Hondan venttiilien / ajoituksen säätö

Aloittaja josse, 11.05.13 - klo:11:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

josse

Krossiradalla on tullut niin paljon kuittailua Hondan käyntiinpolkemisesta, että piti nyt viimein tarkistaa ne venttiilien välykset.

Honda CFR250R 2006, ajettu yhteensä n. 128h. Edellisen omistajan toimesta 28h tuntia sitten tehty koneremppa jossa uusittu venttiilit, mäntä, kampura, kiertokanki.

Pyörä käy ja kulkee hyvin. Tehoa ja vääntöä piisaa. Käyntiin polkeminen on raskasta verrattuna muihin 250:siin, mutta olen kuvitellut sen johtuvan koneessa olevasta korkeammasta männästä. En tiedä tarkalleen, mikä mäntä siellä on. Käynnistäminen kuumana on toisinaan todella työlästä.

Venttiilien välykset oli ihan kohdillaan, mutta nokkarattaan asennossa on jotain hämärää. Ohjekirjan mukaan, kun kampiakselista käännetään merkit kohdilleen (kuva1) nokkarattaan merkkien pitäisi olla kannen reunan tasolla ( kuva2 ). Ero on pienehkö, enkä tiedä pitäisi asialla tehdä mitään. Tai jos pitäisi, niin mitä?

Tarkistin että koneessa on työtahti menossa. Pakopuolen venttiilien "linkku" on vapaa. Nokkaketju tuntuu tiukalta.

Pitäiskö tehdä jotain?




tuomas

nelari crossipyöristä mitään tiedä, mutta 600cc cbr:ään joskus tein nokkaketjun vaihdon ja siinä ainakin merkit oli japanilaisella tarkkuudella kannen kanssa samassa tasossa. Tällä perusteella näyttäisi siltä että sulla on ajoitus hampaan verran pielessä.


Tuo ajoitus on hieman hankala saada kohilleen. mutta tarpeeksi kun yrittää niin viisaampi luovuttaa eli ajoitus menee kohdilleen.



-tuomas
1977 Honda CB750K, 2001 Honda CBR600F, 2007 Honda CBR1000RR

Raaseri

Jaha, se viimeisin kuittailija taidan olla minä? To Espoossa autosta käsin viisastelin? Mä väitän että jako on tosiaan hampaan pielessä kuvien perusteella. Kuvat otettu niin että nokkaketjun kiristin on paikoillaan?

Saat sen kiristimen lukituspitotyökalun lainaan, tai voin ottaa siitä mallikuvan. Nokkaa ei tarvi irroittaa jaon siirtämiseksi.

jiknnn

onko tuo hammasratas vaan lämpösovitteella akselissa kiinni?
Vois olla periaatteessa pyörähtäny, jos kone on stumpannu tai muuten pysähtynyt äkkiä.

Kuvasta ei ihan nää, että meneekö just kohilleen jos merkit olis viereisissä hampaissa?
vai meneekö saman verran pieleen toiseen suuntaa?
Enivei jos siinä on viereiset hampaat just kohalla, niin sitten se on pykälän pielessä.

josse

Raaseri: Minähän se siellä ämmässuolla pidin polkemistalkoita :) Oheisessa kuvassa on varmaankin se työkalu mistä puhuit. Enköhän mä saa tuollaisen väsäiltyä.

Joo, kyllähän se tosiaan näyttäisi olevan hampaan verran pielessä toi ketju.

Uudessa kuvassa se näkyy vähän selkeemmin. Jos nokkaketjun kiristäjän ottaa pois, antaa ketju niin paljon löysää, että sen hyppäytettyä hampaan? Vai pitää hammas ja nokka ottaa pois?

Kiitos avusta kaikille!

Raaseri

Pitäs saada hyppäytettyä kun kiristäjän ottaa pois. Ja vaikka nokkapukit joutuisi löysäämään, niissä ei ole ongelmaa. Siellä on sellaiset puolikuut ohjaamassa laakerit paikoilleen, joten ensin koko nokkaa suoraan ylöspäin ja sitten kääntää hammasrattaan päätä alaspäin. Näät kyllä kun avaat.

Koskas mennään ajamaan?

josse

No nyt on kone kasassa. Jospa sitä huomenna töiden jälkeen kävis kokeilemassa.

Raaseri

Selvä. Mennee likelle kuutta mutta tulossa ollaan.

Powered by EzPortal