Uudet viestit

MP-Ratatori

Isomahaiselle ratanahkat

Päiväys: 05/06/2021
Kommentit (0)
Sweep Laguna hanskat koko 13, 60€ Uudet.


Hinta: 60.00 EUR
Päiväys: 19/12/2020
Kommentit (0)
GSX-R 600/750 08-10 osia

Päiväys: 30/08/2020
Kommentit (0)
Renkaanvaihtokone ja tasapainoituslaite


Hinta: 180.00 EUR
Päiväys: 25/08/2020
Kommentit (0)
Sadekelin renkaat

Päiväys: 01/07/2020
Kommentit (0)
O:Yamaha R6 kilvellinen runko

Päiväys: 11/06/2020
Kommentit (0)
O: R6r 2008 katteet

Hinta: 0.00 EUR
Päiväys: 09/05/2020
Kommentit (0)


Kirjoittaja Aihe: Jarrutuksesta  (Luettu 117251 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:tänään kello 11:31
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #45 : 18.02.12 - klo:23:27 »
Etenkin kun noissa esimerkeissähän oli laskeskelu  keskihidastuvuuksia.

Muotokerroin vaikuttaa ilmanvastukseen juu, mutta vaikutus on varsin pieni vs. nopeuden
Mutokertoimia: auto 0,25...0,40 ... kartio 0,34 .... levy 1,0 ..1,10

Pinta-aloihin pätee sama. vaihetelu väli on pieni.

Jos iv:llä olisi iso merkitys jarrutusmatkaan, niin oletettavasti leveät kustomit ja muut leveät moottoripyörät pysäis paremmin kuin sportit? En muista ainakaan lehtien mittaustuloksista moisia moottoripyörien tyyppieroja olleen.

Aina ei desimaalien määrä ole tärkeä vaan suuruusluokka.
Cossalterin opus antaa pinta-ala*muotokertoimelle suuntaa-antaviks arvoiks kyykylle 0,3...0,35m2 ja nakulle 0,7m2, ja tuo on sinänsä merkitsevä seikka jo 80kmh ja 100kmh jarruissa jossa on joku tietty raja joka vaatii maksimaalista jarrua.

Jos esim kyykkykuski ei tajua sitä että jarrun alussa hidastuvuus "saa" olla esim 5% suurempi, kuin jarrun lopussa, niin tuossa 80kmh testissä se tarkoittaa keskimääräisenä hidastuvuutena ja lopullisena jarrutusmatkana ~0,88m eroa.
Nakupyörän (10%) kuskilla ~1,77m. Olettaen siis että mopoissa on samantasonen keula ja samat renkaat. Esim joku kotari?
Ja jos se raja on 25 metriä, niin kyl noi metri puoltoista on aika iso siin vaiheessa ku katotaan läpäseekö testiä vai ei.

Sinänsä ois mielenkiintosta nähä dataa jostain tuota testia sahanneelta, ett kuinka paljon se "epäonnistuminen" johtuu siitä että alussa "jarruttaa" yhtä paljon kuin lopussa. Eli siis jarruttaa sen verran että hidastuvuus on sama jarrun alussa ja lopussa, vaikka se hidastuvuus vois olla sen 5-10% suurempi jarrun alussa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:tänään kello 11:31
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #46 : 18.02.12 - klo:23:37 »
Tulipa mieleen noista mittauksista, että jos joku haluaa omatoimiseti harjotella/ samalla mitata jarrutusmatkaa, niin se onnistuu suht tarkasti RaceDACin avulla.
Eli pistää muutaman magneetin (euron kappale tjsp) jarrulevyyn jolloin eturenkaan pyörimisnopeuden/"ajan" saa mitattua erittäin tarkasti reed-anturilla (maksaa muutaman euron).

Gepsin avulla katsoo paljonko mittarinopeuden pitää olla että todellinen nopeus on tasan sata. Ja siit sitten vaan jarruttelee. Ja käppyrästä voi katsoa kuinka monta sekunttia eturenkaan hidastuminen 100-0kmh kesti. Siit voi laskee suoraan keskimääräsen hidastuvuuden, ja siitä keskimääräsen jarrutusmatkan.
Ja esim (ilmanen) Performance Tool laskee siit datasta/käppyrästä suoraan jarrutusmatkan ilman ett ite tarvii pähkäillä.
Tarkkuus luokkaa 0-0,5m.

Racedacin max mittaustaajuus on sata kertaa sekunnissa, joten tuon ajan mittaaminen tapahtuu noin sadasosan/parin tarkkuudella.
Toki sen matkankin vois mitata suoraan eturenkaasta, mut siin ongelmaks tulee renkaan kasaan painuminen jarrussa, joka aiheuttaa muutaman prosentin heiton mitattuun matkaan. Esim 25 metrin matkalla 20mm tarkottais 1,75m eroa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa carbon

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 129
  • Paikkakunta: Pori
  • Paikalla:28.04.18 - klo:22:22
  • S 1000 RR BMW
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 12
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #47 : 19.02.12 - klo:09:09 »
Eiköhän tämä jarrutus juttu ole kohta käsitelty ? Porin kaupungissa ei ainakaan tyhjiössä ajella, kaikilla taitaa olla se ilma siinä edessä ja kaikilla on renkaat
edessä ja takana milla jarrutella. Tervemenoa vaan kaikki kursseille tai itsekseen treenailemaan turuille ja toreille.
Jarruttamaan oppii vain toistojen kautta kuten yleensä kaikki muukin, ainakin moottoripyöräilyssä. Joku nopeammin kuin toinen.
Voin mää koittaa..

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 57
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:17.11.21 - klo:21:43
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #48 : 19.02.12 - klo:10:01 »
Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

Poissa carbon

  • ***
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 129
  • Paikkakunta: Pori
  • Paikalla:28.04.18 - klo:22:22
  • S 1000 RR BMW
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 12
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #49 : 19.02.12 - klo:10:52 »
Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

Täytyskö mun poistaa tämä häirikkö täältä kirjoittelemasta ?!!
Perusta oma forum.....
Voin mää koittaa..

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:32
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #50 : 19.02.12 - klo:12:06 »
Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

Apexiin eli siihen taittopisteeseen asti jarrulla ja siitä heti kaasulle. Tai toisinpäin: Jarrun voi löysätä siinä vaiheessa kun pystyy siirtymään kaasulle. Ensimmäinen tapa parempi, koska kun tulee jarrulla apexiin asti, alkaa vi***taa kun vauhti loppuu kesken ja on pakko siirtää jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:tänään kello 11:31
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #51 : 19.02.12 - klo:12:22 »
Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

Apexiin eli siihen taittopisteeseen asti jarrulla ja siitä heti kaasulle. Tai toisinpäin: Jarrun voi löysätä siinä vaiheessa kun pystyy siirtymään kaasulle. Ensimmäinen tapa parempi, koska kun tulee jarrulla apexiin asti, alkaa vi***taa kun vauhti loppuu kesken ja on pakko siirtää jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa.

Ja tossa aiheesta ihan ok esimerkki (tosin GPS mokkula vain 5Hz, ts 0,2s resoluutio):
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed-002.png
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa raukkis

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 22
  • -Saadut: 8
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 476
  • Paikalla:05.10.20 - klo:09:41
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 201
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #52 : 19.02.12 - klo:12:39 »
Ei Carbonia uhmatakseni, mut kun kiinnostaa niin vielä tuli mieleen "maanläheisempi" kysymys...
kun sinne apexiin jarrutetaan ja pehmeesti löysätään jarrua, niin missä kohtaa on syytä löysätä jarru kokonaan ja siirtyä kaasulle?
Riippuuko toi perstuntumasta, mutkasta itessään vai onko edes olemassa mitään yleissääntöö?

Apexiin eli siihen taittopisteeseen asti jarrulla ja siitä heti kaasulle. Tai toisinpäin: Jarrun voi löysätä siinä vaiheessa kun pystyy siirtymään kaasulle. Ensimmäinen tapa parempi, koska kun tulee jarrulla apexiin asti, alkaa vi***taa kun vauhti loppuu kesken ja on pakko siirtää jarrumerkkiä lähemmäs mutkaa.

Ja tossa aiheesta ihan ok esimerkki (tosin GPS mokkula vain 5Hz, ts 0,2s resoluutio):
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed-002.png

punanen ja musta? edit. eiku tuo musta taitaa olla vauhti...

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 62
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #53 : 19.02.12 - klo:12:49 »

Ja tossa aiheesta ihan ok esimerkki (tosin GPS mokkula vain 5Hz, ts 0,2s resoluutio):
http://www.racedac.com/dataexamples/longitudinal-g-throttle-brake-on-off-speed-002.png

Oilpa hyvän näköisiä käppyröitä. Kertoisitko vielä värien nimet?
Kyllä taitaa nyt tämä Racedac mennä ohi toisesta hankinnasta. Tämän kanssa aikaa saa ainakin kulumaan kivasti. Sama kun juoksupuolella sykemittari nykyajan toiminnoilla, ei  vättämätön, mutta hyvä lisuke muuten niin tylsän perustreenin lisänä.

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:tänään kello 11:31
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #54 : 19.02.12 - klo:13:00 »
Kertoisitko vielä värien nimet?
Vihree on kaasu 0-100%, ja punanen on jarru on-off.
Sininen ja musta onkin siinä kuvassa kerrottu asteikkoineen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Raaseri

  • Vieras
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #55 : 19.02.12 - klo:13:32 »
Kenen ajamia nuo käppyrät on?

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 57
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:17.11.21 - klo:21:43
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #56 : 19.02.12 - klo:13:47 »
Nitrous, mä tällään itteni joskus sun perään niin saapi harjotella tuota(kin) juttuu jos sopii...taisit jo vähän luvatakki innocent_1

Murmela, kansakoulussa tesimaalit, tiakrammit ja seksuaalivalistus oli niitä, joista en tajunnu tuon taivaallista, mut noista käppyröistä alkaa jo jotain selviin kun tarpeeksi tutkii, kuten app sanoi, ei ehkä välttämätön toi RaceDac mut kiva lisä treeneihin. hesse_ok

Carboni, enkä perusta kun täällä on niin kivaa. :P

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 73
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3309
  • Ikä: 36
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:tänään kello 08:32
  • Kawasaki ZX-10R -14
    • Superbike #7
    • Esa #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 679
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #57 : 19.02.12 - klo:14:53 »
Nitrous, mä tällään itteni joskus sun perään niin saapi harjotella tuota(kin) juttuu jos sopii...taisit jo vähän luvatakki innocent_1


Ensin pitäs opetella ite jarruttamaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa murmela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 29
  • -Saadut: 163
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 5185
  • Paikalla:tänään kello 11:31
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 70
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #58 : 19.02.12 - klo:16:20 »
Kenen ajamia nuo käppyrät on?
Tuo nimenomainen on sun ajama.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 62
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Jarrutuksesta
« Vastaus #59 : 19.02.12 - klo:18:32 »
Kiitoksia. Löysin siitä vauhdin, mutta jarru oli on-off, ja ihmettelin ensin, onko ajan suhteen liian tiukkaan pakattu.

Tägit:
 

TinyPortal 1.6.5 © 2005-2020