Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: murmela - 01.03.12 - klo:17:38
Lainaus käyttäjältä: Vuorela - 01.03.12 - klo:16:27
Tekemisen vähentämisestä omatkin parannukset on löytyneet. Esim. viime kesänä botnian rata-ajokurssilla Hyyrynmäen jutuista jäi ajatus, ettei kyseisellä radalla siirretä persettä kuin kahdessa kohdassa. Mopon vasemmalle puolelle 100m taululla(jarrun aloitus) ennen ekaa vasuria ja takas oikealle tokan vasurin ja seuraavan mutkan välissä. Lopun aikaa pidetään perse paikallaan ja liikutellaan yläkroppaa tarpeen mukaan. Toimi ainakin omalla kohdalla ja sit pääsikin parin tonnin mopolla [1] matalaa 1:13.
Riippuu tosiaan aika paljon radasta, moposta ja kuskista millanen kropan käyttö riittää mihinkin kierrosaikaan. Tosin se kierrosaika paranee vaan sit johonkin tiettyyn pisteeseen asti sillä vähäisellä kropan käytöllä, ja sit taas jos haluaa päästä siit eteenpäin on pakko käyttää kroppaakin enemmän. Varsinkin jos sattuu olemaan iso äijä ja pieni mopo.

Vähäinen kropan käyttö ja turha liikkuminen on eri asioita.

Botnia nyt toimi vain esimerkkinä, kun siellä ei paljoa tartte puolelta toiselle liikkua. Vähän sama kuin tuolla pääsi samaisella mopolla noin sekunnin päähän parhaasta ajaen vain kolmosella. Toisaalla sitten tarttee vaihtaa vähän enemmän.

Nitrous

On tullut niin paljon tekstiä kysymyksen jälkeen, etten rupea nyt tuolta penkomaan lainauksia tähän. Raaserin vastaus vahvisti kyllä sitä omaa oletusta, että vähemmän on enemmän, eli en jatkossakaan yritä leikkiä takajarrun tai välikaasun tahi minkään muunkaan ylimääräisen kanssa. Vielä kun saisi shifterin ensi kesälle, niin saisi ylöpäin vaihdotkin yksinkertaisimmiksi.

Tuota turhaa alakropan siirtelyä aloin vähentää viime kesänä. Turha sitä persettä on roikottaa mopon sivulla, jos siitä ei ole mitään hyötyä ja jos se perse kerran siirretään sinne sivulle, turha sitä on hilata takaisin keskelle. Esim. Kemoran kahvilanmutka alkoi sujumaan paremmin kun ei turhaan siirtäny alakroppaa sivulle. Tuo kahvilanmutka on kyllä sellainen, että siinä on ainakin itsellä koko aivokapasiteetti käytössä, joten kaikki turha kuten alaspäin vaihtaminen, kropan siirto yms. vain haittaa tekemistä.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Testailimpa tossa päivänä eräänä alastarossa radalta poistuessa.
Tosin kyseessä vain kaks vetoa, enkä muista tuuliolosuhteita, ylämäkeäkin on vajaa prosentti, mut jotain suuntaa-antavaa noista näkee.
Kroppa muna-asennossa, kytkin pohjaan ja antaa mopon rullata; hidastuvuudet:
180kmh -0,200g
150kmh -0,155g
120kmh -0,100g

Kroppa jarruasennossa, kytkin pohjaan ja antaa mopon rullata; hidastuvuudet:
190kmh -0,400g
180kmh -0,350g
170kmh -0,315g
160kmh -0,275g
150kmh -0,225g
140kmh -0,215g
130kmh -0,205g
120kmh -0,175g

Ts kun vedän alastaron pääsuoralla ihan eniten täysiä, ~205kmh , niin tosta ilmajarrusta saa jarrun alussa ~50% lisää jarrutehoo.
Ainoo ongelma on se että pitäis saada oma pää siihen moodiin että ko jarrun alussa vois vetää tommosen 1,5-1,6g, eikä se perus 1,0-1,1g mikä on pelkän renkaan pidon maksimi.

Jarrut paskana, paha hidastaa.

JTK

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.12 - klo:14:06
Testailimpa tossa päivänä eräänä alastarossa radalta poistuessa.
Tosin kyseessä vain kaks vetoa, enkä muista tuuliolosuhteita, ylämäkeäkin on vajaa prosentti, mut jotain suuntaa-antavaa noista näkee.
Kroppa muna-asennossa, kytkin pohjaan ja antaa mopon rullata; hidastuvuudet:
180kmh -0,200g
150kmh -0,155g
120kmh -0,100g

Kroppa jarruasennossa, kytkin pohjaan ja antaa mopon rullata; hidastuvuudet:
190kmh -0,400g
180kmh -0,350g
170kmh -0,315g
160kmh -0,275g
150kmh -0,225g
140kmh -0,215g
130kmh -0,205g
120kmh -0,175g

Ts kun vedän alastaron pääsuoralla ihan eniten täysiä, ~205kmh , niin tosta ilmajarrusta saa jarrun alussa ~50% lisää jarrutehoo.
Ainoo ongelma on se että pitäis saada oma pää siihen moodiin että ko jarrun alussa vois vetää tommosen 1,5-1,6g, eikä se perus 1,0-1,1g mikä on pelkän renkaan pidon maksimi.

Mielenkiintoista, mutta eikös ton sun testin perusteella vois sanoo että asento vaikuttaa kokonaishidastuvuuteen (päissään laskien) 10%? . Toi 50% lisää jarrutehoa vaikuttaa melko rohkeelle lupaukselle.  :o

Pilkkuja edelleen paritellen: Toisaalta vaikuttaa että 120 km/h nopeudessa asennon (ilmanvastuksen vaikutus) on pienempi kuin 150 km/h? (-0,075g vs. -0,07g) Ennen vanhaan oli vallan toisinpäin.

desimaaleja liikaa? :D
Quot homines, tot sententiae.

murmela

Lainaus käyttäjältä: JTK - 09.07.12 - klo:14:46
Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.12 - klo:14:06
Testailimpa tossa päivänä eräänä alastarossa radalta poistuessa.
Tosin kyseessä vain kaks vetoa, enkä muista tuuliolosuhteita, ylämäkeäkin on vajaa prosentti, mut jotain suuntaa-antavaa noista näkee.
Kroppa muna-asennossa, kytkin pohjaan ja antaa mopon rullata; hidastuvuudet:
180kmh -0,200g
150kmh -0,155g
120kmh -0,100g

Kroppa jarruasennossa, kytkin pohjaan ja antaa mopon rullata; hidastuvuudet:
190kmh -0,400g
180kmh -0,350g
170kmh -0,315g
160kmh -0,275g
150kmh -0,225g
140kmh -0,215g
130kmh -0,205g
120kmh -0,175g

Ts kun vedän alastaron pääsuoralla ihan eniten täysiä, ~205kmh , niin tosta ilmajarrusta saa jarrun alussa ~50% lisää jarrutehoo.
Ainoo ongelma on se että pitäis saada oma pää siihen moodiin että ko jarrun alussa vois vetää tommosen 1,5-1,6g, eikä se perus 1,0-1,1g mikä on pelkän renkaan pidon maksimi.
Mielenkiintoista, mutta eikös ton sun testin perusteella vois sanoo että asento vaikuttaa kokonaishidastuvuuteen (päissään laskien) 10%? . Toi 50% lisää jarrutehoa vaikuttaa melko rohkeelle lupaukselle.  :o
Kyllä joo, olet ihan oikeassa, kirjotin vähän epäselvästi.
Eli siis ilmanvastuksen vaikutus kokonaishidastuvuuteen on se ~+50% tossa mun maksimivauhdissa.
Pointin piti olla siis se että kun pää on tottunut tommosiin 1-1.1g hidastuvuuksiin, niin tossa pääsuoran jarrussa tulee aluks jarrutettuu etujarrulla vaan ~0.5g jolloin kokonaishidastuvuus on se 1-1.1g.
Jarrulla vois vetää sen 1-1.1g ja siihen päälle ilmanvastus ~0.5g, niin kokonaishidastuvuus ois se 1.5-1.6g siinä jarrun alussa.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.02.12 - klo:20:39
Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.02.12 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: app - 15.02.12 - klo:19:01Viime keväänä rata-ajokurssilla yksi opettajista kertoi itse käyttävänsä jalkojaan kovissa jarruissa apuna. Sen sijaan että oikaiset kädet lähes suoriksi jarruvoiman ollessa suurimmillaan, voit myös puristaa jaloilla tankkia vasten voimakkaasti jarrun alussa, ja juuri ennen taittoa perse sivuun ja pää kanttariin. Saavutettu hyöty on ajoasennon mataluus jarrussa, ja etenkin paineen vähentäminen käsiltä, joillaa säädetään kaasua ja jarrua..

Toinen opettaja taas painotti aivan eri asioita, neuvoi nimenomaan jarrussa oikaisemaan kädet lähes(tai täysin, en muista) suoriksi, ja tällä tavoin vähentää lihastyön tarpeellisuutta.

Molemmat nämä eri tavalla mutkaan tulevat kuitenkin näemmä suoriutuvat siitä ratakierroksesta suunnilleen samaan aikaan. Minä olen tykännyt Alastarossa tulla niihin kolmeen kovaan jarruun tiukasti jarrun alussa polvilla avittaen. Siinä on sellainen vahva tunne tällaisella aloitelijalla siitä, että on yhtä puuta mopon kanssa. Myös kun painaa liian paljon jarrun alussa, perseen seilaaminenkin tuntuu levolliselta ja harmittomalta, toisin kun pelkkien käsien varassa ollessa.

Joka tapaukserssa nämä ovat tottumiskysymyksiä, ja minun kokokemukseni on yksineuvoinen; en ole kerennyt kokeilemaan vielä eri ajotapoja, kun tämä ensimmäinenkin on hakusessa.
No mietippä vaikka sitä dilemmaa; ett jos sä puristat jaloilla tankkia; niin miten sä saat painon sisäkurviin kun jarrutat apeksiin asti?
Jompi kumpi jää tekemättä.

Tai jos jarrutat suoralla, niin sä et pysty samaan aikaan lopettamaan jarrutusta + menemään kaasulle + siirtämään painoa + taittamaan mutkaan.

Ja aivan väärä tavote on myöskin olla yhtä puuta mopon kans.

Ite vedän kovien ja pitkien jarrujen alun polvet tankissa ja siirrän painon vähän ennen kuin alkaa taittamaan mutkaan. Olen kokeillut myös tuota toista tyyliä, mutta ei vaan toiminut mulle. Stomp-gripit voisivat kyllä helpottaa tuossa kohtaa. Saattaa olla, että tällä tyylillä ei enää tietyn vauhdin jälkeen tee mitään, ja joutuu opettelemaan asioita uusiksi, mutta sen näkee sitten.

Ja tää tyyli on heitetty romukoppaan tänä kesänä. Reilusti ennen jarrua perse sivulle ja jarrussa paino tankkia vasten. Stomp gripeistä on hyötyä tässä hommassa.Parhaillaan pystyy jarruttamaan kädet täysin rentoina, mutta välillä vielä tuppaa unohtumaan osa painosta käsille.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

murmela

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.07.12 - klo:15:57
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.02.12 - klo:20:39
Ite vedän kovien ja pitkien jarrujen alun polvet tankissa ja siirrän painon vähän ennen kuin alkaa taittamaan mutkaan. Olen kokeillut myös tuota toista tyyliä, mutta ei vaan toiminut mulle. Stomp-gripit voisivat kyllä helpottaa tuossa kohtaa. Saattaa olla, että tällä tyylillä ei enää tietyn vauhdin jälkeen tee mitään, ja joutuu opettelemaan asioita uusiksi, mutta sen näkee sitten.
Ja tää tyyli on heitetty romukoppaan tänä kesänä. Reilusti ennen jarrua perse sivulle ja jarrussa paino tankkia vasten. Stomp gripeistä on hyötyä tässä hommassa.Parhaillaan pystyy jarruttamaan kädet täysin rentoina, mutta välillä vielä tuppaa unohtumaan osa painosta käsille.
Arvasin.  :)

Ite "keksin" just hyvän treenin/testin gotlannissa; samaan aikaan ku puristaa jarrua, niin avaa toisen käden sormet: Ei onnistu jos on painoo käsillä.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 09.07.12 - klo:17:00
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 09.07.12 - klo:15:57
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.02.12 - klo:20:39
Ite vedän kovien ja pitkien jarrujen alun polvet tankissa ja siirrän painon vähän ennen kuin alkaa taittamaan mutkaan. Olen kokeillut myös tuota toista tyyliä, mutta ei vaan toiminut mulle. Stomp-gripit voisivat kyllä helpottaa tuossa kohtaa. Saattaa olla, että tällä tyylillä ei enää tietyn vauhdin jälkeen tee mitään, ja joutuu opettelemaan asioita uusiksi, mutta sen näkee sitten.
Ja tää tyyli on heitetty romukoppaan tänä kesänä. Reilusti ennen jarrua perse sivulle ja jarrussa paino tankkia vasten. Stomp gripeistä on hyötyä tässä hommassa.Parhaillaan pystyy jarruttamaan kädet täysin rentoina, mutta välillä vielä tuppaa unohtumaan osa painosta käsille.
Arvasin.  :)

Ite "keksin" just hyvän treenin/testin gotlannissa; samaan aikaan ku puristaa jarrua, niin avaa toisen käden sormet: Ei onnistu jos on painoo käsillä.

Ite tein aiemmin kesällä sitä, että Las Palmasin jarrussa kokeilee voiko toisen käden laskee tangosta irti kesken jarrun. Jos pystyy niin on riittävän rentona.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

Lasketko silloin kun perä leijuu takana hiukan?

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.12 - klo:20:57
Lasketko silloin kun perä leijuu takana hiukan?

Jos tää oli mulle niin vastaus on kyllä. Kun saa kädet jarruissa kunnolla rennoiks, voi vetää vaikka yhden käden endoja ilman isompaa ohjelmaa. Epäilisin, että monella kuskilla mopon levottomuus jarruissa on kuskin liiallisen jäkistelyn aiheuttamaa. Itselläkin meinaa tuo rentous edelleen unohtua monessa paikkaa kun rupeaa ajamaan liian kovaa.

Disclaimerina vielä sen verran, että älkää missään nimessä kokeilko mitään käden irrottamisia ennen kuin on 100% varmaan, että asento on rento.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

app

10.07.12 - klo:11:05 #100 Viimeisin muokkaus: 10.07.12 - klo:11:20 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.07.12 - klo:08:05
Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.12 - klo:20:57
Lasketko silloin kun perä leijuu takana hiukan?

Jos tää oli mulle niin vastaus on kyllä. Kun saa kädet jarruissa kunnolla rennoiks, voi vetää vaikka yhden käden endoja ilman isompaa ohjelmaa. Epäilisin, että monella kuskilla mopon levottomuus jarruissa on kuskin liiallisen jäkistelyn aiheuttamaa. Itselläkin meinaa tuo rentous edelleen unohtua monessa paikkaa kun rupeaa ajamaan liian kovaa.

Disclaimerina vielä sen verran, että älkää missään nimessä kokeilko mitään käden irrottamisia ennen kuin on 100% varmaan, että asento on rento.

Entä kun se toinen jalkakin pudotetaan tapilta, mistä sinä sen tuen haet täyden jarruvoiman aikana? Yläkropan massa kun se vaan on osin käsien päällä, tästä ei päästä mihinkään. Mopon levottomuus on tosiaia, sillon kun on aivan kaikki pelissä kovimmissa jarruissa. Töllöstä kun katsot, niin kylläpä ne kv-kisakuskien mopedit vaan soutaa aika kivasti pitempien suorien päissä. Ja silloin kun se näkyy jo tv-kuvan välityksellä, tuntuma mopon päällä on kaikkea muuta kuin leppoisa ja rento. Hartialukko on täysin eri asia.
Mä anna käsien tehdä töitä jarruissa, eikä koskaan ole kunto loppunut ratapäivillä sen takia että ojentajat loppuu. Uskon vahvasti että myös kovimmat kuskit foorumilta allekirjoiitaa sen, että ei se käsien täydellinen rentous suorien päässä ole realismia.

murmela

10.07.12 - klo:11:28 #101 Viimeisin muokkaus: 10.07.12 - klo:11:31 käyttäjältä murmela
Mulla ainakin mopon soutaminen on lähes suoraa verrannollinen käsien jäykkyyteen. Mitä enemmän jäkittää, sitä enemmän mopo soutaa jo leppoisissakin 50-75% jarrusissa. Kun taasen "täysin rennoilla" käsillä voi jarruttaa ihan 100% täpöt (sillon harvoin ku se onnistuu) ja silti mopo menee ihan suoraan.

Ja kropan tukipisteenä on ulkojalan nivunen joka on tankin takaosaa vasten. Siihen tankin takaosan ympäri kun tuuppaat mopoos sen etolan solukumin (viimeisimmän huhun mukaan etolan sienikumi on viel kestävämpää mutta myös hieman kalliimpaa), niin aivan uus maailma aukenee.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: app - 10.07.12 - klo:11:05
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.07.12 - klo:08:05
Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.12 - klo:20:57
Lasketko silloin kun perä leijuu takana hiukan?

Jos tää oli mulle niin vastaus on kyllä. Kun saa kädet jarruissa kunnolla rennoiks, voi vetää vaikka yhden käden endoja ilman isompaa ohjelmaa. Epäilisin, että monella kuskilla mopon levottomuus jarruissa on kuskin liiallisen jäkistelyn aiheuttamaa. Itselläkin meinaa tuo rentous edelleen unohtua monessa paikkaa kun rupeaa ajamaan liian kovaa.

Disclaimerina vielä sen verran, että älkää missään nimessä kokeilko mitään käden irrottamisia ennen kuin on 100% varmaan, että asento on rento.

Entä kun se toinen jalkakin pudotetaan tapilta, mistä sinä sen tuen haet täyden jarruvoiman aikana? Yläkropan massa kun se vaan on osin käsien päällä, tästä ei päästä mihinkään. Mopon levottomuus on tosiaia, sillon kun on aivan kaikki pelissä kovimmissa jarruissa. Töllöstä kun katsot, niin kylläpä ne kv-kisakuskien mopedit vaan soutaa aika kivasti pitempien suorien päissä. Ja silloin kun se näkyy jo tv-kuvan välityksellä, tuntuma mopon päällä on kaikkea muuta kuin leppoisa ja rento. Hartialukko on täysin eri asia.
Mä anna käsien tehdä töitä jarruissa, eikä koskaan ole kunto loppunut ratapäivillä sen takia että ojentajat loppuu. Uskon vahvasti että myös kovimmat kuskit foorumilta allekirjoiitaa sen, että ei se käsien täydellinen rentous suorien päässä ole realismia.

Itse en jalkaa tiputa tapilta, mutta siinä se paino lepää tankkia vasten ja yläkropan painon kantaa selkä- ja vatsalihakset. Kun paino ei ole käsillä, ei myöskään mopon pieni eläminen tunnu läheskään niin pahalta ja samalla eläminen on vähäisempää kun kädet eivät tee tahattomia pieniä ohjausliikkeitä. Jostain syystä täysin pystyssä jarruttaessa on helpompaa pitää kädet rentona kuin reilussa kallistuksessa. Mutta kuten sanottua, vielä on itselläkin treenaamista tuossa rentoudessa ja aina se tuppaa jossain kohtaa päivää unohtumaan.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Vuorela

Lainaus käyttäjältä: app - 10.07.12 - klo:11:05
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 10.07.12 - klo:08:05
Lainaus käyttäjältä: app - 09.07.12 - klo:20:57
Lasketko silloin kun perä leijuu takana hiukan?

Jos tää oli mulle niin vastaus on kyllä. Kun saa kädet jarruissa kunnolla rennoiks, voi vetää vaikka yhden käden endoja ilman isompaa ohjelmaa. Epäilisin, että monella kuskilla mopon levottomuus jarruissa on kuskin liiallisen jäkistelyn aiheuttamaa. Itselläkin meinaa tuo rentous edelleen unohtua monessa paikkaa kun rupeaa ajamaan liian kovaa.

Disclaimerina vielä sen verran, että älkää missään nimessä kokeilko mitään käden irrottamisia ennen kuin on 100% varmaan, että asento on rento.

Entä kun se toinen jalkakin pudotetaan tapilta, mistä sinä sen tuen haet täyden jarruvoiman aikana? Yläkropan massa kun se vaan on osin käsien päällä, tästä ei päästä mihinkään. Mopon levottomuus on tosiaia, sillon kun on aivan kaikki pelissä kovimmissa jarruissa. Töllöstä kun katsot, niin kylläpä ne kv-kisakuskien mopedit vaan soutaa aika kivasti pitempien suorien päissä. Ja silloin kun se näkyy jo tv-kuvan välityksellä, tuntuma mopon päällä on kaikkea muuta kuin leppoisa ja rento. Hartialukko on täysin eri asia.
Mä anna käsien tehdä töitä jarruissa, eikä koskaan ole kunto loppunut ratapäivillä sen takia että ojentajat loppuu. Uskon vahvasti että myös kovimmat kuskit foorumilta allekirjoiitaa sen, että ei se käsien täydellinen rentous suorien päässä ole realismia.

Kädet voi pitää rentona niin pitkään kuin selässä riittää paukkuja kannatella yläkroppaa. Sitten kun selästä loppuu voima pitää auttaa käsillä. Motogp kuskeilla on käytössä pikkusen tehokkaammat jarrut, joten varmaan joutuvat käsillä auttamaan.

Tuki tulee tankkiin nojaamisesta (ei puristamisesta) ja riittävän pitävästä penkistä.

Itsellä on jarrutukset vasta opettelussa. Jarruvoimaa rajoittaa lähinnä perän irtoaminen maasta ja se ettei pää anna myöten. Perän nousemista voinee vähentää jarrutustekniikan opettelulla.

Raaseri

Ei ole pitkä siitä kun itse pohdin tätä jarruasiaa ja tuota jalkaa. Minusta tuntuu että osasyy voi olla nimenomaan käsiltä painoa viemässä. Nivelpistehän tuossa on munaskujen kohdilla, mitä alemmas alapuolinen "heiluri" menee, sitä vähemmän yläpäässä on käsillä kannateltavana.

Tämä siiis puhdasta mutua. Kysyn Valelta kun seuraavan kerran juttelen sen kanssa. Älkää pidätelkö hengitystä vastausta odotellessanne.

Powered by EzPortal