R6R vikakoodi 11

Aloittaja Birke, 02.05.13 - klo:22:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Birke

Kävin eilen heittämässä ekan lenkin jammulla. Muutama sata metriä kotoa, niin mittaristoon syttyi moottorin vikavalo. Kone kävi normaalisti ja veto oli ok, joten ajelin menemään. Valo sammuikin kohta. Hetken kuluttua syttyi uudelleen ja jäi palamaan. Tulin kotiin, sammutin pyörän ja kokeilin käynnistää uudelleen. Pyörähti kerran ja akku sippasi. Arvelin siinä, että vikavalo johtui heikosta akusta. Selvittelin manuaalista, että vikakoodi 11 on cylinder identification sensor. Sen verran raotin katteita, että pääsin roplaamaan anturin johtoa, vaikutti ehjältä ainakin päällepäin. Jostakin jenkkifoorumilta löytyi tietoa, että jollakin oli flekti hangannut anturin piuhan poikki ja vikakoodi oli ilmaantunut.

Mitään liittimiä en ole aukonut tms. Tai unohtanut irti. Shifterin asensin, mutta eipä siinäkään tullut koskettua tuohon ko anturiin. Tänään hain uuden akun, mutta vikakoodi löytyy edelleen eikä sitä saa nollattua. Manuaalin mukaan vikakoodissa 11 pyörän pitäisi ilmeisesti startata, mutta ei käynnistyä. Tuo hörähtää nätisti tulille.

Nyt arvon raati hyvät neuvot tulevat tarpeeseen. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? Pyörä siis 2006 R6R. Soittelen huomenna liikkeeseen, mistä ostin.

Grandi67




11 Cylinder identification sensor problem

Nitrous

Onkos tämä nyt sama kuin nokka-akselin asentotunnistin?

Ainakin oireet viittaisi siihen. Nykyiset ECUt on sen verran fiksuja, että jos tuo anturi sippaa kesken ajon, muistaa pyörä sytytysjärjestyksen, mutta jos pyörän sammuttaa, se kyllä starttaa, mutta ei käynnisty, koska moottorinohjaus ei tiedä, että mihin sylinteriin pitäisi kipuna antaa.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Birke

Lainaus käyttäjältä: Nitrous - 03.05.13 - klo:13:16
Onkos tämä nyt sama kuin nokka-akselin asentotunnistin?

Ainakin oireet viittaisi siihen. Nykyiset ECUt on sen verran fiksuja, että jos tuo anturi sippaa kesken ajon, muistaa pyörä sytytysjärjestyksen, mutta jos pyörän sammuttaa, se kyllä starttaa, mutta ei käynnisty, koska moottorinohjaus ei tiedä, että mihin sylinteriin pitäisi kipuna antaa.
Taitaa olla sama. Ymmärsin niin, että ecu korvaa anturitiedon keskimääräisillä arvoilla kun tulee häikkää. Manuaalin ja netistä tutkittujen tapausten perusteella pyörän ei pitäisi käynnistyä ollenkaan. Tuo kyllä käynnistyy ihan ok. Pitäisköhän käydä antamassa sille kunnolla happea, jospa se siitä tokenisi... Ihme värkki, olisi pitänyt pidättäytyä Suzukeissa :) No joo, antaa nyt olla ja ensi viikolla vien pajalle. Saavat siellä tutkia paremmin diagnostiikat ym.

timppa

Diagnostiikkakoodia tuolle anturille ei ole, joten sieltä ei tietoa pitäis löytyä muuta kuin että on vika muistissa.
Normaali vikakoodi kun tuo on, niin kuittaantuu palamasta, kun anturi toimii. (toki voi sen jälkeen kuitata myös diagnostiikkamuistista) Sen anturin toiminnan voi testata: jännitemittari kiinni valko-musta ja sini-musta johtojen välille. Virtojen ollessa päällä jännitettä alle 0,8v. Sitte pyörittelemään kampiakselia ja jännitteen pitäis nousta 4,8volttiin. Jos anturi pelittää, niin jostain on johto poikki, liittimessä feelua, tai se pahin vaihtoehto...ecu.

Diagnostiikka kannattaa käydä joka tapauksessa selaamassa läpi, jos sieltä jotain kummallista löytyy. Ainakin voi kuittailla vikahistorian (D62).

Birke

Pyörä kävi pajalla ja vikakoodin aiheuttajaksi ilmeni loppujen lopuksi heikko akku. Ei löytynyt vikaa, joten kovaa ajoa vain.

Powered by EzPortal