radalle?

Ajamattomat vai käytetyt? Ajamattomat vois olla vielä pelikunnossa, mutta ajetut on tod. näk. jo kovettunu. Jos ei muuta niin varovasti kokeilemallahan tuo selviää, että onko pitoa vai ei.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1490
  • Ikä: 38
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:24.03.19 - klo:22:13
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 602
Re: sadekelin renkaat
« Vastaus #2 : 22.02.13 - klo:12:06 »
Minulle neuvottiin että vanhemmatkin saa toimimaan kun käy kuivalla kelillä avaamassa ne. Eli rauhallisella ajolla ajaa koko renkaan leveydeltä parin/kolmen kierroksen ajan. Tiedä sitten onko toimivaa vai ei.

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #3 : 22.02.13 - klo:15:49 »
Käytetyissä kannattaa katsoa missä kunnossa ne kuvion reunat on. Jos on terävä, niin kumi voi toimia hyvin mutta jos on pyöristynyt ei veden siirtäminen ole enää niin toimivaa. Kärjistäen terävä reuna leikkaa vedestä läpi ja pyöristynyt ei. Oli kumit missä kunnossa vaan, niin varovaisesti liikkeelle ja haetaan tuntumaa pitoon. Ei se sadekelin ajaminen niin vaikeeta ole kunhan vaan älyää perusajatuksen ja pitää maltin menossa mukana. Itsellä toisinaan tuon maltin kanssa ollut vähän hakemista :)

Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 31
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.03.19 - klo:21:22
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #4 : 15.05.13 - klo:07:36 »
Onko vesisateella sadekelin renkailla ajaminen kuinka mielekästä puuhaa? Mietin että hommaisko toiset vanteet sateisille kun näemmä taas tänäkin kesänä menee lätäkössä pomppimiseksi nämä ratapäivät... ärrinpurrin!

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1162
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 12:26
  • Triumph RS, Beta 300RR, Suzuki GR650, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 344
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #5 : 15.05.13 - klo:08:31 »
Onko vesisateella sadekelin renkailla ajaminen kuinka mielekästä puuhaa? Mietin että hommaisko toiset vanteet sateisille kun näemmä taas tänäkin kesänä menee lätäkössä pomppimiseksi nämä ratapäivät... ärrinpurrin!

Se on oma lajinsa. Kiihdyttäessä pitoa löytyy todella paljon (Alastaron pääsuoralla tuppasi keulia aina avauksista), jarrutukissa kohtuullisesti ja sivuttaispito on huono.
Avaukset voi olla kovia, kunhan pyörä on pystyssä. Kaikki vauhti pois suorilla ja sitten "liruttaen" mutka läpi ja pyrkii pitämään pyörän hyvin pystyssä.

Itse olen joka kerta kaatunut, kun olen ajanut sateella. Meno rupeaa maistumaan, enkä ole ottanut tarpeeksi nopeutta pois, vaan alkanut kääntää ja siitä sitten etunen alta. Ensimmiäsellä kerralla vaikutti myös se, että rata oli kuivumaan päin ja renkaat eivät saaneet jäähdytystä vedestä. Etunen siis ylikuumenee ja se vähäinenkin sivuttaispito häviää.

Olen ajanut melko vähän sateella, joten mitään tatsia koko lajiin ei ole. Kyllä siellä eteenpäin pääsee, mutta ajo ei ole niin mielekästä.

Suosittelen kokeilemaan sadeajoa, mutta varautumaan kaatumiseen.

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #6 : 15.05.13 - klo:09:26 »
T1mppa jo hyvin hommaa kuvailikin, mutta kirjoitetaan vähän jatkoa.

Aluksi kun varovasti lähtee menemään ajatuksella: "pyörän ollessa pystyssä on pitoa kuin kuivalla ja kallellaan sitä ei ole" pääsee aika hyvin liikkeelle ja selvinnee pahimmista sudenkuopista tässä hommassa. Pystyssäkin on pitoa vain jos renkaat ovat lämpimät.

Pidon määrä vaihtelee todella paljon kelin mukaan. Alastaro on aika petollinen kun radasta tulee jollain kelillä todella liukas. Esim. Botnialla taas pitoa on sateellakin mukavasti. Ainakin radan vanhalla pinnoitteella. Veden määrää radanpinnassa kannattaa seurata ja sovittaa vauhtia sen mukaan. Muutenkin kannattaa radan pintaa pyrkiä lukemaan missä kohtaa sitä pitoa on tarjolla.

Pitoa kuitenkin lämpimillä sateisilla on riittävästi että voi mutkat ajaa polvi maassa ja pyörän ollessa pystyssä kiihdyttää sekä jarruttaa kuin kuivalla. Mutkissa kannattaa ajolinjan puolesta pyrkiä vaan minimoimaan kallellaanoloaikaa.

Kivaa se sateellakin ajaminen on, kaatuminen ei ole sen kivempaa kuin kuivallakaan.

Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 31
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.03.19 - klo:21:22
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #7 : 15.05.13 - klo:12:10 »
Kiitoksia vastauksista.

Olen yllättynyt kuinka hyvin sitä pitoa tuntuu sittenkin olevan tarjolla.. Kuitenkin ymmärrettävästi muuttujien määrä ja etenkin "herran hallussa" -factor kasvaa melkoisesti. Ehkä jätän tämän kokeilun tuonnemmaksi, kun yritän ainakin vielä tämän kesän selvitä kaatumatta kun pyöräkin on vielä valkokilpinen (tosin kuitukatteilla).

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1162
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 12:26
  • Triumph RS, Beta 300RR, Suzuki GR650, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 344
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #8 : 15.05.13 - klo:13:22 »
Jos bongaat jollakin varikkokaverilla saderenkaat, niin käy kysymässä voitko vähän pällistellä niitä. Sormella/kynnellä kun koitaa, niin se kumiseos on todella pehmeetä, kuin hyvin jauhettua purkkaa.

Pääsuoralla kun rohkeammin kiihdytteli, niin suoralla taisi olla joitain "jokia". Niissä kohti takapyörä suttasi, mutta heti "joen" jälkeen nappasi pidon takaisin.
Ennen radalle menoa, harja-auto ajeli useamman kierroksen putsaamassa suurempia lammikoita pois.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 72
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3222
  • Ikä: 33
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 11:46
  • K9 GSX-R1000
    • Superbike B #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 668
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #9 : 15.05.13 - klo:14:49 »
Ja jos haluaa insinörtteillä niin tässä pari sanaa:

Renkaan pito perustuu kahteen erilliseen asiaan:
1) Adheesioon
2) Hystereesiin.

Adheesiosidos muodostuu kuivalla kelilla kumin ja asvaltin välille, mutta on äärimmäisen herkkä millekään väliaineelle (esim. vedelle). Heti jos kumin ja asvaltin välissä on jotain (esim. vettä) adheesiota ei muodostu, jolloin pito tippuu huomattavasti. Kuivalla kelillä renkaan pito muodostuu siis adheesiosidoksista kumin ja asvaltin välillä sekä kumin hystereesistä.

Sateella adheesiokitka puuttuu, joten puuttuva pito on korvattava suuremmalla hystereesillä. Tästä syystä saderengas on pirun pehmeä, jolloin myös kumin hystereesi on suuri. Hystereesi perustuu siis kumin kykyyn muuttaa muotoaan ja palautua siitä (välissä hukataan energiaa toiseen muotoon ja muuta diipadaapaa). Mitä isompi palautuva muodonmuutos, sitä suurempi hystereesi näin rankasti yksinkertaistettuna kun puhutaan kumista. Jos väliainetta (ja tai vauhtia suhteessa vesipatjan paksuuteen) on paljon, ei pehmeäkään rengas saa kontaktia asvaltista, jolloin myös kumin muodonmuutos ja siten myös hystereesikitka jää olemattomaksi. Tuosta syystä ns. vesiliirrossa ei ole juurikaan pitoa. Lisää infoa löytynee termeillä adheesio, hystereesi ja stick-slip.

Kiitos ja anteeksi.

Poissa tamik87

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 26
  • -Saadut: 7
  • Liittynyt: Marras 2012
  • Viestejä: 681
  • Ikä: 31
  • Paikkakunta: Kangasala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.03.19 - klo:21:22
  • Yamaha R6R -08
    • STK B #41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 861
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #10 : 15.05.13 - klo:15:48 »
Ja jos haluaa insinörtteillä niin tässä pari sanaa:

Renkaan pito perustuu kahteen erilliseen asiaan:
1) Adheesioon
2) Hystereesiin.

Adheesiosidos muodostuu kuivalla kelilla kumin ja asvaltin välille, mutta on äärimmäisen herkkä millekään väliaineelle (esim. vedelle). Heti jos kumin ja asvaltin välissä on jotain (esim. vettä) adheesiota ei muodostu, jolloin pito tippuu huomattavasti. Kuivalla kelillä renkaan pito muodostuu siis adheesiosidoksista kumin ja asvaltin välillä sekä kumin hystereesistä.

Sateella adheesiokitka puuttuu, joten puuttuva pito on korvattava suuremmalla hystereesillä. Tästä syystä saderengas on pirun pehmeä, jolloin myös kumin hystereesi on suuri. Hystereesi perustuu siis kumin kykyyn muuttaa muotoaan ja palautua siitä (välissä hukataan energiaa toiseen muotoon ja muuta diipadaapaa). Mitä isompi palautuva muodonmuutos, sitä suurempi hystereesi näin rankasti yksinkertaistettuna kun puhutaan kumista. Jos väliainetta (ja tai vauhtia suhteessa vesipatjan paksuuteen) on paljon, ei pehmeäkään rengas saa kontaktia asvaltista, jolloin myös kumin muodonmuutos ja siten myös hystereesikitka jää olemattomaksi. Tuosta syystä ns. vesiliirrossa ei ole juurikaan pitoa. Lisää infoa löytynee termeillä adheesio, hystereesi ja stick-slip.

Kiitos ja anteeksi.

Kiitos itsellesi :D Olen metallurgi koulutukseltani ja ammatiltani joten puhuit nimenomaan minun kieltäni ;)

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3774
  • Ikä: 54
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.03.19 - klo:14:08
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #11 : 15.05.13 - klo:16:13 »
Ja jos haluaa insinörtteillä niin tässä pari sanaa:

Renkaan pito perustuu kahteen erilliseen asiaan:
1) Adheesioon
2) Hystereesiin.

Adheesiosidos muodostuu kuivalla kelilla kumin ja asvaltin välille, mutta on äärimmäisen herkkä millekään väliaineelle (esim. vedelle). Heti jos kumin ja asvaltin välissä on jotain (esim. vettä) adheesiota ei muodostu, jolloin pito tippuu huomattavasti. Kuivalla kelillä renkaan pito muodostuu siis adheesiosidoksista kumin ja asvaltin välillä sekä kumin hystereesistä.

Sateella adheesiokitka puuttuu, joten puuttuva pito on korvattava suuremmalla hystereesillä. Tästä syystä saderengas on pirun pehmeä, jolloin myös kumin hystereesi on suuri. Hystereesi perustuu siis kumin kykyyn muuttaa muotoaan ja palautua siitä (välissä hukataan energiaa toiseen muotoon ja muuta diipadaapaa). Mitä isompi palautuva muodonmuutos, sitä suurempi hystereesi näin rankasti yksinkertaistettuna kun puhutaan kumista. Jos väliainetta (ja tai vauhtia suhteessa vesipatjan paksuuteen) on paljon, ei pehmeäkään rengas saa kontaktia asvaltista, jolloin myös kumin muodonmuutos ja siten myös hystereesikitka jää olemattomaksi. Tuosta syystä ns. vesiliirrossa ei ole juurikaan pitoa. Lisää infoa löytynee termeillä adheesio, hystereesi ja stick-slip.

Kiitos ja anteeksi.

 :o :o :o

Mä passaan Nitrouksen sadekelin koulutuksen.
Suomeksi..sateella ompi pluikasta ja kuivan kelin kuskit kerääntyvät radan varteen lyömään vetoa kuinka pitkälle mopo liukuu?

Poissa MarkoL

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 6
  • -Saadut: 3
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 272
  • Paikkakunta: Vaajakoski
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 08:21
  • Kawasaki ZX10R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 179
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #12 : 15.05.13 - klo:16:57 »
Ihan turhaa jännitystä Jarskalla.
Sateella ajaminen on yllättävän hauskaa, kunhan ei visiiri huurru.

Itse muutaman kerran sateisilla ajellut (köröä), ja aina yllättynyt miten hyvä pito renkaissa on, jopa kylmällä kelillä.
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1162
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 12:26
  • Triumph RS, Beta 300RR, Suzuki GR650, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 344
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #13 : 16.05.13 - klo:12:57 »
Suomeksi..sateella ompi pluikasta ja kuivan kelin kuskit kerääntyvät radan varteen lyömään vetoa kuinka pitkälle mopo liukuu?

Yleisempi vedon lyönti taitaa olla, kuinka monta kierrosta pääsee ajamaan.
Grandi67 on siinä yllättävän hyvä! :D


Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 72
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3222
  • Ikä: 33
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 11:46
  • K9 GSX-R1000
    • Superbike B #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 668
Vs: sadekelin renkaat
« Vastaus #14 : 16.05.13 - klo:15:39 »
Ja jos haluaa insinörtteillä niin tässä pari sanaa:

Renkaan pito perustuu kahteen erilliseen asiaan:
1) Adheesioon
2) Hystereesiin.

Adheesiosidos muodostuu kuivalla kelilla kumin ja asvaltin välille, mutta on äärimmäisen herkkä millekään väliaineelle (esim. vedelle). Heti jos kumin ja asvaltin välissä on jotain (esim. vettä) adheesiota ei muodostu, jolloin pito tippuu huomattavasti. Kuivalla kelillä renkaan pito muodostuu siis adheesiosidoksista kumin ja asvaltin välillä sekä kumin hystereesistä.

Sateella adheesiokitka puuttuu, joten puuttuva pito on korvattava suuremmalla hystereesillä. Tästä syystä saderengas on pirun pehmeä, jolloin myös kumin hystereesi on suuri. Hystereesi perustuu siis kumin kykyyn muuttaa muotoaan ja palautua siitä (välissä hukataan energiaa toiseen muotoon ja muuta diipadaapaa). Mitä isompi palautuva muodonmuutos, sitä suurempi hystereesi näin rankasti yksinkertaistettuna kun puhutaan kumista. Jos väliainetta (ja tai vauhtia suhteessa vesipatjan paksuuteen) on paljon, ei pehmeäkään rengas saa kontaktia asvaltista, jolloin myös kumin muodonmuutos ja siten myös hystereesikitka jää olemattomaksi. Tuosta syystä ns. vesiliirrossa ei ole juurikaan pitoa. Lisää infoa löytynee termeillä adheesio, hystereesi ja stick-slip.

Kiitos ja anteeksi.

 :o :o :o

Mä passaan Nitrouksen sadekelin koulutuksen.
Suomeksi..sateella ompi pluikasta ja kuivan kelin kuskit kerääntyvät radan varteen lyömään vetoa kuinka pitkälle mopo liukuu?

Ei tartte ihan heti pelätä, että mun koulutukseen joutus. Ei kuivalla tahi märällä. Keskityn jatkossa vittuilemaan ihmisille netissä ja jos eksyn varikolle, yritän pitää huolen siitä, että promilleja on veressä sen verran, ettei moottoroidun ajoneuvon puikkoihin ole asiaa.


  Aihe / Aloittaja Vastauksia / Lukukerrat Uusin viesti
xx
Metzeler renkaat

Aloittaja jarska

14 Vastauksia
9018 Lukukerrat
Uusin viesti 24.03.16 - klo:11:29
kirjoittanut JULLE
xx
Pirelli renkaat

Aloittaja murmela

73 Vastauksia
27144 Lukukerrat
Uusin viesti 16.07.18 - klo:21:00
kirjoittanut Wper
xx
Britgestone renkaat

Aloittaja ETana

9 Vastauksia
1716 Lukukerrat
Uusin viesti 08.08.18 - klo:21:45
kirjoittanut Jone
xx
Dunlop renkaat

Aloittaja jarska

455 Vastauksia
175250 Lukukerrat
Uusin viesti 29.12.18 - klo:19:55
kirjoittanut murmela
 

Uudet viestit

Vs: Tänään
m1kk0 eilen kello 10:44
Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
Jone 22.03.19 - klo:00:39
Vs: Motorg ry:n ratapäivät 2019
wbaum 21.03.19 - klo:19:36
Vs: Classic Superbike 2018
m1kk0 18.03.19 - klo:08:41
Vs: MotoE (2019)
wbaum 14.03.19 - klo:17:16
Vs: Imatranajot 2016 pohdiskelua
murmela 13.03.19 - klo:11:21
Vs: MC Muoviluodin ratapäivät 2019
JMH 12.03.19 - klo:21:16
Vs: Kymi Ring 2013-?
Kolmone 10.03.19 - klo:20:03
Vs: Pikakaasu
Juha_K 10.03.19 - klo:10:27
Vs: MotoGP
murmela 09.03.19 - klo:19:13
Vs: Auto24Ring videot
Mikko K. 07.03.19 - klo:12:17
Vs: Yamaha R6R
Popeda 07.03.19 - klo:12:13
Vs: Kausi 2018
Choke 06.03.19 - klo:13:20

MP-Ratatori

M: zx10r 2008-2010 takavanne ja etuvanne 2008-2015

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/03/2019
Kommentit (0)
Lasikuitukatteet Kawasaki ZX-6R 2005-2006

Hinta: 300.00 EUR
Päiväys: 07/02/2019
Kommentit (0)
Suzuki

Hinta: 5700.00 EUR
Päiväys: 04/02/2019
Kommentit (0)
m: zx-10r moottori vm. 2008-2010

Hinta: 2100.00 EUR
Päiväys: 13/01/2019
Kommentit (0)
O:Yamaha R6R-06 kisakatteet

Päiväys: 07/01/2019
Kommentit (0)

MP-Ratagalleria