180/60 vs 190/55

Aloittaja tamik87, 10.05.13 - klo:11:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tamik87

Heips,

Onkos kellään kokemusta otsikon aiheesta? TEORIAssahan tuo 180 on kurvikäyttäytymisen ja kallistuskulman kannalta parempi kuin 190 leveä. Kuulemma kuitenkin tuo 180/60 profiili antaa lähes samankokoisen pitopinnan kallistukseen kuin 190/55 profiili. Niin notta miltäs se käytännössä tuntuu?

En ole kyllä varma istuuko tuo 180/60 svingiin, tai mahtuvatko rengaslämppärit enää päälle.

tamik87

Uppis.

Kukaan ei ikinä koskaan vastaa kun kaikki aina vaan ajaa ympyrää alastarossa   :-\ 

marko_

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 12.05.13 - klo:00:51
Uppis.

Kukaan ei ikinä koskaan vastaa kun kaikki aina vaan ajaa ympyrää alastarossa   :-\

Näinhän se tällähetkellä on :)

Kyllä se rengas svingiin istuu ja kyllä ne lämppäritki pitäis mahtua, nuohan on suurinpiirtein saman kokoisia renkaita.

Minkä kokoselle renkaalle sun takalämppäri on tarkoitettu?

Tässä mittoja Pirellin renkaista, mitathan poikkeaa merkkien väillä.
Pirelli
DRY
180/55 DOT W: 184mm D: 641mm
180/60 DOT W: 193mm D: 656mm
190/55 DOT W: 191mm D: 652mm
190/55 SLK W: 195mm D: 652mm
190/60 SLK W: 194mm D: 658mm
200/55 DOT W: 193mm D: 656mm
200/60 SLK W: 198mm D: 658mm

Tässä mitä oon lukenu poikain kirjotuksia noitten renkaitten eroista.
Ovat verranneet 190 ja 200mm renkaita niin ominaisuudet muuten melkein samat mutta 200mm rengas tarjoaa enemmän avauspitoa. Niin en tiiä mutta voisko olla että 180 rengas sitten tarjoaa sitä avauspitoa vielä heikommin kuin 190.

Eiköhän nuo asiasta tietävät sitten kirjottele tähän jotain kun saavat ajot päätökseen siellä Alastarolla.

oukkis

Kallistuskäyttäytyminen yms. riippuu luultavasti enemmän rengasmerkistä kuin kokomerkinnästä. Pirellin 600:n DOT-kisarenkaat ovat kooltaan 180/60, Dunlopin (ja ilmeisesti Misukan) 190/55. Nuo kaikki siis 5,5" vanteelle tarkoitettuja. Pirellin Supercorsa SC 190/55 on käsittääkseni tarkoitettu 6" vanteelle. Dunlopin 190/55 taitaa olla kapeampi kuin Pirellin 180/60.

Dunlopin GP-Racerista on saatavilla sekä 190/55 ja 180/55 (muttei 180/60), ja joissain maissa ajetaan kisaa noilla. Olin joskus lukevinani, että jossain (Ausseissa?) kisakuskit olivat pitäneet 180:stä parempana, vaikka Dunlopin kisainsinöörit toista sanoivatkin.

Mä oon käyttänyt tonnisen lämppäreitä kuussatkulla 190/55 renkaiden kanssa eikä mitään ongelmia. Samoin swingin kanssa ei oo tullut haasteita.

tamik87

Mun lämppäri on 190 donitsille tarkotettu, mutta kun noita markon postaamia mittoja katselee, niin eipä siinä päällepäin eroa näy olevan 190/55 renkaaseen. Huggerin kuulemma joudun ainakin ottamaan pois, jos en sitä rupea prikoilla korottelemaan.

Voisi tuota 180/60 rengasta piruuttansa kokeillakkin. Teoriassa pienemmällä kallistuskulmalla selviää kun nopeus ja säde pysyy vakiona verrattuna 190/55 renkaaseen  idea_1  (Vai onko ingenjööri liikaa vauhdissa?)

Mikko K.

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 13.05.13 - klo:15:38
Mun lämppäri on 190 donitsille tarkotettu, mutta kun noita markon postaamia mittoja katselee, niin eipä siinä päällepäin eroa näy olevan 190/55 renkaaseen. Huggerin kuulemma joudun ainakin ottamaan pois, jos en sitä rupea prikoilla korottelemaan.

Voisi tuota 180/60 rengasta piruuttansa kokeillakkin. Teoriassa pienemmällä kallistuskulmalla selviää kun nopeus ja säde pysyy vakiona verrattuna 190/55 renkaaseen  idea_1  (Vai onko ingenjööri liikaa vauhdissa?)

Mulla jää lämppärillä joku parin sentin siivu paistamatta. Ainakaan näillä rataenkka +10-15 sek vauhdeilla en ole huomannut mitään eroa. tasaantuu kuitenkin liikkeelle lähdettäessä aika äkkiä. 100km/h nopeudella, eli noin 28,8 m/s tuo kahden sentin siivu ehtii olla kerrallaan tontissa sen noin 0,0007sek ja 15 kertaa sekunnin aikana, joten tuskin sillä hirveästi on merkitystä. Sitten kun lähdetään puskemaan heti varikon portilta hampaat irvessä, niin tämän foorumin nopeimmat voi jotain huomata, jos sattuvat olemaan asiasta tietoisia :)

T1mppa

22.07.14 - klo:09:06 #6 Viimeisin muokkaus: 22.07.14 - klo:09:18 käyttäjältä T1mppa
Ekaa kertaa 180/60 Supercorsa SC2 takanen asennettu (2012 paisto, sitä vanhaa versiota).
Minkälaiset paineet nykäisen lauantain Alastarolle? Tiedossa on paljon lämpöä ilmassa ja radassa.
www.pirelli.com/tyre/ww/en/motorcycle/sheet/diablo_supercorsa_sc.html  (technical advice)
Kuten tuosta kuviosta näkee, niin täysin väärä rengas ko. lämpötilaan, mutta ei tunnu missään. Kauden Alastaroavaus kuitenkin tiedossa, joten vauhdit voi olla mitä sattuu.

tamik87

Tavoitepaineet ajossa 1,7. Kunbruyt radalta niin kato heti paineet
Sent from my Lumia 1020

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: tamik87 - 22.07.14 - klo:09:17
Tavoitepaineet ajossa 1,7. Kunbruyt radalta niin kato heti paineet
Sent from my Lumia 1020

Minä ajelen siis 1.7:lla. Muutetaan tarpeen mukaan.

parjan_fin

5.5" vanteelle laitettuna 190/55 ja 180/60 Pirellit ovat melko liki toisiaan, mutta mielestäni 180/60 antaa enemmän pitoa kallellaan oltaessa, onko sitten renkaasta johtuvaa vai vaan fiilis -juttuja, mutta itse tykkäsin enemmän 180/60 rinkulasta.

Itse käytin 1.6 - 1.7 bar lämminpaineita Pirellin takasessa, etusessa sitten 2.3 - 2.4 bar. Noi seokset käyttäytyy aika hullusti, etu vs. taka, mutta paineiden kanssa pikkasen pelaamalla saa SC2:sen takasenkin toimimaan kohtuullisesti. Liukas se kyllä tulee olemaan.

Itse mennyt seuraavien ulkolämpötilojen mukaan takasen seoksella (valitettavasti ratalämpöjä ei ole tiedossa, vaikka olisi oleellisempi tieto):
SC2; 12 astetta ja alle.
SC1; 12 - 20 astetta.
SC0; 20 astetta ja yli.

Noihin sitten varmasti tulee heittoa siitä, mikä on radan lämpötila ja paljonko se aurinko oikein rataa hehkuttaa. Mutta noilla nyt itse päässyt tontille.
---------------------
Hauskuus alkaa kahdella pyörällä...

T1mppa

Eilen kun pyöräytin renkaan vanteelle, niin ihmettelin kuinka lötkö runko pirellissä on. Dunlopissa kun runko on miehekäs, samoin kuin reunavahvistukset.
Pirelli on varmasti paljon kevyempi. Mihinkä asioihin tämä vaikuttaa? Jousittamattoman massan puolella ollaan.

wbaum

Ajelin viimeksi helteellä alastarolla 11 paiston sc2. Oli se kyl törkeen liukas varsinki lopussa, mutta eipä tullut ainakaan liian ajoissa avattua... Uudempi sc1 alle ja taivas aukeni. 

santerik

Ossooko kukaan kertoa tyhymälle passaako 180/60 mun 929RR:ään jossa ilmeisesti kuuden tuuman takavanne ja alkuperäinen rengaskoko 190/50. 190/55 menee ilman ongelmia mutmut, onko tolla vanteen leveydellä väliä oor samthings?

tamik87

Lainaus käyttäjältä: santerik - 22.07.14 - klo:21:40
Ossooko kukaan kertoa tyhymälle passaako 180/60 mun 929RR:ään jossa ilmeisesti kuuden tuuman takavanne ja alkuperäinen rengaskoko 190/50. 190/55 menee ilman ongelmia mutmut, onko tolla vanteen leveydellä väliä oor samthings?

Passaa oikein hyvin. Ei noissa ole juurikaan eroa ulkomittojen puolesta. Mulla oli RSV 1000 oikein onnistuneesti noita 180/60 nakkeja.

T1mppa

Lainaus käyttäjältä: santerik - 22.07.14 - klo:21:40
Ossooko kukaan kertoa tyhymälle passaako 180/60 mun 929RR:ään jossa ilmeisesti kuuden tuuman takavanne ja alkuperäinen rengaskoko 190/50. 190/55 menee ilman ongelmia mutmut, onko tolla vanteen leveydellä väliä oor samthings?

Mulla on 6" vanne ja alkuperäinen rengas tehtaalta oli 190/55 profiilin. Kyllä se päälle meni hyvin.

Olen tässä pari iltaa miettinyt, että tuo rengas voi olla melkoisen liukas. Pitäisikö sittenkin käydä hakemassa Dunloppi tallilta ja nykäistä kiinni. Katsellaan tätä Pirelliä sitten syksymmällä...

Powered by EzPortal