Nelitahti moottori _ opettelua

Aloittaja fredator, 31.03.13 - klo:19:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fredator

Terve

- en tiedä kuuluuko tämä aihe juurikin mp-rata asioihin mutta ajattelin sen kuitenkin tähän laittaa (voihan se olla että moottori aikanaan löytää itsensä johonhkin ratapyörään ?)

- aika lailla olen noita 2t moottoreita ruuvaillut (ihan atomeiksi ja sitten kasaan), lähinnä Derbi50 mopon moottoreita sekä Suzuki rgv250 konetta

- nyt kiinnostaisi vähän tutustua 4t moottorin saloihin (ihan vaan huvin vuoksi ja että tallissa riittäisi tekemistä), mutta
> mikä moottori olisi hyvä ensikertalaiselle (olen vähän suzuki rivinelikkoa ajatellut mutta onkohan se liian monimutkainen)
> osia pitäisi olla helposti ja runsaasti saatavilla
> jos mahdollista, moottorille pitäisi olla jatkossakin jotain hyötykäyttöä

- vai pitäisikö yksinkertaisuuden nimissä ensin tutustua ihan vaikkapa ruohonleikkuri moottoriin ?

- tarkoituksena olisi kylläkin ihan purkaa melko lailla kone osiksi ja sitten "moottoriremppa" - hengessä pistää uudestaan kasaan (pitkällä aikavälillä)

terv,
fredator

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: fredator - 31.03.13 - klo:19:42
Terve

- en tiedä kuuluuko tämä aihe juurikin mp-rata asioihin mutta ajattelin sen kuitenkin tähän laittaa (voihan se olla että moottori aikanaan löytää itsensä johonhkin ratapyörään ?)

- aika lailla olen noita 2t moottoreita ruuvaillut (ihan atomeiksi ja sitten kasaan), lähinnä Derbi50 mopon moottoreita sekä Suzuki rgv250 konetta

- nyt kiinnostaisi vähän tutustua 4t moottorin saloihin (ihan vaan huvin vuoksi ja että tallissa riittäisi tekemistä), mutta
> mikä moottori olisi hyvä ensikertalaiselle (olen vähän suzuki rivinelikkoa ajatellut mutta onkohan se liian monimutkainen)
> osia pitäisi olla helposti ja runsaasti saatavilla
> jos mahdollista, moottorille pitäisi olla jatkossakin jotain hyötykäyttöä

- vai pitäisikö yksinkertaisuuden nimissä ensin tutustua ihan vaikkapa ruohonleikkuri moottoriin ?

- tarkoituksena olisi kylläkin ihan purkaa melko lailla kone osiksi ja sitten "moottoriremppa" - hengessä pistää uudestaan kasaan (pitkällä aikavälillä)

terv,
fredator

Mun mielestä mekaanisesti noi on helppoja. Japsit on suunniteltu nopeaa osin koneellista kasaamista varten, sen kun levittää osat lattialle ja lykkää harjalla kohti nurkkaa niin melkein löytävät oikeille paikoilleen.

Nokatkin saa melkein väkisin omille hampailleen, ajoituskaan ei vaikeaa ole kunhan sen homman älyää.

Ainoa hankaluus on että jonkin verran erikoistyökaluja tarvitaan hommaa helpottamaan. Ducatikaan ei lopulta vaikea ole, mutta erikoistyökaluja tarvitaan vähän kaikkeen. Suzuki, Yamaha on minusta helppoja. Hondan rivinelkkua en ole itse kasannut, crossinelarit on mahtavia huollettavia. Ei tarvita mitään erikoiskaluja ulosvetäjää lukuunottamatta (tavallisella tyrii kampuran öljykanavan) ja ajoitus jne merkit on todella selkeitä.

Kunnon korjaamomanuaali on pakollinen, koska joka ruuvi on laitettava oikeaan momenttiin. Sen jälkeen maalaisjärkeä ja aikaa käyttäen hommat onnistuu. Ihmiset noita merkkihuolloissakin kasaa. Ammattilainen tekee hommat nopsaan, amatööri maltin kanssa yhtä hyvin, valo vaan palaa autotallissa paljon pidempään.

murmela

Lainaus käyttäjältä: fredator - 31.03.13 - klo:19:42
> osia pitäisi olla helposti ja runsaasti saatavilla
> jos mahdollista, moottorille pitäisi olla jatkossakin jotain hyötykäyttöä
Oiskohan Hondan 600nen cebari äffä kaikista yleisin halbamopo...?
Ylipäätään mikä tahansa perusjapsikyykkä, oli merkki mikä tahansa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 31.03.13 - klo:20:00
Kunnon korjaamomanuaali on pakollinen, koska joka ruuvi on laitettava oikeaan momenttiin.

Tässäpä tuo moottorin opettelu oikeastaan on tiivistettynä kerrottu. Hankit jonkun suhteellisen yleisen padan ja siihen kaveriksi vaikka Haynesin tai Clymerin korjaamo-opas tahi tehtaan virallinen korjaamoraamattu. Aloittelijalle tuo Haynes voipi olla helpompi, koska siinä on kerrottu kaikki purkamis- ja kasaamisvaiheet yksitellen, virallisessa oppaassa perusasiat on kerrottu huomattavasti lyhyemmin, mutta tietyissä asioissa mennään syvemmälle.

Haynesin kirjoja saa alfamerilta ja noita virallisia korjaamo-oppaita löytyy netistä pienellä kaivelulla.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Turder

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 31.03.13 - klo:21:46
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 31.03.13 - klo:20:00
Kunnon korjaamomanuaali on pakollinen, koska joka ruuvi on laitettava oikeaan momenttiin.

Tässäpä tuo moottorin opettelu oikeastaan on tiivistettynä kerrottu. Hankit jonkun suhteellisen yleisen padan ja siihen kaveriksi vaikka Haynesin tai Clymerin korjaamo-opas tahi tehtaan virallinen korjaamoraamattu. Aloittelijalle tuo Haynes voipi olla helpompi, koska siinä on kerrottu kaikki purkamis- ja kasaamisvaiheet yksitellen, virallisessa oppaassa perusasiat on kerrottu huomattavasti lyhyemmin, mutta tietyissä asioissa mennään syvemmälle.

Haynesin kirjoja saa alfamerilta ja noita virallisia korjaamo-oppaita löytyy netistä pienellä kaivelulla.

Valmistajien omat mallikohtaiset huolto- ja korjausmanuaalit löytyy netistä pdf:nä kun googletta esim "gsx-r1000k4 service manual" (tai repair manual), joissa on selvitetty moottorin huoltotoimenpiteet ja isommatkin rempat. Esim. minulla on omiin pyöriin (ja aiempiin myös) tuollaiset ja korvaamaton apu löytynyt niistä pari kertaa.

Vaikka nuo service manualit on ehkä hieman suppeampia kuin esim. Haynes niin vähänkin mitään laitteita rassannut pääsee niiden avulla perille asioista.

Nitrous

Jokos opettelu on lähtenyt käyntiin?
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

fredator

ei ole ihan vielä ... taitaa jäädä ensi talveen  :)

nyt on seuraavana listalla mopo endurance 6h lauantaina 27.04 ... joten Derbi Sendaa SM on koeajettu kovalla kädellä. Takarenkaana toimii Erkka Korpiahon vanha saderengas (eturengas) joten kai se jo pudottaa kierrosaikoja parilla sekunnilla  airrev_1

Powered by EzPortal