Kirjoittaja Aihe: Ohjausiskareista...  (Luettu 24655 kertaa)

0 Ratailijaa ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1172
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 13:19
  • Triumph RS, Beta 300RR, Suzuki GR650, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 350
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #15 : 03.08.13 - klo:21:56 »
Kuinkas tiukalla pidätte ohjausiskaria?
Tosi jäykkä - jäykkä - medium - kevyt

Vielä jos uskaltaa kommentoida, miksi on kyseinen asetus päällä?
Voi myös paljastaa, miten se olisi hyvä säätää.

Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1495
  • Ikä: 39
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:13.10.19 - klo:22:59
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 603
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #16 : 03.08.13 - klo:22:08 »
Pauttiarallaa alueen puoliväliin pistin aluksi. vähän ravisti ja kirin muutaman kliksun ja sit unohtanu koko kapineen :)

Poissa Vuorela

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 51
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 997
  • Paikalla:27.11.18 - klo:17:57
  • R6R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 637
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #17 : 04.08.13 - klo:10:24 »
5-6 naksua täysin auki asennosta eli menee tuonne kevyt osioon. Ei jäykistä ohjausta ja hoitaa kaikki ravistukset pois. Ei ravista vaikka eturengas tulee vinossa takas rataan. Iskarina viime kesänä huollettu öhlins.

Poissa rranta

  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 17
  • -Saadut: 10
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 409
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:07.03.19 - klo:09:59
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 984
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #18 : 04.08.13 - klo:10:42 »
WPn säädettävä tekele. On löysemmän puolella ja joskus vähän ravistelee. Oon pitäny löysempänän ettei alustan mahollisia ongelmia peitä "väärällä" iskarilla.

Poissa TommoKe

  • Harhaanjohtaja
  • ****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 4
  • -Saadut: 9
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 428
  • Paikkakunta: Pirkkala
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:14.10.19 - klo:15:22
  • Kawasaki ZX 10 R
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 50
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #19 : 04.08.13 - klo:13:17 »
Mielestäni ohjausiskaria pidetään niin löysällä kuin mahdollista. Sillain että isoimmat ravistukset jää pois, eikä iskarin olemassaoloa huomaa tankoa käännellessä.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän -

Poissa jarska

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 69
  • -Saadut: 64
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 3775
  • Ikä: 55
  • Paikkakunta: Kempele
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:03.10.19 - klo:21:44
  • GSX-R 1000 k9
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1701
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #20 : 05.08.13 - klo:08:48 »
Aika keveellä on, silleen että tuntee mut ei vastusta juurikaan.

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1172
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 13:19
  • Triumph RS, Beta 300RR, Suzuki GR650, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 350
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #21 : 05.08.13 - klo:11:20 »
Kiitos vastauksista. Täytyy hieman miettiä omia säätöjä. Josko sitä vaikka hieman testailisi.

Poissa Nitrous

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 27
  • -Saadut: 72
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 3264
  • Ikä: 34
  • Paikkakunta: Vantaa
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 19:12
  • K9 GSX-R1000
    • Superbike B #7
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 673
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #22 : 05.08.13 - klo:14:41 »
Kuinkas tiukalla pidätte ohjausiskaria?
Tosi jäykkä - jäykkä - medium - kevyt

Vielä jos uskaltaa kommentoida, miksi on kyseinen asetus päällä?
Voi myös paljastaa, miten se olisi hyvä säätää.

Aiemmin pidin mahdollisimman löysällä. Eli siten, että ravisteli karvan, mutta kuoli parilla liikkeellä.
Nykyisin pidän niin tiukalla kuin mahdollista. Eli siinä rajalla, ettei haittaa ajoa ja kaikki ravistukset kuolee ekaan liikkeeseen. Varikolla kyllä vähän raskas käännellä, mutta eipä tuo iso haitta ole. Nykyiseen asetukseen siirryin, koska Kallion Mika sitä suositteli viime kesänä. En lähtenyt enempää kyseenalaistamaan MM-tason neuvoja vaan kiltisti ruuvasin iskaria tiukemmalle.
Kaikki ajotekniikkaan liittyvät kirjoitukseni ovat vain omia mielipiteitäni ja jokainen kokeilee niitä omalla vastuullaan. Se mikä toimii minulle, ei välttämättä toimi muille.
https://www.facebook.com/EsaTirkkonenNo7

Poissa T1mppa

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 8
  • -Saadut: 26
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1172
  • Paikkakunta: Lahti
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:eilen kello 13:19
  • Triumph RS, Beta 300RR, Suzuki GR650, NSU PrimaIII
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 350
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #23 : 05.08.13 - klo:15:22 »
Aiemmin pidin mahdollisimman löysällä. Eli siten, että ravisteli karvan, mutta kuoli parilla liikkeellä.
Nykyisin pidän niin tiukalla kuin mahdollista. Eli siinä rajalla, ettei haittaa ajoa ja kaikki ravistukset kuolee ekaan liikkeeseen. Varikolla kyllä vähän raskas käännellä, mutta eipä tuo iso haitta ole. Nykyiseen asetukseen siirryin, koska Kallion Mika sitä suositteli viime kesänä. En lähtenyt enempää kyseenalaistamaan MM-tason neuvoja vaan kiltisti ruuvasin iskaria tiukemmalle.

Itse kuullut samaa tarinaa henkilöstä. Ilmeisesti maininnut myös että "hitsaisin sen ohjauksen kiinni, mutta varikolta pitää päästä radalle".

Itselläni on ollut kaksi naksua auki kiinni asennosta. Raskas kuin mikä, mutta ei se ole ajoa haitannut.

Laitan silti testaukseen hieman kevyemmän iskariasetuksen.

E: Toiset isot kuskit sanoo, että pitäisi olla mahdollisimman löysä. Että vaimentaa tarvittavat iskut, mutta ei muuten haittaa ajoa. Tästä aiheesta ei olla paljoa keskusteltu minun tietolähteissäni. Täytyy ajan kanssa etsiä vastauksia ja teoriaa.

Poissa app

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 43
  • -Saadut: 27
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 2322
  • Ikä: 60
  • Paikkakunta: Lohja
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.06.19 - klo:18:49
  • s 1000 RR
    • YCC 2
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 1605
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #24 : 05.08.13 - klo:16:13 »
Niin kireällä kun kärsii pitää. Viime kesänä laitettiin siihen kun vikuroi parissa paikkaa avauksissa. Vikurointi poistui sittemmin muista syistä, mutta olen tottunut jo tuohon, ja hyvä on. Ei ravistele missään olosuhteessa ainakaan.
Mulla myös säädön takana asiat tunteva tekijä, enkä itse säätöjä tee.

Poissa Tango

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 23
  • -Saadut: 10
  • Liittynyt: Touko 2012
  • Viestejä: 81
  • Ikä: 66
  • Paikkakunta: Rauma
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:21.08.19 - klo:23:26
  • R6-11
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 142
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #25 : 05.08.13 - klo:21:41 »
Olen kireän kannalla. Moottoripyörää ohjataan kallistamalla ja sen puolesta etupyörän ei tarvitse kääntyä lainkaan. Tosin, kun halutaan nopeasti kallistaa, se käy parhaiten ohjaamalla etupyörä pois alta; tätä kutsutaan vastaohjaukseksi. Siis: ohjaus saa olla vaikka kuinka jäykkä, kunhan etupyörää jaksaa hieman kääntää.

Itselläni on Yamaha R1-07 vakioiskari, mutta öljynä Kendallin paksu vaihteistoöljy SAE 80W-140. Tässä vakioiskarissa on kylläkin sisäänrakennettuna kuulasysteemi, joka sallii ihan pienen liikkeen ilman vastustavaa voimaa.

Poissa marko_

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 14
  • -Saadut: 15
  • Liittynyt: Syys 2012
  • Viestejä: 636
  • Ikä: 40
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Paikalla:13.12.15 - klo:02:46
  • R1000 K4
    • Superbike B #21
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 948
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #26 : 05.08.13 - klo:22:33 »
Mä pidän nii löysällä kun vaan voi.
Vatkaukset sen on tarkoitus poistaa eikä kangistaa pyörän ohjausta.
Minusta pyörän "ketteryys" kärsii jos iskari liian kireellä.

Edit
Viime talvena huollettua ohlinssiä oon pitäny joko 6 tai 7 napsua auki.
Iskari tuli huollosta, nii se oli silloin laitettu 7 napsua auki ja huoltajan mukaan se oli sillai hyvällä perussäädöllä.

Poissa timppa

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 61
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.05.14 - klo:19:11
  • Yamaha R6r 2006, Kilvellinen
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 7
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #27 : 06.08.13 - klo:00:58 »
Olen kireän kannalla. Moottoripyörää ohjataan kallistamalla ja sen puolesta etupyörän ei tarvitse kääntyä lainkaan. Tosin, kun halutaan nopeasti kallistaa, se käy parhaiten ohjaamalla etupyörä pois alta; tätä kutsutaan vastaohjaukseksi. Siis: ohjaus saa olla vaikka kuinka jäykkä, kunhan etupyörää jaksaa hieman kääntää.

Itselläni on Yamaha R1-07 vakioiskari, mutta öljynä Kendallin paksu vaihteistoöljy SAE 80W-140. Tässä vakioiskarissa on kylläkin sisäänrakennettuna kuulasysteemi, joka sallii ihan pienen liikkeen ilman vastustavaa voimaa.

En halua saivarrella, mutta moottoripyörää ei ohjata kallistamalla. Ohjaaminen saa sen kallistumaan. Monella on käsitys, että työntöohjaus/ vastaohjaus on aina nopea tönäisy tankoon, mutta itseasiassa sitä käytetään ihan perus kaarteessakin. Useimmiten tiedostamatta.


Poissa slowrider

  • *****
  • Kiitokset
  • -Annetut: 57
  • -Saadut: 60
  • Liittynyt: Helmi 2012
  • Viestejä: 1495
  • Ikä: 39
  • Paikkakunta: Salo
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:13.10.19 - klo:22:59
  • BMW S1000RR -10, -12 ja R6 -17
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 603
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #28 : 06.08.13 - klo:01:06 »
kummemmin asiasta tietämättä kannattaa varauksella suhtautua noihin coden juttuihin ainakin ratailun suhteen. moni asia on siitä muuttunut

Poissa timppa

  • **
  • Kiitokset
  • -Annetut: 0
  • -Saadut: 0
  • Liittynyt: Tammi 2012
  • Viestejä: 61
  • Paikkakunta: Helsinki
  • Sukupuoli: Mies
  • Paikalla:01.05.14 - klo:19:11
  • Yamaha R6r 2006, Kilvellinen
  • Saadut tykkäykset:
  • Annetut tykkäykset: 7
Vs: Ohjausiskareista...
« Vastaus #29 : 06.08.13 - klo:01:18 »
Varmaan on moni asia muuttunut, mutta fysiikan lait tuskin!   confused_thinking
Toi on vanha video ja vaan yksi demo asiasta. Toi on ihan helppo koittaa itekin pyörän päällä ollessa.

 

Uudet viestit

Vs: Kausi 2019
Mikko K. eilen kello 21:18
Vs: Kausi 2020
Nitrous 11.10.19 - klo:22:27
Vs: Kunnon kohotusta
wbaum 08.10.19 - klo:13:54
Vs: Paras aikasi per rata
Jone 07.10.19 - klo:15:15
Vs: Kymiring Dataa
jarska 03.10.19 - klo:21:42
Vs: RSV4 väitykset
MarkoL 02.10.19 - klo:17:36
Vs: Tänään
Nitrous 11.09.19 - klo:19:07
Vs: BMW DTC/Calibration Kit
murmela 01.09.19 - klo:15:38
Vs: Kymi Ring 2013-?
murmela 28.08.19 - klo:13:54
Vs: Keula täryyttää
Niki 23.08.19 - klo:22:45
Vs: Varikkoteltta
murmela 19.08.19 - klo:08:49
Vs: Tarjolla rata-ajokoulutus
JCM 18.08.19 - klo:22:25

MP-Ratatori

Dunlop KR108/KR106 slick renkaita

Hinta: 230.00 EUR
Päiväys: 18/09/2019
Kommentit (0)
2009 CBR1000RR, etuiskarin runko vasen


Hinta: 120.00 EUR
Päiväys: 15/09/2019
Kommentit (0)
2007-2011 CBR1000RR Bitubo Kfork valve kit


Hinta: 189.00 EUR
Päiväys: 14/09/2019
Kommentit (0)
O: Gsx-r 1000 K8 ratakamaa

Päiväys: 25/08/2019
Kommentit (0)
M: ZX10r 2008-2010 takakate (Sebimoto)

Hinta: 165.00 EUR
Päiväys: 24/08/2019
Kommentit (0)

MP-Ratagalleria