Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: A ja B luokkien yhdistäminen  (Luettu 18197 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka_R

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 17
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 882
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.07.17 - klo:20:47
  • Yamaha YZF R1 -08
    • YCC #46
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 25
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #30 : 03.04.13 - klo:10:08 »
Sen verran on pakko ottaa kantaa laskelmiin, että onko kukaan ottanut huomioon, että ensimmäisellä kierroksella porukan viimeinen ylittää maalilinjan, noin 30sekuntia myöhemmin kuin porukan ensimmäinen.

Sen verran pakko ottaa kantaa tohon, että sä et usko itsekkään tohon 30 sekunnin väitteeseen. Ei edes jokkiksen täyden ruudukon startissa b-lähdössä ole ollut pääsääntöisesti niin surkeaa saldoa.
Tiedä sitten onko sm-lähdöissä kuskien taso olennaisesti heikompi?


Itse uskon (ainakin enemmän kuin Jeesukseen) tulospalvelun antamiin tietoihin. 30 sekuntia on lähempänä melkeinpä jokaisessa täydessä lähdössä kuin 20 sekuntia. Tuolta niitä voi tarkastella: http://www.lundahl.info/amb2live/view.php?id=625&mode=laps Pahimmillaan se on sadekelin kisassa ollut lähemmäs 50 sekuntia. Väittelyä voidaan toki jatkaa siitä onko tulospalvelun antama tieto luotettavaa vai onko mutu sitä enemmän.

Ja väitteeseen, että huomattavasti hitaampi on helpompi ohittaa kuin hieman hitaampi, on väite jota ainakaan itse en allekirjoita. Itselläni tosin kilpailulähtöjä on takana vasta reilu 50 ja ohituksia kisoissa vain joitain satoja, joten tilastolliseen analyysiin tulokset eivät kelpaa. Hieman hitaampi ajaa luultavasti kohtuullisen oikeaa linjaa. Huomattavasti hitaammalla ajolinjat ja ajokäyttäytyminen on usein päin hel***tiä, jolloin turvallinen ohittaminen on aika haasteellista. Sekunnin tai pari itseäni hitaampiin en ole kisoissa montaakaan kertaa ohitustilanteessa meinannut osua, mutta kierroksella ohitettavat ovat olleet usein aika hasardeja ja väittäisin pitäväni pikkaisen suurempaa turvamarginaalia kuin mestaruudesta taisteleva Korpiaho tai Penna. Jopa Wehnä vetelee aika läheltä ohitukset CBR:llä mopokisassa. Siinä sukat pyörii turistilla ajosaappaissa kun kärkinelikko vetää joka puolelta ohi samaan aikaan, ne eivät odottele, itse maltan odotella kun ei ole mitään enää pelissä.

Lähtöjen yhdistämisen kannalla olen, mutta henklökohtaisesti en halua olla yhdessäkään kilpailulähdössä missä mestaruudesta taistelevat kaverit tulevat ohittamaan minut kierroksella. Tosin Mika Kalliota lainaten "35 vuotta on sellainen raja, että sen jälkeen alkaa itsesuojeluvaisto rajoittamaan ajamista". Jossain Räyskälässä nopeusero voi olla lähemmäs 80 km/h ja siinä vauhdissa on tosi kiva saada 300 kg lihaa ja metallia selkään. Motoparkissa tuo ero on minun ja SM:n kärjen välillä n. 70 km/h (datasta tarkastettu, ei unikuva). Kierrosajoissa ero on n. 9 sek.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 62
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #31 : 03.04.13 - klo:11:14 »
Vaikka kokemusta ei ole käytännössä ollenkaan itsellä, kyllä nämä nopeuserot on hirvittäiä.
Ahvenistolla oli viime kesänä n. 30 mopoa radalla, kun koitin ajaa liimakumilla uutta ennätystäni. Muutama peilein ja goreteksein varustautunut mopo oli ohitettava suoran pätkällä, joka onnistuikin. Tosin puoli metriä sisäkanttarin yli menin seuraavassa mutkassa, kun yhtäkkiä olikin rata rukossa ennen mutkaa, kun samaan aikaan tuli toinen kilvetön takaani toiselta puolelta ohi, ja tämä hidas ryhmä säikähti ja väisti eteen.

Moka kaatumisessani oli 100%:sti minun, mutta näitä tulee, kun rata on täynnä liian suurin nopeuseroin ajavia henkilköitä. Tilanteita tulee, vaikka kukaan ei sinänsä tekisi mitään suurempaa virhettä.

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 130
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1593
  • Ikä: 55
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.11.21 - klo:11:46
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #32 : 03.04.13 - klo:11:21 »
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
MP-tuen rooli tuleepi kasvamaan.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 58
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1502
  • Ikä: 41
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:20.11.21 - klo:16:28
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 613
Re: Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #33 : 03.04.13 - klo:12:21 »
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
MP-tuen rooli tuleepi kasvamaan.

No onhan kerhokisoissa taso ollut kova tähänkin asti. Tulihan sitä itsekkin aloittelijana oltua wehnän kans samalla gridillä :) tuo kerhokisahomma vaan vähän eri kun on enemmän leikkimielinen kisa ilman pisteenlaskua ja suurta rahallista panostusta

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 52
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #34 : 03.04.13 - klo:18:03 »
Vaikka kokemusta ei ole käytännössä ollenkaan itsellä, kyllä nämä nopeuserot on hirvittäiä.

Jotain kokemusta nopeuseroista ja läheltäpiti tilanteista kisoissa eikä nopeuserojen lisääminen vaikuta mielekkäältä. Kaipa sitä voi jotain joutavaa tähänkin jaaritella.

Aika turhauttavaa on esim. ajaa aika-ajoa kun radalla on paljon pyöriä ja kierrosajoissa eroa 20s kuten YCC botnialla 2011. Ehtiihän noista hitaista ohi, jos eivät yllättäen eteen hyökkää, mutta kilpailusta tulee enemmän arpajaiset siitä kuka saa kierroksella ohitettavat sopivaan kohtaan. A:n kärki ajoi 1:12 alkuisia eikä kovin montaa kuskia olisi %-säännön perusteella mukaan mahtunut. Onneksi vielä tuolloin riittikin kuskeja kaikkiin lähtöihin.

Kisatreeneissä tapahtuvia kolareita on ollut myös nykyisen luokkajaon aikana, kun vaan väärässä paikassa sattuu olemaan liikaa vauhtieroa. Omalta kohdalta lähin tilanne on ollut kemoran paluusuoralla. Rata tuntuu todella kapealta kun jarrumerkiltä tajuaa että edellä menevä jono ajaakin lähes kävelyvauhtia mutkaan. Jarru päällä jonosta pyörien välistä läpi kun ei muuallakaan tilaa ollut eikä vauhtia enää saanut riittävän ajoissa pois. Tuolloinkaan kierrosajoissa eroa kisassa ei paljoa yli 10s ollut.

Näiden ihmettelyjen ja pelottelujen sijaan voisi miettiä ajatuksia millä saataisiin lisää kuskeja viivalle ettei tarvitsisi luokkien yhdistämistä miettiä. Itsellä ei oikein ideoita ole, mutta miten harrastajamäärät ovat aikanaa kasvaneet siihen pisteeseen että on otettu B luokat hommaan mukaan?

Kummasti tämänkin keskustelu on saanut ajattelemaan kisatouhuja ja kiinnostuksen taas siihenkin kasvamaan. Pitäs varmaan joku kisa yrittää ajaa ensi kesänä.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #35 : 04.04.13 - klo:00:11 »
Sen verran on pakko ottaa kantaa laskelmiin, että onko kukaan ottanut huomioon, että ensimmäisellä kierroksella porukan viimeinen ylittää maalilinjan, noin 30sekuntia myöhemmin kuin porukan ensimmäinen.

Sen verran pakko ottaa kantaa tohon, että sä et usko itsekkään tohon 30 sekunnin väitteeseen. Ei edes jokkiksen täyden ruudukon startissa b-lähdössä ole ollut pääsääntöisesti niin surkeaa saldoa.
Tiedä sitten onko sm-lähdöissä kuskien taso olennaisesti heikompi?


Itse uskon (ainakin enemmän kuin Jeesukseen) tulospalvelun antamiin tietoihin. 30 sekuntia on lähempänä melkeinpä jokaisessa täydessä lähdössä kuin 20 sekuntia. Tuolta niitä voi tarkastella: http://www.lundahl.info/amb2live/view.php?id=625&mode=laps Pahimmillaan se on sadekelin kisassa ollut lähemmäs 50 sekuntia. Väittelyä voidaan toki jatkaa siitä onko tulospalvelun antama tieto luotettavaa vai onko mutu sitä enemmän.

Jaa-ha, Jukka elelee taas jossain Jeesuksen-aikaisessa höpö-höpö-maailmassaan ja tuntee suurta tarvetta avautua, ainoana aseenaan moraalinen paheksunta?
Linkki johtaa jonnekkin (puolikuivankelin?) YCC:n A-lähtöön jossa 25 kuskia. Mitenköhän se korreloi pääsääntöisesti jokkiksen täyden ruudukon b-lähdön kanssa?

Jos Jukka haluaa varsinaisesti asiaan jotain kommentoida, niin ehkä hänen kannattanee käydä vaikkapa oman yhdistyksensä nettisivuilla osoitteessa http://www.mp-tuki.fi/index.php?v=jm&s=jm_tulokset , ja etsiä sieltä mainitsemaani jokkiksen b-lähdön tulospalvelu-dataa menneiltä vuosilta. Toki nekään ei ulotu jessen aikakauteen, mutta ehkä ne edes vähän lieventävät suurta moraalista tuskaa.

Mutta jospa hieman asiaakin. Eli palataan hetkeksi tuohon 30 sekunnin dilemmaan.
Otetaan esimerkiksi kuivan kelin alastaron kisa, jossa oletetaan että paalulle ajajan aika on vaikkapa 1:17,000, niin 115% säännöllä mukaan pääsisi vielä kuski jonka kierrosaika on alle 1:28,550.
Lähtövalojen sammuessa paalupaikkamies tykittää ekan kierroksen aikaan 1:22,000. Tämä tarkoittaisi sitä että viimeisenä lähtenyt urpå kiertäisi kierroksen aikaan 1:47,000 (olettaen että lähtöruudusta viivalle kestää 5 sekkaa).
Kuulostaako jotenkin realistiselta?
No entäpä jos urpån eka kierrosaika olisi 1:38,550? Jolloin kierrosajoissa olisi eroa 16,550?

Ja jos otetaan vielä vähän lisää realismia mukaan, niin vilaistaan nopsasti jostain tulosliuskasta; paljonko on A-lähdön nopeimmat ekat kierrokset; ehkäpä jotain 1:23, ja A:sta lasketun 115% säännön sisään mahtuvien B-kuskien hitaimmat ekat kierrokset; jotain luokkaa 1:34, ja viimesestä ruudusta kiihdytys maaliviivalle kestää jonkun 5 sekunttia.
Niin realistinen ekan kierroksen ero kärjen ja hännän välillä 115% säännöllä on suuruusluokkaa 16 sekunttia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:23.11.21 - klo:19:45
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #36 : 04.04.13 - klo:00:17 »
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
Eli tarkoittaako tuo sitä että SM ja Suomen Cupin kärjen lisäksi ensi kaudella kerhokisoissa nähdään MotoGP kärkikuskeja!?
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa Jukka_R

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 17
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 882
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.07.17 - klo:20:47
  • Yamaha YZF R1 -08
    • YCC #46
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 25
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #37 : 04.04.13 - klo:07:40 »
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
MP-tuen rooli tuleepi kasvamaan.

YCC:n nopeimmat ovat lähes poikkeuksetta siirtyneet B:n nopeimpaan puolikkaaseen, osa sitten suoraan luokan voittajiksi. Tässä suhteessa en näkisi ongelmaa.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 130
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1593
  • Ikä: 55
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.11.21 - klo:11:46
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #38 : 04.04.13 - klo:08:02 »
Tuo yhdistelyhanke aiheuttanee muutosta myös YCC:iin.
Oletettavasti aiemmin ovat nopeimmat siirtyneet YCC:sta SBB:hen. Nyt kynnys nousta yhdistettyyn luokkaan todennäköisesti nousee ja YCC:n osallistujamäärä kasvaa, nopeudet nousevat ja nopeuserot kasvavat. Sama efekti saattaapi siirtyä jopa YYC:sta kerhokisoihin.
Eli tarkoittaako tuo sitä että SM ja Suomen Cupin kärjen lisäksi ensi kaudella kerhokisoissa nähdään MotoGP kärkikuskeja!?

Ei ainakaan nykyisiä, mutta toivottavasti tulevia. Selitänpä uudestaan:
Kynnys nousta YCC -> SBA kasvaa jolloin YCC:n taso kovenee = kynnys nousta kerhokisa - > YCC kasvaa = kerhokisan nopeus nousee

Laitoin kuvan liitteeksi helpottamaan ymmärtämistä. Motogp:tä en siihen kuitenkaan laittanut. Se olisi jossain vasemmalla.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Poissa Jukka_R

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 3
  • -Saadut: 17
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 882
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.07.17 - klo:20:47
  • Yamaha YZF R1 -08
    • YCC #46
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 25
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #39 : 04.04.13 - klo:08:25 »

Linkki johtaa jonnekkin (puolikuivankelin?) YCC:n A-lähtöön jossa 25 kuskia. Mitenköhän se korreloi pääsääntöisesti jokkiksen täyden ruudukon b-lähdön kanssa?

Missä ja milloin sellainen on ajettu? Omat arvioini pohjautuvat niihin lähtöihin joissa olen itse ollut mukana.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Poissa pienisopoapina

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 130
  • -Saadut: 48
  • Liittynyt: Huhti 2012
  • Viestejä: 1593
  • Ikä: 55
  • Paikkakunta: Raahe
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.11.21 - klo:11:46
  • Gsx-r -02 eiku r1 -07 eiku R1M -16
    • SSC 530
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 628
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #40 : 08.04.13 - klo:20:04 »
Onks täällä ketään, joka vois kertoa onko tuo A:n ja B:n yhdistäminen jo päätetty lopullisesti ?
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Poissa pena1

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 5
  • -Saadut: 13
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 115
  • Ikä: 50
  • Paikkakunta: Turku
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:25.04.19 - klo:11:53
  • S1000RR
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 51
Vs: A ja B luokkien yhdistäminen
« Vastaus #41 : 09.04.13 - klo:10:11 »
Onks täällä ketään, joka vois kertoa onko tuo A:n ja B:n yhdistäminen jo päätetty lopullisesti ?

A ja B luokat VOIDAAN yhdistää, jos ennakkoilmoittautuneita ei ole tarpeeksi. Mikään automaatio ei yhdistäminen ole.

Itse toivon ainakin WCRC:n järjestämän Alastaron PM/SM kisojen osalta että ennakkoilmottautuneita on riittävä määrä, luokkien ajattamiseen omissa lähdöissä.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020