Jarrutuksesta

Aloittaja Fasu, 15.02.12 - klo:13:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Fasu

15.02.12 - klo:13:14 Viimeisin muokkaus: 15.02.12 - klo:13:28 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: JMH - 14.02.12 - klo:15:00
Sen kerran kun lukotin yleisillä teilllä, ja en kaatunut jäi musta viiru renkaasta,ja toinen saappaan kärjestä, muuten en oon tutkinut. Vauhtia oli jarrutuksen alussa +100. Tämä tosin tapahtunut pyörän mukanatulleella tourinkikumilla. Varmaan pitäis saaha painoa pois käsiltä jarruissa, niin tietäis mitä se pyörää tekee. Visio, jonka sain viime syyskuussa.

Saatko bensatankista polvilla kunnolla kiinni ja kuinka liukas satula pyörässä on? Jos tuo puoli on ok. ei tarvi käsillä niin rajusti pitää sarvista kiinni ja kouriin saa paremman tuntuman.
Tankkiin saa jotain liimattavaa tavaraa polvien kohdalle.
VV

murmela

Lainaus käyttäjältä: Fasu1000 - 15.02.12 - klo:13:14
Lainaus käyttäjältä: JMH - 14.02.12 - klo:15:00
Sen kerran kun lukotin yleisillä teilllä, ja en kaatunut jäi musta viiru renkaasta,ja toinen saappaan kärjestä, muuten en oon tutkinut. Vauhtia oli jarrutuksen alussa +100. Tämä tosin tapahtunut pyörän mukanatulleella tourinkikumilla. Varmaan pitäis saaha painoa pois käsiltä jarruissa, niin tietäis mitä se pyörää tekee. Visio, jonka sain viime syyskuussa.
Saatko bensatankista polvilla kunnolla kiinni ja kuinka liukas satula pyörässä on? Jos tuo puoli on ok. ei tarvi käsillä niin rajusti pitää sarvista kiinni ja kouriin saa paremman tuntuman.
Tankkiin saa jotain liimattavaa tavaraa polvien kohdalle.
Paitsi että radalla tehään niin päin, että jo ennen jarrutuksen alottamista siirretään perse sivulle, jolloin tuki tankista pitää saada sisäreidellä eikä polvilla.

Ja ehkäpä toi auttaa suoranaisesti siihen käsienkin jännittämiseen. Koska jos ajattelee sitä niin päin ett joutuu jaloilla jännittään ihan vitusti ettei munat osu tankkiin jarrussa, niin siinä sit tulee puristaneeks käsilläkin, kun jaloissa ei kumminkaan riitä voimat estää tota kulkusten rusentumista.

Jos taasen jarrussa sisäreisi on tankkia vasten, niin sen voi antaa vapaasti painautua sitä vasten ilman että jaloilla tai käsillä pitäisi pistää vastaan.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Fasu

Oikein.   Kaveri tuossa kuvaa jarrutusta suoralla ja yleisellä tiellä. Siitä tuli mieleen, josko ei saa tukea muualta kuin tangosta, että varmasti käsille käy.
VV

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.02.12 - klo:15:48

Paitsi että radalla tehään niin päin, että jo ennen jarrutuksen alottamista siirretään perse sivulle, jolloin tuki tankista pitää saada sisäreidellä eikä polvilla.

Jos taasen jarrussa sisäreisi on tankkia vasten, niin sen voi antaa vapaasti painautua sitä vasten ilman että jaloilla tai käsillä pitäisi pistää vastaan.

Viime keväänä rata-ajokurssilla yksi opettajista kertoi itse käyttävänsä jalkojaan kovissa jarruissa apuna. Sen sijaan että oikaiset kädet lähes suoriksi jarruvoiman ollessa suurimmillaan, voit myös puristaa jaloilla tankkia vasten voimakkaasti jarrun alussa, ja juuri ennen taittoa perse sivuun ja pää kanttariin. Saavutettu hyöty on ajoasennon mataluus jarrussa, ja etenkin paineen vähentäminen käsiltä, joillaa säädetään kaasua ja jarrua..

Toinen opettaja taas painotti aivan eri asioita, neuvoi nimenomaan jarrussa oikaisemaan kädet lähes(tai täysin, en muista) suoriksi, ja tällä tavoin vähentää lihastyön tarpeellisuutta.

Molemmat nämä eri tavalla mutkaan tulevat kuitenkin näemmä suoriutuvat siitä ratakierroksesta suunnilleen samaan aikaan. Minä olen tykännyt Alastarossa tulla niihin kolmeen kovaan jarruun tiukasti jarrun alussa polvilla avittaen. Siinä on sellainen vahva tunne tällaisella aloitelijalla siitä, että on yhtä puuta mopon kanssa. Myös kun painaa liian paljon jarrun alussa, perseen seilaaminenkin tuntuu levolliselta ja harmittomalta, toisin kun pelkkien käsien varassa ollessa.

Joka tapaukserssa nämä ovat tottumiskysymyksiä, ja minun kokokemukseni on yksineuvoinen; en ole kerennyt kokeilemaan vielä eri ajotapoja, kun tämä ensimmäinenkin on hakusessa.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 15.02.12 - klo:19:01Viime keväänä rata-ajokurssilla yksi opettajista kertoi itse käyttävänsä jalkojaan kovissa jarruissa apuna. Sen sijaan että oikaiset kädet lähes suoriksi jarruvoiman ollessa suurimmillaan, voit myös puristaa jaloilla tankkia vasten voimakkaasti jarrun alussa, ja juuri ennen taittoa perse sivuun ja pää kanttariin. Saavutettu hyöty on ajoasennon mataluus jarrussa, ja etenkin paineen vähentäminen käsiltä, joillaa säädetään kaasua ja jarrua..

Toinen opettaja taas painotti aivan eri asioita, neuvoi nimenomaan jarrussa oikaisemaan kädet lähes(tai täysin, en muista) suoriksi, ja tällä tavoin vähentää lihastyön tarpeellisuutta.

Molemmat nämä eri tavalla mutkaan tulevat kuitenkin näemmä suoriutuvat siitä ratakierroksesta suunnilleen samaan aikaan. Minä olen tykännyt Alastarossa tulla niihin kolmeen kovaan jarruun tiukasti jarrun alussa polvilla avittaen. Siinä on sellainen vahva tunne tällaisella aloitelijalla siitä, että on yhtä puuta mopon kanssa. Myös kun painaa liian paljon jarrun alussa, perseen seilaaminenkin tuntuu levolliselta ja harmittomalta, toisin kun pelkkien käsien varassa ollessa.

Joka tapaukserssa nämä ovat tottumiskysymyksiä, ja minun kokokemukseni on yksineuvoinen; en ole kerennyt kokeilemaan vielä eri ajotapoja, kun tämä ensimmäinenkin on hakusessa.
No mietippä vaikka sitä dilemmaa; ett jos sä puristat jaloilla tankkia; niin miten sä saat painon sisäkurviin kun jarrutat apeksiin asti?
Jompi kumpi jää tekemättä.

Tai jos jarrutat suoralla, niin sä et pysty samaan aikaan lopettamaan jarrutusta + menemään kaasulle + siirtämään painoa + taittamaan mutkaan.

Ja aivan väärä tavote on myöskin olla yhtä puuta mopon kans.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

Nitrous

Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.02.12 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: app - 15.02.12 - klo:19:01Viime keväänä rata-ajokurssilla yksi opettajista kertoi itse käyttävänsä jalkojaan kovissa jarruissa apuna. Sen sijaan että oikaiset kädet lähes suoriksi jarruvoiman ollessa suurimmillaan, voit myös puristaa jaloilla tankkia vasten voimakkaasti jarrun alussa, ja juuri ennen taittoa perse sivuun ja pää kanttariin. Saavutettu hyöty on ajoasennon mataluus jarrussa, ja etenkin paineen vähentäminen käsiltä, joillaa säädetään kaasua ja jarrua..

Toinen opettaja taas painotti aivan eri asioita, neuvoi nimenomaan jarrussa oikaisemaan kädet lähes(tai täysin, en muista) suoriksi, ja tällä tavoin vähentää lihastyön tarpeellisuutta.

Molemmat nämä eri tavalla mutkaan tulevat kuitenkin näemmä suoriutuvat siitä ratakierroksesta suunnilleen samaan aikaan. Minä olen tykännyt Alastarossa tulla niihin kolmeen kovaan jarruun tiukasti jarrun alussa polvilla avittaen. Siinä on sellainen vahva tunne tällaisella aloitelijalla siitä, että on yhtä puuta mopon kanssa. Myös kun painaa liian paljon jarrun alussa, perseen seilaaminenkin tuntuu levolliselta ja harmittomalta, toisin kun pelkkien käsien varassa ollessa.

Joka tapaukserssa nämä ovat tottumiskysymyksiä, ja minun kokokemukseni on yksineuvoinen; en ole kerennyt kokeilemaan vielä eri ajotapoja, kun tämä ensimmäinenkin on hakusessa.
No mietippä vaikka sitä dilemmaa; ett jos sä puristat jaloilla tankkia; niin miten sä saat painon sisäkurviin kun jarrutat apeksiin asti?
Jompi kumpi jää tekemättä.

Tai jos jarrutat suoralla, niin sä et pysty samaan aikaan lopettamaan jarrutusta + menemään kaasulle + siirtämään painoa + taittamaan mutkaan.

Ja aivan väärä tavote on myöskin olla yhtä puuta mopon kans.

Ite vedän kovien ja pitkien jarrujen alun polvet tankissa ja siirrän painon vähän ennen kuin alkaa taittamaan mutkaan. Olen kokeillut myös tuota toista tyyliä, mutta ei vaan toiminut mulle. Stomp-gripit voisivat kyllä helpottaa tuossa kohtaa. Saattaa olla, että tällä tyylillä ei enää tietyn vauhdin jälkeen tee mitään, ja joutuu opettelemaan asioita uusiksi, mutta sen näkee sitten.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Fasu

Tuolta listalta jäi puuttumaan vielä vaihtaminen kutoselta neloselle ja takapään luistelun välttäminen, että ei jarruttaminen niin simppeli juttu ole.
VV

Raaseri

Tyylejä on liki yhtä monta kuin tekijää. Mutta jos ne kärsii polvi auki MotoGPssä hiilikuitujarruilla tulla, kuten muissakin MM-luokissa, sen tyylin täytyy olla lähimpänä oikeaa.

Liukas satula pilaa ihan minkä tahansa ratapyörän.

app

16.02.12 - klo:12:12 #8 Viimeisin muokkaus: 16.02.12 - klo:12:18 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: murmela - 15.02.12 - klo:20:33
Lainaus käyttäjältä: app - 15.02.12 - klo:19:01Viime keväänä rata-ajokurssilla yksi opettajista kertoi itse käyttävänsä jalkojaan kovissa jarruissa apuna. Sen sijaan että oikaiset kädet lähes suoriksi jarruvoiman ollessa suurimmillaan, voit myös puristaa jaloilla tankkia vasten voimakkaasti jarrun alussa, ja juuri ennen taittoa perse sivuun ja pää kanttariin. Saavutettu hyöty on ajoasennon mataluus jarrussa, ja etenkin paineen vähentäminen käsiltä, joillaa säädetään kaasua ja jarrua..

Toinen opettaja taas painotti aivan eri asioita, neuvoi nimenomaan jarrussa oikaisemaan kädet lähes(tai täysin, en muista) suoriksi, ja tällä tavoin vähentää lihastyön tarpeellisuutta.

Molemmat nämä eri tavalla mutkaan tulevat kuitenkin näemmä suoriutuvat siitä ratakierroksesta suunnilleen samaan aikaan. Minä olen tykännyt Alastarossa tulla niihin kolmeen kovaan jarruun tiukasti jarrun alussa polvilla avittaen. Siinä on sellainen vahva tunne tällaisella aloitelijalla siitä, että on yhtä puuta mopon kanssa. Myös kun painaa liian paljon jarrun alussa, perseen seilaaminenkin tuntuu levolliselta ja harmittomalta, toisin kun pelkkien käsien varassa ollessa.

Joka tapaukserssa nämä ovat tottumiskysymyksiä, ja minun kokokemukseni on yksineuvoinen; en ole kerennyt kokeilemaan vielä eri ajotapoja, kun tämä ensimmäinenkin on hakusessa.
No mietippä vaikka sitä dilemmaa; ett jos sä puristat jaloilla tankkia; niin miten sä saat painon sisäkurviin kun jarrutat apeksiin asti?
Jompi kumpi jää tekemättä.

Tai jos jarrutat suoralla, niin sä et pysty samaan aikaan lopettamaan jarrutusta + menemään kaasulle + siirtämään painoa + taittamaan mutkaan.

Ja aivan väärä tavote on myöskin olla yhtä puuta mopon kans.

Kovissa jarruissa jarrutuksen alussa kirjoitin. Alastarossa 3: Tulo las palmasiin, tulo lemminkäiseen, ja pääsuoran pää. Mopon ollessa vileä pystyssä, jarrupaineen ollessa suurimmillaan polvilla puristaen tankista. Sen jälkeen jarrua kevennettäessä perse sivuun, ja päätä peiliin. Tätä tarkotin, ts itse mutka juuri kuten ennenkin, ja ihan pertsalla vaan  ass_1


Fasu

Ihan opetusmielessä vois jotku selkokielellä kertoa jarruttamisesta. Täällä sivustolla on kokeneita,kymmeniä ratapäiviä kaudessa ajavia ja sitten ihan aloittelijoita.
Jätetään hienot termit pois ja vaihevaiheelta mennään homma läpi. Ei tuntus huonolta idealta. Esimerkkinä vois olla Motoparkin pidemmän suoran jälkeinen vasen,
johon puolikyykyllä kilpipyörälläkin tullaan + - 250 km/h. Siinä ei jää aikaa miettiä,että jäiköhän kahvinkeitin päälle aamulla. :)
Jätetään apexit ynm.pois ja kirjotetaan kääntöpisteestä ja muusta ihan peruskielellä just. opetuksen vuoksi ja mielellään vakavissaan.
VV

app

16.02.12 - klo:12:37 #10 Viimeisin muokkaus: 16.02.12 - klo:12:40 käyttäjältä app
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.02.12 - klo:20:39

Ite vedän kovien ja pitkien jarrujen alun polvet tankissa ja siirrän painon vähän ennen kuin alkaa taittamaan mutkaan. Olen kokeillut myös tuota toista tyyliä, mutta ei vaan toiminut mulle. Stomp-gripit voisivat kyllä helpottaa tuossa kohtaa. Saattaa olla, että tällä tyylillä ei enää tietyn vauhdin jälkeen tee mitään, ja joutuu opettelemaan asioita uusiksi, mutta sen näkee sitten.

En ollut lukenut tätä viestiä, ennen kuin vastasin edelliseen. Mehän näköjään sittenkin tullaan näihin mutkiin Nurmelan kanssa ihan samalla tavalla. Noh kertaus on osa harjoittelua myös täällä teoriapuolella.

Parhaiten me kehitetään vauhtejamme tässä vaiheessa matkallamme kohti RR:n bodiumeja, kun jätetään se kahvitauko väliin las palmasissa.

jarska

Lainaus käyttäjältä: app - 16.02.12 - klo:12:37
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.02.12 - klo:20:39

Ite vedän kovien ja pitkien jarrujen alun polvet tankissa ja siirrän painon vähän ennen kuin alkaa taittamaan mutkaan. Olen kokeillut myös tuota toista tyyliä, mutta ei vaan toiminut mulle. Stomp-gripit voisivat kyllä helpottaa tuossa kohtaa. Saattaa olla, että tällä tyylillä ei enää tietyn vauhdin jälkeen tee mitään, ja joutuu opettelemaan asioita uusiksi, mutta sen näkee sitten.

En ollut lukenut tätä viestiä, ennen kuin vastasin edelliseen. Mehän näköjään sittenkin tullaan näihin mutkiin Nurmelan kanssa ihan samalla tavalla. Noh kertaus on osa harjoittelua myös täällä teoriapuolella.

Parhaiten me kehitetään vauhtejamme tässä vaiheessa matkallamme kohti RR:n bodiumeja, kun jätetään se kahvitauko väliin las palmasissa.

Paitsi että sä app lainasit Nitrousta. ;)

app

16.02.12 - klo:13:04 #12 Viimeisin muokkaus: 16.02.12 - klo:13:30 käyttäjältä jarska
Lainaus käyttäjältä: jarska - 16.02.12 - klo:12:44
Lainaus käyttäjältä: app - 16.02.12 - klo:12:37
Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 15.02.12 - klo:20:39

Ite vedän kovien ja pitkien jarrujen alun polvet tankissa ja siirrän painon vähän ennen kuin alkaa taittamaan mutkaan. Olen kokeillut myös tuota toista tyyliä, mutta ei vaan toiminut mulle. Stomp-gripit voisivat kyllä helpottaa tuossa kohtaa. Saattaa olla, että tällä tyylillä ei enää tietyn vauhdin jälkeen tee mitään, ja joutuu opettelemaan asioita uusiksi, mutta sen näkee sitten.

En ollut lukenut tätä viestiä, ennen kuin vastasin edelliseen. Mehän näköjään sittenkin tullaan näihin mutkiin Nurmelan kanssa ihan samalla tavalla. Noh kertaus on osa harjoittelua myös täällä teoriapuolella.

Parhaiten me kehitetään vauhtejamme tässä vaiheessa matkallamme kohti RR:n bodiumeja, kun jätetään se kahvitauko väliin las palmasissa.

Paitsi että sä app lainasit Nitrousta. ;)

No niin, sekin vielä, väärä henkilö/lainaus. Äh, hanaa siis kesällä ja pöpinää vähemmälle.

murmela

Lainaus käyttäjältä: app - 16.02.12 - klo:13:04
No niin, sekin vielä, väärä henkilö/lainaus. Äh, hanaa siis kesällä ja pöpinää vähemmälle.
Nii ja nikinki kirjotit väärin.

Höpinää tötteröön, sanois Uotinen.
Jarrut paskana, paha hidastaa.

app

Lainaus käyttäjältä: murmela - 16.02.12 - klo:14:21
Lainaus käyttäjältä: app - 16.02.12 - klo:13:04
No niin, sekin vielä, väärä henkilö/lainaus. Äh, hanaa siis kesällä ja pöpinää vähemmälle.
Nii ja nikinki kirjotit väärin.

Höpinää tötteröön, sanois Uotinen.

Nikikin väärin,se tästä enää puuttui. Kesällä sitten radalla huom! kun näette kuskin jolla on tipunkeltainen ajopuku, jossa punaiset jalat (tämä on Gimotolta tilattu), se olen minä, eli untuvikko jolla jarru ja kaasu saattaapi seota. Ohi päässee parhaiten avauksissa...

Powered by EzPortal