A ja B luokkien yhdistäminen

Aloittaja Nitrous, 25.03.13 - klo:17:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pienisopoapina

Tässä linkki SRRA:n foorumille, jossa myös keskustellaan A/B yhdistelystä:
http://www.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=8242
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

murmela

Itse menisin nykyisellä vauhdillani keposesti 115% sisään. Eikä mua kauhistuttais ajatus olla sairaannopeiden ohitettavana. Päinvastoin ne menee niin saa****an nopeesti ohi ettei kerkee ees mutkasta avata perään ku ne on jo sayonara.

Toisinpäin ajateltuna, on ihan hel***in helppo ohittaa joku reilusti hitaampi kuski. Ehtii erittäin hyvin katsella mitä se siinä mutkassa tupeksii/ mistä syystä se on niin avuttoman hidas. En mä nää siinä mitään vaaratilannetta/ vaaratilanteiden lisääntymistä.

Jos se hitaiden ohittaminen/ niiden määrä on niin hirveen kauheen kamalaa, niin kaikennäköset rata-päivät ja kisat pitäis lopettaa heti nyt. Ettei vaan kukaan enää loukkaannu, edes henkisesti, varsinkaan jossain keskustelufoorumilla.

Hauskoja on myös noi "kyllä mä osallistuisin kisoihin EHKÄ, MUT KU ne ohittajat/ ohitukset/ turvallisuus, nii emmää tiiä, pitää miettii, voi olla, jos ei tänä vuonna, niin ens vuonna, ehkä, jos ei säännot taas oo ihan perseellään, mitä ne varmaan on, joten ei ehkä silloinkaan" -arpojat. Voi lässyn lässyn ja höpö höpö.

Jos ihan väkisin halutaan kierroksella-ohituksia vähentää, niin vähentää sit kierrosmäärää. Ja vedetään päivässä vaikka 3 * 10 kierroksen kisat.
Mun mielest se ett paskat kuskit ajaa puoltuntii ihan puhki väsyneenä, on suurempi riski kuin se ett nopeet ohittaa hitaampia.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

BOLA RACE

31.03.13 - klo:07:54 #17 Viimeisin muokkaus: 31.03.13 - klo:07:56 käyttäjältä BOLA RACE
http://www.srra.fi/

Käykää jättämässä mielipiteenne SRRA:n foorumille:
http://www.srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=8242


Janza

Sen verran on pakko ottaa kantaa laskelmiin, että onko kukaan ottanut huomioon, että ensimmäisellä kierroksella porukan viimeinen ylittää maalilinjan, noin 30sekuntia myöhemmin kuin porukan ensimmäinen.

Toinen asia on se, että Murmelaa tuskin on ohitettu kilpailutilanteessa kierroksella koskaan. Etenkään kun kun ohittaja jahtaa suomen mestaruutta... En usko, että ohittavat kuten ajoharjoittelussa.

Yhtä kaikki..itse ajan, ohittivat kierroksella tai ei, mutta riskit lisääntyvät ja sitä on turha kenenkään kiistää, mutta lajinhan kuuluu kait olla hiukan vaarallinen. :)

Tämä ei ole provo, enkä jaksa kinata kenenkään kanssa. Kerroin vain mielipiteeni.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Janza - 01.04.13 - klo:00:58
Sen verran on pakko ottaa kantaa laskelmiin, että onko kukaan ottanut huomioon, että ensimmäisellä kierroksella porukan viimeinen ylittää maalilinjan, noin 30sekuntia myöhemmin kuin porukan ensimmäinen.

Sen verran pakko ottaa kantaa tohon, että sä et usko itsekkään tohon 30 sekunnin väitteeseen. Ei edes jokkiksen täyden ruudukon startissa b-lähdössä ole ollut pääsääntöisesti niin surkeaa saldoa.
Tiedä sitten onko sm-lähdöissä kuskien taso olennaisesti heikompi?

Lainaa
Toinen asia on se, että Murmelaa tuskin on ohitettu kilpailutilanteessa kierroksella koskaan. Etenkään kun kun ohittaja jahtaa suomen mestaruutta... En usko, että ohittavat kuten ajoharjoittelussa.


No nyt päästiin taas tähän legendaariseen "sä et voi tietää, tai ainakin olet väärässä, ihan periaatteesta, koska et ole kokenut sm-kärkitason kisailija" -asteeseen. Varma kevään merkki? peukku_1

On ohitettu kilpailutilanteessa kierroksella koskaan. Ei ollut sm-titteliä jahtaava ohittaja. Sekä ei ohittanut; että ohitti; kuten ajoharjoittelutilanteessa.
Mut on ohitettu varmaan jopa satojen eri kuskien toimesta yhtä monella eri tyylillä. Sekä nätillä, että rumalla tyylillä. Olen useasti joutunut ohitettavana ollessani väistelemään ohittajaa, jotta ei katteet kolisisi yhteen.

USKOISIN että tarkoitit nimenomaan tilannetta jossa selkeästi nopeampi kuski törkkää johonkin ihan älyttömään väliin päästäkseen hitaammasta kuskista siten ohi että sen ohittajan ajo ei kärsisi yhtään, jolloin ohitettava joutuu täysin "maksajaksi"?

Lainaa

Yhtä kaikki..itse ajan, ohittivat kierroksella tai ei, mutta riskit lisääntyvät ja sitä on turha kenenkään kiistää, mutta lajinhan kuuluu kait olla hiukan vaarallinen. :)

Kukaan ei vain ole vielä kertonut miksi riskit lisääntyvät? Kaikki riskien lisääntymisestä puhuvat ovat vain todenneet "tyhjentävästi" että riskit lisääntyvät, piste. Vähä niinku ett joulupukki on olemassa, piste.
Ja jos riskit tosiaankin lisääntyvät, niin millaisia vaaratilanteita se sitten aiheuttaa? Sitäkään kukaan ei ole kommentoinut mitenkään.
Vai onk tää nyt taas kerran vaan sellanen tyypillinen kun "joku iso poika on kertonut, niin musta tuntuu samalta, sen enempiä itse miettimättä" -tilanne?

Lainaa
Tämä ei ole provo, enkä jaksa kinata kenenkään kanssa. Kerroin vain mielipiteeni.

En minäkään kinaa tai provoa. Kerron vain mielipiteeni.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Wper

Jos ite pitäis mutua heittää riskien kasvamisesta, niin olisko sellanen tilanne että kärki ohittaa hitaampia ja koska se edellä menevä ohitti, niin mun on pakko ohittaa tässä samassa kohtaa ettei kärki karkaa. Onhan ne huippukuskeja ja tuskin ottavat tietosesti tommosia riskejä, mutta jos mä kuitenkin ehdin tökätä tohon väliin?
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

Juha_K

Tällainen tilanne voisi olla ihan mahdollinen, kun nopeuserot kasvaa.

http://www.youtube.com/watch?v=U_oW0_Rt9a4&feature=youtu.be&t=3m6s
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Raaseri

Olen ollut ajamassa aikanaan kun A ja B ajoivat yhdessä. Kärkikahinoita meni pilalle ja kolareita sekä vaarallisia tilanteita sattui koko ajan. Nopeusero jarrupaikoissa on todella raju A kärkiukon ja B häntäpään välillä. Pystytään ajamaan samassa, mutta riskit kasvavat rajusti.

Se joka muuta sanoo, puhuu paskaa ja mutuilee asioista joista ei ole mitään oikeaa ymmärrystä. Luokat erotettiin aikanaan turvallisuussyistä. Ja se oli erinomainen päätös. Suomessa ei käytetä sinisiä lippuja, jotka on maailmalla käytössä jo saman luokan kuljettajien keskinäiselle varvaukselle. Tämä on mielestäni minimiehto yhdistämiselle.

Sen verran monta kolaria kisatilanteessa on takana, että joku kokemuspohjainen mielipide on täälläkin, jopa siitä aidosta tilanteesta. Ajanut päin, ajettu päin, 8 mopon joukkokolarissa mukana, kaatunut suoralla kiihdyttäessä jne.

Nopeusero noissa tilanteissa on samaa luokkaa kuin rataharrastajien hitaalla ja nopealla luokalla. 107% on oikeasti hyvä sääntö, sehän on sama kuin ratatapahtumien luokkajako. 115% on liian löysä kisailuun.

On myös väärin kärkiukooja kohtaan, että he panostavat kauteen tolkuttoman määrän aikaa ja 50-80k€, ja sitten joku turisti pilaa kauden lopputuloksen eksymällä eteen väärässä paikassa. Turistilla on kuitenkin ihan sama oikeus olla siellä, on vaan sääli jos tätä mahdollisuutta ei annata oikeassa paikassa.

pienisopoapina

Ohitusmäärien kasvaminen olsi iso. Viime vuonna Kemorassa kärkiukolla oli 5 kierroksella ohitusta, nyt niitä olisi 36. Eka ohitus tapahtuisi kierroksella 7, joten nämä 36 ohitusta tapahtuisivat 18 kierroksen aikana. Kisan luonne muuttuisi isosti.

Mahdollista olisi tilanne jossa Kari, Sami, Vesa ja Eeki kisailisivat ryppäässä voitosta toinen toisiaan ohitellen. Taas rypäs: Rannus, Arti ja Antero yrittäisivät välttää viimeistä sijaa. Näiden ryppäiden yhtäaikainen sivuaminen Kemoran paluusuoran/ Kahvilan jarruissa olisi vähintään riskialtista. Mitä tapahtuisi jos Antero huomaisi sinisen lipun ja Arti ja Rannus eivät koska he tuijottavat edellä menijän takarengasta. Antero siirtyy sivuun, Arti vetää rinnalle Rannus perässä. Nopea ryhmä tulee takaa ja rata käy aika ahtaaksi. Onnettomuuksia ei välttämättä tule, mutta Karin, Vesan, Samin ja Eekin sijoitukset eivät muodostu enää ajotaitojen vaan jonkun muun seikan takia.
www.pienisopoapina.com
ycc 530 scc 530

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Juha_K - 01.04.13 - klo:08:08
Tällainen tilanne voisi olla ihan mahdollinen, kun nopeuserot kasvaa.

http://www.youtube.com/watch?v=U_oW0_Rt9a4&feature=youtu.be&t=3m6s

Itselleni kävi noin Kemorassa viime kesänä paluusuoran päässä. Erona tuohon se, että näin kaverin toki jo kaukaa, mutta nopeusero yllätti täysin ja kaveri tuli ihan silmille meikäläisen arviointivirheestä johtuen. Onneksi ulkopuolella oli vielä pyörän mentävä reikä.

Siniset liput on kyllä ehdoton edellytys sille, että A ja B ajavat samassa lähdössä. Kyllähän tulla maailmallakin kierroksella ohitettavat antaa tilaa hienosti kun sininen heiluu. Ilman sinisiä lippuja tulee takuuvarmasti paljon vaarallisia tilanteita kun ohitettavalla ei ole mitään hajua, että nyt sieltä olisi tulossa kolme kaveria samassa mutkassa ohi.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Mikko K.

01.04.13 - klo:12:38 #25 Viimeisin muokkaus: 01.04.13 - klo:13:01 käyttäjältä Mikko K.
Vaikka Mp-puolelta ei mitään kovin vakavaa kisakokemusta olekaan, niin sen verran osaan sanoa, että jo tuo 107% sääntö on todella väljä, jos puhutaan SM-kärkiluokasta ja ainakaan mulle ei mene jakeluun, miksi kärkipään kahinoita häiritään millään tavoin jo tänäkin päivänä ilman tuota sinistä lippua.
Jokkiksen sääntöjä lukematta, sinne sallisin jonkun väljemmän indeksin, vaikka tuon 115%, mutta en yhtään heikompaa. Noihin aikoihin pitäisi kisaamaan kykenevän harrastajan pääsevän täysin katulaitteella ja renkaalla, jos nyt puhutaan 2000 luvun kyykkypyörästä. Vielä tähän mennessä ei taida olla A:n kärkivauhteja ajelleet kuskit paljoa heilua jokkiksessa, joten riski yhden tilastotapahtuman indeksiin vaikuttamisesta on aika pieni.
Suomesta löytyy tällä hetkellä nykysäännöillä varmasti jokaiselle sopiva luokka (alkuun tunnelman hakemiseen vaikka kerhokisat tai racechrono), joten miksi lähteä viemään B:stä tiukan kärkikamppailun riemua pois yhdistämällä se A:han. Ei jummarra.
Kartingissa (erot samassa luokassa vielä paljon pienempiä), on tullut pari kertaa jo kunnolla romua kun puhutaan joistan 5% erosta kierrosajasta ja siitä kun väännetään tosissaan sijoituksista. Onneksi mopoilla rata on väljempi ja virheille on enemmän tilaa.

EDIT: Ja vielä sen verran edittiä, että jos en ensi elokuun puoleen väliin mennessä ole jollain radalla tuupannut tuolla kilpipelillä rataennätys x 115% sisään, niin lupaan vaikka teipata pyörääni Arja Alhon vaalimainokset. Siinä vaiheessa olisin siis periaatteessa rautalankavarmistuksia vailla valmis A-luokan sekaan? Ei kiitos.

Pete_L

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.04.13 - klo:09:23
Olen ollut ajamassa aikanaan kun A ja B ajoivat yhdessä. Kärkikahinoita meni pilalle ja kolareita sekä vaarallisia tilanteita sattui koko ajan. Nopeusero jarrupaikoissa on todella raju A kärkiukon ja B häntäpään välillä. Pystytään ajamaan samassa, mutta riskit kasvavat rajusti.

Se joka muuta sanoo, puhuu paskaa ja mutuilee asioista joista ei ole mitään oikeaa ymmärrystä. Luokat erotettiin aikanaan turvallisuussyistä. Ja se oli erinomainen päätös. Suomessa ei käytetä sinisiä lippuja, jotka on maailmalla käytössä jo saman luokan kuljettajien keskinäiselle varvaukselle. Tämä on mielestäni minimiehto yhdistämiselle.

Sen verran monta kolaria kisatilanteessa on takana, että joku kokemuspohjainen mielipide on täälläkin, jopa siitä aidosta tilanteesta. Ajanut päin, ajettu päin, 8 mopon joukkokolarissa mukana, kaatunut suoralla kiihdyttäessä jne.

Nopeusero noissa tilanteissa on samaa luokkaa kuin rataharrastajien hitaalla ja nopealla luokalla. 107% on oikeasti hyvä sääntö, sehän on sama kuin ratatapahtumien luokkajako. 115% on liian löysä kisailuun.

On myös väärin kärkiukooja kohtaan, että he panostavat kauteen tolkuttoman määrän aikaa ja 50-80k€, ja sitten joku turisti pilaa kauden lopputuloksen eksymällä eteen väärässä paikassa. Turistilla on kuitenkin ihan sama oikeus olla siellä, on vaan sääli jos tätä mahdollisuutta ei annata oikeassa paikassa.


Siinäpä asiaa!!  Ilman mutuiluja... :)

M1uQ

Itse ainakin lykkään omaa b:hen siirtymistä, jos/kun tuo menee läpi. Ei huvita paljoa ensimmäisessä (eikä toisessa) kisassa olla vanhojen konnien tiellä. Uskon, että tällä tekohengittämisellä ei saada kuin lyhytaikainen hyöty lajillekaan, koska osallistumiskynnys nousee huomattavasti kokemattomammille.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Lauri

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.04.13 - klo:09:23107% on oikeasti hyvä sääntö, sehän on sama kuin ratatapahtumien luokkajako. 115% on liian löysä kisailuun.
Samaa mieltä. 107% on suurinpiirtein sama kuin esim motogp:ssä kärki vs. häntäpää ja edes niiden nopeuksilla ja kisapituuksilla ei tule liikaa tilanteita (esim 2012 vika aika-ajossa kaikki oli ~106% sisällä).

Itse taidan lukeutua tuohon 107% porukkaan ja varmaan B-kisoissa ajelen ja menen huomattavasti mielummin ajamaan suoraan A-lähtöön ja täyteen gridiin, kuin B-lähdön puolityhjään gridiin. 115% kuulostaa aika pelottavalta, kun esim Alastarolla jo omillakin vauhdeilla hitain turisti tulisi 10 kierroksen jälkeen kierroksella ohitettavaksi. Ymmärrettävästi kärkiukkoja voi risoa hieman...

t: b-turisti

luonnolinenpoistuma

107% sääntö olisi varmasti riittävän turvallinen. Ja varmasti ihan ok kaikille jotka sen sisään mahtuu. Itsekin ajelen mieluummin kovien jätkien porukassa jos vaan aika-ajossa taidot siihen riittää.

Ongelma on mun mielestäni nyt vaan siinä että niitä 107% sisälle ajelijoita on kovin vähän.

Haluttu ruudukon täyttyminen ei ainakaan superbikessä tule toteutumaan, jos kuljettaja määrät ja heidän suoritustasonsa on yhtään samaa luokkkaa kuin viime kesänä.

Kopsaan tähän myös SRRA forumilla esittämäni laskelman.
VIime kauden Superbike kisojen aika-ajo tuloksista lasketut indeksi ajat(107%) ja perässä nousijat B+ ja tippujat A-. Tästä näkyy hyvin ettei siellä ratakapasiteetin täyttymistä kauheesti lähennellä. Huomioitavaa on myös että nyt nämä A:n häntämiehet tulee myös ohjata Jokkikseen sieltä nopeampien  tien tukkona pyörimästä.

Botniaring 1.11.35 B+4 A-0
Alastaro 1.23.79 B+9 A-2
Motopark1 1.30.10 B+7 A-2
Kemora 1.12.017 B+6 A-4
Räyskälä 1.27.77 B+7 A-1
Motopark2 1.29.636 B+4 A-1

Toinen ongelma muodostuu siitä että mikä on Suomen Cupin arvo jos siitä kisaavia ukkoja on hassu kouralllinen, sen sijaan että jaettaisiin pisteitä sijoitukseen 15 asti? Suomen Cup pokaaleita on mielestäni enää turha jakaa jos niistä on kapittelemassa jossakin kisassa 4 ukkoa joissakin peräti 9 miestä kerrallaan.

Mitäs tämä väliintippuneiden ajattaminen Jokkiksessa sitten?
Nyt sitten ne jotka on rajamaastossa kisaan pääsyn suhteen eivät voi kilpailla YCC pistepotistakaan jos jollakin radalla pääsevät isojen poikien lähtöön ja joissakin vain YCC lähtöön.
Jos jostakin kannusta haluaa ajaa täytyy tehdä ratkaisu ennen kautta, onko tarpeeksi nopea ajamaan Suomen Cup säälikannusta jonka voi voittaa arpajaisista, vai tekeekö tietoisen "askeleen taaksepäin"(?) ja ajaa suosiolla YCC luokkaa.

Jos 107% toteutuu niin mielestäni kaikki sen sisällä olevat ajaa selkeästi SM-pisteistä ja mestaruudesta koko porukka.
Jokkikseen "tippujille" jaetaan kauden lopussa erikseen Superbike  ja Supersport  Suomen Cup pokaalit ja tittelit. Sekä yleisvoittajalle YCC kannu.



SBB#11

Powered by EzPortal