Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Raaseri

Vielä. Oma suurin oivallukseni koko ajamisessa ikinä oli se kun oikeasti sisäisti että vähemmän on enemmän. Mitä vähempään tekemisiä ajaessa pystyi riisumaan, sitä vähemmän tuli tehtyä väärin asioita. Ja kello tykkäsi. Joitain asioita on pakko tehdä päällekkäin, mutta niitäkin kannattaa karsia. Siksi minusta painonsiirto on hyvä tehdä jarrutuksen alkaessa. Jos sitä alkaa taiteilemaan jo kovassa jarrutuksessa samalla kun pyörää kallistetaan ja ohjataan apexiin, on siinä ihan turha tekeminen kun sen voi tehdä minkään kärsimättä jo aiemmin.

Ei nousta pystyyn pleksin takaa jarrussa, sen verran vaan ylös että on helppo jarruttaa ja pääsee siirtämään painoa. Silloin jää jousitukselta ylimääräsitä painon siirtelyä pois ja sekin jousituksen työ siirtyy pitoon. Avauksessa roikutaan mutka-ajo-asennossa kunnes mopo on pystyssä, jälleen jousitus saa keskittyä säilyttämään pitoa. Siinä suoralla on aikaa kiipeillä takaisin pleksin taakse eikä highsideriakaan enää ihan helpolla saa aikaiseksi.

Jokainen tilanne joka on omasta syystä päätynyt ambulanssikeikkaan, on aina lähtenyt siitä että korvien välissä tuli kiire ja yritti tehdä montaa juttua kerralla. Joku niistä pieleen ja vilkkutaksilla pois.

carbon

Olen alkanut oikeasti tykkäämään Raaserin jutuista! Niissä piilee se jokin. Tossa vielä video jotka kaikki suurinpiirtein on nähnyt, mutta siinä vielä takajarrusta.
M. Kalliolta joskus kysyin takajarruasiaa: "Hä, mikä takajarru, ei mulla oo edes poljinta siihen ". Sen verran sanoi että riippuu pyörästä ja siitä tyylistä.
Samoin kun kysyin ajolinjasta Botnialla: " Mikä pyörä ? " Eli, ei näitä juttuja ole vain yksi ja vain oikea.
MotoGP Braking Techniques with Kevin Schwantz
Voin mää koittaa..

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.03.12 - klo:14:01
Vielä. Oma suurin oivallukseni koko ajamisessa ikinä oli se kun oikeasti sisäisti että vähemmän on enemmän.

Omalta kohdaltani allekirjoitan tuon myös. Kun olin oppinut alkeet (suurinpiirtein miten pyörää kallistetaan, milloin uskaltaa avata ja miten jarrutetaan) niin suurimmat harppaukset tulivat ylimääräisen karsimisella.

Esimerkkinä Kemora. Ulkomuistista heitettynä R6R:llä ajelin korkeaa 1:16 aikaa kisassa. Runkkasin koko laatikon läpi, ykköstä lukuun laskematta, kierroksen aikana. Sitten päätin ajaa niin, että vaihdoin vitoselta kolmoselle paluusuoran jarrussa ja sitten taas nelonen lähtösuoralla ja vitonen pääsuoralla ja sillä sitten aina paluusuoran jarruun asti. Kierrosajasta lähti suoraan vajaa sekunti vaikka mutkista ei perstuntuman mukaan lähdettykään yhtä hurjasti kuin aiemmin.

Toinen esimerkki samalta radalta. R1:llä sahasin tuskaisesti 1:16 alkuisia kesällä 2009. Alkoi vituttamaan, mentiin kaljalle Parkkosen kanssa, ryypättiin yö, kännissä tuli ilmeisesti tilattua shifteri kun krapulapäivän illalla moinen oli jo Matkahuollossa Uskolan poikien lähettämänä. Se sitten mopoon asennettiin ja seuraavana päivänä radalle. Viisi kierrosta ajoin ja joka kierroksella tippui 0,5 sekuntia pois, viimeisen ollessa 1:13.94. Treeniajoista 3 sek veks viiden kierroksen aikana. Selittävät tekijät olivat rentous (kunnon perseet rentouttavat muutkin lihakset kuin sulkijalihaksen) ja se, ettei tarvinnut enää kaasua löysätä ja/tai kytkintä nypeltää. Homma muuttui lähes yhtä yksinkertaiseksi kuin kuljettajansa.

Kuukauden päästä pitäisi sitten Wehnän fiksailema Rytkönen olla vähän paremmalla alustalla varustetun, joten kesän tavoitteeksi 1:12 alkuinen kisassa jos kuivalla mennään.

Ruutikin on loppupelissä aika yksinkertainen keksintö, mutta senkin keksimiseen meni ihmisiltä jokunen kymmenen tuhatta vuotta. Kaikkea ei siis kannata itse yrittää keksiä vaikka insinöörin koulutuksen olisikin saanut vaan joskus kannattaa kuunnella niitä jotka ovat jo asiat hyväksi havainneet empirian kautta.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

Jukka_R

Lainaus käyttäjältä: carbon - 01.03.12 - klo:14:24
Olen alkanut oikeasti tykkäämään Raaserin jutuista! Niissä piilee se jokin.

Juu ja kun tarpeeksi kauan kuuntelet, niin huomaat sen olevan lähes yhtä vaatimaton kuin mitä itse olen. Kuka se kissan hännän nostaa jos ei zoofiili itse.
Sähköpostina toimii jukka.relander(ät)pp.inet.fi

jarska

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.03.12 - klo:14:01
...Siksi minusta painonsiirto on hyvä tehdä jarrutuksen alkaessa. Jos sitä alkaa taiteilemaan jo kovassa jarrutuksessa samalla kun pyörää kallistetaan ja ohjataan apexiin, on siinä ihan turha tekeminen kun sen voi tehdä minkään kärsimättä jo aiemmin.

Ei nousta pystyyn pleksin takaa jarrussa, sen verran vaan ylös että on helppo jarruttaa ja pääsee siirtämään painoa. Silloin jää jousitukselta ylimääräsitä painon siirtelyä pois ja sekin jousituksen työ siirtyy pitoon. Avauksessa roikutaan mutka-ajo-asennossa kunnes mopo on pystyssä, jälleen jousitus saa keskittyä säilyttämään pitoa. Siinä suoralla on aikaa kiipeillä takaisin pleksin taakse eikä highsideriakaan enää ihan helpolla saa aikaiseksi.

Tämä oli mulle silmiä avaava juttu, en ole noin sitä hokannut tehdä.
Olin siinä käsityksessä et ensin noustaan pystyyn, siitä kova jarrutus ja sen jälkeen vasta sitä persettä sivulle, kuitenkin hyvissä ajoin ennen mutkaa ja siitä jarrua löysäten.
Myöskin mulla tahtoo olla liian kiirus avauksen jälkeen kivuta takas pystyasentoon, eli tossakin voi ilmeisesti roikkua sivulla jonkin matkaa, vaikka mopo onkin jo suorassa.

Raaseri

Lainaus käyttäjältä: Jukka_R - 01.03.12 - klo:14:35
Juu ja kun tarpeeksi kauan kuuntelet, niin huomaat sen olevan lähes yhtä vaatimaton kuin mitä itse olen. Kuka se kissan hännän nostaa jos ei zoofiili itse.

Etelä-Pohojalaases kasvatukses vaatimattomuuren kaunistava vaikutus ei oo tarpehen. Apukoulun priimuksen on heleppo hymyyllä.

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.03.12 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.03.12 - klo:14:01
...Siksi minusta painonsiirto on hyvä tehdä jarrutuksen alkaessa. Jos sitä alkaa taiteilemaan jo kovassa jarrutuksessa samalla kun pyörää kallistetaan ja ohjataan apexiin, on siinä ihan turha tekeminen kun sen voi tehdä minkään kärsimättä jo aiemmin.

Ei nousta pystyyn pleksin takaa jarrussa, sen verran vaan ylös että on helppo jarruttaa ja pääsee siirtämään painoa. Silloin jää jousitukselta ylimääräsitä painon siirtelyä pois ja sekin jousituksen työ siirtyy pitoon. Avauksessa roikutaan mutka-ajo-asennossa kunnes mopo on pystyssä, jälleen jousitus saa keskittyä säilyttämään pitoa. Siinä suoralla on aikaa kiipeillä takaisin pleksin taakse eikä highsideriakaan enää ihan helpolla saa aikaiseksi.

Tämä oli mulle silmiä avaava juttu, en ole noin sitä hokannut tehdä.
Olin siinä käsityksessä et ensin noustaan pystyyn, siitä kova jarrutus ja sen jälkeen vasta sitä persettä sivulle, kuitenkin hyvissä ajoin ennen mutkaa ja siitä jarrua löysäten.
Myöskin mulla tahtoo olla liian kiirus avauksen jälkeen kivuta takas pystyasentoon, eli tossakin voi ilmeisesti roikkua sivulla jonkin matkaa, vaikka mopo onkin jo suorassa.

Samaa kertoo Simon videollaan. Vähemmän ohjelmaa samaan aikaan.
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.03.12 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.03.12 - klo:14:01
...Siksi minusta painonsiirto on hyvä tehdä jarrutuksen alkaessa. Jos sitä alkaa taiteilemaan jo kovassa jarrutuksessa samalla kun pyörää kallistetaan ja ohjataan apexiin, on siinä ihan turha tekeminen kun sen voi tehdä minkään kärsimättä jo aiemmin.

Ei nousta pystyyn pleksin takaa jarrussa, sen verran vaan ylös että on helppo jarruttaa ja pääsee siirtämään painoa. Silloin jää jousitukselta ylimääräsitä painon siirtelyä pois ja sekin jousituksen työ siirtyy pitoon. Avauksessa roikutaan mutka-ajo-asennossa kunnes mopo on pystyssä, jälleen jousitus saa keskittyä säilyttämään pitoa. Siinä suoralla on aikaa kiipeillä takaisin pleksin taakse eikä highsideriakaan enää ihan helpolla saa aikaiseksi.

Tämä oli mulle silmiä avaava juttu, en ole noin sitä hokannut tehdä.
Olin siinä käsityksessä et ensin noustaan pystyyn, siitä kova jarrutus ja sen jälkeen vasta sitä persettä sivulle, kuitenkin hyvissä ajoin ennen mutkaa ja siitä jarrua löysäten.
Myöskin mulla tahtoo olla liian kiirus avauksen jälkeen kivuta takas pystyasentoon, eli tossakin voi ilmeisesti roikkua sivulla jonkin matkaa, vaikka mopo onkin jo suorassa.

Tekemisen vähentämisestä omatkin parannukset on löytyneet. Esim. viime kesänä botnian rata-ajokurssilla Hyyrynmäen jutuista jäi ajatus, ettei kyseisellä radalla siirretä persettä kuin kahdessa kohdassa. Mopon vasemmalle puolelle 100m taululla(jarrun aloitus) ennen ekaa vasuria ja takas oikealle tokan vasurin ja seuraavan mutkan välissä. Lopun aikaa pidetään perse paikallaan ja liikutellaan yläkroppaa tarpeen mukaan. Toimi ainakin omalla kohdalla ja sit pääsikin parin tonnin mopolla [1] matalaa 1:13.

Siinä motovudun opetusvideossa oli muuten paljon samaa juttua. Kuin myös vasten tuota suoraan jarrulta kaasulle hommaa.

[1] http://srra.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=7415 (Kukahan tämän osti?)

murmela

Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.03.12 - klo:13:30
Nykyään noita kameroita on niin hyvin, että näkeehän sen. Kaikkiin koviin jarruihin tullaan sisämutkan jalka ulkona. En jaksa uskoa että nämä kuskit sitten vasemmalle kääntyviin mutkiin käyttäisivät takajarrua kun oikealle kääntyviin ei käytetä.
Voihan niil olla esim peukalolla se takajarru.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.03.12 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.03.12 - klo:14:01
...Siksi minusta painonsiirto on hyvä tehdä jarrutuksen alkaessa. Jos sitä alkaa taiteilemaan jo kovassa jarrutuksessa samalla kun pyörää kallistetaan ja ohjataan apexiin, on siinä ihan turha tekeminen kun sen voi tehdä minkään kärsimättä jo aiemmin.

Ei nousta pystyyn pleksin takaa jarrussa, sen verran vaan ylös että on helppo jarruttaa ja pääsee siirtämään painoa. Silloin jää jousitukselta ylimääräsitä painon siirtelyä pois ja sekin jousituksen työ siirtyy pitoon. Avauksessa roikutaan mutka-ajo-asennossa kunnes mopo on pystyssä, jälleen jousitus saa keskittyä säilyttämään pitoa. Siinä suoralla on aikaa kiipeillä takaisin pleksin taakse eikä highsideriakaan enää ihan helpolla saa aikaiseksi.

Tämä oli mulle silmiä avaava juttu, en ole noin sitä hokannut tehdä.

Lue tän triidin muutama eka viesti...?
Mut joo, ei ole eka kerta kun "Sillä on väliä kuka sen sanoo."  ???
Jarrut paskana, paha hidastaa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.03.12 - klo:16:27
Tekemisen vähentämisestä omatkin parannukset on löytyneet. Esim. viime kesänä botnian rata-ajokurssilla Hyyrynmäen jutuista jäi ajatus, ettei kyseisellä radalla siirretä persettä kuin kahdessa kohdassa. Mopon vasemmalle puolelle 100m taululla(jarrun aloitus) ennen ekaa vasuria ja takas oikealle tokan vasurin ja seuraavan mutkan välissä. Lopun aikaa pidetään perse paikallaan ja liikutellaan yläkroppaa tarpeen mukaan. Toimi ainakin omalla kohdalla ja sit pääsikin parin tonnin mopolla [1] matalaa 1:13.
Riippuu tosiaan aika paljon radasta, moposta ja kuskista millanen kropan käyttö riittää mihinkin kierrosaikaan. Tosin se kierrosaika paranee vaan sit johonkin tiettyyn pisteeseen asti sillä vähäisellä kropan käytöllä, ja sit taas jos haluaa päästä siit eteenpäin on pakko käyttää kroppaakin enemmän. Varsinkin jos sattuu olemaan iso äijä ja pieni mopo.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Enempää ei tarvitse minun tulevaan kesään mennessä jarruttamisesta toeriaa lueskella, mitä tässäketjussa on. Pysyn siinä minkä ekalla ratapäivälläni 1.25.3 ajan siinä katsellessani ajanut kaveri antoi neuvoksi,"takajaruun älä koske, sillä saat vaan ongelmia". Ja 1 kokonainen nappula aloittelevalta harrastajalta pois sotkemasta. Kun heittää pienempää hyvissä ajoin ennen mutkaa, luistokytkin hoitaa loput.
Ajoaasentoa alas päin edelleen, kaikissa paikoissa radalla.
Kroppa kovissa jarruissa ensin sivulle, ja siten samalla jarrulle. Ja se on tämä jarulla mutkaan tulo, se millä sekunteja lähtee pois. Kaarrenopeus ja koko kaarteenkäyttö tulee rutiinin myötä siinä sivussa, ajolinjojen löytymisen myötä.

jarska

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.12 - klo:17:28
Lainaus käyttäjältä: jarska - 01.03.12 - klo:14:53
Lainaus käyttäjältä: Raaseri - 01.03.12 - klo:14:01
...Siksi minusta painonsiirto on hyvä tehdä jarrutuksen alkaessa. Jos sitä alkaa taiteilemaan jo kovassa jarrutuksessa samalla kun pyörää kallistetaan ja ohjataan apexiin, on siinä ihan turha tekeminen kun sen voi tehdä minkään kärsimättä jo aiemmin.

Ei nousta pystyyn pleksin takaa jarrussa, sen verran vaan ylös että on helppo jarruttaa ja pääsee siirtämään painoa. Silloin jää jousitukselta ylimääräsitä painon siirtelyä pois ja sekin jousituksen työ siirtyy pitoon. Avauksessa roikutaan mutka-ajo-asennossa kunnes mopo on pystyssä, jälleen jousitus saa keskittyä säilyttämään pitoa. Siinä suoralla on aikaa kiipeillä takaisin pleksin taakse eikä highsideriakaan enää ihan helpolla saa aikaiseksi.

Tämä oli mulle silmiä avaava juttu, en ole noin sitä hokannut tehdä.

Lue tän triidin muutama eka viesti...?
Mut joo, ei ole eka kerta kun "Sillä on väliä kuka sen sanoo."  ???

Juu, niimpäs kirjoititkin heti alkuun, sorry, luin huonosti tai sisäistin huonosti...tai molemmat. :-[
Mun moka, mä alan pikkuhiljaa osata jo lukea sun(kin) postauksia...alkuun en tajunnut juuri mitään...jostain syystä tässä oli emäntä hyvänä apuna ja tulkkasi sanasta sanaan... huusin aina apuun kun kirjoittelit jotain...tuus ny muija kattoon...Murmela kirjotti jotain hyvää juttua, mitä se sano... :D

Juha_K

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.12 - klo:17:38
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.03.12 - klo:16:27
Tekemisen vähentämisestä omatkin parannukset on löytyneet. Esim. viime kesänä botnian rata-ajokurssilla Hyyrynmäen jutuista jäi ajatus, ettei kyseisellä radalla siirretä persettä kuin kahdessa kohdassa. Mopon vasemmalle puolelle 100m taululla(jarrun aloitus) ennen ekaa vasuria ja takas oikealle tokan vasurin ja seuraavan mutkan välissä. Lopun aikaa pidetään perse paikallaan ja liikutellaan yläkroppaa tarpeen mukaan. Toimi ainakin omalla kohdalla ja sit pääsikin parin tonnin mopolla [1] matalaa 1:13.
Riippuu tosiaan aika paljon radasta, moposta ja kuskista millanen kropan käyttö riittää mihinkin kierrosaikaan. Tosin se kierrosaika paranee vaan sit johonkin tiettyyn pisteeseen asti sillä vähäisellä kropan käytöllä, ja sit taas jos haluaa päästä siit eteenpäin on pakko käyttää kroppaakin enemmän. Varsinkin jos sattuu olemaan iso äijä ja pieni mopo.

Pointti oli vissiin se, että kaikki turha alakropan liikuttaminen olisi syytä jättää pois. Samaa kerrotaan Motovudu pätkässä. Perseen pitäisi olla koko ajan joko vähän vasemmalla tai oikealla (keskellä ainoastaan pitkillä suorilla, joita ei taida olla Suomen radoilla).
K5 1000

Perus ECU flashaus onnistuu GSX-R K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

murmela

Lainaus käyttäjältä: Juha - 01.03.12 - klo:19:31
Pointti oli vissiin se, että kaikki turha alakropan liikuttaminen olisi syytä jättää pois. Samaa kerrotaan Motovudu pätkässä. Perseen pitäisi olla koko ajan joko vähän vasemmalla tai oikealla (keskellä ainoastaan pitkillä suorilla, joita ei taida olla Suomen radoilla).
Jos kierrosaika on oikeasti nopea, niin silloinhan automaattisesti sen perseen keskelläoloaika pienenee, koska mopo on jatkuvasti kallellaan joko menossa mutkaan tai tulossa pois sieltä. Ett ei sitä perseen vähäistä liikuttamista kannata ottaa itseisarvona, vaan suhteutettuna siihen mitä kokonaisuudessa tekee. Ts hitaammalla kuskilla se perse ehtii olemaan siinä keskellä enemmän, eikä se siltikään ole väärin. Hitaammalla kuskilla on radassa paljon enemmän suoraa/ suoria, joten ei se voi suoraan apinoida sitä nopeemman kuskin perseen käyttöä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Powered by EzPortal