Ruuvien ja pulttien rasvaus?

Aloittaja T1mppa, 09.04.13 - klo:14:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T1mppa

Täytyy myöntää, että ei ole tullut harrastettua ruuvien ja pulttien rasvausta. Ilmeisesti on hyvinkin suositeltavaa puuhaa, mikäli availee samoja pultteja useamminkin tai vaihtoehtoisesti pultit ovat kiinni esim moottorissa yms. paikassa, josta ei halua jenkojen menevän pilalle.

Onkohan suosituksia rasvalle? Joku lithium-rasva motonetistä? Tervasta olen myös kuullut. Pursotanko ruuvin kokonaan rasvaan vai riittääkö hieman kevyempi annostus?

Ajatuksena vielä, että ruuvilukitetta käyttäessä rasvaa ei tarvita? Vai laitetaanko kärkeen rasvaa ja juureen lukitetta?

Tuleeko muutoksia momenttiarvoihin? Onko manuaalien ohjeet kuiville ruuveille?

Kiitoksia taas etukäteen.

Raaseri

09.04.13 - klo:15:03 #1 Viimeisin muokkaus: 09.04.13 - klo:15:11 käyttäjältä Raaseri
Lainaus käyttäjältä: T1mppa - 09.04.13 - klo:14:35
Täytyy myöntää, että ei ole tullut harrastettua ruuvien ja pulttien rasvausta. Ilmeisesti on hyvinkin suositeltavaa puuhaa, mikäli availee samoja pultteja useamminkin tai vaihtoehtoisesti pultit ovat kiinni esim moottorissa yms. paikassa, josta ei halua jenkojen menevän pilalle.

Onkohan suosituksia rasvalle? Joku lithium-rasva motonetistä? Tervasta olen myös kuullut. Pursotanko ruuvin kokonaan rasvaan vai riittääkö hieman kevyempi annostus?

Ajatuksena vielä, että ruuvilukitetta käyttäessä rasvaa ei tarvita? Vai laitetaanko kärkeen rasvaa ja juureen lukitetta?

Tuleeko muutoksia momenttiarvoihin? Onko manuaalien ohjeet kuiville ruuveille?

Kiitoksia taas etukäteen.

Käytännössä mopon jokaiselle pultille on olemassa suosituskiristysmomentti. Momentti ilmoitetaan joko kuivana, liimalla tai rasvalla. Kuivana kiristettävien momentti saattaa merkittävästi muuttua jos rasvattuna tiukkaa, riskinä ehkä lähinnä kierteen korkkaus tai pultin poikkeaminen.

En näe mitään syytä poiketa valmistajan insinöörilauman ohjeistuksista.

edit: kisa/ratapeleissä olen Dymagilla tulostanut ja momentit merkinnyt usein avattaviin ruuveihin. Esim KTM stanssaa noi valmiiksi joihinkin paikkoihin (kuten etukolmiot jne). Ducatissa ainoa mutteri jota en vedä momenttiavaimella kiinni on takapyöränmutteri (176Nm). Mukana kulkevissa kahdessa ei riitä asteikko ja toisekseen se on sokkavarmistettu muutenkin.

T1mppa

Kiitos hyvästä vastauksesta.

Kyllä insinöörijuokko on varmasti oikeassa. Ei kannata pyristellä vastaan.
Mielikuva on, että momentit on annettu aina vaan yhden kerran Clymerin manuaalissa. En sitten tiedä, lukeeko jossain pienellä, onko kuiva vai rasvattu.

Täytyy myös vilkaista onko jotain suositeltavaa rasvaa mainittu. Oliko sinulla vielä heittää jotain rasvatyyppiä/-merkkiä joka on tallissasi käytössä.

MarkoL

Jos kierrerasvaa etsii, niin hyväksi havaittuja ovat kuparitahna tai tastaava.

Biltsu ja Motonetti myyvät molemmat esim kuparitahnaa joko praypullossa tai tuubi/purkkitavarana.
Annostelu on erittäin helppoo, eräs valmistaja ohjeisti manuskassaan näin:
-Tuubista tippa kierteen alkuun ja toinen keskelle (pitkissä kierteissä).
Pastapallon voi sormella pyöräyttää ruuvin kierteelle ja näin helpottaa pastan leviämistä koko kierteeen matkalle.
Tuubitavara on suht jäykkää, ehkä vähä jäykempää kuin normi hammastahna.
En suosittele sekoittamaan tuubeja keskenään, tai sitte hampitahna ei vaahtoo...

Hyvin harvoin käytetään rasvaa ja lukitetta samalla kierteellä, sekoittuvuusongelman takia.
Yleensä rasvan ja lukituksen tarvitsevat ruuvit lukitaan mekaanisesti.
Esim rasvattavat happoset(A4) ruuvit lukitaan joko nylock-mutterilla tai erillisellä lukituslevyllä.


-M-




Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Raaseri

Kuparitahnaa ei kai alumiinin kanssa saisi käyttää, hitsaa kiinni tms joku joskus väittä. Mulla on jotain molybdeenirasvaa (?), tarkistan illalla ja editoin tähän viestiin. Honda, KTM, Suzuki, Ducati ja Yamaha workshop manuaalit ainakin antaa noi rasvalla, lukitteella vai ilman.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 09.04.13 - klo:17:41
Kuparitahnaa ei kai alumiinin kanssa saisi käyttää, hitsaa kiinni tms joku joskus väittä. Mulla on jotain molybdeenirasvaa (?), tarkistan illalla ja editoin tähän viestiin. Honda, KTM, Suzuki, Ducati ja Yamaha workshop manuaalit ainakin antaa noi rasvalla, lukitteella vai ilman.


Jotkut saattaa tuota tehdäkkin, mut itse en ole kuullut tapahtuneen moista.
Niin, ja saahan niitä alumiinitahnaa, ns. lyijytahnaa(vaikkei siinä lyijyä ookkaa) ja vaikka mitä.

Pastassa on rasvaan nähden se hyvä puoli että se ei sotke ihan niin pahasti kuin rasva.
Mut eipä kai sillä juurikaan muuta väliä ole kunhan ei ole ns. haihtuvaa rasvaa.
Eli pitää paikat märkinä...


-M-
Elämä on, sarja sattumia matkalla manalaan.
-Komisaario Jansson-

Wper

Ainakin wurth myy sellaista kierre rasvaa kun hsp. Spraypullossa litkumpaa, ja sit omasta mielestä parempi se hsp pensseli rasva. Painepullon päässä semmonen suti millä sitä levitetään. Toimii!!
Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

T1mppa

Hyviä kommentteja! Tallilla on purkki tuollaista CRC spray-kuparitahnaa. Täytyy kokeilla. Sitähän voisi ostaa purkin ihan omaakin, että ei tarvitse lainata.
On vaan ongelma, että nappaanko tervaa, kuparia, jotain Molybdeeni-kamaa vai sitten Wurthin HSP:tä. Motonetissä aika hyvä valikoima, kohtuu hinnalla vielä.

qazwsx

09.04.13 - klo:21:39 #8 Viimeisin muokkaus: 09.04.13 - klo:21:42 käyttäjältä qazwsx
Mutta missä on Delvac  :)  Kyllähän mooottoriöljykin käy tuohon tarkoitukseen, ellei sitten erikseen mainita jotain muuta lukitetta tai jotain liukkaampaa molybdeenirasvaa. kiristysohjeen yhteydessä.

Lukitteet ja kaikki muutkin sitten yksinään, en ole koskaan kuullut sekakäytöstä samassa kierteessä.

Mikko K.

Kohteesta riippuen normi järkeä käyttäen... tässä pari näkökulmaa:

Onko pultin tehtävä:

-pysyä varmasti kiinni (Locktite 243, nylock, lukite aluslevyt, kemppiliima, rautalanka)
-aiheuttaa sopiva veto oikean momentin avulla (kierteen ja kannan öljyäminen, esim. gsxr kannen pultit)
-aueta tarvittaessa helposti kylmässä paikassa (auton pyörän pultit, vaseliini)
-aueta helposti kuumassa paikassa (pakosarjan pultit, kuparitahna)
-pitää jotain paikoillaan ilman tarkempia vaatimuksia (suurin osa ruuveista, näppimomentti ja ei mitään väliin)

käyttötarkoitus ratkaisee aika pitkälti kannattaako noihin mitään tunkea. Valmistajalla on yleensä hyvät ohjeet ja jos ei ole, niin googlesta löytyy sopivat momentit eri kierteille ja aineille.

Powered by EzPortal